Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä, työssäkäyvä ihminen, saan vähemmän kuin toimeentulotuen saaja

Vierailija
14.07.2025 |

Laskun tämän juuri. Johtuu siitä, että minulla menee työmatkoihin 200€ kuukaudessa. Tt-tuen saaja siis saa käteen enemmän kuin minä. 

Hassua on se, että hallitus päätti leikata jopa asumistukeani. 

Olen kyllä miettinyt töiden lopettamista

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä olla enää kaukana siitä pisteestä kun seuraavana Suomessa alkaa se pakon sanelema deflaatio. Sitä deflaatio kierrettä on sitten vaikeaa enää katkaista. Ostovoimaa poljetaan nyt alas ja samaan aikaan nostetaan kuluttaja hintoja ylös. Ja sillä toimilla deflaatiokierre voidaan julistaa aloitetuksi. Suomi on saanut muutenkin huomautuksia sosiaaliturvan alhaisuudesta. Toki, siivestäjien ja kulttuurisyistä työtä ieroksuvien ei sitä kuulu sosiaaliturvaa saadakaan. Mutta pitää myös muistaa että tässä maassa on myös puoli miljoonaa työtä etsivää ja työhaluista. Eikä tässä maassa pelkällä kiitoksella elä, eikä myöskään v...ttuilu, alipalkkaus ja työntekijän alistaminen ole oikeita työmotivaattoreita.

Vierailija
82/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla oikeus toimeentulotukeen ja siihen laskelmalle kuuluu työmatkakustannukset. 

Käytännössä kellään Ei voi jäädä vähempää rahaa kuin toimeentulotuen määrä, ellei sitten ole omista valinnoista (liian iso asuntolaina tms) kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä lopeta töitä. Töissä saa seuraa, lounaan, jotain mielekästä tekemistä, mahdollisuuden palkankorotuksiin ja parempaan työhön vaihtamista, jonkinlaisen takuun tulevaisuudesta.

Tukia pienennetään jatkossakin.

Lounaasta joutuu maksamaan. Jopa lounasedun jälkeen tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin omatekoinen lounas kotona.

Vierailija
84/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vain puolet palkasta saa itselleen.ja toinen puoli vähennetään tuista, niin ei tule riittävää korvausta menetetystä vapaa-ajasta. Työkokemusta on kyllä ihan riittävästi, ei tämä työnsaanti nyt siitä ole kiinni. 

Just. Siis työttömänä oloko on mukavampaa kuin tehdä töitä ja osallistua itse omiin menoihinsa, kerryttää työkokemusta yms.?  En yhtään ihmett

Nooh, olen 30 vuotta maksanut veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja ja vielä erikseen liiton jäsenmaksujakin, niin nostan nyt nämä ansiosidonnaiset, kun niitä vielä saa. Kerrankin kun olen saamapuolelle päässyt. Koen että olen jo osallistunut omiin menoihini ihan tarpeeksi, ja toistenkin menoihin. Eikä työkokemuksen kerryttäminen tässä vaiheessa työuraa ole enää mitenkään oleellista. Olisin kyllä silti jatkanut töissä, mutta työnantaja joutui irtisanomaan, johtuen erinäisistä hallituksen tekemistä säästöistä. 

Vierailija
85/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla menee 200€ työmatkoihin ja eikö niistä saisi jo sitten vähennyksiä? 

aika monella menee. Työmatkoissa 900€ omavastuu, jos verotusta mietin, ja senkin jälkeen saa vain roposia.

200€ kk tekee 1200 vuodessa.

2400

Vierailija
86/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla taitaa olla oikeus toimeentulotukeen ja siihen laskelmalle kuuluu työmatkakustannukset. 

Käytännössä kellään Ei voi jäädä vähempää rahaa kuin toimeentulotuen määrä, ellei sitten ole omista valinnoista (liian iso asuntolaina tms) kiinni.

Asuntovelkaisille jää helposti vähemmän rahaa samoihin perusmenoihin kuin toimeentulotuen saajalle. Aiemmin yleinen asumistuki piti huolen ettei näin käy melkein koskaan mutta sekin on nyt ohi.

Vierailija
87/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla! Omistusasujana en saa mitään tukia ja suojaosakin meiltä osa-aikaisilta leikattiin, niin haaveilla vaan saa jostain 300€ käyttörahasta kuukausittain! Työmatka on mulla sentään käveltävävissä, muuten ei olisi pienintäkään järkeä vaan pitäisi jo käytännössä maksaa työssäkäynnistä.

Mitä tukia omistusasuja tarvitsee?

Vierailija
88/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä käyväkin saa toimeentulotukea, jos tulot jäävät alle toimeentulon rajan.

Jos oikeasti saat vähemmän rahaa kuin tttuen saaja, niin hae ihmeessä tttukea.

Hae myös parempaa työpaikkaa.

Vierailija
89/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheenä kyllä voi saada vähemmän. Eikä asuntolainan tarvitse olla lainkaan iso. Kun ei omaan asuntoon saa asumistukea edes sähkölaskuun tai vesimaksuun. Vastikkeesta puhumattakaan. 

Vierailija
90/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teretulemast kerhoon.

Meilläkin elintaso jää n. 350e nelihenkisen totuperheen alle. Onneksi tämä on väliaikaista ja puoliso palaa töihin n. 1,5v kuluttua kun nuorin on kolmevuotias.

Saisimme jopa tukia. Jos asuisimme vuokralla.

No tuo on ihan teidän oma valinta. 

Vierailija
91/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläkemaksuilla omia eläkkeitä makseta vaan vanhempien sukupolvien. Systeemi luotiin kuin klassinen pyramidihuijaus konsanaan ja semmoinen se edelleen on.

Ai sä meinaat, että se kassojen varallisuus katoaa yks kaks kuin pieru saharaan? Eläkkeen suururra tarkastellaan säännöllisesti ja takaisinmaksua verrataan siihen, paljonko on eläkeläisiä ja millainen on kassan varallisuus. Varmaan ainakin on se, että mitään takeita ei ole, että mitään valtiollista takuueläkettä välttämättä on, vaan eläkekassojen varallisuus jaetaan sinne maksaineiden kesken. 

Monissa maissa eläkkeen maksu perustuu pakolliseen ja vapaaehtoiseen osaan siten, että kassaan maksetaan esim 1/3 ja henkilö itse sijoittaa 2/3 eläkkeestään itse. Tällainen järjestelmä olisi tervetullut Suomeenkin. Suomessa kaikki menee nyt eläkefirmoille, jotka voivat tehdä riskialttiita sijoituksia, jolloin kassa kasvaa hitaamminen kuin henkilön omat sijoitukset. 

Vierailija
92/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin miettisin irtisanoutumista, jos jäisi 200 € vähemmän käteen kuin tukia nostamalla. Mutta on työssäkäynnissä kyllä muitakin puolia kuin raha. Varsinkin työuran alussa voi olla järkeä hankkia kokemusta, joka auttaa uralla eteenpäin. Tai myöhemminkin työ voi tuoda mielekkyyttä elämään. Mutta jos on sellainen työ, jota tekee vain rahan takia, niin varmaan ottaisin loparit ja nostaisin mielummin tukia. Laittaisin niistä tuista vaikka joka kk patjan alle säästöön sen 200 €. 

Jos saat tukia 595€/kk ja säästäisit siitä 200€, miten lopulla rahalla maksaisit asumisen, pakolliset laskut (vesi, sähkö, vakuutus, puhelin) ja ruoat? Jos asut yksin omassa asunnossa, tuo on ainoa raha mitä saat.

Ei, ei. Vaikka asumistukea ei voi saada omaan asuntoon, niin kyllä toimeentulotukea voi silti saada pakollisiin laskuihin. 

Vierailija
93/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuttaisiin 1100e vuokraluukussa niin oltaisiin joko tt-tukeen tai sitten asumistukeen oikeutettu.

Mutta asutaan omistusrivarissa, jonka asumismenot on pääasiassa lainan lyhennystä tai rahoitusvastiketta, ei eipä tule tukia kun 1100e suuruisista asumismenoista huomioidaan vaan n. Puolet

Vierailija
94/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheenä kyllä voi saada vähemmän. Eikä asuntolainan tarvitse olla lainkaan iso. Kun ei omaan asuntoon saa asumistukea edes sähkölaskuun tai vesimaksuun. Vastikkeesta puhumattakaan. 

Et sä siltikään voi asuntolainaa laskea osana menoja. Ihan yhtälailla tukien saajakin voisi sitten vähentää pikavippinsä, osamaksunsa  yms tuen määrästä tuolla logiikalla ja lopputulos on se, että verrataan sitten kellä jää,vähiten henkilökohtaisten lainojen jälkeen käteen. 

Vierailija
95/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuttaisiin 1100e vuokraluukussa niin oltaisiin joko tt-tukeen tai sitten asumistukeen oikeutettu.

Mutta asutaan omistusrivarissa, jonka asumismenot on pääasiassa lainan lyhennystä tai rahoitusvastiketta, ei eipä tule tukia kun 1100e suuruisista asumismenoista huomioidaan vaan n. Puolet

Se lainanlyhennys ei ole pakollinen meno. Se on itse hankittu ja siitä,pääsee eroon myymällä sen asunnon. 

Vierailija
96/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntovelkaisille jää helposti vähemmän rahaa samoihin perusmenoihin kuin toimeentulotuen saajalle. Aiemmin yleinen asumistuki piti huolen ettei näin käy melkein koskaan mutta sekin on nyt ohi.

Niin. Omia valintoja. Asunto täytyy siis myydä ja muuttaa vuokralle. 

Vierailija
97/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä nyt pokalla voi väittää, että yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisten omaisuuden kartuttaminen? Ymmärtäisin lyhytaikaisesti yllättävissä tilanteissa, mutta pysyväisluontoisesti tuo on ihan älytöntä. Asumistukikin on erittäin ongelmallinen, koska maallakin alkaa olla kaikissa murjuissa vuokra sellainen, että siihen saa Kelan maksimituen. Mutta sen suhteen ei taitaa mennä pidempään, että saadaan tilannetta korjattua.

Vierailija
98/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla! Omistusasujana en saa mitään tukia ja suojaosakin meiltä osa-aikaisilta leikattiin, niin haaveilla vaan saa jostain 300€ käyttörahasta kuukausittain! Työmatka on mulla sentään käveltävävissä, muuten ei olisi pienintäkään järkeä vaan pitäisi jo käytännössä maksaa työssäkäynnistä.

Omistusasunnossakin pitää maksaa sähkölaskut, vesi, lämmitys, jätehuolto ym. pakolliset kulut. Hallituksen aivopieru oli, että vain vuokralla asuvalle maksetaan sähkölasku. 

Vierailija
99/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti korkojen, vastikkeiden ja lyhennysten maksu ei ole sinulle tuttua ollenkaan. Asunnon ylläpitoon palaa muutenkin rahaa, kun ei ole sitä vuokranantajaa keneltä vaatia tarvittavia korjauksia. Mutta ilmeisesti yhteiskunta ei halua isoille vuokralordeille kilpailua yksityiseltä asuntosektorilta.

Vierailija
100/160 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä siltikään voi asuntolainaa laskea osana menoja. Ihan yhtälailla tukien saajakin voisi sitten vähentää pikavippinsä, osamaksunsa  yms tuen määrästä tuolla logiikalla ja lopputulos on se, että verrataan sitten kellä jää,vähiten henkilökohtaisten lainojen jälkeen käteen. 

En ole laskenutkaan asuntolainaa menoiksi. Mitä sönkkäät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä