Työvuorot, pitäisikö puuttua?
Tämä asia ei oikeastaan koske minua, mutta olen työpaikan työsuojeluvaltuutettu. Asia on tuotu minulle. Aika pieni yksikkö, alle 20 henkeä palkkalistalla. Henkilö 1 tekee 50% työaikaa. Henkilö 2 tekee 60% työaikaa. Seuraavalla työlistalla H1 on kaksi tuplavuoroa, molemmat sunnuntaisin. Siis 7.30-20.30. Hän saa nostettua palkkaansa aika hyvin noin. H2 ei ole yhtään sunnuntaityövuoroa sillä listalla, haluaisi kyllä tehdä töitä myös sunnuntaisin. Mitä mieltä olette tästä?
Kommentit (18)
En nyt yhden listan perusteella puuttuisi. Sen sijaan jos jatkuvasti H1 saa tuplasunnuntait ja H2 ei saa viikonloppuja niin sitten.
Jos sä olet työsuojeluvaltuutettu, sä varmaan tiedät, mitä työduojelunääräyksiå on, ja onko tuo niiden vastaista.
noin periastteessahan sun velvollisuus on viedä eteenpäin kaikkea, mitä tulle tuodaan. Se ei toki tarkoita, että siitä seuraisi mitään, mutta et niinku voi vaan kysellä jostain random vauvapaldtalta, että veiskö eteenpäin vai ei.
Älä puutu yksittäiseen työvuorolistaan.
Jos on jatkuvaa että työvuoroja jaetaan jotain henkilöä suosien tai toista syrjien, niin puutu siihen.
H1 on saattanut esittää työvuorotoiveen ja muuta menoa silloin kun olisi töissä "normaalisti". Yhden listan perusteella ei kannata vielä asiaa viedä eteenpäin.
Meillä ainakin vapaatoiveet otetaan huomioon ja niiden perusteella yritetään listat tehdä. Aina ne vuorot ei mene ihan tasan.
Ite, kun yhdessä vaiheessa tein vuorotöitä, niin vuorolistat olivat aina 6 viikon mittaisia. Meillä oli tässä ajassa tehtävä yksi viikonloppu töitä. Oli vuoro sit aamu, ilta- tai yövuoro. Itse yleensä viikkonloppuna tein aamua tai iltaa.
Sunnuntain (ja lauantain) lisäkorvaus on haittakorvaus, ei kai kukaan näistä haitoista kilpaile? Saanko arvata että jostain hoitajista tai muista duunareista kyse? 😅
Ei kai tuo ole edes mikään työsuojeluasia vaan enemmänkin luottamismiesasia.
Työsuojeluvaltuutetun tehtävänä on edistää turvallista ja terveellistä työympäristöä ja varmistaa, että työntekijöiden oikeudet työsuojelun osalta toteutuvat, eli asia on nyt väärän ihmisen pöydällä.
En nyt oikein käsitä, miten asia EI TSVlle kuuluisi, jos se on hänen hoidettavakseen H2:n toimesta nostettu? Jos ei ole, asia ei kuulu sulle mitenkään. T:HR
Ilmeisesti tämä h2 ei kuulu liittoon niin ei voi turvautua luottamusmieheen. Ap tuskin voi ottaa kantaa asiaan. Yksi lista ei sano mitään. Hänellä on voinut olla sunnuntaitöitä ed listassa.
Miksi asia on tuotu sinulle? Missä työpaikkanne pääluottamusmies/luottamusmies pileskelee? Mielestäni asian hoito kuuluu luottamusmiehelle.
Kun olet työpaikkasi työsuojeluvaltuutettu, niin sinun tehtävänä on puuttua muun muassa työntekijöiden hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin asioihin. Esimerkiksi kehnoihin ja vaarallisiin työolosuhteisiin, epäkohtiin ja laittomuuksiin.
Mitä alanne työehtosopimus sanoo? Ovatko kyseiset henkilöt toivoneet vapaapäiviä sunnuntaisin? Millainen työvuorosuunnittelu työpaikalla on käytössä ja kuka laatii työvuorot? Tekevätkö kaikki henkilöt vuorotyötä? Kohdellaanko työntekijöitä tasapuolisesti?
Onko H1 esimiehen suosikki? Onko H2 esimiehen epäsuosiossa? Miksi H1 tekee sunnuntaisin tuplavuoroja klo 7:30-20:30 ja miksi H2 ei saa yhtään sunnuntaivuoroa? Nämä sunnuntaivuorot voitaisiin jakaa tasan molemmille: H1 tekee sunnuntaina aamuvuoron klo 7:30-14 ja H2 tekee sunnuntaina iltavuoron klo 14-20:30. Toisena sunnuntaina on vuorojen vaihto: H2 tekee aamuvuoron klo 7:30-14 ja H1 tekee iltavuoron klo 14-20:30.
Vierailija kirjoitti:
Työsuojeluvaltuutetun tehtävänä on edistää turvallista ja terveellistä työympäristöä ja varmistaa, että työntekijöiden oikeudet työsuojelun osalta toteutuvat, eli asia on nyt väärän ihmisen pöydällä.
Kyllä työvuoroasistkin voi kuulua myös työsuojeluun, koska pitää olls tietyt lepoajat yms. Samoin työpaikkakiusaaminen kuuluu työsuojeluun.
Mun entisessä työpaikassa aloin ihmettelemään kun en yhtäkkiä saanut enää ollenkaan pitkiä sunnuntaivuoroja mutta kaikki maanantait olin kyllä töissä. Sunnuntaihin laitettiin aina joku sijainen. Kysyin sitten nistä tämä johtuu nii vastaus oli että kun sunnuntaina ei tarvitse hoitaa virallisia asioita vaan ne kerääntyvät viikonlopun aikana maanantaille, niin ajattelivat että sijainen voi istua siellä sunnuntait tekemättä mitään ja vakkari, eli minä, hoitaa sitten arkena (huonommalla palkalla) ne viikonlopunkin työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työvuoroasistkin voi kuulua myös työsuojeluun, koska pitää olls tietyt lepoajat yms. Samoin työpaikkakiusaaminen kuuluu työsuojeluun.
Työajan seuraamisen vastuu on esimiehellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien halukkaiden pitää saada sunnuntai vuoroja tasapuolisesti.
Ei vaan jokaisen tulee tehdä sunnuntaisin töitä, halusi tai ei. Vasta se on tasapuolista.
Jos tuossa ap:n esimerkissä h2 ei halua tehdä pyhätöitä, niin kyllä hänet pitää niihin pakottaa.
Jospa h2 :lla on ollut toivevapaita viikonlopuille. Silloin ei sunnuntaitöitä välttämättä tipu.