Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poistettu keskustelu: "Loma pilalla puolison lapsen takia"

Vierailija
14.07.2025 |

Eilen täällä oli herkullinen keskustelu, joka keräsi ainakin 13 sivua, kunnes se poistettiin.

Sen oli aloittanut lapseton nainen, joka oli ollut jo n. 5 vuotta naimisissa/yhdessä miehen kanssa, jolla on tällä hetkellä 12-vuotias lapsi vuoroviikoin. AP:lla ja miehellä oli alkamassa kolmen viikon kesäloma samaan aikaan ja mies oli ihan vaan ilmoitusluontoisesti ilmoittanut, että lapsi onkin sitten koko loman eli kolme viikkoa putkeen heillä kotona. Tämä oli kyrsinyt ap:a siksi, koska hän oli suunnitellut, että voisivat osan lomasta viettää ihan vaan kahdestaan ja lisäksi tämä 12-vuotias lapsi on ikäänsä nähden omatoimisen vastakohta ja on liimautuneena kiinni isässään koko ajan eikä yhtään viiohdy itsekseen.

Suurin osa kommentoijista oli sitä mieltä, että "sellaista se on" ja sinällään hyvä, että isä on oman lapsensa kanssa koko lomansa ja osa taasen sitä mieltä, että edelleen pitäisi lomasta huolimatta jatkaa vuoroviikkosysteemiä, koska lapsen äidilläkin on itse asiassa loma samaan aikaan, eli lapsi ei kuitenkaan olisi yksin kotona vaikka olisikin äidin asunnossa.

Kommentit (340)

Vierailija
201/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minä haluan. Minä minä minä.  Lapsen edun pitäs olla ykkösenä, mutta kun..

Niin. Äityli halusi ja sai kuitenkin oman aikansa ja työnsi lapsensa isälle koko lomansa ajaksi.

Tuttavapiirissä on vastaavia tapauksia, kun äiti työntää jo ihan pieniä lapsia isälleen enemmän ja enemmän, jotta saa itselleen enemmän vapaata, koska ihan omien sanojensa mukaan "ei jaksa olla lastensa kanssa".

Jos isä haluaa olla lastensa kanssa? Moni isä haluaa. Jos äiti ja isä keskenään sopivat näin, mitä se kenenkään pyllyä kutittaa? 

Tuntemassani tapauksessa ei ole sovittu mitään tällaista vaan äiti alkoi haluta enemmän aikaa omille harrastuksilleen, ja jos isälle

Miten ihmeessä lasta jo alullepantaessa tulee täysin puun takaa se tosiasia, että lasta pitää hoitaa omalla vuorollaan ja ne omat harrastukset vaan nyt jää tauolle siksi aikaa, että lapset vähän kasvavat? Olen nähnyt näitä tapauksia, missä äidin jooga, terapia, äänimaljasessiot ja kaiken maailman hihhuloinnit menee sen pienen lapsen edelle, koska nyt tuli vaan sellainen fiilis, että en jaksa kun se lapsi haluaa koko ajan äidin huomiota ja "minä minä minä haluan omaa aikaa". Ja kyllä, lapsi/lapset on myös isällään ja isä joutuu joustamaan jatkuvasti jo sovituista aikatauluista kun äidille tulee taas kerran "väsy". Miten ne äidit voi olla niin paljon huonommassa hapessa kuin isät, etteivät "jaksa" olla lastensa kanssa? Mitä jaksamista niiden kanssa on? Pitääkö koko ajan yrittää suorittaa jotain? 

Olen ollut 3 lapsen yh eikä minulla ole ollut noin ylitsepääsemättömiä ongelmia jaksamisessa lasteni kanssa, vaikka ne ovat olleen minulla 24/7 jo 15 vuotta.

Vierailija
202/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsen äidillä saa olla häikkää jaksamisensa kanssa? Oikein täällä luvan kanssa näköjään Mutta uudella vaimolla taas ei saa olla, siitä on täälläkin irvailtu, ja lomaakaan ei saa pitää ilman miehen lapsen kokoaikaista läsnäoloa. Lapsen äiti saa olla jaksamatta lastaan ja väsyä, mutta uusperheen uusi nainen ei. 

Korostan vielä, että viikko ja viikko systeemillähän se äitikin normaalisti on. Että isän luona tasapuolisesti vuorotellen. 

Jos on sairaudesta äidillä kysymys niin silloin siitäkin keskustellaan uuden vaimon kanssa. Nyt ei ollut sairaudesta kyse luultavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
203/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsen äidillä saa olla häikkää jaksamisensa kanssa? Oikein täällä luvan kanssa näköjään Mutta uudella vaimolla taas ei saa olla, siitä on täälläkin irvailtu, ja lomaakaan ei saa pitää ilman miehen lapsen kokoaikaista läsnäoloa. Lapsen äiti saa olla jaksamatta lastaan ja väsyä, mutta uusperheen uusi nainen ei. 

Korostan vielä, että viikko ja viikko systeemillähän se äitikin normaalisti on. Että isän luona tasapuolisesti vuorotellen. 

Jos on sairaudesta äidillä kysymys niin silloin siitäkin keskustellaan uuden vaimon kanssa. Nyt ei ollut sairaudesta kyse luultavasti. 

No vanhemmat ovat keskenään sopineet näin. Toki isä teki siinä hölmösti, ettei kertonut asiasta etukäteen uudelle puolisolle. Jos uusi puoliso olisi tiennyt asiasta ajoissa, hän olisi voinut tehdä omat lomasuunnitelmat ajoissa. Eli ymmärrän harmituksen. Ja kyllä tuosta voi antaa palautetta, miten asia hoidettiin.

Se itse asia ei kuitenkaan muutu miksikään. Isällä on oikeus olla lapsensa kanssa, kun kerran haluaa ja asia oli äidillekin ok ja hänen kanssa sovittu.

Mitäs se isän nyksä siihen sanoo, jos lapsi muuttaa heille kokonaan? Niinkin voi käydä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
204/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se kumma jos isä oikein haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa niin siitäkin pitää vinguttaa kärsää. Se on se lapseton joka tietoisesti alkaa seurustelemaan lapsen omaavan ihmisen kanssa ja silloin joko ymmärretään että se lapsi tulee olemaan se tärkein aina ja jos ei kelpaa niin on niitä lapsettomiakin vaikka kuinka. Niin kauan tässä kyseisessä tapauksessa nostan hattua, kunhan se isä ei odota että tää "äitipuoli" hoitaa kaiken vaan niin että se isä on sen lapsen kanssa ihan oikeasti. Mulla lähtis prinsessa vaihtoon välittömästi jos alkaisi tippaakaan valittamaan lapsen aiheuttamista ongelmista.

Vierailija
205/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vanhemmat ovat keskenään sopineet näin. Toki isä teki siinä hölmösti, ettei kertonut asiasta etukäteen uudelle puolisolle. Jos uusi puoliso olisi tiennyt asiasta ajoissa, hän olisi voinut tehdä omat lomasuunnitelmat ajoissa. Eli ymmärrän harmituksen. Ja kyll

Mitäs se isän nyksä siihen sanoo, jos lapsi muuttaa heille kokonaan? Niinkin voi käydä.

Yhtä Epärelevantti kysymys kuin se, että mitä jos isä saa neliraajahalvauksen tai aikaisen muistisairauden. Sitten todetaan, että shit happened. Mutta etukäteen tuollaisia on turha miettiä.

Vierailija
206/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi ole mikään rasite jonka pitäisi rasittaa tasavertaisesti. Jos äidillä on ohjelmaa, isä haluaa ja hänelle sopii, että lapsi on hänen kanssaan niin hyvä, hienoa, että saavat asiat sovittua ja silloin tää joka luulee olevansa sen miehen elämän tarkoitus pitää suunsa kiinni tai vaihtaa miestä.

Vierailija
207/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se kumma jos isä oikein haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa niin siitäkin pitää vinguttaa kärsää. Se on se lapseton joka tietoisesti alkaa seurustelemaan lapsen omaavan ihmisen kanssa ja silloin joko ymmärretään että se lapsi tulee olemaan se tärkein aina ja jos ei kelpaa niin on niitä lapsettomiakin vaikka kuinka. Niin kauan tässä kyseisessä tapauksessa nostan hattua, kunhan se isä ei odota että tää "äitipuoli" hoitaa kaiken vaan niin että se isä on sen lapsen kanssa ihan oikeasti. Mulla lähtis prinsessa vaihtoon välittömästi jos alkaisi tippaakaan valittamaan lapsen aiheuttamista ongelmista.

Kyse ei ollut tuosta, vaan siitä, että ap ja isä olivat etukäteen sopineet, milloin yhteinen loma vietetään. Sitten isä vain ilmoitti, että lapsi on paikalla myös.

Tuollainen ilmoittaja ja sanelija, joka ei keskustele asioista etukäteen ja etsi jokaiselle osapuolelle win-win -ratkaisua on vihoviimeinen mies, joka kannattaa ottaa. 

Vierailija
208/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ollut tuosta, vaan siitä, että ap ja isä olivat etukäteen sopineet, milloin yhteinen loma vietetään. Sitten isä vain ilmoitti, että lapsi on paikalla myös.

Tuollainen ilmoittaja ja sanelija, joka ei keskustele asioista etukäteen ja etsi jokaiselle

Minnekä te laitatte lapsenne lomiksi jotka ajattelette lasten olevan haitta lomalla?  Eronneet äidit olette 100 % lastenne kanssa ettekä annA lasta isälleen?

Vierailija
209/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen ilmoittaja ja sanelija, joka

Minnekä te laitatte lapsenne lomiksi jotka ajattelette lasten olevan haitta lomalla?  Eronneet äidit olette 100 % lastenne kanssa ettekä annA lasta isälleen?

Miten kysymyksesi liittyy siihen, että asioista yhdessä etukäteen keskusteltaisiin, miten yllättävät tilanteet hoidetaan?

Minun miehelläni on lapsia ja arvostan todella paljon sitä, että hän kysyy mielipidettäni, kun tulee muutoksia. Toinen lapsista joutui sairaalaan ja äiti meni perään, niin mies kysyi, sopiiko, että toinen lapsi tulee meille. TOTTAKAI se sopi, mutta ihanaa, että mies on kiinnostunut minun mielipiteestäni. Se on sitä kommunikaatiota, joka ap:n mieheltä puuttuu.

Vierailija
210/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä eka kerta kun on kommunikointi ongelma? Sitä emme tiedä. Syvältä on varmasti uudelle naiselle. Lapsi tarvitsee syystä tai toisesta paikan, ja silloin se hyväksytään.

Saa ärsyttää ja kiukuttaa mutta lapseen ei kohdisteta. Miehen kanssa kannattaa keskustella, asiallisesti molempien 

Harmi etten nähnyt alkuperäistä keskustelua

Mietin, että onhan toinen vanhempi voinut esim. sairastuakin vakavasti tms, ja toivonut ettei asiasta muille puhuta.

No, kyllä siitä sen uuden puolison kanssa pitää puhua.

Jos itse olisin tilanteessa, jossa puolison lapsi ilmestyy meille asumaan pitemmäksi ajaksi poiketen aiemmasta sopimuksesta, kyllä minä haluan, ja minulla on myös oikeus tietää, miksi.

Vierailija
211/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harmi, kun lomasuunnitelmat eivät onnistuneet miehen takia. Kannattaa sitten koittaa keksiä jotain muuta mukavaa puuhaa, lähteä vaikka kavereiden luo tai ulkomaille siksi aikaa, kun mies on lapsensa kanssa. Ainakin on lomaa töistä. Sehän kuitenkin tärkeintä on. 

Vierailija
212/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ollut tuosta, vaan siitä, että ap ja isä olivat etukäteen sopineet, milloin yhteinen loma vietetään. Sitten isä vain ilmoitti, että lapsi on paikalla myös

Entä jos olisit sanonut: ei sovi. Tapaamisviikonloppu  on ensikuun toinen viikonloppu. Sit voi pentus tulla.

Vierailija
213/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten psyykkiset ongelmat ei hämmästytä kun lukee vauvapalstaa. Lapsi on toissijainen parisuhdeleikeissä.

Tavallaan eikö se ole normaalia? Aikuiset on parisuhdeleikeissä ja lapset tulee mukaan perheleikeissä

Näin sen pitäisi olla. Tuo lapsi ei kuulostanut olevan toissijainen vaan päinvastoin jopa haitallisen keskipiste. Ap kertoi siinä aloituksessa, että lapsi on koko ajan kiinni isässään ja vaatii aikuisen järjestämää tekemistä. Ei mene yksin edes ulos. Joku vielä neuvoi, että jos lapsi sanoo, että hänellä on nälkä, niin sano että isäsi hoitaa. Yläasteelle menevä lapsi, 12v, ei 2v! Kyllä tuon ikäiselle olisi pitänyt jo aikaa sitten opettaa itsekin keksiä tekemistä ja tukea kaverisuhteita eikä hyppiä pillin mukaan palvelemassa ja viihdyttämässä asenteella "lapsi on aina ykkönen". Ja mitä

Mistä me tiedämme jos tuo takertuvaisuus on oireilua uusperhekuviosta? Kyllä se jostain kielii. Tarvitsisi lisätietoja.

Vierailija
214/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö lastensuojelusta apu näihin lomakiistoihin?  He voivat tehdä hätähuostaanoton ja käynnistää lapsen tilanteen tutkimisen.

Vierailija
215/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ollut tuosta, vaan siitä, että ap ja isä olivat etukäteen sopineet, milloin yhteinen loma vietetään. Si

Entä jos olisit sanonut: ei sovi. Tapaamisviikonloppu  on ensikuun toinen viikonloppu. Sit voi pentus tulla.

Teoreettinen tilanne. Minun ei tarvitse sanoa sellaista, koska TIEDÄN, että minun mielipiteelläni on merkitystä. Tiedän, että mies kuuntelee minua. Tiedän olevani hänelle tärkeä. Siksi minun on helppo joustaa. 

Mutta kuvitteellisesti otetaan ap:n tilanne. Mies olisi joutunut tilanteen eteen, jossa eksä ilmoittaa lapsen tulevan meille. Minun mieheni olisi kertonut eksän ajatuksista ja kysynyt, miten minä asian näen. Jos olisin sanonut, että ei sovi, vaan minä haluan yhden lomaviikon miehen kanssa kahdestaan (kuten ymmärsin ap:n alkuperäisestä ketjusta, että mäin oli aiemmin sovittu), niin mies olisi sanonut eksälle, ettei tuo yksi viikko sovi. Jokin toinen ylimääräinen lomaviikko sopii, mutta ei juuri tämä. Sitten hän olisi lähtenyt lapsen kanssa sukuloimaan tai mökille.

Win-win -tilanne kaikille muille paitsi eksälle.

Vierailija
216/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli harvinaisen ilkeä ketju. Miten ihminen voikaan olla niin pahansuopa antaessaan kommentteja? Ap ainoastaan valitti, että on väsynyt kuvioon, ja siitä syystä av-mammat lynkkasivat hänet elävältä. Ihan kuin ihminen ei saisi sanoa olevansa väsynyt. 

Ei tarvitse lynkata, mutta pitää ymmärtää että miehen koti on lapsen koti.

En ymmärrä miksi lapsettomat menee yhteen lapsia omaavien kanssa jos se lapsi koetaan häiriötekijänä. T: vela N33

Ei alkuperäisessä ketjussa ap kokenut lapsen olevan häiriötekijä. Hänelle sopi oikein hyvin viikko-viikko-systeemi. Se, mikä ei hänelle sopinut, oli miehen ilmoitusluontoinen asia, että lapsi on sitten meillä kolme viikkoa. 

Monesti asiat selviävät, ja ap olisi ehkä myös hyväksynyt tilanteen, jos asiasta olisi keskusteltu etukäteen ja mietitty eri vaihtoehtoja, kuka pitää lomansa miten ja milloin.

Se vaan, että mitäpä vaihtoehtoja siinä oikein jää, jos toinen vanhempi ilmoittaa, ettei lapsi voi olla hänellä nyt x -viikkoon? Voihan siinä keskustella vaikka maailman tappiin muuttamatta sitä tosiasiaa, että ainakin omalla kohdalla itsestään selvää lapsen olevan siinä tapauksessa kanssani.

Ja yhteen kun muuttaa jo lapsen saaneen kanssa, niin aina on mahdollisuus siihen, että syystä tai toisesta yhteishuolto muuttuisi yksinhuoltajuudeksi ja sitä myöten lapsi olisi paikalla aina. Eihän siinäkään kohtaa tilannetta voi muuksi neuvotella.

Vierailija
217/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli harvinaisen ilkeä ketju. Miten ihminen voikaan olla niin pahansuopa antaessaan kommentteja? Ap ainoastaan valitti, että on väsynyt kuvioon, ja siitä syystä av-mammat lynkkasivat hänet elävältä. Ihan kuin ihminen ei saisi sanoa olevansa väsynyt. 

Ei tarvitse lynkata, mutta pitää ymmärtää että miehen koti on lapsen koti.

En ymmärrä miksi lapsettomat menee yhteen lapsia omaavien kanssa jos se lapsi koetaan häiriötekijänä. T: vela N33

Ei alkuperäisessä ketjussa ap kokenut lapsen olevan häiriötekijä. Hänelle sopi oikein hyvin viikko-viikko-systeemi. Se, mikä ei hänelle sopinut, oli miehen ilmoitusluontoinen asia, että lapsi on sitten meillä kolme viikkoa. 

Monesti asiat selviävät, ja ap olisi ehkä myös

kyllähän siinä vaiheessa, kun tapaamissopimukset/vuoroviikkosopimukset tehdään, niin sen viikon lähivanhempi tietää olevansa vastuussa lapsesta ja lähtökohtaisesti sopii asiansa niin. Hyvin hyvin harvassa ovat ne, jotka jättäisivät lapsen lastensuojelum hoidettavaksi.

Vierailija
218/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyni oli nuorisokodissa 90-luvulla, keittiössä, siistijänä, mutta kaikki saivat jutellla nuorten kanssa ja kuunnella heitä.  ( hänen hautajaisiinsa tuli monta adressia näiltä entisiltä nuorilta ja olivat kälyn lapsille  soittaneet ja kertoneet hyviä.muistoja.)

Silloin luulin että teinit ovat jotain nuorisorikollisia mutta käly kertoi heidän olevan nuoria joita kukaan ei tahdo.  Ei äidit, isäpuolet,  ei isät ja äitipuolet, ei puolisisarukset.

Vierailija
219/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v ei vielä pilaa mitään yhteisessä lomassa, on vielä lapsi. Annapas olla jos on 15-16v ja vielä tyttö niin jo alkaa riipiä tunteita kun osaa olla vaativa ja itsekäs ja mustasukkainen isän huomiosta uudelle vaimolle 

Vierailija
220/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 v ei vielä pilaa mitään yhteisessä lomassa, on vielä lapsi. Annapas olla jos on 15-16v ja vielä tyttö niin jo alkaa riipiä tunteita kun osaa olla vaativa ja itsekäs ja mustasukkainen isän huomiosta uudelle vaimolle 

Jaa. Tuon ikäisenä minua ei juuri kotona edes näkynyt, kun kavereiden kanssa hengailu vei voiton. Päinvastoin minua piti erikseen käskeä olemaan kotona edes yhteisellä aterialla.

Ja juu, puhun kodista. Muutin äitini luota isälleni teini-ikäisenä, eli aina on se mahdollisuus, että etävanhemmasta tuleekin lähivanhempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi