Lotta 65 kg ei löydä sopivia pyöräilyvaatteita
Lukiko kukaan tätä Iltalehden juttua? Lotalla tuntui olevan vaikea hyväksyä, että kilpapyöräilijöiden kalliit merkkivaatteet ei mahdu hänelle ja kamalaa jos vaatteen kokolapussa lukee L, kun hän on s/m kokoa eikä vaatteet sovi hänen salilla treenatuille reisille.
Olen itse L/XL-kokoa oleva nainen eikä pyöräily ole kyllä ikinä vaatteista jäänyt kiinni, en tunnistanut tätä valitusta ollenkaan. Esim. Craft valmistaa laadukkaita pyöräilyvaatteita ja kyllä niissä koot vastaa ihan täysin kokoaan, mahtuu isommatkin reidet ja takamus helposti pyöräilytrikoisiin.
https://www.iltalehti.fi/treeni/a/7195ffb1-f76c-4571-86fe-c094dfcb2cf4
Kommentit (209)
Kilpapyöräilyn vaatteet ei ole järin kehopositiivisia. Ylimääräisestä painosta ei ole ammattipyöräilijöillä kuin pelkkää haittaa, ja siksi kehonpaino pyritään viemään mahdollisimman alas. Ehkä lajivalinta on hieman väärä, jos haluaa välttämättä pusertaa itsensä ammattilaisten vaatteisiin?
Harrastelijapolkijoille löytyy kyllä sopivampia vaatteita reilummalla mitoituksella. Nykyään jopa plus kokoisille naisille on olemassa pienempiä, ulkomaisia valmistajia, joilta on mahdollista tilata useamman xl:n pyöräilyvaatteita, niin ei jää kenelläkään kyllä koosta kiinni.
Oho, en tiennytkään, että Craft tekee/on tehnyt myös tour de Franceen kamppeita. Oma vertailupohja on paikallisista liikkeistä löytyvät Craftin kamat eli se edullisempi pää. Nekin kyllä siis hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan se kyseenalaista, että tuon kokoinen nainen käyttää L-kokoa; mitä vaihtoehtoja jää sitten isommille naisille? Esim. itse 174cm/72kg menisin noilla mitoituksilla johonkin XXL-kokoon, mutta jotenkin epäilen, ettei nuo valmistajat sellaisia edes valmista.
Mikä ihmeen tuon kokoinen nainen? Sinä ikään kuin unohdat, että hän on sinua 13cm lyhyempi. Ei 65kg 161 senttinen ole mikään pieni. Ei nyt isokaan, mutta ei S. Jos sinä tiputtaisit 7kg olisit pienempi.
Eiköhän tuo nainen ihan itse tiedä mitä kokoa hän normaalisti käyttää. Painon perusteella sinä et sitä voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
"Stocka näköjään nostanut heidän oman kokotaulukon vyötärönympärystä sentillä :D Useilla valmistajilla kirjainkoot menee noin, että S on 34/36, M on 38/40 jne., mutta joillain menee yhden koon mukaan eli 34 on XS, 36 S, 38 M jne. Tuo on sinänsä saivartelua, mutta tosiaan ei vaatekoko määräydy vyötärön perusteella ylipäätään, eikä lyhyt yli 60 kiloinen nainen ole Small. "
Kyllä se vyötärönympärys nyt vaan on kaikista merkittävin mitta mitä vaatekokoihin tulee - ja muuten myös terveyteen. ;)
Määrittele lyhyt nainen? Pituus ja paino yksin eivät kerro kovinkaan paljon - paljon enemmän kertoo esimerkiksi juurikin se vyötärönympärys. Paljon treenaava ja hyvässä kunnossa oleva tiimalasivartaloinen 60-65-kiloinen nainen voi hyvinkin olla S-kokoinen. Samanpainoinen laiska omppumallinen voikin olla kokoa L.
Terveyteen kyllä, mutta vaatekoko määräytyy yläosassa rinnanympäryksen mukaan, ja alaosassa lantionympäryksen eli pepun levein kohta.
Se pelkkä vyötärö ei tee ketään S-kokoiseksi, vaikka pelkän vyötärönmitan saisi mahtumaan S-koon taulukkoon. Eli ei, vyötärönympärys ei todellakaan ole merkittävin mitta mitä vaatekokoihin tulee. Toki jos pukeudut lähinnä neulosvaatteisiin, niin voit valita vyötärön perusteella liian pienet koot ja venyttää päälle.
Artikkelissa kerrotaan että myös pyöränrunko on usein liian korkea ja jotta nainen saa itselleen sopivan pyörän pitää tehdä kalliita muutoksia. Mä ratkaisun tämän niin että hankin juniorien kokoisen pyörän. On mulle just sopiva kun pituus on 162. Käytän myös lasten vaatteita esim 164cm on usein varsin hyvä hartioista ja mukavan leveä vyötäröltä.
Joillakin huippu ammattilaiskiitureilla rasvaprosentti voi olla 5-6.Tavallisen harrastan ei tarvitse todellaan pyrkiä tuollaisiin prosentteihin. Kovakin harrastaja pärjää ilman ammattilaisvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Kilpapyöräilyn vaatteet ei ole järin kehopositiivisia. Ylimääräisestä painosta ei ole ammattipyöräilijöillä kuin pelkkää haittaa, ja siksi kehonpaino pyritään viemään mahdollisimman alas. Ehkä lajivalinta on hieman väärä, jos haluaa välttämättä pusertaa itsensä ammattilaisten vaatteisiin?
Harrastelijapolkijoille löytyy kyllä sopivampia vaatteita reilummalla mitoituksella. Nykyään jopa plus kokoisille naisille on olemassa pienempiä, ulkomaisia valmistajia, joilta on mahdollista tilata useamman xl:n pyöräilyvaatteita, niin ei jää kenelläkään kyllä koosta kiinni.
En tiedä lajista oikeastaan mitään, mutta minulla on kilpapyörä ja se pyöräkin on todella kevyt. Ihan hätkähdin, kun otin sen vuosien tauon jälkeen taas käyttöön, että miten kevyt se on.
"Terveyteen kyllä, mutta vaatekoko määräytyy yläosassa rinnanympäryksen mukaan, ja alaosassa lantionympäryksen eli pepun levein kohta.
Se pelkkä vyötärö ei tee ketään S-kokoiseksi, vaikka pelkän vyötärönmitan saisi mahtumaan S-koon taulukkoon. Eli ei, vyötärönympärys ei todellakaan ole merkittävin mitta mitä vaatekokoihin tulee. Toki jos pukeudut lähinnä neulosvaatteisiin, niin voit valita vyötärön perusteella liian pienet koot ja venyttää päälle. "
Kyllä se vyötärönmitta on merkittävin mitta etenkin housuissa, ja sen perusteella ne housut merkitäänkin, katso vaikkapa farkkuja. Suurin osa housuistani on kokoa S tai numerokokoa 36, ja ihan ovat sopivankokoisia js hyvinistuvia minulle. Farkuista koot 26-27.
Toki jos henkilöllä on poikkeuksellisen iso lantio ja kapea vyötärö, niin luonnollisestikin vyötärönmitan perusteella ei voi housujansa valita, ja housujen löytäminen voi ylipäänsä osoittautua vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen kyllä havainnut urheiluvaatteissa saman kuin Lotta: tunnen itseni kokomerkintöjen perusteella jättiläiseksi urheiluvaatteissa esim. just pyöräilyvaatteet (Craft ei ole se merkki, jota pyöräilyyn panostava käyttää) ja vaellustamineissa (Fjällräven yms.)
https://www.craftsportswear.com/fi/naisille/urheilu/pyoraily/bibs
Niin mikä näissä shortseissa on ihan oikeasti vikana?
Järkyttävän hintaisia😧
Täällä nuo ei edes kuulu pyöräliikkeen valikoimaan. Siellä on vielä kalliimpia myynnissä. Puoliso sieltä haki itselleen pyöräilysortseja ja kokeilemalla löytyi hyvät. Ulkomaan nettikaupoissa olisi parempi valikoima, mutta se on sitten vähän arpakauppaa, sattuuko malli olemaan sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa kerrotaan että myös pyöränrunko on usein liian korkea ja jotta nainen saa itselleen sopivan pyörän pitää tehdä kalliita muutoksia. Mä ratkaisun tämän niin että hankin juniorien kokoisen pyörän. On mulle just sopiva kun pituus on 162. Käytän myös lasten vaatteita esim 164cm on usein varsin hyvä hartioista ja mukavan leveä vyötäröltä.
Pitää myös olla aikaisin keväällä liikkeellä, kun uudet pyörämallit tulee myyntiin, silloin on paremmin eri kokoja tarjolla. Eikä voi edes mitenkään olettaa, että Suomessa jokaisessa peräkylän pyöräkaupassa on varmasti pienille naisille juuri sopivan merkkinen/mallinen gravel oikeassa koossa. Yhtälailla tästä koko-ongelmasta kärsivät todella pitkät miehet. Pyöräliikkeissä on tarjolla lähinnä yleisimmät koot, koska tiloja ja menekkiä on yleensä rajallisesti. Erikoisempia kokoja/malleja voi kysellä erikseen, onko mahdollista tilata.
Vierailija kirjoitti:
Pyörähän hankitaan runkokorkeuden mukaan. Joissain malleissa niitä ei ole kuin yksi, joissain on monta. Meillä on aina ostettu pyörät pyöräliikkeestä ja siihen tulevat osat voi itse valita, kokoavat sen mukaan. Tai on niissä usein joku tietty osa ehdolla, mutta sen tilalle voi yleensä valita toisen ja hinta voi muuttua hieman. Kun vaihdoin kerran pyörääni, niin kävin kohta ostamisen jälkeen vaihdattamassa tarakan, kun lastenistuin ei sopinutkaan siihen, eivät edes veloittaneet siitä - oli varmaan halvempi tarakka kun alkuperäinen.
Bmi 16. Arvatkaa löytyykö kokoja? XXS- koot ovat kuin telttoja. Kymmenen vuotta sitten juuri sopivia. Vaatekokoja on KASVATETTU.
Pyöräilyssä (ja monessa muussakin lajissa) kalliimmat vaatteet edustavat tietynlaista brändiä/imagoa, jota varsinkin somessa nykyään korostetaan. Vaatteisiin voi upottaa rahaa ihan pilvin pimein. Jokainen voi kuitenkin itse valita, riittääkö omaan harrasteluun keskitason hieman edullisempi vaatetus, onko itse polkeminen tärkeää itselle sopivissa vaatteissa vai oman imagon pönkitys kalliilla, epäsopivilla merkkivaatteilla, joita voi esitellä somessa.
No joutuiko Lotta leikkauttamaan häppärinsä kun joutui alentumaan käyttämään XL-koon bibsejä?
Luin aloituksen ja linkin artikkelin, ja kuvista näkee, ettei Lotta ole S-kokoinen. Turhaa vinkumista taas.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on paita kokoa XXXXL ja housut kokoa XS. Käytän anabolisia ja teen pelkkää penkkiä ja hauista salilla. Missä on vaatefirmojen vastuu? Kysyn vaan.
Repesin täysin. Kiitos 😂
Vierailija kirjoitti:
Sitä 28 tuumaista pyörää käyttämällä ei saa väännettyä 160cm pyöräilijälle sopivaa pyörää ilman, että kulmat muuttuu koomisiksi.
Lotalle löytyy kyllä bibsit vaikka onkin "treenamisen takia" niin iso takalisto.
https://www.youtube.com/shorts/qj5kdW4RuPs
Ottaa vaikka miesten koon.
Vierailija kirjoitti:
Maantie/gravel-pyörissä lähes kaikki mallit on unisex malleja, eri runkokokoja löytyy n. 48-60 väliltä, ja näissäkin on jo eroja esim. ohjaustangon leveydessä, mitä isompi runko on. En ihan tätä runkokoosta valittamistakaan tunnista. Satuloita joutuu hyvin moni pyöräilijä miehistäkin vaihtelemaan, koska alkuperäinen tehdassatula ei istu omalle takalistolle. Hyvää satulaa moni pyöräilijä etsii tovin ja voi joutua käymään useampia malleja läpi. Ei tämä ole mikään pelkkä naisten ongelma.
Vierailija kirjoitti: Ne jotka ihmettelee hintaa. Käykää vaikka 20 kilometrin pyörälenkillä huonolla alustalla jossain shortseissa. Siksi pyöräilyhousuissa on säämiskä ja ne maksaa.
Harvemmassa nykyään on enää säämiskää, se on korvattu nykyaikaisemmilla keinomateriaaleilla. Aika monesti niissä pyöräilyhousuissa/alkkareissa on joku muotoutuva pehmustemateriaali. Ne on aika muotoonommeltuja, ei mitenkään hirveän yksinkertaisesti ommeltuja.
Ennen oli villaiset pyöräilyhousut säämiskäpehmusteella.
Itselläni on paita kokoa XXXXL ja housut kokoa XS. Käytän anabolisia ja teen pelkkää penkkiä ja hauista salilla. Missä on vaatefirmojen vastuu? Kysyn vaan.