Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lotta 65 kg ei löydä sopivia pyöräilyvaatteita

Vierailija
13.07.2025 |

Lukiko kukaan tätä Iltalehden juttua? Lotalla tuntui olevan vaikea hyväksyä, että kilpapyöräilijöiden kalliit merkkivaatteet ei mahdu hänelle ja kamalaa jos vaatteen kokolapussa lukee L, kun hän on s/m kokoa eikä vaatteet sovi hänen salilla treenatuille reisille. 

Olen itse L/XL-kokoa oleva nainen eikä pyöräily ole kyllä ikinä vaatteista jäänyt kiinni, en tunnistanut tätä valitusta ollenkaan. Esim. Craft valmistaa laadukkaita pyöräilyvaatteita ja kyllä niissä koot vastaa ihan täysin kokoaan, mahtuu isommatkin reidet ja takamus helposti pyöräilytrikoisiin.  

https://www.iltalehti.fi/treeni/a/7195ffb1-f76c-4571-86fe-c094dfcb2cf4

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bmi 16. Arvatkaa löytyykö kokoja? XXS- koot ovat kuin telttoja. Kymmenen vuotta sitten juuri sopivia. Vaatekokoja on KASVATETTU.

Juu eri valmistajilla voi olla kaupallisista syistä erilaisia mittoja. 

Ihan jopa Marttojen sivuilla koon S vyötärö 74cm, eli naisille annetaan illuusiota siitä mitä he haluavat. Vaikka väestön koko kasvaa, niin naiset haluaisivat silti olla pieniä.  

Voglialla myös isot koot, S-koon vy 70-76. Rinnanympärys ei ole suhteessa yhtä iso, eli näissä mitoissa näkyy myös tasapaksuus. 

Vierailija
182/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yhteydessä pitää tietää että varsinkin maantiepyöräilyssä vaatteiden pitää oikeasti olla tiukkoja, kilpailijoille on joskus työn ja tuskan takana edes saada vaatteet ylleen, tämä lisää aerodynaamisuutta, kun vaatteet ei lepata tuulessa. Näillä vaatteilla ei ole mitään tekemistä tavisten pyörälenkkeilyssä, keho on ammattilaisilla niin eri mallia. Kannattaisi etsiä harrastajalle sopivat merkit/mallistot. Nyt antaa itsestään vain kuvan, ettei ole kauhean kauaa vielä pyöräilyä harrastanut jos tämä ei ole tiedossa.

Oletko kuullut liukuvoiteesta? Sillä saa tiukatkin lateksi vaatteet päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa kerrotaan että myös pyöränrunko on usein liian korkea ja jotta nainen saa itselleen sopivan pyörän pitää tehdä kalliita muutoksia. Mä ratkaisun tämän niin että hankin juniorien kokoisen pyörän. On mulle just sopiva kun pituus on 162. Käytän myös lasten vaatteita esim 164cm on usein varsin hyvä hartioista ja mukavan leveä vyötäröltä. 

Sitä 28 tuumaista pyörää käyttämällä ei saa väännettyä 160cm pyöräilijälle sopivaa pyörää ilman, että kulmat muuttuu koomisiksi.

Lotalle löytyy kyllä bibsit vaikka onkin "treenamisen takia" niin iso takalisto.

https://www.youtube.com/shorts/qj5kdW4RuPs

Ottaa vaikka miesten koon.

https://www.youtube.com/shorts/1CB7-qzdcGM

Tämäkin, ratapyöräilijät on todella lihaksikkaita ja kyllä heillekin on päälle pantavaa löytynyt, ei tarvitse alasti tai verkkareissa polkea. Onkohan oma kehonkuva nyt ihan kunnossa, jos sopivia vaatteita ei löydy mistään ja kokee olevansa lihaksikkaampi kuin nämä linkkien polkijat?

Vierailija
184/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin myös pyöräilyä aktiivisesti n. 4 vuotta, kunnes lopetin. Ei vaan yksinkertaisesti sovi mun anatomialle. Satulat ei sovi yhteen alapään kanssa 😞. Max 70km lenkit ja pilde ihan tunnoton

Nykyään paremmat satulat

Vierailija
185/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua, että 65 kg (normaalipituinen) olisi S-kokoinen. 

Se osoittaa ettei vartalot todellakaan ole samanlaisia. Lihas painaa enemmän mutta vie vähemmän tilaa. 

Etenkin miehet on ihan pihalla tämän tosiasian kanssa.

Vierailija
186/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Ne jotka ihmettelee hintaa. Käykää vaikka 20 kilometrin pyörälenkillä huonolla alustalla jossain shortseissa. Siksi pyöräilyhousuissa on säämiskä ja ne maksaa.

Kävin 50 km collareissa. Ei tunnu missään.

Vierailija
187/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja sun kehossa ei ole muuta kuin vyötärö?"

No, ei ne farkkujen ja housujen kokomerkinnät pohkeiden paksuuden perusteella mene, vaan vyötärön koon. Ja minulla se housujen koko on S, farkuissa tuumakoko useimmiten 26-27 merkistä riippuen. 

Ja lantion koolla ei ole mitään merkitystä? :D Ilmeisesti paidoissakin merkitsee vain vyötärönympärys eikä haittaa vaikka rinnanympärys olisi 1,5 metriä?

Kokomerkintää lantion perusteella ei tehdä. Kokomerkinnät tehdään nimenomaan vyötärönympäryksen perusteella.

Missä näet kokotaulukon, jossa ei ole merkitty muuta kuin vyötärönympärys? Vöiden kokotaulukossa ehkä?

No, kerropa minulle farkkumerkki,

Turha vängätä. Lantionympärys on joku tietty suhde vyötärönympärykseen jonkin valmistajan standardin mukaan. Joitakin merkkejä tehdään eri pituisina ja siitä tulee toinen merkintä kokoon. Sen lisäksi on kaikenmaailman loose fit, regular fit, classic fit, skinny fit jne, mistä sitten voi yrittää päätellä sitä pohkeen ja reiden tilavuutta. Itselle sopiva malli löytyy yleensä kokeilemalla. 

Itse olen tottunut siihen, että sopivien housujen löytäminen on todella hankalaa, etenkin jos ei satu olemaan standardikokoinen. Oma ongelmani on pitkä selkä ja korkeat lantioluut. Reilusti alipainoisenakin oli aika toivotonta löytää sopivat farkut, kun niissä oli järkiään vyötärö liian matalalla. Yritäpä laittaa nappi kiinni farkuissa, joiden kapea vyötärönauha on leiveiden lantioluiden päällä. Onneksi nykyään saa high waist malleja, niistä voi löytyä sopiva - minulla ne ovat kuin normaalivyötäröiset farkut muilla.

-ohis-

Vierailija
188/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se osoittaa ettei vartalot todellakaan ole samanlaisia. Lihas painaa enemmän mutta vie vähemmän tilaa. 

Etenkin miehet on ihan pihalla tämän tosiasian kanssa.

Lihas tuottaa voimaa iso lihas tuotaa isomman voiman.

Sitten ei kun maastavetämään miesten kanssa kilpaa.

Naiset ovat voimaantuneet täysin pihalle ja luulevat, että rasvakin tuottaa voimaa.

Vierailija
189/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kunnolla treenattu, niin kyllä on. Minulla sama paino ja läskiä ei ole. 

Vierailija
190/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kunnolla treenattu, niin kyllä on. Minulla sama paino ja läskiä ei ole. 

Oletan, että tiedät tuloksistasi olevasi kunnolla treenattu eli pärjäilet harrastelijoiden kilpailuissa.

Vierailija
191/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yhteydessä pitää tietää että varsinkin maantiepyöräilyssä vaatteiden pitää oikeasti olla tiukkoja, kilpailijoille on joskus työn ja tuskan takana edes saada vaatteet ylleen, tämä lisää aerodynaamisuutta, kun vaatteet ei lepata tuulessa. Näillä vaatteilla ei ole mitään tekemistä tavisten pyörälenkkeilyssä, keho on ammattilaisilla niin eri mallia. Kannattaisi etsiä harrastajalle sopivat merkit/mallistot. Nyt antaa itsestään vain kuvan, ettei ole kauhean kauaa vielä pyöräilyä harrastanut jos tämä ei ole tiedossa.

Oletko kuullut liukuvoiteesta? Sillä saa tiukatkin lateksi vaatteet päälle.

Legenda kertoo, että kovalla tasolla rasvataan koko perse ennen lenkkiä.

Vierailija
192/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen vähänkin elämää elänyt ja vaatteita kaupasta ostaneen pitäisi tajuta, että kokotaulukot ovat ihan mitä sattuu merkistä, tuotantoerästä ja vuosista riippuen. Mulla on vuodelta 2021 Icepeakin housut, jotka pitävät hiukan vettä ja venyväistä materiaalia. Kun yritin tänä keväänä ostaa samanlaiset ja samankokoiset Icepeakit samalla materiaalilla niin nuohan jämähtivät kivasti reisien kohdalle. Vanhat housut menevät hyvin mutta nämä uudet samankokoiset eivät! Eikä suurempaa kokoa myyty, joten myyjä pitää ihan rauhassa tunkkinsa. Koko ei noudata samaa kaavaa mitä 4 vuotta sitten.

Todennäköisesti malli on vaihtunut, eivät ole samankokoiset samoista kohdista. Ja ne vanhat on voinut venähtää pysyvästi.

Koko numero on vain suuntaa antava, että tietää, mistä lähteä kokeilemaan. Minulla on usein samasta vaatteesta kolmekin eri kokoa kokeiltavana, jos joku osuisi kohdalleen. Tiettyjä merkkejä välttelen, kun kokemuksen mukaan heillä ei ole minun vartalolleni sopivia malleja.

Vierailija
193/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin myös pyöräilyä aktiivisesti n. 4 vuotta, kunnes lopetin. Ei vaan yksinkertaisesti sovi mun anatomialle. Satulat ei sovi yhteen alapään kanssa 😞. Max 70km lenkit ja pilde ihan tunnoton

Nykyään paremmat satulat

Veikkaan että liian heikolla teholla polkee, eikä voima ja koordinaatio riitä keventämään välillä tangolta ajaen vaan junnataan perse penkissä.

Vierailija
194/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottaa isompikokoisena naispyöräilijänä en kyllä voi kuin ihmetellä tätä uutista. Vaate- ja pyörävalmistajat tekevät jatkuvasti uusia naisten vaatemallistoja, naisille suunnattuja pyöriä, naisten ergonomiaan paremmin sopivia satuloita yms. Naispyöräilijöitä on ollut jo vuosikausia, ei hän nyt mikään naisten pyöräilyn pioneeri kuitenkaan ole ja aivan tavallisen kokoinen harrastaja. En edes ole osannut miettiä, että omien kilojen kanssa pitäisi mennä mediaan uhriutumaan, vaan olen pyöräillyt ihan tyytyväisenä sopivissa vaatteissa, vaikka niissä on kokomerkintä XL.

Vierailija
195/209 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen harteikas mies ja eniten minua häiritsee miten eri mittaisia XL-kokoiset paidat ovat. Olen 175cm pitkä ja jotkut ovat lähes napapaitoja ja toiset taas roikkuvat melkein polvissa. Jos netistä ostat niin on ihan arpapeliä kumpi sieltä sattuu tulemaan

Koska kokomerkinnät tosiaan ovat viitteellisiä, jopa yhden brändin sisällä, en todellakaan ala sovittamatta mitään ostamaan. Itselläni on M L ja 2XL t-paitoja käytössä, eikä tosiaan niiden pituudet ole mitenkään suhteessa merkittyyn kokoon. 

Vierailija
196/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kovasti tuota kyseistä juttua. Harrastan myös pyöräilyä ja mitoilla 170 cm/50 kg mulle sopivat s-koon asut. Ehkäpä hänenkin kannattaisi valita juuri sen kokoiset pyöräilykamppeet, jotka tuntuvat sopivilta ja lakata tuijottamasta kokomerkintää, jos se aiheuttaa pahaa mieltä. 

Tätä mietin myös. Sen kokolapun voi leikata pois, jos se häiritsee niin paljon. Tuo valittaa kun s-m kokoiset varusteet ei istu, vaikka voisi vain ostaa sen istuvan L-kokoisen. Mutta eihän se käy kun on niin tärkeää käyttää S-M kokoja. 

Ihmetyttää väliin, että eikö nuo ihmiset mieti yhtään ennen kuin juoksevat iltapaskojen haastateltavaksi. Tuon työnantajana miettisin henkilön älykkyyttä ja resilienssiä, kun joku yksittäinen kirjain aiheuttaa noin ison kriisin. 

Vierailija
197/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nainen165 cm ja 60 kg vyötärö 80, lantio 91 cm ja urheiluvaatteeni ovat kokoa M.

Vierailija
198/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vääntöä, kun jo jutussakin sanotaan, että hän on yleensä S tai M -kokoinen, ei siis mikään yhyy yhyy kun S ei mene päälle.

"Heikkeri on 161 senttiä pitkä ja painaa 65 kiloa. Arjessa hänen vaatekokonsa on S tai M. Mutta pyöräilyvaatteiden maailmassa hän ei aina mahdu edes kokoon L".

Eli pyöräilyvaatteissa pitää sitten olla ainakin XL aina välillä, ja on mahdotonta löytää kivijalasta sopivia vaatteita, ja netistä vaikea tietää, mikä koko sopisi. 

Itse näen tuon ongelmallisena, kun painan, voitteko kuvitella, vieläkin enemmän, yli 70 kg, ja viime kesänä tätäkin enemmän. Ja tykkään kuitenkin pyöräillä erilaisia matkoja muutamista kilsoista noin sataan ja lomalla tehdä pyöräretkiä. Suomalainen nainenkin painaa keskimäärin jotain 72-74 kiloa (eli moni painaa paljon enemmänkin, pyörä kyllä kantaa), niin on se osalle ongelma, jos jo 65-kiloinen käyttää suurinta saatavilla olevaa kokoa.

Itse olen ostanut esimerkiksi miesten vaatteita sitten, koska tyyli on mulle sivuseikka.

Vierailija
199/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei muuta kuin ostamaan miesten vaatteita jos ei löydy naisten kokoja. Suominaiset ovat aika reiteviä ja perseviä, ihmekö tuo jos joku aasialainen M-koko ei istukaan hyvin.

Käytin minäkin vähintään L-koon paitoja nuorena miehenä vaikka olin 175cm/62kg, eli aika hintelä mies. Ei ollut pakkomiellettä etsiä S/M paitoja. Kun löytyi sopiva vaate, en miettinyt kokomerkintää vaan puin päälleni. Nykyään olen 90kg mies ja huomannut, että käytän edelleen M-koon boksereita ihan kuin nuorenakin. Paidat ovat nykyään XL, L ei yleensä mahdu.

Vierailija
200/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan fillareissa suuriakin eroja miesten ja naisten mallien välillä. Esimerkiksi Specializedilla miesten ja naisten mallit samasta perusmallista erosivat ainakin siinä, että naisten malleissa oli kapeampi ohjaustanko, tietenkin erilainen satula ja erilainen kampisarja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän