Lotta 65 kg ei löydä sopivia pyöräilyvaatteita
Lukiko kukaan tätä Iltalehden juttua? Lotalla tuntui olevan vaikea hyväksyä, että kilpapyöräilijöiden kalliit merkkivaatteet ei mahdu hänelle ja kamalaa jos vaatteen kokolapussa lukee L, kun hän on s/m kokoa eikä vaatteet sovi hänen salilla treenatuille reisille.
Olen itse L/XL-kokoa oleva nainen eikä pyöräily ole kyllä ikinä vaatteista jäänyt kiinni, en tunnistanut tätä valitusta ollenkaan. Esim. Craft valmistaa laadukkaita pyöräilyvaatteita ja kyllä niissä koot vastaa ihan täysin kokoaan, mahtuu isommatkin reidet ja takamus helposti pyöräilytrikoisiin.
https://www.iltalehti.fi/treeni/a/7195ffb1-f76c-4571-86fe-c094dfcb2cf4
Kommentit (209)
Tuossa puhuttiin jostain gravel- ja alamäkipyöräilystä, joissa varmasti tarvitaan enemmän täsmävarusteita. Mutta aika pientä ihmisjoukkoa koskettava ongelma kyllä.
Aika hassua, että 65 kg (normaalipituinen) olisi S-kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen kyllä havainnut urheiluvaatteissa saman kuin Lotta: tunnen itseni kokomerkintöjen perusteella jättiläiseksi urheiluvaatteissa esim. just pyöräilyvaatteet (Craft ei ole se merkki, jota pyöräilyyn panostava käyttää) ja vaellustamineissa (Fjällräven yms.)
Mikä Craftin vaatteissa on vikana? Kyllä heilläkin kalliimpia mallistoja on pyöräilyyn omilla nettisivuilla, jos hinta se tekijä mikä määrittelee tuotteiden laadun. Ei se itse merkki määrittele onko tuote lajiin sopiva, vaan se että onko koko ja vaatteen malli itselle sopiva.
Kilpailukäytössä toki eri asia käyttää mahdollisimman kireitä asuja, mutta ei ne normipulliaiselle ole tarkoitettukaan.
Amatöörit ostavat, ammattilaiset ompelevat itse.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen kyllä havainnut urheiluvaatteissa saman kuin Lotta: tunnen itseni kokomerkintöjen perusteella jättiläiseksi urheiluvaatteissa esim. just pyöräilyvaatteet (Craft ei ole se merkki, jota pyöräilyyn panostava käyttää) ja vaellustamineissa (Fjällräven yms.)
Ilman fjällräveniäkö ei vaellus onnistu?
Luin ja alkoi wtuttamaan tämä uhriutuminen.
Jos ei joku vaate mun ruhoon sovi, niin mitäs sitten, mä ostan sellaisen mikä sopii tai jätän ostamatta.
Ei joka hemmetin asiasta tarvitse ottaa asennetta jossa "koko maailman vaateteollisuus osoittaa minun vartalolleni ettei minulla ole tilaa tässä maailmassa enkä saa pukeutua heidän vaatteisiin kun olen väärän kokoinen, yhyy!"
M42
Vierailija kirjoitti:
Oon 60kg ja 163cm, käytän yläosista kokoa XS ja alaosista kokoa S. Riippuu siis täysin ruumiinrakenteesta.
Onko tässä nyt tarkoitus pitää kalliilla brändeillä yllä mielikuvaa, että on ammattimainen urheilija, kun maksaa vaatteista paljon? Ja sitten valittaa, kun ne ulkomaalaiset vaatteet s-koossa ei suomalaiselle keholle istukaan.
Vierailija kirjoitti:
Luin ja alkoi wtuttamaan tämä uhriutuminen.
Jos ei joku vaate mun ruhoon sovi, niin mitäs sitten, mä ostan sellaisen mikä sopii tai jätän ostamatta.
Ei joka hemmetin asiasta tarvitse ottaa asennetta jossa "koko maailman vaateteollisuus osoittaa minun vartalolleni ettei minulla ole tilaa tässä maailmassa enkä saa pukeutua heidän vaatteisiin kun olen väärän kokoinen, yhyy!"
M42
En minäkään pysty pukeutumaan hianoihin aasialaisiin vaatteisiin 😭😭😭 Sen kanssa eletään 😃😃😃😃👍🏻👍🏻👍🏻💖💖💖💖🦄🦄🦄
Vierailija kirjoitti:
Normivaatteissa on jo mittoja kasvatettu kokolapun pysyessä samana.
Itse olen harteikas mies ja eniten minua häiritsee miten eri mittaisia XL-kokoiset paidat ovat. Olen 175cm pitkä ja jotkut ovat lähes napapaitoja ja toiset taas roikkuvat melkein polvissa. Jos netistä ostat niin on ihan arpapeliä kumpi sieltä sattuu tulemaan
Vierailija kirjoitti:
https://www.craftsportswear.com/fi/naisille/urheilu/pyoraily/bibs
Niin mikä näissä shortseissa on ihan oikeasti vikana?
Olen löytänyt Temusta oikean kokoista mitoitusta, pienet kiinalaiset L ja XL koolla kelpaa normaalikokoiselle miehelle jolla ei ole kaljamahaa tai alkoholilla pöhötettyä kehoa.
Ymmärrän lotan ongelman. Harrastan itse kelkkailua eikä sen lajin piirissä todellakaan ole kummoista tarjontaa naisille, ei ajo- eikä turvavarusteissakaan. Kaikki ajokit on muokattava erikseen koska ne on suunniteltu miehille, harmittavan kallista ja turhauttavaa koska mittasuhteet ei koskaan täsmää täysin ja tämä jos jokin on turvallisuuskysymys. Vaatteissa joutuu tekemään kompromisseja haluamattaan koska tarjontaa ei vain ole. Lisäksi vaatteiden koot ihan mitä sattuu, juuri kuten Lotalla eli tilaaminen ulkomailta ihan haitarista
Jotkut naiset ei kestä että joutuu ostamaan muuta kuin miksi itsensä mieltää. On heidän identiteetti. Ehkä muissa vaatteissa sopii, muttei juuri tuossa vaatteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.craftsportswear.com/fi/naisille/urheilu/pyoraily/bibs
Niin mikä näissä shortseissa on ihan oikeasti vikana?
Järkyttävän hintaisia😧
Vierailija kirjoitti:
Monissa Marimekon koltuissa minun pitää ostaa XS-koko, olen samaa kokoluokkaa niin pituudelta kuin painoltani. Hajoa sinä vain siihen.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en ole törmännyt urheiluvaatteissa muuhun kuin siihen, että alkavat helposti löpöttämään ja ovat liian isoja.
Jutun Lotta on 161cm ja 65kg, ei mitenkään S-kokoinen.
Nolo aihe valittaa julkisuuteen, saati että on harha omasta koosta ja siitä valittaa.
Sama, 62 kg 163 cm ja koko XS/S. Olen kyllä urheilullinen. Itse treenaan spinningiä ja kyllä tunnistan tämä ongelman eli s-koon housut ei mahdu.