Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lotta 65 kg ei löydä sopivia pyöräilyvaatteita

Vierailija
13.07.2025 |

Lukiko kukaan tätä Iltalehden juttua? Lotalla tuntui olevan vaikea hyväksyä, että kilpapyöräilijöiden kalliit merkkivaatteet ei mahdu hänelle ja kamalaa jos vaatteen kokolapussa lukee L, kun hän on s/m kokoa eikä vaatteet sovi hänen salilla treenatuille reisille. 

Olen itse L/XL-kokoa oleva nainen eikä pyöräily ole kyllä ikinä vaatteista jäänyt kiinni, en tunnistanut tätä valitusta ollenkaan. Esim. Craft valmistaa laadukkaita pyöräilyvaatteita ja kyllä niissä koot vastaa ihan täysin kokoaan, mahtuu isommatkin reidet ja takamus helposti pyöräilytrikoisiin.  

https://www.iltalehti.fi/treeni/a/7195ffb1-f76c-4571-86fe-c094dfcb2cf4

Kommentit (209)

Vierailija
201/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

L-koon perse ei mahdu S-koon housuihin. Mitä tekee suomalainen nainen, itkee instagramiin ja iltapaskalehdille että valmistajan vika.

🤦🏼

Vierailija
202/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjussa on osaltaan kyse vanity sizing-nimisestä ilmiöstä.

On tunnettu tosiasia, että vaatevalmistajat ovat aikaa myöten kasvattaneet vaatteiden absoluuttista kokoa niin, että nykyinen koko S olisi fyysisten mittojensa puolesta ollut aikaisemmin koko M.

Aiheesta on kirjoitettu ties kuinka paljon, Wikistä saa lähtökohtia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vanity_sizing

Syynä tuohon on yksinkertaisesti se, että kuluttajista etenkin naiset tahtovat mielummin olla kokoa S kuin M. Siksi vaatteiden absoluuttista kokoa suhteessa imoitettuun kokoon on kasvatettu.

Kuitenkin, tuosta on eräs poikkeus: vakavasti otettavat urheiluvaatteet.

Kun puhutaan ammattitasolle suunnitelluista vaatteista, vaikkapa pyöräilyvaatevalmistaja Castelli, joka kuitenkin on alkujaan keksinyt nykyisen kaltaiset pyöräilyhousut, paidat ja paljon muuta, käyttää edelleen alkuperäistä mitoitusta. Siksi noiden vaatteita, tai pikemminkin varusteita, kritisoidaan usein siitä, että koot ovat tiukkoja.

Yhdistelmänä tämä saa kuitenkin aikaan AP:n ja IL:n kuvaaman ilmiön. Nainen jonka tavalliset vaatteet ovat nykyistä kokoa S, ei taatusti mahtuisi Castellin ajohousuihin kokoa S. Varmasti sama ilmiö pätee suhteessa muidenkin valmistajien vakavammin otettaviin urheiluvarusteisiin (etenkin pyöräilyhousuihin, jotka ovat enemmän varuste, kuin vaate.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen kyllä havainnut urheiluvaatteissa saman kuin Lotta: tunnen itseni kokomerkintöjen perusteella jättiläiseksi urheiluvaatteissa esim. just pyöräilyvaatteet (Craft ei ole se merkki, jota pyöräilyyn panostava käyttää) ja vaellustamineissa (Fjällräven yms.)

Ilman fjällräveniäkö ei vaellus onnistu?

Pitää statusta olla metsässäkin, jos toinen status rämpii siellä vastaan. 

Vierailija
204/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ja alkoi wtuttamaan tämä uhriutuminen.

Jos ei joku vaate mun ruhoon sovi, niin mitäs sitten, mä ostan sellaisen mikä sopii tai jätän ostamatta.

Ei joka hemmetin asiasta tarvitse ottaa asennetta jossa "koko maailman vaateteollisuus osoittaa minun vartalolleni ettei minulla ole tilaa tässä maailmassa enkä saa pukeutua heidän vaatteisiin kun olen väärän kokoinen, yhyy!"

M42

Olen 178, hoikka ja pitkäselkäinen. Tosiaan, eipä elämässä muuta ehtisikään kuin parkua vaatevalmistajien epäreiluutta jos olisin kuin Lotta. Elän siinä todellisuudessa, että jos löydän vaatteen -minkä hyvänsä-, jossa riittää pituus, mua mahtuu sen sisälle kolme. Ihanaa, jos ongelmana olisi vain pyöräilyhousujen sopivuus! 

Vierailija
205/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen kyllä havainnut urheiluvaatteissa saman kuin Lotta: tunnen itseni kokomerkintöjen perusteella jättiläiseksi urheiluvaatteissa esim. just pyöräilyvaatteet (Craft ei ole se merkki, jota pyöräilyyn panostava käyttää) ja vaellustamineissa (Fjällräven yms.)

Itse taas en ole törmännyt urheiluvaatteissa muuhun kuin siihen, että alkavat helposti löpöttämään ja ovat liian isoja. 

Jutun Lotta on 161cm ja 65kg, ei mitenkään S-kokoinen.

Nolo aihe valittaa julkisuuteen, saati että on harha omasta koosta ja siitä valittaa. 

Tuohan on jo lähes ylipainoinen.

Vierailija
206/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua, että 65 kg (normaalipituinen) olisi S-kokoinen. 

Jos on kunnolla treenattu, niin kyllä on. Minulla sama paino ja läskiä ei ole. 

Eikä tarvitse olla edes mikään ammattiurheilija, mutta liikkua aktiivisesti kuitenkin. Jollekin 50 kiloselle sohvaperunalle se kuulostaa varmasti pahalta kun vaikea hahmottaa, mutta kroppa näyttää minusta paljon paremmalta vaikka painoa olisi 10kg enemmän kun liikkuu.

Vierailija
207/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ja alkoi wtuttamaan tämä uhriutuminen.

Jos ei joku vaate mun ruhoon sovi, niin mitäs sitten, mä ostan sellaisen mikä sopii tai jätän ostamatta.

Ei joka hemmetin asiasta tarvitse ottaa asennetta jossa "koko maailman vaateteollisuus osoittaa minun vartalolleni ettei minulla ole tilaa tässä maailmassa enkä saa pukeutua heidän vaatteisiin kun olen väärän kokoinen, yhyy!"

M42

Olen 178, hoikka ja pitkäselkäinen. Tosiaan, eipä elämässä muuta ehtisikään kuin parkua vaatevalmistajien epäreiluutta jos olisin kuin Lotta. Elän siinä todellisuudessa, että jos löydän vaatteen -minkä hyvänsä-, jossa riittää pituus, mua mahtuu sen sisälle kolme. Ihanaa, jos ongelmana olisi vain pyöräilyhousujen sopivuus! 

Eli mitä mieltä olet pyöräilyvaatteiden osalta tästä jutun väitteestä? Sekö ei pidä paikkaansa?

" Kun olen puhunut asiasta somessa, niin huomaa, että tavallisen mallisen naisen on vaikea löytää sopivan kokoisia pyöräilyvaatteita. Ne on kaikki tehty sellaisille kapeille, pitkille ja hoikille kestävyysurheilijatyypeille, kertoo Heikkeri."

Ja sitten vielä, toki olisi kiva, että kaikki löytäisivät sopivia vaatteita. Mutta Suomessa esim. keskimitta on paljon lähempänä Lotan kuin lainaamani kirjoittajan pituutta, joten on eriytyise hankalaa, jos ei vaatteet sovi tälle porukalle.

Vierailija
208/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

peski lärse

Vierailija
209/209 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua, että 65 kg (normaalipituinen) olisi S-kokoinen. 

Niinpä. Sama pituus mutta kiloja 15 vähemmän on S.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi