Missä kunnossa teidän suvun 80-vuotiaat ovat?
Kommentit (50)
Ihan pirteitä, asuvat omassa kodissaan.
Anoppi 85 kävi tänään omalla autolla meillä kylässä kun oli tulossa kuntosalilta. Otti mukaansa korjattavia vaatteita ja toi tullessaan itse tekemiään hilloja meille. Lumiaura käy auraamassa isoimmat lumityöt ja minä hoidan anopin laskujen maksut, mies kantaa polttopuut sisään ym mutta muuten pärjää kaikessa itse.
Äitini 80v kärsii hieman toispuoleisen halvauksen jäljistä mutta tekee ruokaa, siivoaa, tekee vähin lumitöitäkin jne. Isä 84 v käy joka aamuyö navetalla lykkäämässä lehmille rehut eteen. Muuten ei enää sekaannu maatalouden. Metsässä kävi ainakin viimekesänä vielä raivaamassa. Kalastaa harrastuksenaan. Isä ajaa vielä autolla ja äitikin pieniä matkoja maalla. Pärjäävät omatoimisesti aikalailla kaikessa. Verotusjutuissa ym autetaan.
Vanhemmat kasikymppisiä. Äidillä aika paha muistisairaus jo, isä omaishoitajansa. Molemmilla hyvä fyysinen kunto. Isällä vielä ajokorttikin ja sitä ihmettelen, ettei hänellä ole koskaan ollut silmälaseja muuta kuin lukulasit
Vanhempani (84, 79) asuvat omassa kodissaan ok-talossa ja hoitavat kaikki asiansa itse. Tekevät lumityöt, veroilmoitukset, käyttävät sujuvasti tietsikkaa ja älypuhelinta. Äiti hoitaa kesällä isoa kasvimaata, isä lukee kirjan päivässä ja seuraa useita sanomalehtiä. Heillä on hurjan siistiä ja puhdasta.
Anoppi, 83 taas ei selviä mistään asioista enää nykyään itsenäisesti, kun ei ole milloinkaan käyttänyt tietokonetta eikä vanhusten puhelintakaan osaa käyttää muuten kuin soittamalla ja vastaamalla puhelimeen. Ei kuitenkaan ole dementikko, vaan ei ole koskaan hoitanut paperiasioitaan itse. Muuten terveys on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani (84, 79) asuvat omassa kodissaan ok-talossa ja hoitavat kaikki asiansa itse. Tekevät lumityöt, veroilmoitukset, käyttävät sujuvasti tietsikkaa ja älypuhelinta. Äiti hoitaa kesällä isoa kasvimaata, isä lukee kirjan päivässä ja seuraa useita sanomalehtiä. Heillä on hurjan siistiä ja puhdasta.
Anoppi, 83 taas ei selviä mistään asioista enää nykyään itsenäisesti, kun ei ole milloinkaan käyttänyt tietokonetta eikä vanhusten puhelintakaan osaa käyttää muuten kuin soittamalla ja vastaamalla puhelimeen. Ei kuitenkaan ole dementikko, vaan ei ole koskaan hoitanut paperiasioitaan itse. Muuten terveys on hyvä.
*Anoppikin asuu omassa rivarissaan eikä tarvitse kotiapua, vaikka mielestäni pitäisi kyllä jonkun käydä. Siisteyden ja ruokatarpeiden säilyttämisessä on ongelmia, mutta kun itse ei halua apua, niin minkäs sille mahtaa.
Haudassa olleet kaikki jo ennen 80-vuotispäivää. Ukki olisi helmikuun lopussa täyttänyt 80, mutta kuoli 2 vuotta sitten koronaan helmikuun puolivälissä. Syntymäpäiväjuhlat muuttui hautajaisiksi.
Isäni on 73 v, elänyt ja syönyt terveellisesti ja liikkunut koko ikänsä monipuolisesti. Ei ole ylipainoa, verenpaine ja kolesteroli olleet hieman koholla eläkkeelle jäädessä.
Ei pysty enää kävelemään rollaattorin avulla, pyörätuolissa. Asuu ympärivuorokautisen hoivan osastolla, muistisairauden takia edunvalvottava.
Että ei ne terveet elämäntavat aina takaa pitkää ja tervettä vanhuutta :-(
84 v. pitää kuulemma saada 1000 hiihtokilometriä täyteen ennen kuin lumet sulaa. Yli 700 km jo täynnä. Sitten voikin alkaa odotella marja-aikaa. Toinen puolestaan liikkuu rollaattorilla, mutta järki toimii.
Kaikki ovat kuolleet. Ei ole yhtään tuon ikäistä lähisukulaisena. Ei ennusta hyvää omalle elämän kaarelle.
80-vuotiaina hyvässä kunnossa ja elävät itsenäisesti, noin 85 vuotta ollut se maaginen raja kun kunto alkaa huonontua ja alkavat tarvita apua.
Ei nyt äkkiseltään tule mieleen, onko minun suvussa kukaan nähnyt 80-vuotispäivää. Mieheni isä elää ja voi hyvin, täytti 83 vuotta tämän vuoden puolella. Sairauksia on vaikka muille jakaa: on diabetesta, kroonista tulehdusta, syöpää (ei aggressiivista), sydänvikaa, mutta tuntuu hän silti voivan hyvin. Järki juoksee ja sosiaalinen luonne.
Vanhemmat kuolivat jo 60-vuotiaina, juu ei ole suvussa yli 65-vuotiaita saatikka 80-vuotiaita.
Olen 53-vuotias ja vanhin sukulaiseni täytty juuri 75-vuotta. Ei ole tässä suvussa 80-vuotiaita.
Mun 80-vuotias äitini golfaa ja häärii netissä jonkun kryptosijoitusporukan keskustelupalstan moderaattorina.
Eipä ole noin vanhoja sukulaisia elossa enää.
Pirteä, lenkkeilee, käy kaupassa, tekee ruokansa ja siivoaa, lukee, on skarppi.
Kerrostalo, jossa on alakerrassa ruokala, jossa ei syö. Käy joskus kyydillä kaupassa, rollaattori on, siivooja ilmeisesti käy. Lähellä kauppa. Eivät kaikki halua taloa jossa on ruokala ja ruuan haju siis.