Lotta 65 kg ei löydä sopivia pyöräilyvaatteita
Lukiko kukaan tätä Iltalehden juttua? Lotalla tuntui olevan vaikea hyväksyä, että kilpapyöräilijöiden kalliit merkkivaatteet ei mahdu hänelle ja kamalaa jos vaatteen kokolapussa lukee L, kun hän on s/m kokoa eikä vaatteet sovi hänen salilla treenatuille reisille.
Olen itse L/XL-kokoa oleva nainen eikä pyöräily ole kyllä ikinä vaatteista jäänyt kiinni, en tunnistanut tätä valitusta ollenkaan. Esim. Craft valmistaa laadukkaita pyöräilyvaatteita ja kyllä niissä koot vastaa ihan täysin kokoaan, mahtuu isommatkin reidet ja takamus helposti pyöräilytrikoisiin.
https://www.iltalehti.fi/treeni/a/7195ffb1-f76c-4571-86fe-c094dfcb2cf4
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Osta väärän kokoiset pyöräilyhousut
2. Itke iltapaskalehteen kun oma perse ei mahdu housuihin
3. Saa huomiota
Mitä helvettiä liikkuu päässä?
Normaali ihminen palauttaisi nämä itsekseen nettikauppaan ja kokeilisi isompaa kokoa tai eri merkkiä. Mutta pitää saada oma 15 min hetki julkisuudessa.
Iltsikassa on haistettu, että tän tyhmyydellä tulee klikkejä
Sitten tarjottu vähän juotavaa, syötävää ja kyselty empaattisen oloisina lisäkysymyksiä Lotan tilanteesta
Vuonna 2025 voi voimaantua ja identifioitua pienempikokoiseksi kuin mitä oikeasti on, ja uhriutua jos vaatevalmistajat eivät osaa ottaa huomioon että lihavat haluavat käyttää hoikkien vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lotan ongelman. Harrastan itse kelkkailua eikä sen lajin piirissä todellakaan ole kummoista tarjontaa naisille, ei ajo- eikä turvavarusteissakaan. Kaikki ajokit on muokattava erikseen koska ne on suunniteltu miehille, harmittavan kallista ja turhauttavaa koska mittasuhteet ei koskaan täsmää täysin ja tämä jos jokin on turvallisuuskysymys. Vaatteissa joutuu tekemään kompromisseja haluamattaan koska tarjontaa ei vain ole. Lisäksi vaatteiden koot ihan mitä sattuu, juuri kuten Lotalla eli tilaaminen ulkomailta ihan haitarista
Siis tämä vituttaa kaikista eniten. Miksei naisten vaatteissa voi olla standardisoidut koot? Ikinä ei tiedä mitä saa. Esim mulla on osa vaatteista S kokoa ja osa L. Ei kiinnosta enää tilata netistä tämän takia. Epäekologista sitten palautella niitä vääriä kokoja, joita tulee vähintään puolet ajasta. Jotkut firmat ymmärtääkseni laittaa roskiin ne palautetut vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Sama, 62 kg 163 cm ja koko XS/S. Olen kyllä urheilullinen. Itse treenaan spinningiä ja kyllä tunnistan tämä ongelman eli s-koon housut ei mahdu.
No mitäs jos vaikka - hmm, mitäs - ostaisit koon M pöksyt? Tai peräti ällät? Toki jos oot liian iso, niin ne s-koot ei mahdu. Mutta mitä sitten? Vai onko sulla salilla joku traineri, joka tarkistaa sun housujen koon tai kotona ukko, joka oksentaa, jos eukolla M-koon vaate? Seems like a you problem.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yhteydessä pitää tietää että varsinkin maantiepyöräilyssä vaatteiden pitää oikeasti olla tiukkoja, kilpailijoille on joskus työn ja tuskan takana edes saada vaatteet ylleen, tämä lisää aerodynaamisuutta, kun vaatteet ei lepata tuulessa. Näillä vaatteilla ei ole mitään tekemistä tavisten pyörälenkkeilyssä, keho on ammattilaisilla niin eri mallia. Kannattaisi etsiä harrastajalle sopivat merkit/mallistot. Nyt antaa itsestään vain kuvan, ettei ole kauhean kauaa vielä pyöräilyä harrastanut jos tämä ei ole tiedossa.
Harrastajat ei vaan tajua, ettei ammattiurheilijan kamppeet ole mitään mukavuuden keitaita. Eikö esim ammattijääkiekkoilijoiden luistimet ole niin tiukat, että varpaat kippurassa paljain jaloin vetävät, jotta tuntuma jäähän on paras? No pain, no gain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen kyllä havainnut urheiluvaatteissa saman kuin Lotta: tunnen itseni kokomerkintöjen perusteella jättiläiseksi urheiluvaatteissa esim. just pyöräilyvaatteet (Craft ei ole se merkki, jota pyöräilyyn panostava käyttää) ja vaellustamineissa (Fjällräven yms.)
Ilman fjällräveniäkö ei vaellus onnistu?
Fjällrävenistä en tiedä, mutta tyypillisesti ulkoiluvaatteet on tehty vain yhdelle vartalotyypille. Kun minä persjalkainen yritän saada housuja, niin sitten kun takapuoli mahtuu, niin vyötärö lepattaa ja lahkeissa on vähintään 10 senttiä liikaa. Ainoastaan verryttelyhousuista saattaa löytää sopivat. Ja jumppavaatteissa on 3/4 pitkiä lahkeita, jotka minulla on kivasti nilkkaan asti.
Mulla sama. Olen iso 194cm/125kg, karvainen mies ja harrastan pikkulasten satubalettia intohimoisesti. Harmittavaa, kun lasten satubalettivarusteita ei löydy isoille karvaisille möhömahoille ja joudun tekemään kompromisseja. Tunnen epävarmuutta kun alavatsa pilkistää trikoon alta, eikä röyhelöhame mahdu päälle Ellen osta niitä viittä kappaletta
No nyt meni kyllä karvaisella markulla ihon alle, vai pitäiskö sanoa möhömahan alle
Se kuulkaa maksaa, jos ruvetaan tekemään erilaisille ruumiinrakenteille istuvia vaatteita. Ei ne rupee aasian hikipajoilla (99% urheilukamoista on peräsin hikipajasta) piiskaamaan lapsityövoimaa, että pyöräilijämammat pöksyjä. Minkä takia te luulette että erikoismitoitukset (naisten vaatteet) ovat käytännössä kokonaan kadonneet markkinoilta? Nykyään on tarjolla tasan yhtä mitoitusta ja se on C. Ota tai jätä. Hanki ompelukone ja tee ite.
-ompelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän on kyllä erikoinen keskustelu. Tuntuu että kyse on ensisijaisesti identiteetistä: *minä* on s-kokoinen ihminen ja *minä* käytän vain s-kokoisia vaatteita.
Vaatteen koko määrittyy kuitenkin sen fyysisistä mitoista, ei siihen ommellun lapun kirjaimesta. Jos vaate ei mahdu päälle, on se liian pieni, riippumatta siitä mitä lapussa lukee.Jep. Lisäksi luulisi jokaisen tajuavan, ettei 161cm/65kg eli bmi 25.1 ole S-kokoinen.
Tässä on nyt menty jo aika pitkälle siinä S-kokoisen identiteetissä roikkumisessa, kun Iltalehtikin uutisoi henkilön tilanteesta. :D
No mitä helvettiä nyt taas. Lihas painaa. Ei se paino kaikkea kerro. Pitäisi tietää mitat.
Ihmettelin kovasti tuota kyseistä juttua. Harrastan myös pyöräilyä ja mitoilla 170 cm/50 kg mulle sopivat s-koon asut. Ehkäpä hänenkin kannattaisi valita juuri sen kokoiset pyöräilykamppeet, jotka tuntuvat sopivilta ja lakata tuijottamasta kokomerkintää, jos se aiheuttaa pahaa mieltä.
Lainaus jutusta: Fillarin artikkelissa kerrotaan, että pahimmillaan ongelmat ovat vieneet naispyöräilijöitä kirurgin pakeille leikkauttamaan häpyhuulensa. Intiimialueille aiheutunut paine on ollut niin kova.
Miten va*mainen pitää olla, että polkee polkemistaan kun pimpero on jo tulessa? Näillä naispyöräilijöillä ei taida se ÄO olla paljon elopainoa korkeampi. Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän on kyllä erikoinen keskustelu. Tuntuu että kyse on ensisijaisesti identiteetistä: *minä* on s-kokoinen ihminen ja *minä* käytän vain s-kokoisia vaatteita.
Vaatteen koko määrittyy kuitenkin sen fyysisistä mitoista, ei siihen ommellun lapun kirjaimesta. Jos vaate ei mahdu päälle, on se liian pieni, riippumatta siitä mitä lapussa lukee.Jep. Lisäksi luulisi jokaisen tajuavan, ettei 161cm/65kg eli bmi 25.1 ole S-kokoinen.
Tässä on nyt menty jo aika pitkälle siinä S-kokoisen identiteetissä roikkumisessa, kun Iltalehtikin uutisoi henkilön tilanteesta. :DNo mitä helvettiä nyt taas. Lihas painaa. Ei se paino kaikkea kerro. Pitäisi tietää mitat.
Vaikka olisi lihaksikas bmi 25.1, niin ei sitä mikään S-koon siro ole, vaan köntti.
Lotastakin näkee, että ei hänellä valtavaa rasvamassaa ole, mutta ei ole hoikka eikä siro, vaan on paksut pohkeet ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt menty jo aika pitkälle siinä S-kokoisen identiteetissä roikkumisessa, kun Iltalehtikin uutisoi henkilön tilanteesta. :DNo mitä helvettiä nyt taas. Lihas painaa. Ei se paino kaikkea kerro. Pitäisi tietää mitat.
No näkeehän sen nyt kuvistakin, ettei hän mikään rasvaton lihaskimppu ole. Ihan rasvaa siinä on kehossa riittämiin. Ei muuta kuin painosta nyt 5kg ensi alkuun pois. Sitten mahdollisesti vielä 5kg lisää.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus jutusta: Fillarin artikkelissa kerrotaan, että pahimmillaan ongelmat ovat vieneet naispyöräilijöitä kirurgin pakeille leikkauttamaan häpyhuulensa. Intiimialueille aiheutunut paine on ollut niin kova.
Miten va*mainen pitää olla, että polkee polkemistaan kun pimpero on jo tulessa? Näillä naispyöräilijöillä ei taida se ÄO olla paljon elopainoa korkeampi. Jeesus.
Ja eikö oikeasti löydä pehmusteita ja muita varusteita tai erilaisia satuloita ja ajoasentoja, ettei tarvitsisi mennä PILLULEIKKAUKSEEN, jotta voisi pyöräillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta lihaksella pääsisi ylipainoon pitäisi olla bull mentulan lihakset. Eipä taida kovinkaan monella tavan tallaajalla sellaisia olla, joten läs,kistä se tulee.
Oikein lihaksikkaat ihmiset on niin isoja, ettei niiden kehot mahdu ylipäätään mihinkään normaalikokoisiin vaatteisiin, vaan joutuvat hankkimaan kustomoituja vaatteita tai kulkemaan jättikokoisissa collegehousuissa ja paidoissa. Isot jumppahousut menee myös, kun venyvät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Luin ja alkoi wtuttamaan tämä uhriutuminen.
Jos ei joku vaate mun ruhoon sovi, niin mitäs sitten, mä ostan sellaisen mikä sopii tai jätän ostamatta.
Ei joka hemmetin asiasta tarvitse ottaa asennetta jossa "koko maailman vaateteollisuus osoittaa minun vartalolleni ettei minulla ole tilaa tässä maailmassa enkä saa pukeutua heidän vaatteisiin kun olen väärän kokoinen, yhyy!"
M42
Juuri näin, jos ei M mahdu, ostaa sitten L: n ja jos se ei mahdu, ostakoon XL:n.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoinen nainen itkee someen ja iltapaskaan kun liian pienet vaatteet eivät mahdu päälle eikä hyväksy että syyllinen löytyy peilistä.
Noloimpia juttuja pitkään aikaan.
Kuvien perusteella en kyllä sanoisi ylipainoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Esim Izumilla löytyy niin isoja pyöräilyshortseja että mahtuu haastateltua 2x isompikin matami.
Tässäkin ketjussa on mainittu esimerkkejä merkeistä, mitä mahtuu isommillekin. Miksei nämä merkit kelpaa Lotalle? Pitääkö vaatteissa olla kuitenkin jokin tietty logo/brändi, jotta voi identifioitua oikeaksi pyöräilijäksi?
Ylipainoinen nainen itkee someen ja iltapaskaan kun liian pienet vaatteet eivät mahdu päälle eikä hyväksy että syyllinen löytyy peilistä.
Noloimpia juttuja pitkään aikaan.