Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla iän myötä paino vain nousee suorastaan poskettomasti, vaikka tuntuu, että et ole elintapojasi radikaalisti muuttanut?

Vierailija
13.07.2025 |

Viidessä vuodessa plus 20 kg. Voisin vaikka kiveen kirjoittaa, että vastaavilla elintavoilla ei olisi paino noussut aikoinaan kuin ehkä 5 kg. Nykyään lihoo jo silläkin, millä ennen paino pysyi samassa ja jopa hieman laihtui.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lihonut toistakymmentä kiloa. Ei mikään auta, ei treenaus ei ruoan minimoiminen. Olinkin lääkärillä monta kuukautta peräkkäin ja pyysin apua painoon. Ei paljonkaan välittänyt mutta 6 kuukauden jälkeen vaadin että lähettää minut röntgeniin. 

Syöpä . munuainen poistoon, mutta vatsa on yhtä iso eikä mitenkään laihdu.Nyt menen dietistin luo.

Syön kuin perhonen. 

Vierailija
2/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousee ilman syytä. Nyt normipainon ja lievän ylipainon rajalla. On korkea kynnys mennä lääkäriinkään asian takia, koska kuitenkaan ei ole vielä varsinaisesti ylipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lihonut toistakymmentä kiloa. Ei mikään auta, ei treenaus ei ruoan minimoiminen. Olinkin lääkärillä monta kuukautta peräkkäin ja pyysin apua painoon. Ei paljonkaan välittänyt mutta 6 kuukauden jälkeen vaadin että lähettää minut röntgeniin. 

Syöpä . munuainen poistoon, mutta vatsa on yhtä iso eikä mitenkään laihdu.Nyt menen dietistin luo.

Syön kuin perhonen. 

Mulla myös paino nousi nopeasti lähes 20 kiloa, vaikka vähensin ruokamäärää. Löytyi suolistosyöpä, se leikattiin, sain sädehoitoa ja sytostaatteja, toivuin kaikesta tästä aika hyvin. Pari vuotta mennyt leikkauksesta mutta paino laskenut vaan muutaman kilon. Edelleen ylipainoa kymmenen kiloa. Lisättyä sokeria,  pullaa, karkkeja  yms. en syö. Enkä juo alkoholia ollenkaan ja valmisruokia korkeintaan pari kertaa kuukaudessa.Vatsa on vieläkin iso. Huom. Syöpään ei liity aina painon aleneminen niinkuin yleisesti luullaan. Voi olla myös päinvastoin.

Vierailija
4/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä. Se on yksi selittävä tekijä.

Vierailija
5/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihon joka kesä. 

Vierailija
6/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hidastu merkittävästi, onhan tämä jo todettu. Ravinnosta ja omasta aktiivisuudesta ne painonmuutokset johtuu. Joo, ja ei tarvi taas tulla selittämään mitään sairauksista. 

Vierailija
7/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoisena siitä liikun joka päivä vähintään 7 km ,mutta ei sekään auta ja tuon syövän takia en uskala tilata mitään luonnonlääkkeitä . Tilasin ennen mutta ei mitään tehoa . Tänään syön salaatin ja 2 näkkileipää. Ei mitään muuta eikä laihdu.

Entisenä mallina ja muotialalla on vaikea hyväksyä tämä. 

Vierailija
8/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot vanha niin ikääntyminen? Jos nuori nuori niin kilppari tai pcos? 

Vierailija
9/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit sekaisin

Vierailija
10/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja pahinta on että olen alle 160 cm ja muistutan aivan kohta tanhupalloa.

Vierailija
11/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli 10 kg mutta,siitä ei ole noussut. Asiaan vaikuttaa istumatyö ja lyhyt työmatka. Iltaisin jumppaan ja lenkkeilen. Olen myös vähentänyt annoskokoa ja lisännyt kasviksia. Silti ei tuo liika lähde pois. En juokaan muuta kuin vettä ja kahvia. Tuntuu että jis syön joskus pizzan tai jäätelön lihon heti kilon tai pari. Niitä siis välttelen. 

Vierailija
12/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hidastu merkittävästi, onhan tämä jo todettu. Ravinnosta ja omasta aktiivisuudesta ne painonmuutokset johtuu. Joo, ja ei tarvi taas tulla selittämään mitään sairauksista. 

Syön ihan erikoisruokaa .Esimerkikisi olen ostanut erikoisjauhoja , että vähän menee vehnää . Karamelit pois, en juo mitään voimakasta , kevytoluen otan joskus, että älä selitä.Osaan kaiken ruoasta ja ravinnosta. Leipää en syö juuri yhtään. Melkeen dieetilä koko ajan. 

Vierailija
13/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainut kelle tota ei ole tapahtunut meidän perheessä. Mä olen myös ainut kuka oikeasti syö terveellisesti, on jättänyt kaiken turhan sokerin, alkoholin, tupakan, einekset/valmisruoan ja ainut kellä on säännöllinen syöminen ja ainut kuka ei syö mitään lääkkeitä. Mutta se on totta kumminkin että ikää kun tulee niin ruumiin rakenne muuttuu väistämättä, mutta voi siihen kyllä vaikuttaakin paljon.

Vierailija
14/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nainen? Iän myötä aktiiviset elämäntavat korostuvat naisilla, kun hormonituotanto muuttuu. Se vaikuttaa mm. aineenvaihduntaan ja jopa luustoon, eli kehonkoostumus helposti muuttuu jos elämäntyyli ei ole liikunnallinen. Parhaat tulokset saa, kun liikunta ja ruokavalio ovat kunnossa jo ennen vaihdevuosia, mutta niiden jälkeenkin voi kääntää kelkkaa varsin onnistuneesti. 

Vierailija
15/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä . Tein kauralettuja eräälle sokeritautiselle.Tosi helppoja tehdä ja hyvän makuisia. Että tässä hyvä vinkki teille jotka joskus haluatte hyvää. 

Vierailija
16/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi paino yhtäkkiä vuodessa useita kiloja. Selitin pitkään ikääntymisellä ja stressillä, vaikka olen vielä nuori aikuinen. Syön terveellisesti ja urheilen paljon, joten pidemmän päälle en osannut elintapojakaan syyttää. No, aloin myös olla hyvin väsynyt, joten menin lopulta työterveyteen. Siellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Menkää ihmiset lääkärille, jos lihotte nopeasti ilman selkeää syytä!

Vierailija
17/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoisena siitä liikun joka päivä vähintään 7 km ,mutta ei sekään auta ja tuon syövän takia en uskala tilata mitään luonnonlääkkeitä . Tilasin ennen mutta ei mitään tehoa . Tänään syön salaatin ja 2 näkkileipää. Ei mitään muuta eikä laihdu.

Entisenä mallina ja muotialalla on vaikea hyväksyä tämä. 

Lihaskuntoharjoittelu, sitä aina korostan. Sitä aletaan kohta suositella jopa syöpähoitojen aikana. 

Vierailija
18/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikun joka päivä sekä käyn töissä vaikka oen eläkeläinen ,että en voi tehdä mitään auttaakseni kropan toimintaa. Töissä en syö juuri mitään, näin kotona hyvin terveellisesti.

On vaan niin ikävä kun ei ole mitään keinoa. 

Hieman pelottaa kun söin nuudeleita jatkuvasti töissä. Oiskohan siitä saanut syövän? 720 kaloria päivässä.

Vierailija
19/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se syy painon nousuun onkin jos et ole niitä ruokailu- ja elintapojasi muuttanut ikävuosien lisääntyessä. Ikävuoden eivät ole mikään syy kantaa liikakiloja. Kun täytin 65 v. minulla oli 20 kg enemmän kuin ennen keski-ikäisyyden saavuttamista ja kilojen myötä oli tullut myös viskeraalirasvaa ja sokeri-arvotkin olivat 2-tyypin diabeteksen tasolla. Muutin täysin ruokavalioni ja ruokailurytmini ja nyt syön ravintosuositusten mukaista ruokaa kerrallaan entistä pienempiä annoskokoja (lautasmalli). Päivittäiseen ruokailurytmiini kuuluu nyt runsas aamiainen, kevyehkö lounas, päivällinen sekä pari välipalaa ja iltapala. Liikuntaa jossain muodossa harrastan 5-6 päivänä viikossa, osa liikunnasta on ihan hyötyliikuntaa. Pudotin  painostani nuo 20 kg mitkä olivat keski-ikäisyyden saavutettuani tulleet ja tästä on nyt vajaat 5 v. aikaa eikä paino ole noussut tuon tavoitepainon saavuttamisen jälkeen, sokeri-arvot ovat hyvällö tasolla eikä viskeraalirasvaa ole.

Vierailija
20/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nainen? Iän myötä aktiiviset elämäntavat korostuvat naisilla, kun hormonituotanto muuttuu. Se vaikuttaa mm. aineenvaihduntaan ja jopa luustoon, eli kehonkoostumus helposti muuttuu jos elämäntyyli ei ole liikunnallinen. Parhaat tulokset saa, kun liikunta ja ruokavalio ovat kunnossa jo ennen vaihdevuosia, mutta niiden jälkeenkin voi kääntää kelkkaa varsin onnistuneesti. 

Elämäni treenannut ja urheillut. Pyörällä töihin ja salilla 2 kertaa viikossa 2 kertaa 2 tuntia. Muina päivinä kävelen ...Ja joku sanaa että voi itse vaikuttaa.. EI aina.