Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla iän myötä paino vain nousee suorastaan poskettomasti, vaikka tuntuu, että et ole elintapojasi radikaalisti muuttanut?

Vierailija
13.07.2025 |

Viidessä vuodessa plus 20 kg. Voisin vaikka kiveen kirjoittaa, että vastaavilla elintavoilla ei olisi paino noussut aikoinaan kuin ehkä 5 kg. Nykyään lihoo jo silläkin, millä ennen paino pysyi samassa ja jopa hieman laihtui.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi noussut, jos olisin syönyt kuten ennen. Niin taitaa käydä yleisesti iässä 40+. Aineenvaihdunta hidastuu. Tämä on korjautunut ruokavaliota muuttamalla. 

Vierailija
62/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa lihaksia jalkoihin, käsiin, vartalolle. Alkaa kalorit kulua sitä mukaa kun syö. Liikaa ei saa syödä mutta kylläisyyteen asti huoletta. Vaihdevuosissakin. 💚

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen alkoi 27-vuotiaana yötöissä. Muistan puhuneeni, että pari kiloa tullut vuoden aikana. Muutaman vuoden olin niissä mitoissa. Cipralex lääkkeen myötä painoa alkoi kertyä nopeasti 10 kg, tällä hetkellä en käytä ahdistuslääkettä, en ole silti laihtunut vaan lihonut yhteensä noin 20 kg, joskus painoin 56-63 kg, nykyään 83-84 kg. Käyn kuntosalilla 2-3x/vk ja pystyn hyvin lisäämään painoja, lisäksi lenkkeilyä 5-7 km kerrallaan. Teen taas yötyötä, luulen sitä osasyyksi. Ei muitakaan lääkityksiä/sairauksia, mikä voisi tätä aiheuttaa. Epätoivoinen olo, kun en ole mikään  karkin/sipsin mussuttaja, en juo limsoja/mehuja. En osta ikinä kotiin munkkeja/keksejä. Kesällä joskus jäätelöä, mutta en mitään megatuutteja. Inhoan myös pikaruokaa, joten en syö sitäkään. Olisi helpompi muuttaa elämäntapoja, jos ne olisivat valmiiksi aivan retuperällä.

Vierailija
64/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihominen alkoi 27-vuotiaana yötöissä. Muistan puhuneeni, että pari kiloa tullut vuoden aikana. Muutaman vuoden olin niissä mitoissa. Cipralex lääkkeen myötä painoa alkoi kertyä nopeasti 10 kg, tällä hetkellä en käytä ahdistuslääkettä, en ole silti laihtunut vaan lihonut yhteensä noin 20 kg, joskus painoin 56-63 kg, nykyään 83-84 kg. Käyn kuntosalilla 2-3x/vk ja pystyn hyvin lisäämään painoja, lisäksi lenkkeilyä 5-7 km kerrallaan. Teen taas yötyötä, luulen sitä osasyyksi. Ei muitakaan lääkityksiä/sairauksia, mikä voisi tätä aiheuttaa. Epätoivoinen olo, kun en ole mikään  karkin/sipsin mussuttaja, en juo limsoja/mehuja. En osta ikinä kotiin munkkeja/keksejä. Kesällä joskus jäätelöä, mutta en mitään megatuutteja. Inhoan myös pikaruokaa, joten en syö sitäkään. Olisi helpompi muuttaa elämäntapoja, jos ne olisivat valmiiksi aivan retuperällä.

Mitä sitten syöt päivän aikana ja kuinka usein?

Vierailija
65/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
66/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen palstan mamma voi samaistua! Syödään pelkkää salaattia koko päivä, mutta silti sitä painoa vain kertyy vuosi vuodelta enemmän. Jännä juttu! 

Vierailija
67/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi noussut, jos olisin syönyt kuten ennen. Niin taitaa käydä yleisesti iässä 40+. Aineenvaihdunta hidastuu. Tämä on korjautunut ruokavaliota muuttamalla. 

Nimenomaan se muuttaminen on se juttu, ei syömisten vähentäminen. Toki ne syömisetkin vähenee muutoksen myötä.

Vierailija
68/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen palstan mamma voi samaistua! Syödään pelkkää salaattia koko päivä, mutta silti sitä painoa vain kertyy vuosi vuodelta enemmän. Jännä juttu! 

Urpo!

Vierailija
69/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi paino yhtäkkiä vuodessa useita kiloja. Selitin pitkään ikääntymisellä ja stressillä, vaikka olen vielä nuori aikuinen. Syön terveellisesti ja urheilen paljon, joten pidemmän päälle en osannut elintapojakaan syyttää. No, aloin myös olla hyvin väsynyt, joten menin lopulta työterveyteen. Siellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Menkää ihmiset lääkärille, jos lihotte nopeasti ilman selkeää syytä!

Mulla täysin sama homma, ikää tosin siinä vaiheessa, kun älysin lääkäriin mennä, oli 55. Painonnousua selitin sillä, että syön väärin, vaikka söin oppikirjan mukaan. Urheillut olen aina, mutta tuolloin, kun paino alkoi nousta, lisäsin urheilua entisestään. Lopulta ymmärsin, että ei ole normaalia, että paino nousee, vaikka elämäntavat eivät ole muuttuneet, ruokailut kunnossa ja urheilua reilusti. Menin työterveyslääkäriin, ja labroissa löytyi kilpparin vajaatoiminta.