Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla iän myötä paino vain nousee suorastaan poskettomasti, vaikka tuntuu, että et ole elintapojasi radikaalisti muuttanut?

Vierailija
13.07.2025 |

Viidessä vuodessa plus 20 kg. Voisin vaikka kiveen kirjoittaa, että vastaavilla elintavoilla ei olisi paino noussut aikoinaan kuin ehkä 5 kg. Nykyään lihoo jo silläkin, millä ennen paino pysyi samassa ja jopa hieman laihtui.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi paino yhtäkkiä vuodessa useita kiloja. Selitin pitkään ikääntymisellä ja stressillä, vaikka olen vielä nuori aikuinen. Syön terveellisesti ja urheilen paljon, joten pidemmän päälle en osannut elintapojakaan syyttää. No, aloin myös olla hyvin väsynyt, joten menin lopulta työterveyteen. Siellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Menkää ihmiset lääkärille, jos lihotte nopeasti ilman selkeää syytä!

Vaadinkin tuon tarkastuksen. 

Vierailija
22/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei vaikuta painon nousuun, vaan liikaa kaloreita ja liikunnan puute.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä. Se on yksi selittävä tekijä.

Tietoisena siitä liikun joka päivä vähintään 7 km ,mutta ei sekään auta ja tuon syövän takia en uskala tilata mitään luonnonlääkkeitä . Tilasin ennen mutta ei mitään tehoa . Tänään syön salaatin ja 2 näkkileipää. Ei mitään muuta eikä laihdu.

Entisenä mallina ja muotialalla on vaikea hyväksyä tämä. 

Nyt iski kateellinen alapeukun. Kyllä te oleytte lapsellisia. 

Vierailija
24/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintapoja pitää muuttaa, jos haluaa pysyä samassa painossa. Olen itse hoikka ja syön todella vähän verrattuna monen muun annoskokoon. Sen lisäksi liikun muutaman kerran viikossa. Ennen pystyin syömään mitä vain ja olin vähän alipainon puolella. Tilanne muuttui 46 vuotiaana.

Vierailija
25/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön JOKA PÄIVÄ NOIN 800 kaloria ja liikun 10 000 -12000 askeleeseen eli monta kilometriä, 

Vierailija
26/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko nainen? Iän myötä aktiiviset elämäntavat korostuvat naisilla, kun hormonituotanto muuttuu. Se vaikuttaa mm. aineenvaihduntaan ja jopa luustoon, eli kehonkoostumus helposti muuttuu jos elämäntyyli ei ole liikunnallinen. Parhaat tulokset saa, kun liikunta ja ruokavalio ovat kunnossa jo ennen vaihdevuosia, mutta niiden jälkeenkin voi kääntää kelkkaa varsin onnistuneesti. 

Elämäni treenannut ja urheillut. Pyörällä töihin ja salilla 2 kertaa viikossa 2 kertaa 2 tuntia. Muina päivinä kävelen ...Ja joku sanaa että voi itse vaikuttaa.. EI aina. 

Sitten kannattaa käydä labroissa ja lääkärissä tai tutkia itsenäisesti, treenaatko ja syötkö oikein. 

Vierailija
27/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi paino yhtäkkiä vuodessa useita kiloja. Selitin pitkään ikääntymisellä ja stressillä, vaikka olen vielä nuori aikuinen. Syön terveellisesti ja urheilen paljon, joten pidemmän päälle en osannut elintapojakaan syyttää. No, aloin myös olla hyvin väsynyt, joten menin lopulta työterveyteen. Siellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Menkää ihmiset lääkärille, jos lihotte nopeasti ilman selkeää syytä!

Vielä ikävämpi jos tuo paino tulee suht hitaasti koko ajan, vaikka vähentää syömisiäkin. 

tutulla miehellä kävi niin ja vielä kun kilpparia harvemmin epäillään miehellä muutenkaan. 

Vierailija
28/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ikä vaikuttaa paljonkin. 

Vierailija
29/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintapoja pitää muuttaa, jos haluaa pysyä samassa painossa. Olen itse hoikka ja syön todella vähän verrattuna monen muun annoskokoon. Sen lisäksi liikun muutaman kerran viikossa. Ennen pystyin syömään mitä vain ja olin vähän alipainon puolella. Tilanne muuttui 46 vuotiaana.

Olen aina ollut mallinhoikka , todellakin hyvävartaloinen ja nyt muuttui .Ei kannata selitellä eikä antaa neuvoja jos ette ymmärrä mistä on kysymys. 

Vierailija
30/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenin väheneminen vaikuttaa merkittävästi glukoosiaineenvaihduntaan ja insuliiniherkkyyteen, joten hiilihydraattien määrää ruokavaliossa kannattaa vähentää painonnousun ehkäisemiseksi. Toinen tärkeä elämäntapamuutos 40 ikävuoden jälkeen on lihaskuntoharjoittelun lisääminen vähintään kaksi kertaa viikossa. Lihasmassa tukee glukoosiaineenvaihduntaa ja auttaa painonhallinnassa. Ei pidä myöskään unohtaa riittävää proteiinin saantia, joka on välttämätöntä lihasmassan säilyttämiseksi ja kehittämiseksi.

Olin itse ylipainoinen vielä viisi vuotta sitten mutta kun aloin rajoittamaan hiilihydraatteja sekä syömään vain 2 krt päivässä 8 tunnin aikana laihduin aika vaivattomasti normaalipainoon.

Käyn salilla 2 krt viikossa ja spinning tunnilla myös kahdesti viikkoon ja nyt 46 vuotiaana voin paremmin kuin koskaan. Ostin eilen uudet housut ja koko 36 istuu yhtä hyvin kuin 25 vuotta sitten.

Vierailija
31/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousee ilman syytä. Nyt normipainon ja lievän ylipainon rajalla. On korkea kynnys mennä lääkäriinkään asian takia, koska kuitenkaan ei ole vielä varsinaisesti ylipainoinen.

Eikä asiaa lähdetä millään tavalla tutkimaan. Todennäköisesti hoitaja/lääkäri alkaa vain ohjeistamaan miten pitäisi syödä ruokaympyrän mukaisesti (jolla muuten takuulla lihoo jos energiaa ei kuluta riittävästi).

Vierailija
32/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vähentyy ehkä pari prosenttia joskus yli 60 vuotiaana, ei pitäisi noin pieni nousu vaikuttaa painoon paljon mitenkään.

Vierailija
33/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vähentyy ehkä pari prosenttia joskus yli 60 vuotiaana, ei pitäisi noin pieni nousu vaikuttaa painoon paljon mitenkään.

Siis hidastuu*

Vierailija
34/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000 kcal päivässä vaikutus olisi siis 40kcal ja vuodessa 14600, 2kg läskiä. Kymmenessä vuodessa 20kg. 

onko se nyt paljon vai vähän. 

Vierailija
35/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hidastu merkittävästi, onhan tämä jo todettu. Ravinnosta ja omasta aktiivisuudesta ne painonmuutokset johtuu. Joo, ja ei tarvi taas tulla selittämään mitään sairauksista. 

Kuka todistanut? Moni taas on aivan eri mieltä. Painonmuutokseen vaikuttaa todella myös hormoonitoiminnan muutos. Tutustu insuliiniherkkyyteen, glukoosiaineenvaihduntaan ja hormoonitoimintaan.Tietoa on saatavilla runsaasti.

Vierailija
36/69 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siihen vaikuttaa, se vaan on joillekin helpompaa kuin toisille. Kuulun valitettavasti siihen ryhmään, mikä ei voinut edes nuorena syödä normaaleja määriä. Nyt 48 vuotiaana en voi syödä yli 1000 kcal/kcal. Liikuntaa pitäisi taas lisätä, mutta alkanut tuntua pelkälle liikkumiselle koko elämä. Olen siis aina pitänyt liikunnasta ja harrastanut monia lajeja, pitäisi kai löytää taas joku uusi laji mistä innostua. Työni on myös fyysistä, en aina ehdi edes lounastauolla istua. Nykyisin siis harrastan liikuntaa 3-4 tuntia päivässä. Iltaisin katson yhtä sarjaa sen yhden 30 min jakson, muuten en juurikaan paikallani ole. En saa unta jos en pidä tuollaista lyhyttä rauhoittumishetkeä.

Vierailija
37/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini syö todella kevyesti ja terveellisesti, harrastaa kohtalaisesti liikuntaa ja silti hän on lievästi ylipainoinen ja on verenpainetta ja diabetesta. En oikeasti ymmärrä miten se on mahdollista noilla ruokamäärillä ja olen ihan varma että hän ei esim syö salaa. Odotan kauhulla koska tämä alkaa minulla. Ja mikäpä siinä jos rasva kertyisi kroppaan sopusuhtaisesti mutta kun ei, joka ikinen kilo meillä tarttuu keskivartaloon. 

Vierailija
38/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä ikävämpi jos tuo paino tulee suht hitaasti koko ajan, vaikka vähentää syömisiäkin. 

tutulla miehellä kävi niin ja vielä kun kilpparia harvemmin epäillään miehellä muutenkaan. 

Miehellä voi olla testosteronin vaje kyseessä kun painoa alkaa kertyä, väsyttää ja voi jopa masentaa. Monesti määrätään masennuslääkitys, jos mies menee lääkäriin. Eihän se tietenkään auta, jos tarvitaan testosteronia, joka vakauttaisi tilanteen ennalleen. Vaje aiheuttaa myös lihaskatoa ja osteoporoosia. Ikävä kyllä jopa erikoislääkäreiden parissa on heitä, jotka eivät määrää korvaushoitoa, ja sen vuoksi moni mies tekee sitten viimeisen päätöksensä ja oman ratkaisunsa ja kuolee oman kätensä kautta.

Jokaisen miehen kannattaisi katsoa Ylen Akuutin testosteronivajetta koskeva jakso. Se on alle 30-minuuttinen ja siinä puhuvat alan huippuasiantuntija Juhana Piha sekä testosteronivajeeseen sairastuneet miehet asiasta. Ei kannata missään nimessä jäädä yksin ja olla hakematta apua! Naisillehan on ymmärretty alkaa antaa jo hormonikorvaushoitoa mikäli heidän oireensa ovat rajut ja he ovat viisissäkymmenissä. Toki vieläkin naiset, jotka tarvisivat hormonikorvaushoitoa jo aikaisemmin, joutuvat käymään läpi saman polun kuin miehetkin eri masennuslääkkeineen ja univajeen vuoksi aivosumussa, mikäli lääkäri ei ole valveutunut ja tajua lähettää naista yksinkertaiseen laboratoriokokeeseen paria kertaa. Molemmat sukupuolet käyvät laboratoriossa parin viikon välein ja niiden tulosten perusteella määrätään sitten hoitokin, joka voi muuttaa koko elämän ja vaikuttaa tietenkin myös painoon. Myös naisilla häviää energiaa kuluttava lihasmassa hormonivajeen aikana ja se hidastuttaa aineenvaihduntaa ja lihottaa.

Vierailija
39/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ikä vaikuttaa paljonkin. 

Lihasmassa alkaa pienentyä treenaavallakin jo kolmekymppisestä lähtien. Lihaskudos kuluttaa jopa seitsenkertaisen määrän energiaa passiiviseen rasvakudokseen verrattuna. Osoitteessa laskurini.fi voi katsoa, kuinka paljon ikä vaikuttaa rasvaprosenttiin kun vaikkapa kyseessä on 165 senttiä pitkä ja 60 kiloa painava nainen. 20-vuotiaan rasvaprosentti on paljon matalampi kuin 30, 40, 50 tai 60-vuotiaalla, vaikka paino pysyy koko ajan samana. Liikunnassa kannattaisi ottaa kestävyysliikunnan lisäksi mukaan myös lihaskuntoa ja lihasmassaa ylläpitävää liikuntaa. Jo nuorena aloitettu tapa tehdä vaikka omalla keholla kehonpainotreeniä kotona on vanhuuden toimintakykyyn panostamista. Siinä ehkäistään sitä, ettei jouduta vaippojenkäyttäjäksi sen vuoksi ettei päästä omin voimin vessanpytylle ja sieltä ylös. Jo se, että tekee sarjoja, joissa nousee 3 x 20 kertaa käsinojattomasta tuolista ylös ja alas, ylläpitää jalkalihasten toimintakykyä.

Vierailija
40/69 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harrastaa liikuntaa korkealla aerobisella kuormalla tunnin, keho jatkaa vielä vuorokauden vastaavaa kulutusta.

Ehkä olet vain juminut soffan kääröihin etkä halua itsellesi myöntää.

Vinkki: lakkaa huijaamasta itseäsi, palstan muut möhmelöt vastaavine tekosyineen vain pahentavat tilannettasi jos kun koet sillä oikeuttavasi laiskuutesi.