Onko muita, joilla iän myötä paino vain nousee suorastaan poskettomasti, vaikka tuntuu, että et ole elintapojasi radikaalisti muuttanut?
Viidessä vuodessa plus 20 kg. Voisin vaikka kiveen kirjoittaa, että vastaavilla elintavoilla ei olisi paino noussut aikoinaan kuin ehkä 5 kg. Nykyään lihoo jo silläkin, millä ennen paino pysyi samassa ja jopa hieman laihtui.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Äitini syö todella kevyesti ja terveellisesti, harrastaa kohtalaisesti liikuntaa ja silti hän on lievästi ylipainoinen ja on verenpainetta ja diabetesta. En oikeasti ymmärrä miten se on mahdollista noilla ruokamäärillä ja olen ihan varma että hän ei esim syö salaa. Odotan kauhulla koska tämä alkaa minulla. Ja mikäpä siinä jos rasva kertyisi kroppaan sopusuhtaisesti mutta kun ei, joka ikinen kilo meillä tarttuu keskivartaloon.
Ihmisillä on erilainen suoliston mikrobisto. Se vaihtelee muun muassa käytettyjen lääkkeiden mukaan. Jokainen varmaan tietää, että antibiootit tappavat huonojen bakteerien lisäksi myös hyvät bakteerit. On olemassa paljon muitakin lääkkeitä, jotka tekevät samoin. Sen lisäksi on lääkkeitä, jotka muuttavat suoliston mikrobistoa siten että syöty ja juotu hyödynnetään paremmin ja siten keho saa käyttöönsä vaikkapa 10% enemmän energiaa kuin keskimääräinen kaloritaulukko määrittelee.
Kun tuo toistuu viikkoja, päivien ja vuosien ajan, alkaa kertyä sitä painoa ja noidankehä, koska solujen mitokondriot laiskistuvat lihoessa ja samoin myös nälkähormoniksi kutsutun greliinin määrä kasvaa ja kylläisyyshormoniksi kutsutun leptiinin määrä puolestaan laskee eli ihminen ei tule kylläiseksi samasta ruokamäärästä, jonka hän söi aikaisemmin. Ruoan ja juoman määrä ei kasva hetkessä dramaattisesti. Annoskoko lisääntyy huomaamatta lusikallinen ja haarukallinen kerrallaan. Kun aivot huutavat syömään ja juomaan enemmän, edes itsekuri ei ole avain pitkäaikaiseen painonpudotukseen.
Sen vuoksi ruoan ja juoman määrän vähentämiseen perustuvat dieetit eivät ole mikään pitemmän aikavälin ratkaisu. Sen sijaan professori Pertti Mustajoen neuvoma annosten kalorien laimentaminen syömällä vähintään suositusten mukainen määrä eli 500-800 grammaa hevi-ryhmän tuotteita, miehillä jopa kilon, on avain pitkäkestoiseen painonpudotukseen. Se on todistettu lukuisin kokein, että pitämällä aterian kaloritiheyden 130 kilokalorissa/100 grammaa ja kävelemällä puoli tuntia päivässä syntyy yli viisi vuotta kestänyt painonpudotustulos, jossa paino ei ala nousta saavutetusta painosta yli kolmea kiloa.
Tällä hetkelläkin Suomessa on lukuisia paljon lapsuudessaan antibiootteja syöneitä aikuisia, jotka eivät tunne asiaa ja he kokeilevat aika ajoin milloin minkäkinlaista muotidieettiä tai kituuttavat jonkin aikaa itsekseen äärimmäisellä dieetillä ja liikunnalla. Kukaan ei neuvo heitä asiassa ja elvyttämään suoliston mikrobistoa hapanmaitotuotteita ja kuitupitoisella ruoalla sekä pitämällä huolen, että päivän hevi-tavoite ja kävelytavoite täyttyy joka ikinen päivä. Hevi-tuotteissakin on tärkeitä bakteereita ja esimerkiksi porkkanoita ei kannata kuoria vaan pestä juuresharjalla juoksevan veden alla mullat pois ja pistää poskeen. Porkkanan syöpää torjuvat aineethan ovat juuri kuoren alla.
Vierailija kirjoitti:
Äitini syö todella kevyesti ja terveellisesti, harrastaa kohtalaisesti liikuntaa ja silti hän on lievästi ylipainoinen ja on verenpainetta ja diabetesta. En oikeasti ymmärrä miten se on mahdollista noilla ruokamäärillä ja olen ihan varma että hän ei esim syö salaa. Odotan kauhulla koska tämä alkaa minulla. Ja mikäpä siinä jos rasva kertyisi kroppaan sopusuhtaisesti mutta kun ei, joka ikinen kilo meillä tarttuu keskivartaloon.
Naisilla kehonkoostumus alkaa muuttua jo esivaihdevuosi-iässä. Lihasmassa alkaa huveta kiihtyvällä vauhdilla, mikäli ei pidetä huolta riittävästä proteiininsaannista (1,5 grammaa/kilo normaalipainoisten keskiarvon mukaan) ja lihaskuntoa ylläpitävästä voimaharjoittelusta. Estrogeenin väheneminen muuttaa rasvan painopistettä siten, ettei se kerry eikä pysy enää reisissä ja pakaroissa vaan alkaa kertyä miestyyppisesti keskivartaloon. Sen huomaa peilin edessä, ettei pakara ole yhtä pyöreä kuin aikaisemmin ja reisilihaksetkin ovat surkastuneet ja reisien sisäsivulla alkaa olla löysää, ryppyistä ihoa. Osalla alkaa takapuolen iho roikkua takapuolesta ja sen vuoksi ennen pakarat palajastavaa shortsitrendiä varoitettiinkin siitä, että niin sanotusti tietyn iän koittaessa kannattaa vaihtaa viisi senttiä pitempiin shortsinlahkeisiin, jos ei halua näyttää kaikelle kansalle roikkuvia pakaroitaan.
Rasvan jakautumiseen vaikuttaa jokaisella genetiikka todella paljon. Osalla sitä on enemmän vatsassa jo nuorena eikä rasvaa voi tietenkään polttaa paikallisesti, vaikka naistenlehdet tai PT niin väittäisivätkin. Osa voi olla kasvoistaan jopa kapeakasvoisia ilman minkäänlaista kaksoisleukaa, vaikka ovat ylipainoisia vartalostaan. Osalla puolestaan vartalossaan ei ole ylimääräistä, mutta posket pysyvät pyöreinä ja leuan alle muodostuu kaksoisleuka, mikäli ei laihduta itseään alipainoiseksi.
Ei nouse. Paino pysyy edelleen 55 kilon tuntumassa kuten aina.
Lopeta ylenmääräinen syöminen. Ei liikkumaton aikuinen tarvitse viittä ateriaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ylenmääräinen syöminen. Ei liikkumaton aikuinen tarvitse viittä ateriaa päivässä.
Joo tuo "syö 5-6 kertaa päivässä" on sellaista roskaa, että sen viljelijöille pitäisi antaa sakkoja. Sitä on haettu niin kauan, että osa uskoo sen, vaikka itse näkevät ettei se toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilainen suoliston mikrobisto. Se vaihtelee muun muassa käytettyjen lääkkeiden mukaan. Jokainen varmaan tietää, että antibiootit tappavat huonojen bakteerien lisäksi myös hyvät bakteerit. On olemassa paljon muitakin lääkkeitä, jotka tekevät samoin. Sen lisäksi on lääkkeitä, jotka muuttavat suoliston mikrobistoa siten että syöty ja juotu hyödynnetään paremmin ja siten keho saa käyttöönsä vaikkapa 10% enemmän energ
Mustajoki on pelkkä vitsi. Sillä on jopa "hyvä keino" välttää herkuttelua: herkut voi piilottaa vaikka vaatekaappiin.
Miten tuollaista ihmistä voi todesta ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo "syö 5-6 kertaa päivässä" on sellaista roskaa, että sen viljelijöille pitäisi antaa sakkoja. Sitä on haettu niin kauan, että osa uskoo sen, vaikka itse näkevät ettei se toimi.
Tuossa on ideana syödä usein, mutta pienempi annos kerrallaan. Jos söisit normaalisti esim. 2 dl keittoa kolmesti päivässä, niin syötkin 1 dl kuudesti päivässä. Tai jos painoa on liikaa, niin 0,5 dl kuudesti päivässä. Jotku syö keiton kanssa siivun leipää, mutta senkin voi leikata kuuteen osaan ja syödä yhden palan joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on ideana syödä usein, mutta pienempi annos kerrallaan. Jos söisit normaalisti esim. 2 dl keittoa kolmesti päivässä, niin syötkin 1 dl kuudesti päivässä. Tai jos painoa on liikaa, niin 0,5 dl kuudesti päivässä. Jotku syö keiton kanssa siivun leipää, mutta senkin voi leikata kuuteen osaan ja syödä yhden palan joka aterialla.
Siis täysin järjetöntä touhua tuo jatkuva syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mä en myöskään ymmärrä, mitä pahaa tuossa olisi, että syö useammin ja vähemmän. Itse olen hitaasti pudottamassa painoa ja syön yleensä kolme, joskus neljä kertaa päivässä. Eilen sitten taas pakkasin lounaan mukaan (keitto ja leipää) kävely- ja pyörälenkille ja kun oli aika helle, niin oli kiva pitää lounastauko kahdessa erässä ja energiaa riitti vielä kaupunkipyörän etsimiseen ja kotimatkan fillarointiin. Kotona söin vielä välipalana riisipiirakan ja raejuustoa ja varsinaisen illallisen tein vähän myöhemmin, eli tuli viisi ruokailukertaa ja oli ihan toimiva.
Kuten sanoin, syö terveellisesti suosituksien mukaan. Ei keksi diabeteshoitajakaan enää mitään muutettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täysin järjetöntä touhua tuo jatkuva syö
Niin on. Avasin vaan tuota, että vuorokauden kalorimäärän pitäisi olla sama syö sitten kerran vai kymmenen kertaa päivässä. Ehkä joku työtön ja lapseton voi tappaa aikaa syömällä jatkuvasti, jos ei muutakaan tekemistä ole.
Taikasana taitaa juuri olla tuo lihasmassan kasvattaminen. Eli pari kertaa salille viikossa, jotta lihasmassa pysyy. Itse olen myös miettinyt, voiko lihavan ihmisen bakteerikanta tarttua toiseen. Seurustelin jonkin aikaa todella lihavan miehen kanssa ja vaikka en tehnyt mitään eri tavalla, aloin itsekin saada pientä vatsamakkaraa. Kun erosin hänestä, niin muutaman kuukauden päästä aloin hoikistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilainen suoliston mikrobisto. Se vaihtelee muun muassa käytettyjen lääkkeiden mukaan. Jokainen varmaan tietää, että antibiootit tappavat huonojen bakteerien lisäksi myös hyvät bakteerit. On olemassa paljon muitakin lääkkeitä, jotka tekevät samoin. Sen lisäksi on lääkkeitä, jotka muuttavat suoliston mikrobistoa siten että syöty ja juotu hyödynnetään paremmin ja siten keho saa käyttöönsä vaikkapa 10% enemmän energ
Minähän olen tietämättäni käyttänyt tätä ruoan "laimentamisen" taktiikkaa! Mulla menee reilusti yli puoli kiloa hevituotteita päivässä (ostan valmiiksi pilkottuja vihanneksia, niin ei tule hävikkiäkään). Lisäksi pakotan itseni joka päivä kävelylle + vetämään läpi kotijumpan, huvitti tai ei (useimmiten ei huvita). Multa löytyy vieläkin vyötärö, vaikka olen jo seitsemänkymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Taikasana taitaa juuri olla tuo lihasmassan kasvattaminen. Eli pari kertaa salille viikossa, jotta lihasmassa pysyy. Itse olen myös miettinyt, voiko lihavan ihmisen bakteerikanta tarttua toiseen. Seurustelin jonkin aikaa todella lihavan miehen kanssa ja vaikka en tehnyt mitään eri tavalla, aloin itsekin saada pientä vatsamakkaraa. Kun erosin hänestä, niin muutaman kuukauden päästä aloin hoikistua.
Ulosteensiirrolla voisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, syö terveellisesti suosituksien mukaan. Ei keksi diabeteshoitajakaan enää mitään muutettavaa.
Sepä se, syö terveellisesti suositusten mukaan, mutta ei oman kehonsa mukaan.
Diabeteshoitajat suosittelevat sitä. mitä määrätään, ei ihmisen mukaan.
Onko sun mielestä diabetes (puhun 2tyypistä) ja verenpainetauti hyvän ravinnon merkki?
Mutta jatkakoon tuolla linjalla, jos ei ole tarvetta muutoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä diabetes (puhun 2tyypistä) ja verenpainetauti hyvän ravinnon merkki?
Jos sä tiedät että diabetesta on kahta eri tyyppiä, niin miksi puhut 2 tyypistä kun et tiedä kummasta kyse.
Jatkuva syöminen on pahasta, koska se pitää verensokerit koholla käytännössä koko ajan. Keho ei pääse lepäämään, kun taas tykitetään ruokaa ja insuliinit ja sokerit nousevat ylös.
itselläni on jo esidiabetes, vaikka olen normaalipainon ja ylipainon rajalla. Yritän pidentää ateriavälejä tämän takia.
En tiedä, voisiko laihduttaminen auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä tiedät että diabetesta on kahta eri tyyppiä, niin miksi puhut 2 tyypistä kun et tiedä kummasta kyse.
Juurikin siksi kun en tiedä kummasta on kyse. Sanon, mitä minä tarkoitan, ettei tarvitse olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva syöminen on pahasta, koska se pitää verensokerit koholla käytännössä koko ajan. Keho ei pääse lepäämään, kun taas tykitetään ruokaa ja insuliinit ja sokerit nousevat ylös.
itselläni on jo esidiabetes, vaikka olen normaalipainon ja ylipainon rajalla. Yritän pidentää ateriavälejä tämän takia.
En tiedä, voisiko laihduttaminen auttaa.
Ei se laihtuminen auta, vaan se ruoka, joka sitten saa aikaan myös laihtumisen tarvittaessa.
Ruokailuvälien pidentäminen on hyvä juttu juurikin esim. esidiabeksessa. Kun kaikki ei riipu kaloreista (oikeestaan aika vähän riippuu)
Itse olen onnistunut laihtumaan näin keski-ikäisenä jonkin verran. Jätin pois lisäaineita sisältävät ruoat sekä juon ainoastaan kaupan lähdevesiä. Toki en ihan niin fanaatikko ole, vaan joskus poikkean tästä dietistä ja syön mitä mieli tekee. Kaikki on vaan nykyään niin kovin lisäaine ynnä kemikaali kyllästettyä, jopa vesijohto hanavesi käsiteltyä. Että ihmisten metaboliat sekaisin mitä luultavimmin.
Ruuan sisältöä varmaan pitäisi muuttaa. Ei ruuan vähyys ja keveys tarkoita terveellisyyttä.