Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että heidän pitäisi perua kallis matka tämän ikävän sattuman takia. Sovitte, että sinä hoidat nyt tämän tilanteen (kenties jopa rahallista korvausta vastaan) ja toinen vanhempi hoitaa syys-, joulu- ja talviloman. Ap on super-itsekäs, jos vaatii loman perumista sen takia, että häntä vähän uuvuttaa.
Tämä mielipide ihan ydinperheen äitinä.
Et toisin sanoen tiedä mitään siitä, millaista on huolehtia lapsesta yksin.
Purskahti kahvit näytölle. Vähän nyt sitä rajaa.
Kummasti ne ydinperheelliset valittaa kun mies on pari päivää pois kotoa ja pitää ihan yksin hoitaa koti ja lapset. Se kuulostaa olevan tavattoman raskasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lähes kukaan ei täällä ymmärrä, että ap:n lapsi tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut lähtevät matkalle ja hän ei. Sitä ei välttämättä korjata uusilla matkoilla ja sirkustempuilla.
Siis kaikkihan tuon nyt ymmärsi. Se on vaan valitettava sivujuonne, jonka kanssa lapsen pitää oppia elämään.
Vanhempana sun pitää myös tilanteiden mukaan pystyä asennoitua siihen että joskus ne matkat vaan pitää perua ja sen kanssa on pystyttävä elämään. Miten joku etelänreissu menee oman lapsen edelle?
Onhan siinä myös kaksi omaa lasta kyseessä, joilta loma perutaan yhden vuoksi. Eli kuka lapsi nyt menee kenenkin edelle.
Todella outoa asennetta t
Tommy Hellstenin kirjassa vuosia sitten kerrottiin perhekuviosta, joka muistuttaa kuvailtua uusperhettä. Siinä ei olut kyse matkasta, mutta lapsia pyydettiin piirtämään kuva omasta perheestä. Nuoremmat lapset piirsivät itsensä ja vanhempansa. Perheen kanssa asuva toisen vanhemman iso lapsi (aikaisemmasta suhteesta syntynyt lapsi) ei ollut mukana kuvassa. Tästä keskusteltiin jossain terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi se lapsi ei pärjää työpäivää yksin kotona Minkä ikäinen?
En ole ap, mutta itselläni on 8 ja 10 vuotiaat eikä kumpikaan pärjäisi yksin kotona kipsi jalassa. Hankalaa se on aikuisillekin. Olen hoitanut keski-ikäisiä kipsijalkaisia ihmisiä sairaalassa, koska eivät pärjää kotona. Kaikki ei pysty hyppimään yhdellä jalalla, eikä keppien kanssa käveleminen ole niin yksinkertaista. Esim. miten otat ruoan jääkaapista, lämmität sen ja kulkevat ruokapöydällä jos pompit yhdellä jalalla tai kuljet keppien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin nyt exälle, että hän järjestää ja maksaa lapselle hoitajan minun luokse työpäivieni ajaksi sekä korvaa minun ja minun kumppanin varatun matkan. Itse yrittäisin perua työmatkat, pomo tuskin hyppii ilosta, koska sain jo 3,5 viikon loman pitää kesällä, mikä ei meidän yksikössä ole mikään itsestäänselvyys ja työkaverit on jo joustaneet eli joku joutuisi nuo minun työreissut paikkaamaan lisäksi vielä. Saa nähdä mitä ex vastaa. Nyt kun luin näitä viestejä niin alkoi epäilys tulla, että heidän vakuutus korvaisikin kaikkien matkat, mutta eivät vaan halua perua. Mulle ex väittää, että vain hänen ja lapsen kulut korvattaisiin, mutta nyt luulen, että ei puhu totta..
Ap
Kerroit alussa meneväsi nyt maanantaina töihin, kuka lasta nyt hoitaa?
Ap:n sukulainen hoitaa vielä tämä
Ap tuskin tulee kertomaan, miten tämä juttu/provo päättyy. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että heidän pitäisi perua kallis matka tämän ikävän sattuman takia. Sovitte, että sinä hoidat nyt tämän tilanteen (kenties jopa rahallista korvausta vastaan) ja toinen vanhempi hoitaa syys-, joulu- ja talviloman. Ap on super-itsekäs, jos vaatii loman perumista sen takia, että häntä vähän uuvuttaa.
Hah, yhdestä kouluikäisestä viikon tai pari yksin huolehtiminen on lasten leikkiä. Varmasti 99 % ydinperheellisistä on näin monta monta kertaa tehnyt.
Silloin kun siskoni 11 vuotias mursi jalkansa ja sai kipsin, siskoni joutui kantamaan hän
Kantamaan? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, yhdestä kouluikäisestä viikon tai pari yksin huolehtiminen on lasten leikkiä. Varmasti 99 % ydinperheellisistä on näin monta monta kertaa tehnyt.
Silloin kun siskoni 11 vuotias mursi j
Ei oppinut kävelemään keppien kanssa eikä pystynyt hyppimään yhdellä jalalla.
Eikö lapsella ole mummia tai kummia? Täytyy sitten kai antaa lapsi adoptoitavaksi, jos ei hoitajaa löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun siskoni 11 vuotias mursi jalkansa ja sai kipsin, siskoni joutui kantamaan hän
Sisko > iso poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta itselläni on 8 ja 10 vuotiaat eikä kumpikaan pärjäisi yksin kotona kipsi jalassa. Hankalaa se on aikuisillekin. Olen hoitanut keski-ikäisiä kipsijalkaisia ihmisiä sairaalassa, koska eivät pärjää kotona. Kaikki ei pysty hyppimään yhdellä jalalla, eikä keppien kanssa käveleminen ole niin yksinkertaista. Esim. miten otat ruoan jääkaapista, lämmität sen ja kulkevat ruokapöydällä jos pompit yhdellä jalalla tai kuljet keppien kanssa.
Vaikea uskoa, että tavallisen kipsin kanssa edes päätyisi sairaalaan. Päivystyksessä tai poliklinikalla kipsaus ja kotiin. Osa voi joutua jopa töihin, riippuen työstä ja murtumasta.
Eri asia on laajat kipsin.
Miten niin nykynuoret ei osaa hoitaa lapsia? Kyllä ainakin omat nuoreni osaavat, ja osaavat tehdä kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin nyt exälle, että hän järjestää ja maksaa lapselle hoitajan minun luokse työpäivieni ajaksi sekä korvaa minun ja minun kumppanin varatun matkan. Itse yrittäisin perua työmatkat, pomo tuskin hyppii ilosta, koska sain jo 3,5 viikon loman pitää kesällä, mikä ei meidän yksikössä ole mikään itsestäänselvyys ja työkaverit on jo joustaneet eli joku joutuisi nuo minun työreissut paikkaamaan lisäksi vielä. Saa nähdä mitä ex vastaa. Nyt kun luin näitä viestejä niin alkoi epäilys tulla, että heidän vakuutus korvaisikin kaikkien matkat, mutta eivät vaan halua perua. Mulle ex väittää, että vain hänen ja lapsen kulut korvattaisiin, mutta nyt luulen, että ei puhu totta..
Ap
Kerroit alussa meneväsi nyt maanantaina töihin, kuka lasta nyt hoitaa?
Miksi tämä olisi provo? Nämä on ihan tavallisia ongelmia eroperheissä.
Isän uudet lapset ja nyxä vihaavat rampaa lasta loppuikänsä, jos eivät pääse kauan haaveillulle ulkomaanmatkalle. Rampa lapsi ei ikinä enää halua mennä isänsä uuden perheen luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö keksi ratkaisua tuohon ruoka-asiaan? No siten, että siirrät viereen vaikka tuolin, jolle lasket sen ruuan, ja siirrät ensin tuolia, sitten liikut itse perässä. Jos siis keittiössäsi ei kertakaikkiaan ole jääkaapin vieressä tasoa, mille laittaa se ruoka ja mikro on länsisiivessä. Toki sen mikron voisi siirtää kipsin vuoksi jääkaapin lähelle, ja laittaa siihen myös ruokailupaikan, ettei olisi elämä niin vaikeaa.
Näin itse toimin, kun oli jalka kipsissä. Samalla muuten hoidin pienet lapset. Oli siinä hommansa, onneksi ei ollut kukaan vaipoissa enää silloin.
Voisiko ex lähteä myöhemmin matkalle kahdestaan lapsen kanssa, kun jalka on parantunut?
Miksi ette palkkaa hoitajaa? Kuka tahansa osaa lämmittää mikrossa ruokaa kipsijalkaiselle lapselle ja ojentaa pudonneita kaukosäätimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei oppinut kävelemään keppien kanssa eikä pystynyt hyppimään yhdellä jalalla."
Siskohan olisi voinut tukea häntä tai sitten hankkia lainaksi pyörätuolin julkiselta. Kantaminen kuulostaa kyllä hurjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että tavallisen kipsin kanssa edes päätyisi sairaalaan. Päivystyksessä tai poliklinikalla kipsaus ja kotiin. Osa voi joutua jopa töihin, riippuen työstä ja murtumasta.
Eri asia on laajat kipsin.
Ei ketään lähetetä kotiin ennen kuin ollaan varmoja että siellä pärjätään. Vaihtoehtoisesti voidaan sopia että tilanteen arviointi tehdään kotona, ja sitten katsotaan että miten pärjätään. Useimmilla ihmisillä vaan on joku tuki kotiutumisen yhteydessä, kaikilla ei ole. Ja toki ihmiset voi mennä töihin, jos pärjäävät.
Poikaystäväsi, joka ei halua asua kanssasi, voi hoitaa kipsilasta niin kauan kun olet töissä.
Hankala paikka, mutta tuossa kohtaa miettisin exän kanssa miten saadaan hoidettua ne päivät kun olet yön yli työmatkalla. Ymmärrän kyllä että haluavat suunniteltuun reissuun ja peruminen ei välttämättä edes onnistu. Kouluikäinen voi työpäiväsi ajan olla yksin kotona ja yöksi sitten sukulainen tai maksettu hoitaja avuksi. Ikävää lapsellekin mutta ensikesänä sitten uusi yritys. Olisko teillä ketään teini-ikäistä perhetuttua tai serkkua jolle voisi tarjota keikkaa?
Pakkohan ne on perua tai jonkun muun korvata esim. sairaustapauksen sattuessa. Koronan aikaan moni asiakastapaaminen yms. hoidettiin netin välityksellä.