Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
381/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaamisiin ei ole pakkokeinoa. Jos lapsi ap:llä kirjoilla, toiselle vanhemmalle ei tule mitään sanktiota valitettavasti.

Kas kun lainsäätäjä ei ole ajatellut sitä puolta. Tosin se on hyvä asia, koska jotkut vanhemmat ovat kelvottomia pitämään lasta luonaan edes lyhyen aikaa (päihteen, mt-ongelmat).

Vierailija
382/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarina ei kerro missä tilanteessa jalka murtui? Tapahtuiko se äidin seurassa vai isän? Jos äidin, niin silloin äiti hoitaa lasta ja isä menee reissuun. Jos isän niin isä hoitaa lasta tai ottaa kipsijalan mukaan reissuun. Vähän sama jos lapsella tulee mahatauti tai muu sairaus niin ei silloin sairasta lasta siirretä toiselle vain koska se on sairas. 

Mulkku ajatusmalli, lasteni isä harrastaa tuota. Lapsi sai korvakorut, isältä pyydettiin tähän lupa. Pari viikkoa korvisten ottamisen jälkeen toinen korva tulehtui iskäviikolla, isä kieltäytyi hoitamasta koska korvikset otettiin äitiviikolla. Kun lapsi pienenä sai silmätulehduksen päikystä minun viikolla, mies ei suostunut antamaan antibiootteja koska jotenkin silmätulehdus oli minun vikani. 

Nämä omaa lasta pyyteettömästi rakastavat isät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan tämä lomareissu siis kestää? Ovatko silloin ulkomailla, kun sinulla on työreissut?

Tämä.

jos viikon loma. Ap voi ihan hyvin lopettaa uhriutumisen ja hoitaa omaa lastaan sen ajan kunnes isä tulee reissusta. Jos lapsi on alle 12 voi ap olla ns saikulla sen ajan lapsen kanssa

Ja sitten ihmetellään miksi nykyiset nuoret naiset eivät halua saada lasta. Kun he ovat koko ikänsä nähneet sivusta, miten kaikki vastuu kaatuu naiselle ja miten käytännössä tuntuvat taloudelliset menetykset kaatuvat naisen päälle. Nimimerkki Huono työeläke.

Vierailija
384/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.

Jalkapotilas lähtee reissuun, murtunut jalka ei ole sille este. Mutta perillä ohjelmaa sovitetaan niin että vammainen pärjää myös.

Vierailija
385/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko sillä exällä sukulaisia, jotka vois hoitaa? Toinen mummu ja vaari?

Juuri niin. Sisko, serkku, naispuolinen tuttava.

Vierailija
386/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.

Ensksimainitsemasi äiti ON hoitanut lastaan tunnollisesti. Toinen nainen, jollaon omia lapsia, ei piittaa  miesystävänsä lapsesta. Sain käsityksen, että lapsen isä ei asu naisen kanssa vaan he vain tapailevat.

Luehan aloitus uudelleen. Ap/äiti ei asu nykyisen miesystävänsä kanssa. Ex/isä asuu uuden puolison kanssa ja heillä on kaksi yhteistä lasta. 

Vierailija
387/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalkapotilas lähtee reissuun, murtunut jalka ei ole sille este. Mutta perillä ohjelmaa sovitetaan niin että vammainen pärjää myös.

Kipsi ja 30+ helle. Hotellihuone. Kuka tuollaiseen haluaa lähteä. Lentomatkalla vielä jo valmiiksi kipeä jalka turpoaa siellä kipsin alla.

Vierailija
388/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurja tilanne, yrittäisin jonkinlaista kompromissia tuossa rakentaa. Tuntuu myös kohtuuttomalta perua monen ihmisen loma yhden takia. Toisaalta, jos lapsi jää sinulle, isän pitäisi hoitaa hoitaja työpäivien ja sinun matkasi ajaksi.

Jos matka kestää useamman viikon, voisiko isän kanssa sopia, että hän lähtee reissuun vain viikoksi? Tällöin kustannettavaksi tulee yksi ylimääräinen lento.

Tai jos isä voisi hommata hoitajan vähintään sinun reissusi ajaksi? Ja ottaa lapsen sitten pidemmäksi pätkäksi luokseen reissun jälkeen, jotta voi viettää hänen kanssaan aikaa.

En lähtisi riitelemään, tilanne on kurja kaikille. Toki isän pitäisi aktiivisesti etsiä hoitajaa, jos aikoo sinulle jättää lapsen. Mutta lapsen etu on se, että hänestä ei tule kiistakapulaa.

Mutta silloinhan varmaan koulu on alkanut ja isän loma ehkä loppunut.

Vierailija
389/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen isän pitäisi perua oma matkansa ja olla kotona oman lapsensa kanssa. Se on sitten isän vaimon oma päätös, että haluaako hän lähteä matkalle kolmistaan lastensa kanssa vai peruuko hänkin matkansa.

Luulisi, että isän uuden puolison/avopuolison lapsille olisi kivaa olla lomalla äidin kanssa ilman "vieraan" henkilön eli isäpuolen läsnäoloa. Silloin voidaan olla vähän rennommin.

Vierailija
390/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä."

Pyydä näitä sukulaisia avuksi. 

Se oli varmasti sovittu kauan etukäteen ja sukulaitset olivat järjestäneet omat menonsa ja tekemisensä sen mukaan. Jäin miettimään Ap:n miestä (jos aloitus on totta). Jos jostain syystä Ap:tä ei enää olisi ja lapsi olisi siinä tilanteessa luonnollisesti päätynyt kokonaan asumaan isänsä perheeseen, niin mitä isä mahtaisi tehdä, kun joku sairastuu ennen lomamatkaa? 

Ilmeisesti loma olisi peruttu, kuten "ydinperheessä", jos ei esim. isovanhemmista ole avuksi. Uusperheissä, missä lapsella kummatkin vanhemmat elossa on aina säätämistä, että saa asiat hoidettua kaikkia osapuolia tyydyttävästi ja aikatauluihin sopimaan. 

Vierailija
391/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa lapsi huostaan jos ei häntä kumpikaan vanhempi halua hoitaa.

Lapsiparka. Sääliksi käy.

Et ole ymmärtänyt lukemaasi.

Vierailija
392/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pliis älä soita sossuun, mitä me teidän riidoille voidaan. Toki voit ilmoittaa ettei teistä kumpikaan hoida häntä niin lapsi sijoitetaan kiireellisesti, että sellainen toki voidaan tehdä. Terv. sossu

Vierailija
393/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakouluikäinen on tämä kipsijalka. Oma poikani oli 8 vuotiaana kipeänä kotona yksin, koska halusi olla. Mulla tosin työmatka 200 m eli olisin nopeasti päässyt kotiin. Kyllä koululainen jo työpäivän ajan voi katsoa leffaa tai lukea jotain. Ja vähän herkkuja. 

Suurin ongelma tässä minusta on hoitaa se lapsen pettymys.

Kipsissä oleva jalka on mielestäni seikka, jonka takia lasta ei pidä jättää yksin pitemmäksi aikaa. Hän voi vaikka kaatua matkalla vessaan tms. Ei, ei.

Vierailija
394/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että jos roolit olisi niin päin, että isän pitää olla töissä ja äidin tarkoitus lähteä lomalle uuden miehen ja tämän kanssa yhteisten lasten kanssa, kaikkien mielestä olisi selkeä, että äidin nyt vaan täytyy perua loma ja hoitaa lapsensa. Kumma juttu, ettei ikinä toisin päin.

Vierailija
395/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaturma sattui "onneksi" neutraalissa tilanteessa eli lapsi oli tapahtumassa, jonne toinen vanhempi ehdotti, että hänet ilmoitan ja minä sitten vein sinne. Onneksi ei ole tarvinnut lähteä etsimään syyllistä vielä lisäksi.

Kyseessä on matka Euroopan ulkopuolelle, lennot on vaihdolla. Ollaan suljettu lopullisesti pois vaihtoehto, että lapsi lähtisi mukaan, ei kumpikaan haluta riskeerata hänen terveyttä. Ex oli ottanut vakuutuksen, mikä ei kata 100% kaikkea eikä ole peruutusturvaa, minusta tämä menee hänen piikkiin. Nyt lapsi on vielä minun luona, mulla alkaa myös olla voimat aika loppu, on ollut kauhea stressi tuon onnettomuuden kanssa ja joudun kantamaan lapsen pettymyksen tähän lisäksi. Ja hänellä on kipuja, kaikki lääkitys ym on ollut yksin minun vastuulla. Huomenna töihin paluu, huomisen minun sukulainen tulee lapsen seuraksi, oli tarkoitus, että ex hakee iltapäivällä. Nyt kirjoittaa

Työpaikka ei ole huvipuisto eli siellä täytyy olla työaikojen puitteissa. Jos on paljon poissa lapsen sairastamisen takia, niin päätyy nopeasti "seuraavaksi irtisanottavien" listalle. Olen aivan varma tästä. Nykyään, kun uutta työtä on lähes mahdotonta saada, työpaikasta täytyy pitää kiinni. Sen sijaan loma-ajan muka tärkeitä puuhia on mahdollista muuttaa tarvittaessa.

Vierailija
396/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen isän pitäisi perua oma matkansa ja olla kotona oman lapsensa kanssa. Se on sitten isän vaimon oma päätös, että haluaako hän lähteä matkalle kolmistaan lastensa kanssa vai peruuko hänkin matkansa.

Luulisi, että isän uuden puolison/avopuolison lapsille olisi kivaa olla lomalla äidin kanssa ilman "vieraan" henkilön eli isäpuolen läsnäoloa. Silloin voidaan olla vähän rennommin.

Minkä isäpuolen? Ei tässä jutussa ole isäpuolta. 

Vierailija
397/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruisiko ex matkan jos yhteisillä lapsilla olisi jalka kipsissä? Ei varmasti, vaan koko sakki lähtisi lentoon. Ikävää ensimmäisen liiton lapselle, että kohdellaan toisen luokan kansalaisena.

Lapsi ei saa lääkäriltä lentolupaa.

Tottakai saa.

Meillä murtui 7 vuotiaan kyynärpää juuri ennen Mallorcan matkaa, tästä on vuosia. Ei me lupaa kyselty mutta kyllä sairaalassa tiedettiin, että ollaan menossa matkalle. Kipsi laitettiin varta vasten sellainen, että pystyi sen kanssa myös uimaan. Jalka tietty pahempi kuin käsi. 

Lomakohteita ei kai yleensä suunnitella liikuntaesteisille. Olen kuullut, että jopa lastenvaunujen kanssa on vaikeaa monissa paikoissa.

Vierailija
398/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä selvästi osoittaa, että tämä lapsi ei kuulu perheeseen. Jos nuoremmista lapsista joku olisi sairastunut, matka olisi peruttu tai toinen olisi lähtenyt yksin lasten kanssa. Nyt lapsi vaan hylätään, heitetään ulos perheestä joka lähtee viettämään hauskaa lomaa, eikä suo ajatustakaan yksin jätetylle jalkapotilaalle. Jos isä olisi kunnon isä,  hän sanoisi uudelle vaimolle, että minun lapseni on yhtä tärkeä ja lomasuunnitelmat menivät nyt uusiksi ja sillä siisti.

"Toinen olisi lähtenyt matkalle"  yksin yhden lapsen kanssa. Niin, edellyttäen, että sen lapsen toinen vanhempi suostuu ja on kykenevä huolehtimaan lapsesta tai edes elossa.

Vierailija
399/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä, että heidän pitäisi perua kallis matka tämän ikävän sattuman takia. Sovitte, että sinä hoidat nyt tämän tilanteen (kenties jopa rahallista korvausta vastaan) ja toinen vanhempi hoitaa syys-, joulu- ja talviloman. Ap on super-itsekäs, jos vaatii loman perumista sen takia, että häntä vähän uuvuttaa.

Tämä mielipide ihan ydinperheen äitinä.

Et toisin sanoen tiedä mitään siitä, millaista on huolehtia lapsesta yksin.

Vierailija
400/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nuori avuksi ja kulut puoliksi! Siinä se!

Nykyajan nuoret eivät  ole tottuneet hoitamaan lapsia. Olin ainoa lapsi. Olin kouluaikana neljä kokonaista kesää ja yhtenä kesänä yhden kuukauden hoitamassa vieraiden ihmisten lapsia. Se oli siihen aikaan tavallista. Monet 13-vuotiaat ja vanhemmat tytöt hoitivat lapsia ja tekivät taloustöitä, joskus melkein ruokapalkalla, eivätkä tytön vanhemmat kysyneet haluaako tytär kesätöihin. Sinne oli mentävä. Miten onnistunee nykyään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän