Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi exän uusi on niin kädetön ettei pärjää kahden oman lapsensa kanssa?
Eiköhän tässä taas matkusteta heikoilla taidoilla liian kauas ja liian pienien lapsien kanssa. Ei ole otettu kunnon vakuutuksia uusperheelle eikä huomioida sitä, että matkallakin toinen vanhemmista voi sairastua ja yksin on toisen silloin pärjättävä. Kohteessa sitten muut kuuntelee sanoja: älä koske, älä mene sinne, ei, varo, nyt kunnolla. Lentokoneesaa yhtä kiljumista. Nim. juuri matkalta palannut ja yhtä huutoa ja kiukkua kuunnellut 😅
Lensin kerran Norjaan ja samassa koneessa matkusti Aasiasta asti tulleita matkustajia. Yksi norjalaisisä matkusti yksin hyvin pienen vauvan kanssa, jota onneksi osasi hyvin hoitaa. Jäi mielikuva, että lapsen äiti oli jäänyt kotimaahansa tilapäisesti, koska joku sukulainen tarvitsi apua. Vauva itki välillä oltuaan koneessa tuntikausia. Silti isä jaksoi olla kärsivällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauan tämä lomareissu siis kestää? Ovatko silloin ulkomailla, kun sinulla on työreissut?
Tämä.
jos viikon loma. Ap voi ihan hyvin lopettaa uhriutumisen ja hoitaa omaa lastaan sen ajan kunnes isä tulee reissusta. Jos lapsi on alle 12 voi ap olla ns saikulla sen ajan lapsen kanssa
Ja sitten ihmetellään miksi nykyiset nuoret naiset eivät halua saada lasta. Kun he ovat koko ikänsä nähneet sivusta, miten kaikki vastuu kaatuu naiselle ja miten käytännössä tuntuvat taloudelliset menetykset kaatuvat naisen päälle. Nimimerkki Huono työeläke.
Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee . . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä selvästi osoittaa, että tämä lapsi ei kuulu perheeseen. Jos nuoremmista lapsista joku olisi sairastunut, matka olisi peruttu tai toinen olisi lähtenyt yksin lasten kanssa. Nyt lapsi vaan hylätään, heitetään ulos perheestä joka lähtee viettämään hauskaa lomaa, eikä suo ajatustakaan yksin jätetylle jalkapotilaalle. Jos isä olisi kunnon isä, hän sanoisi uudelle vaimolle, että minun lapseni on yhtä tärkeä ja lomasuunnitelmat menivät nyt uusiksi ja sillä siisti.
Voihan se lapsen isä miettiä että mikä pettymys matkan peruuntuminen olisi niille kahdelle muulle lapselle sen vuoksi että tämä yksi törttöili. Matkan peruuntuminen olisi pettymys siis miehelle, tämän puolisolle ja kahdelle muulle lapselle. Siinä olisi paljon pettymystä mitä yrittää poistaa. Lisäksi ne rahat menisi osittain taivaan tuuliin, mikä vielä lisäisi pettymystä. Kyse varmaan kumminkin tun
Kun AP:n lapsi on alakouluikäinen, niin silloin exän uuden perheen lapset ovat pieniä, jos ovat miehen ja uuden vaimon yhteisiä. Ymmärtävätkö nämä edes pettyä?
Vierailija kirjoitti:
No onpa kurja tilanne. Lapsesta tuntuu varmasti vielä kurjemmalta, jos isä ja uusi perheensä lähtevät matkaan eikä lapsi pääse mukaan kuten oli sovittu. Mutta eipä lapsen isä tunnu häntä ajattelevan eikä kyllä sinuakaan ap. Ajatellaan omaa iloa ja rahaa. Matkan peruminen ei ilmeisesti käy mielessä? En ole itse perheellinen, mutta kyllä tuossa tilanteessa harkitsisin sitä. Isän kanssa on sovittu että lapsi on hänen luonaan. Jos lapselle tapahtuu jotain, isän pitäisi säätää omat menonsa sen mukaan.
En tiedä, moniko nykyään ottaa matkavakuutuksia, mutta meillä ainakin on jatkuva matkavakuutus, josta voi hakea korvauksia jos joku matkalle osallistuja ei pääsekään mukaan ja matka halutaan perua. Just taas olen käyttänyt tätä vaihtoehtoa kun satutin käteni ennen reissua.
Eiköhän ne miehen uudetkin lapset ole oikeutettuja isänsä seuraan lomalla.
Ehkä ap:n lapsi oppii tästä jotain. Esimerkiksi olemaan koheltamatta niin, että rikkoo raajansa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lapsiystävällisempi työpaikka, jossa ei ole työmatkoja. Elämä on niitä v*tun valintoja, ja oot valinnut tehdä lapsen. Tai oikeestaan paras, että talutat (tai kärräät, kun lapsi ei voi kävellä) sossujen päivystykseen ja sanot, että mä en tästä enää huolehdi, mulla on töitä. Saa laittaa adoptioon. On varmasti lapselle parempi.
Suomessahan todellakin voi nykyisin ihan valita, mihin työhön menee. Lisäksi voi koko ajan olla 100% varma, ettei ei joudu irtisanotuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauan tämä lomareissu siis kestää? Ovatko silloin ulkomailla, kun sinulla on työreissut?
Tämä.
jos viikon loma. Ap voi ihan hyvin lopettaa uhriutumisen ja hoitaa omaa lastaan sen ajan kunnes isä tulee reissusta. Jos lapsi on alle 12 voi ap olla ns saikulla sen ajan lapsen kanssa
Ja sitten ihmetellään miksi nykyiset nuoret naiset eivät halua saada lasta. Kun he ovat koko ikänsä nähneet sivusta, miten kaikki vastuu kaatuu naiselle ja miten käytännössä tuntuvat taloudelliset menetykset kaatuvat naisen päälle. Nimimerkki Huono työeläke.
Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä mu
Niin, meitä nuorilta aikuisilta ei ole syytä tiedustella miksi niitä lapsia ei haluta kun täti-ihmiset syyttää milloin yhteiskuntaa ja milloin miehiä? Mikä on sinänsä huvittavaa, ettei nykyään kissaakaan saa sanoa kissaksi kysymättä kissalta, kokeeko se olevansa kissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun lapseni olisi vastaavassa tilanteessa, vanhempana en voisi kuvitellakaan lähteväni lomailemaan. Lomalta vähintään soittelisin facetimepuheluita monta kertaa päivässä. Ihmeellisen itsekkäitä ihmiset ovat nykyään.
Ai että isä soittelee puheluita, joissa esittelee nykyisen perheensä hauskanpitoa lomakohteessa. Se varmaan piristääkin pientä potilasta kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä selvästi osoittaa, että tämä lapsi ei kuulu perheeseen. Jos nuoremmista lapsista joku olisi sairastunut, matka olisi peruttu tai toinen olisi lähtenyt yksin lasten kanssa. Nyt lapsi vaan hylätään, heitetään ulos perheestä joka lähtee viettämään hauskaa lomaa, eikä suo ajatustakaan yksin jätetylle jalkapotilaalle. Jos isä olisi kunnon isä, hän sanoisi uudelle vaimolle, että minun lapseni on yhtä tärkeä ja lomasuunnitelmat menivät nyt uusiksi ja sillä siisti.
Voihan se lapsen isä miettiä että mikä pettymys matkan peruuntuminen olisi niille kahdelle muulle lapselle sen vuoksi että tämä yksi törttöili. Matkan peruuntuminen olisi pettymys siis miehelle, tämän puolisolle ja kahdelle muulle lapselle. Siinä olisi paljon pettymystä mitä yrittää poistaa. Lisäksi ne rahat menisi osittain taivaan tuuliin, mikä vie
Kyllä 5-7 vuotiaatkin voivat pettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.
Jalkapotilas lähtee reissuun, murtunut jalka ei ole sille este. Mutta perillä ohjelmaa sovitetaan niin että vammainen pärjää myös.
Kipsi ja 30+ helle. Hotellihuone. Kuka tuollaiseen haluaa lähteä. Lentomatkalla vielä jo valmiiksi kipeä jalka turpoaa siellä kipsin alla.
Ehkä he oli menossa Huippuvuorille, sitähän tarina ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
On outoa puhua uusista lapsista ihankuin perheen lapset eivät olisi tasa arvoisia. Heille on varmasti myös tärkeää se että vanhempi on mukana matkalla. Matka on voitu suunnitella kahden vanhemman ehdoilla eikä siinä ole mitään väärää. Esimerkillistä olisi että aikuiset pystyisivät järjestämään asian alkuperäisen suunnitelman mukaan, ja jalkansa murtanut lapsi jää kotiin. Yhtä lailla sen työmatkan voi järjestää uusiksi, samanlainen matkan peruuttaminen sekin olisi. Tosin työn voi tehdä työkaverikin mutta vanhemman kanssa vietettyä matkaa ei voi korvata muu aikuinen.
Haluaisin tietää mitä työnantaja sanoo, kun Ap peruu työmatkansa kesken lomakauden. Kaikkia sovittuja matkoja ja tapaamisia ei niin vain voi peruuttaa, sillä toisessa päässä on joku, joka on omalla tahollaan varautunut tärkeään tapamiseen, liikeneuvotteluihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että heidän pitäisi perua kallis matka tämän ikävän sattuman takia. Sovitte, että sinä hoidat nyt tämän tilanteen (kenties jopa rahallista korvausta vastaan) ja toinen vanhempi hoitaa syys-, joulu- ja talviloman. Ap on super-itsekäs, jos vaatii loman perumista sen takia, että häntä vähän uuvuttaa.
Tämä mielipide ihan ydinperheen äitinä.
Et toisin sanoen tiedä mitään siitä, millaista on huolehtia lapsesta yksin.
Hah, yhdestä kouluikäisestä viikon tai pari yksin huolehtiminen on lasten leikkiä. Varmasti 99 % ydinperheellisistä on näin monta monta kertaa tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin nyt exälle, että hän järjestää ja maksaa lapselle hoitajan minun luokse työpäivieni ajaksi sekä korvaa minun ja minun kumppanin varatun matkan. Itse yrittäisin perua työmatkat, pomo tuskin hyppii ilosta, koska sain jo 3,5 viikon loman pitää kesällä, mikä ei meidän yksikössä ole mikään itsestäänselvyys ja työkaverit on jo joustaneet eli joku joutuisi nuo minun työreissut paikkaamaan lisäksi vielä. Saa nähdä mitä ex vastaa. Nyt kun luin näitä viestejä niin alkoi epäilys tulla, että heidän vakuutus korvaisikin kaikkien matkat, mutta eivät vaan halua perua. Mulle ex väittää, että vain hänen ja lapsen kulut korvattaisiin, mutta nyt luulen, että ei puhu totta..
Ap
Kerroit alussa meneväsi nyt maanantaina töihin, kuka lasta nyt hoitaa?
Ap:n sukulainen hoitaa vielä tämän päivän ja isän oli tarkoitus hakea lapsi illalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä uusioperhe toimisi siinä tilanteessa, jos heidän lapselta olisi murtunut jalka?
Jos lapsi on pieni, häntä on helppo kantaa sylissä. 8-vuotiasta ei niinkään. Jossain jostain syystä lomalla pitäisi pystyä juksemaan pakoon, hidas liikkuminen on riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että heidän pitäisi perua kallis matka tämän ikävän sattuman takia. Sovitte, että sinä hoidat nyt tämän tilanteen (kenties jopa rahallista korvausta vastaan) ja toinen vanhempi hoitaa syys-, joulu- ja talviloman. Ap on super-itsekäs, jos vaatii loman perumista sen takia, että häntä vähän uuvuttaa.
Purskahti kahvit näytölle. Vähän nyt sitä rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, yhdestä kouluikäisestä viikon tai pari yksin huolehtiminen on lasten leikkiä. Varmasti 99 % ydinperheellisistä on näin monta monta kertaa tehnyt.
Silloin kun siskoni 11 vuotias mursi jalkansa ja sai kipsin, siskoni joutui kantamaan häntä, isoa poikaa, pitkin asuntoa. Ei se niin helpolta kuulosta.
Onko arkijärki kadonnut kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun siskoni 11 vuotias mursi jalkansa ja sai kipsin, siskoni joutui kantamaan hän
Mun veli työnsi mua rattaissa😂
Siis miksi se lapsi ei pärjää työpäivää yksin kotona Minkä ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaatisi exää perumaan reissuaan, vaan pyrkisin yhteistyössä järjestämään lapsen hoidon muuten. Loma voi olla todella odotettu ja tärkeä tauon paikka koko porukalle. Olisiko exällä sukulaisia, jotka voisivat olla avuksi?
Kukahan sukulainen suostuu/sidotaan viihdyttämään pettynyttä, tylsistynyttä ja kipeää alakoululaista 24/7 viikon, kahden ajaksi? Naurettavaa, aikuiset ihmiset eivät kestä, että joku lomareissu peruuntuu. Taaperot ei nyt ymmärrä hölkäsen pölähtämää mistään rantaloman ideastakaan, jos ei niille sitä koko ajan tuputeta.
Äidin työpäivät tuskin ovat 24 h pituisia. Ja kyllä, olen hoitanut sairasta lastani kotona, kun yksin ei ole voinut jättää. Ilmoitus työnantajalle.
Usein sukulaiset asuvat kaukana toisistaan johtuen työstä tai avioitumisesta.
Lainsäätäjät ovat ajatelleet juurikin lapsen etua. Mitä lapsi tekee vanhemmalla joka on siihen rooliin pakotettu lailla?