Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ihmetyttää se uusavuton akka, joka ei pysty matkustamaan ilman miestään. Hän siis noin vaan hahmottaa omat tarpeensa lapsen edun edelle. On tärkeämpää, että aikuinen ihminen saa matkaseuraa kuin että juuri parhaimman kesän keskellä itsensä loukannut lapsi siis isänsä tukea.
Ei ole kerrottu, että se olisi jotain altaalla makaamista all inclusivessa. Se voi olla vaikka aktiiviloma Aasiassa, paikassa/tyylillä jonka vain tämä kipsikoiven vanhempi hanskaa. Ehkä on esim pakko vuokrata auto, ja uusi puoliso ei osaa ajaa.
All inclusive jossain altaalla esim. 2- ja 4-vuotiaiden kanssa ja yksi aikuinen. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta vihaa puolison perhettä kohtaan monella. Vanhempi lapsi eikä hänen huoltajansa sanele perheen suunnitelmia. Yhdessä vastataan asiasta mutta perheen matkan peruminen ei ole se ainoa tapa hoitaa asia.
Ei tietenkään, mutta eiköhän kaikki isän kritisoijat ole sitä mieltä että isän kuuluu järjestää vaihtoehtoinen hoitopaikka, eikä olettaa että äiti hoitaa ja menettää tuolta ajalta palkkansa. Olisi kiva kuulla että mitä ap:n ex vastaa ehdotukseen lastenhoitajan palkan maksamisesta sekä ap:n matkan korvaamisesta,
Miksi isän pitäisi ap:n matka korvata? Matkavakuutushan sen korvaa kun lapsensa on sairastunut eikä sen takia pääse matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.
Älä viitsi astua noin helppoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaatisi exää perumaan reissuaan, vaan pyrkisin yhteistyössä järjestämään lapsen hoidon muuten. Loma voi olla todella odotettu ja tärkeä tauon paikka koko porukalle. Olisiko exällä sukulaisia, jotka voisivat olla avuksi?
Kukahan sukulainen suostuu/sidotaan viihdyttämään pettynyttä, tylsistynyttä ja kipeää alakoululaista 24/7 viikon, kahden ajaksi? Naurettavaa, aikuiset ihmiset eivät kestä, että joku lomareissu peruuntuu. Taaperot ei nyt ymmärrä hölkäsen pölähtämää mistään rantaloman ideastakaan, jos ei niille sitä koko ajan tuputeta.
Äidin työpäivät tuskin ovat 24 h pituisia. Ja kyllä, olen hoitanut sairasta lastani kotona, kun yksin ei ole voinut jättää. Ilmoitus
Keskellä kesälomakautta työmatkoilla? Epäilen trolliksi. Kolleega palasi lomalta samana päivänä kun minä jäin lomalle. Ei todellakaan mitään työmatkoja vaan etätyöskentelyä kunnes palaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta vihaa puolison perhettä kohtaan monella. Vanhempi lapsi eikä hänen huoltajansa sanele perheen suunnitelmia. Yhdessä vastataan asiasta mutta perheen matkan peruminen ei ole se ainoa tapa hoitaa asia.
Ei tietenkään, mutta eiköhän kaikki isän kritisoijat ole sitä mieltä että isän kuuluu järjestää vaihtoehtoinen hoitopaikka, eikä olettaa että äiti hoitaa ja menettää tuolta ajalta palkkansa. Olisi kiva kuulla että mitä ap:n ex vastaa ehdotukseen lastenhoitajan palkan maksamisesta sekä ap:n matkan korvaamisesta,
Miksi isän pitäisi ap:n matka korvata? Matkavakuutushan sen korvaa kun lapsensa on sairastunut eikä sen takia pääse matkaan.
Minkälainen matkavakuutus se tuollainen on, kun lapselle ei ole ostettu lippua eikä hotellihuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen matkavakuutus se tuollainen on, kun lapselle ei ole ostettu lippua
Esim. -Ifin matkavakuutus voi korvata matkan peruuntumisen, jos
puolisosi, lapsesi tai esimerkiksi vanhempasi sairastuvat tai loukkaantuvat vakavasti ennen matkaasi, etkä halua lähteä matkalle.-
Eikä tarvi olla edes mitään vakavasti sairastumista noissa vakuutusjutuissa. Lääkärintodistus on avainsana.
Lapsi sairastaa loppuun siinä kodissa jossa sairastui, piste.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi sairastaa loppuun siinä kodissa jossa sairastui, piste.
Niin no kyllähän se äidille varmana sopii, jos isä korvaa menetetyn palkan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa kurja tilanne. Lapsesta tuntuu varmasti vielä kurjemmalta, jos isä ja uusi perheensä lähtevät matkaan eikä lapsi pääse mukaan kuten oli sovittu. Mutta eipä lapsen isä tunnu häntä ajattelevan eikä kyllä sinuakaan ap. Ajatellaan omaa iloa ja rahaa. Matkan peruminen ei ilmeisesti käy mielessä? En ole itse perheellinen, mutta kyllä tuossa tilanteessa harkitsisin sitä. Isän kanssa on sovittu että lapsi on hänen luonaan. Jos lapselle tapahtuu jotain, isän pitäisi säätää omat menonsa sen mukaan.
En tiedä, moniko nykyään ottaa matkavakuutuksia, mutta meillä ainakin on jatkuva matkavakuutus, josta voi hakea korvauksia jos joku matkalle osallistuja ei pääsekään mukaan ja matka halutaan perua. Just taas olen käyttänyt tätä vaihtoehtoa kun satutin käteni ennen reissua.
Ei matkavakuutus korvaa kuin tuon jalan murtaneen lapsen mak
Todellakin korvaa, ainakin minulla korvasi itseni lisäksi avopuolison osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen matkavakuutus se tuollainen on, kun lapselle ei ole ostettu lippua
Osa vakuutuksista korvaa, jos perheenjäsen sairastuu tai joutuu tapaturmaan ennen matkaa. Eikä sen perheenjäsenen itse tarvitse olla sinne matkalle lähdössä. Itse matkustan paljon ja oma vakuutukseni on varsin kattava. Varmaan maksaa enemmän, mutta on sille ollut tarvettakin. Mitään omavastuuta ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvi olla edes mitään vakavasti sairastumista noissa vakuutusjutuissa. Lääkärintodistus on avainsana.
Ei nykyisin tarvitse välttämättä edes lääkärintodistusta. Riittää, että omakannassa on lausunto, jonka voi tarvittaessa toimittaa eli lääkärillä kyllä pitää käydä. Juuri tuli tätä kysyttyä ja "testattua". Soittamalla vakuutusyhtiöön selviää nämä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
"...osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä."
Pyydä näitä sukulaisia avuksi.
Se oli varmasti sovittu kauan etukäteen ja sukulaitset olivat järjestäneet omat menonsa ja tekemisensä sen mukaan. Jäin miettimään Ap:n miestä (jos aloitus on totta). Jos jostain syystä Ap:tä ei enää olisi ja lapsi olisi siinä tilanteessa luonnollisesti päätynyt kokonaan asumaan isänsä perheeseen, niin mitä isä mahtaisi tehdä, kun joku sairastuu ennen lomamatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.
Ensksimainitsemasi äiti ON hoitanut lastaan tunnollisesti. Toinen nainen, jollaon omia lapsia, ei piittaa miesystävänsä lapsesta. Sain käsityksen, että lapsen isä ei asu naisen kanssa vaan he vain tapailevat.
Ydinperheessä ei yhtä lasta jätettäisi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensksimainitsemasi äiti ON hoitanut lastaan tunnollisesti. Toinen nainen, jollaon omia lapsia, ei piittaa miesystävänsä lapsesta. Sain käsityksen, että lapsen isä ei asu naisen kanssa vaan he vain tapailevat.
Lisäys. Luin aloituksen liian nopeasti. Ap:n exä siis asuu uuden naisensa kanssa. Silti miehellä on tai pitäisi olla velvollisuuksia biologista lastaan kohtaan myös. Isä voisi järjestää lapselleen paikan miehen sukulaisten luona poissaolonsa ajaksi. Mitä mieltä miehen äiti, isä tai hyvät ystävät ovat miehen käytöksestä? Kiinnostaisi tietää.
Kuulostaa, että vain ikäviä vaihtoehtoja tarjolla. Voisivatko eri osapuolet joustaa?
Tänä kesänä oli nuorten kesätyöt todella kiven alla.
Joku lukiolainen, opettajaopiskelija tai muu nuori tulisi halusta lapsen seuraksi.
Äidin työpäivien ajaksi, isä kustantaisi nuoren palkan?
Vierailija kirjoitti:
Juu, vakuutus korvaisi lapsen ja toisen vanhemman kulut, mutta ei siis uuden puolison ja kahden lapsen kuluja. Ja periaatteessa lapsi voisi lähteä mukaan, mutta lentoyhtiö tarvitsee lääkärintodistuksen, koska lapsi tarvitsisi takuun, että saa käytäväpaikan ja jotain muita ehtoja oli myös ja sitä todistusta ei hoitava lääkäri suostu kirjoittamaan minkä kyllä hyvin ymmärrän. Myös meidän molempien vanhempien mielestä matkalle lähtö ei ole lapsen terveyden kannalta hyvä vaihtoehto, tästä ollaan onneksi samaa mieltä. Olen siis ottanut koulujen lomasta melkein kaikki viikot hoitaakseni, nyt on kyse viimeisistä kolmesta viikosta, jotka exän oli tarkoitus kattaa.
Ap
Tässä nähdään se kuuluisa "isänrakkaus oma alasta kohtaan".
Sairastui? Ei vaan lapsella tapahtui tapaturma.
Ei ole myöskään kerrottu, kauanko tämä loma kestää?