Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta on se nyt sukulaisillekin rankkaa hoitaa toisen lasta pitkiä aikoja. En suostuisi ehdotukseesi. Isä järjestäköön oman sukulaisensa kanssa lasten hoidon.
Paitsi että isä lienee etävanhempi, jolla on tapaamisOIKEUS, ei -velvollisuus. Kakka kaatuu lähivanhemman niskaan oli se oikein tai ei.
Tämä. Eron yhteydessä ap on vaatinut ja saanut lähivanhemmuuden ja nyt sitten ei enää halua pitää kiinni velvollisuudestaan. Lapsilisä kyllä kelpaa.
Lukemani perusteella onkin ihan hyvä että äiti on tässä tapauksessa se lähivanhempi, jolla sentään riittää vastuunkantoa ja rakkautta lastansa kohtaan. Kehtaatkin vetää lapsilisät tähän yhteyteen jossa isä peruu lapsensa loman extempore, koska vaikuttaisi häneen ja uuteen perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsi parka. Miettikää hetki, miltä hänestä tuntuu. Kukaan ei halua häntä vaivoikseen, kaikilla on muuta tärkeämpää. Haloo, herätkää nyt! Luultavasti riitelette asiasta lapsen kuullen, mahtavaa. Taatusti löytyy joku ihana ihminen, joka voi olla lapsen kanssa, kunhan haluatte järjestää. Siis haluatte, siitähän kaikki on kiini. Säälin lasta. Ja jo tuo sanonta, "mursi jalkansa"? Eli hänelle sattui tapaturma, tuskin itse sitä mursi. Puistattaa tuollaiset vanhemmat.
Eihän äiti sano ettei hän halua hoitaa lastansa, vaan että hän ei pysty ilman että ottaa palkatonta. Pystytkö asettumaan hänen asemaansa? Millä hän maksaa vuokran tai lyhennyksen, tai vaikka ruoat ja laskut? Mikä kaikki on tärkeämpää? Se että perheellä on koti, johon tulee vettä ja sähköä? Itselläni ei ole ketään ihanaa ihmisistä joka ei tekisi kokopäivä työtä lähelläni tai olisi niin huonossa kunnossa ettei pysty huolehtimaan lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ihmetyttää se uusavuton akka, joka ei pysty matkustamaan ilman miestään. Hän siis noin vaan hahmottaa omat tarpeensa lapsen edun edelle. On tärkeämpää, että aikuinen ihminen saa matkaseuraa kuin että juuri parhaimman kesän keskellä itsensä loukannut lapsi siis isänsä tukea.
Ei ole kerrottu, että se olisi jotain altaalla makaamista all inclusivessa. Se voi olla vaikka aktiiviloma Aasiassa, paikassa/tyylillä jonka vain tämä kipsikoiven vanhempi hanskaa. Ehkä on esim pakko vuokrata auto, ja uusi puoliso ei osaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsi parka. Miettikää hetki, miltä hänestä tuntuu. Kukaan ei halua häntä vaivoikseen, kaikilla on muuta tärkeämpää. Haloo, herätkää nyt! Luultavasti riitelette asiasta lapsen kuullen, mahtavaa. Taatusti löytyy joku ihana ihminen, joka voi olla lapsen kanssa, kunhan haluatte järjestää. Siis haluatte, siitähän kaikki on kiini. Säälin lasta. Ja jo tuo sanonta, "mursi jalkansa"? Eli hänelle sattui tapaturma, tuskin itse sitä mursi. Puistattaa tuollaiset vanhemmat.
Eihän äiti sano ettei hän halua hoitaa lastansa, vaan että hän ei pysty ilman että ottaa palkatonta. Pystytkö asettumaan hänen asemaansa? Millä hän maksaa vuokran tai lyhennyksen, tai vaikka ruoat ja laskut? Mikä kaikki on tärkeämpää? Se että perheellä on koti, johon tulee vettä ja sähköä? Itselläni ei ole ketään ihanaa ihmisistä joka ei tekisi kokopäivä työtä lähelläni tai olisi niin h
Aika selvää mankumista oli, että nyt tarvitaan tauko lapsesta, kun ei olla viikkoon (?) edes nukuttu, kun lapsi sai kipsin ja se huolettaa. Ehkä kannattaisi yrittää vähän rauhoittua, niin elämä olisi mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ihmetyttää se uusavuton akka, joka ei pysty matkustamaan ilman miestään. Hän siis noin vaan hahmottaa omat tarpeensa lapsen edun edelle. On tärkeämpää, että aikuinen ihminen saa matkaseuraa kuin että juuri parhaimman kesän keskellä itsensä loukannut lapsi siis isänsä tukea.
Ei ole kerrottu, että se olisi jotain altaalla makaamista all inclusivessa. Se voi olla vaikka aktiiviloma Aasiassa, paikassa/tyylillä jonka vain tämä kipsikoiven vanhempi hanskaa. Ehkä on esim pakko vuokrata auto, ja uusi puoliso ei osaa ajaa.
Tuo on siis tärkeämpää kuin lapsen oikeus isänsä tukeen tai sen toisen vanhemman työ?
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi on tehnyt oikein kun on jättänyt sinut uuden takia. Uuden löytäessään on taatustu onnellisempi kuin koskaan sinun kanssasi. Suuret pahoittelut että joudut elämään itsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta on se nyt sukulaisillekin rankkaa hoitaa toisen lasta pitkiä aikoja. En suostuisi ehdotukseesi. Isä järjestäköön oman sukulaisensa kanssa lasten hoidon.
Paitsi että isä lienee etävanhempi, jolla on tapaamisOIKEUS, ei -velvollisuus. Kakka kaatuu lähivanhemman niskaan oli se oikein tai ei.
No sitten on parempi ilmoittaa exälle että jos lomalle lähtee ja äiti joutuu vaan ottamaan palkatonta töistä, niin jatkossa isä näkee lastansa vain silloin kun äidille sopii. Loppuu tuo vuoroviikko systeemi. Kyllä sen isäänkin täytyy kantaa vastuunsa.
Tottakai isän (tai etävanhemman) pitää kantaa vastuunsa, mutta homman nimi on se, että ei voi pakottaa ja etä voi helposti poimia rusinat pullasta ja suurin osa vastuunkannos
Aina voi yrittää muuttaa huoltajuus sopimusta. Jo pelkästään sen uhka voi saada toisen ymmärtämään vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi on tehnyt oikein kun on jättänyt sinut uuden takia. Uuden löytäessään on taatustu onnellisempi kuin koskaan sinun kanssasi. Suuret pahoittelut että joudut elämään itsesi kanssa.
Mitä sä skitsoat? Kyllä mä olen ihan ehjässä perheessä ja parisuhteessa, en uusioperheessä 🤣
Monella on ilmeisesti harhaluulo, että lapsen voi tuosta noin vain dumpata lyhyellä varoitusajalla mummolaan, siskolle tai muille sukulaisille. En usko, että onnistuu mitenkään helposti. Ihmisillä on oma elämä, omat suunnitelmat ja monet ovat töissä heinäkuusta huolimatta. Todellisuudesta vieraantuneita ehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Monella on ilmeisesti harhaluulo, että lapsen voi tuosta noin vain dumpata lyhyellä varoitusajalla mummolaan, siskolle tai muille sukulaisille. En usko, että onnistuu mitenkään helposti. Ihmisillä on oma elämä, omat suunnitelmat ja monet ovat töissä heinäkuusta huolimatta. Todellisuudesta vieraantuneita ehdotuksia.
Niin, ja kenen vastuulla se hoitopaikan etsiminen tässä kohtaa olisi. Minusta isällä. Miksi äidin pitäisi ottaa töistä palkatonta (eli tulonmenetystä, joka vaikuttaa myös lapseen) tai vaivata sukulaisiaan, kun kyse on miehen lomasta ja siitä, ettei tämän uusi puoliso pysty sitä viettämään ilman häntä? Toki välittävä äiti sen tekee jos on pakko, mutta ei kyllä kovin realistista olettaa, että se onnistuu noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen riskialtista silloin lähteä kolmen lapsen kanssa reissuun, vaikka vanhempia olisikin kaksi. Hyvin joku lapsista voi saada vaikka vatsataudin, jolloin toinen vanhempi on sidottu hotelliin lapsen kanssa.
Lisäksi, edelleen, matkavakuutuksest on sitä varten, että korvaa matkan jos sairastuu. Ihan taatusti heillä sellainen on, eivät vain halua perua lomaa
Vierailija kirjoitti:
No onpa kurja tilanne. Lapsesta tuntuu varmasti vielä kurjemmalta, jos isä ja uusi perheensä lähtevät matkaan eikä lapsi pääse mukaan kuten oli sovittu. Mutta eipä lapsen isä tunnu häntä ajattelevan eikä kyllä sinuakaan ap. Ajatellaan omaa iloa ja rahaa. Matkan peruminen ei ilmeisesti käy mielessä? En ole itse perheellinen, mutta kyllä tuossa tilanteessa harkitsisin sitä. Isän kanssa on sovittu että lapsi on hänen luonaan. Jos lapselle tapahtuu jotain, isän pitäisi säätää omat menonsa sen mukaan.
En tiedä, moniko nykyään ottaa matkavakuutuksia, mutta meillä ainakin on jatkuva matkavakuutus, josta voi hakea korvauksia jos joku matkalle osallistuja ei pääsekään mukaan ja matka halutaan perua. Just taas olen käyttänyt tätä vaihtoehtoa kun satutin käteni ennen reissua.
Ei kai sitä korvausta voi hakea kuin lapsen osuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään monen ihmisen lomaa tuosta syystä peruta. Lapsi mukaan vaan. Ei murtunut jalka elämää estä. Uida ei tietenkään voi ja pesut kannattaa suorittaa ihan kosteuspyyhkeillä loman aikana.
Mutta onhan sitä paljon tekemistä mihin voi osallistua. Pyörätuolin voi yleensä lainaa lähes mistä tahansa. Valitsee vaan esteettömiä reittejä lomalla. Moni joutuu suoriutumaan arjesta näin jokainen päivä.
Lääkäri ei suositellut. Eikä välttämättä pääse lennolle ilman lääkärintodistusta. Joku tolkku nyt!
Isää ei voi pakottaa ottamaan vastuuta lapsesta, hyvin monen isä on häipynyt kokonaan eikä mitään tapaamisia ole.
Omalla kohdalla eron jälkeen piti päivystää silloinkin kun lapsi oli isällään. Hyvin usein tuli puhelua että tule hakemaan nyt sitä ja tätä eikä voida enää pitää. Kyllä se päävastuu usein eron jälkeen valitettavasti jää äidille, vaikka paperilla olisikin yhteishuoltajuus.
Suosittelisin neuvottelemaan isän kanssa paljonko on valmis maksamaan jollekin joka tulee kesätöikseen huolehtimaan lapsesta äidin työmatkojen ajaksi. Voi kyllä vedota siihen, että kaikki rahat on mennyt reissuun. Mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja tilanne kaikkien kannalta.
Toisaalta kyllä ymmärrän että isä haluaa lähteä uuden puolison ja heidän lasten kanssaan, mieluummin kuin perua matka. Ei olisi reilua näitä lapsia kohtaan, jos matka peruttaisiin.
Ikävä kyllä yhteishuollossa olevan lapsen hoitaminen pitäisi vanhempien onnistua sovussa sopimaan. Aina asiat eivät suju sovitusti, mutta kummankin vanhemman pitäisi jollain tavalla joustaa.
Näin ajattelee vanhempi, jolle kaikki lapset eivät ole samanarvoisia. Kun hankitaan uusi perhe, se vanhan perheen lapsi ei ole enää tärkeä. Jos onnettomuus oli kohdannut näitä uusia lapsia tai jompaa kumpaa vanhempaa, niin sitten reissu olisi kaikilta peruttu ihan varmasti.
Ja sitten ap olisi väsännyt ketjun kysyen, onko reilua perua kauan odotettu matka oman lapsen kohdalta vain siitä syystä, että exän ja uuden puolisonsa yksi yhteisistä lapsista tai tämä puoliso on sairastunut. Ja vastaukset tyyliin: ei tietenkään, exän puoliso jää kotiin, isä ja lapsi matkaan. :)
Kauheeta vihaa puolison perhettä kohtaan monella. Vanhempi lapsi eikä hänen huoltajansa sanele perheen suunnitelmia. Yhdessä vastataan asiasta mutta perheen matkan peruminen ei ole se ainoa tapa hoitaa asia.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta vihaa puolison perhettä kohtaan monella. Vanhempi lapsi eikä hänen huoltajansa sanele perheen suunnitelmia. Yhdessä vastataan asiasta mutta perheen matkan peruminen ei ole se ainoa tapa hoitaa asia.
Ei tietenkään, mutta eiköhän kaikki isän kritisoijat ole sitä mieltä että isän kuuluu järjestää vaihtoehtoinen hoitopaikka, eikä olettaa että äiti hoitaa ja menettää tuolta ajalta palkkansa. Olisi kiva kuulla että mitä ap:n ex vastaa ehdotukseen lastenhoitajan palkan maksamisesta sekä ap:n matkan korvaamisesta,
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin nyt exälle, että hän järjestää ja maksaa lapselle hoitajan minun luokse työpäivieni ajaksi sekä korvaa minun ja minun kumppanin varatun matkan. Itse yrittäisin perua työmatkat, pomo tuskin hyppii ilosta, koska sain jo 3,5 viikon loman pitää kesällä, mikä ei meidän yksikössä ole mikään itsestäänselvyys ja työkaverit on jo joustaneet eli joku joutuisi nuo minun työreissut paikkaamaan lisäksi vielä. Saa nähdä mitä ex vastaa. Nyt kun luin näitä viestejä niin alkoi epäilys tulla, että heidän vakuutus korvaisikin kaikkien matkat, mutta eivät vaan halua perua. Mulle ex väittää, että vain hänen ja lapsen kulut korvattaisiin, mutta nyt luulen, että ei puhu totta..
Ap
Kerroit alussa meneväsi nyt maanantaina töihin, kuka lasta nyt hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä kaksi muuta lasta joiden "tarpeet" jäävät sitten huomiotta, kun loma perutaan tai isä ei tule mukaan.