Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
321/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluu ja ihmiset muuttuu. Meillä eron jälkeen tapaamiset sujui alkuun sovitusti mutta lasten isä meni jossain vaiheessa naimisiin ja aloitti aikaavievän harrastuksen. Arkitapaamiset jäi pois kun hän muutti kauemmaksi ja viikonlopputapaamisia hän alkoi perua harrastuksensa tai muiden omien menojensa takia. Aluksi myös vietti pari viikkoa kesästä lasten kanssa mutta sekin jäi pois vuosia sitten koska haluaa käyttää ajan harrastukseensa. Esim. tänä kesänä lapset ovat olleet hänen luona 5 päivää yhteensä. Lasten piti olla isällään tämä nyt alkava viikko mutta isä perui tämän torstaina.

Lapset tietävät, että minä haluan aina olla heidän kanssaan. Tottakai heitä harmittaa isän käytös mitta meistä kukaan ei voi sille mitään. Minua toki harmittaa, etten voi ikinä tehdä omia suunnitelmia kun lasten isään ei voi yhtään laittaa mutta sillekään ei voi mitään. Lapset ovat minulle kaikista tärkeimpiä ja sen mukaan toimin.

Ap: kannattaa varautua jatkossa henkisesti siihen, että tilanteet muuttuu ja pohtia millainen vanhempi sinä haluat olla. Lasten isän käytös ja toiminta ei ole hallinnassasi.

Vierailija
322/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin isän lomamatka kestää viikkoa kahta pidempään. Jos sukulaiset olleet apuna aiemmin niin varmasti he auttavat toistekin. Sukulaiset apuun työmatkojen ajaksi ja jos lapsi ei muina aikoina pärjää keppien kanssa yksin niin palkkaisin vaikka jonkun opiskelija lapsenvahdiksi. Käy vaikka ruoka-aikaan auttamassa. Nykyajan pennut roikkuisi laitteillaan päivät pitkät niin aivan taatusti menee päivät nopsaan yksinkin. 

Mutta nämähän on taas näitä provoja ettei mikään ehdotus toimi tai miellytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta on se nyt sukulaisillekin rankkaa hoitaa toisen lasta pitkiä aikoja. En suostuisi ehdotukseesi. Isä järjestäköön oman sukulaisensa kanssa lasten hoidon.

Vierailija
324/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän matkalle lähtevä perhe olisi tehnyt, jos kaikki lapset (3) olisivat isän ja uuden vaimon? Jos yhdelle lapsista sattuu tapaturma ennen matkaa, jätetäänkö hänet vaan matkasta ja muu perhe lähtee? 

Vierailija
325/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta on se nyt sukulaisillekin rankkaa hoitaa toisen lasta pitkiä aikoja. En suostuisi ehdotukseesi. Isä järjestäköön oman sukulaisensa kanssa lasten hoidon.

Paitsi että isä lienee etävanhempi, jolla on tapaamisOIKEUS, ei -velvollisuus. Kakka kaatuu lähivanhemman niskaan oli se oikein tai ei. 

Vierailija
326/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ettei ex jää matkalla kovin helposti pois.Voiko isovanhemmat osallistua ja olla lapsen kanssa?Voiko ex esim.järjestää omat vanhemmat avuksi?.

Vierailija
327/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloittaja on varsinainen draama queen.

Vierailija
328/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ettei ex jää matkalla kovin helposti pois.Voiko isovanhemmat osallistua ja olla lapsen kanssa?Voiko ex esim.järjestää omat vanhemmat avuksi?.

Nimenomaan isän kuuluu järjestää tämä jollakin tavalla. Omassa suvussani ex miehen vaimon vanhemmat jotka ei ole mitään sukua lapsille, hoiti lapsia reissun ajan päiväsaikaan, ja äiti hoito lapsia silloin kun ei olit itse töissä. 

Vierailija
329/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että isä lienee etävanhempi, jolla on tapaamisOIKEUS, ei -velvollisuus. Kakka kaatuu lähivanhemman niskaan oli se oikein tai ei. 

No sitten on parempi ilmoittaa exälle että jos lomalle lähtee ja äiti joutuu vaan ottamaan palkatonta töistä, niin jatkossa isä näkee lastansa vain silloin kun äidille sopii. Loppuu tuo vuoroviikko systeemi. Kyllä sen isäänkin täytyy kantaa vastuunsa.

Vierailija
330/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä järjestää tai maksaa hoidon....

Vierailija
331/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi parka. Miettikää hetki, miltä hänestä tuntuu. Kukaan ei halua häntä vaivoikseen, kaikilla on muuta tärkeämpää. Haloo, herätkää nyt! Luultavasti riitelette asiasta lapsen kuullen, mahtavaa.  Taatusti löytyy joku ihana ihminen, joka voi olla lapsen kanssa, kunhan haluatte järjestää. Siis haluatte, siitähän kaikki on kiini. Säälin lasta. Ja jo tuo sanonta, "mursi jalkansa"? Eli hänelle sattui tapaturma, tuskin itse sitä mursi. Puistattaa tuollaiset vanhemmat.

Vierailija
332/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin isän lomamatka kestää viikkoa kahta pidempään. Jos sukulaiset olleet apuna aiemmin niin varmasti he auttavat toistekin. Sukulaiset apuun työmatkojen ajaksi ja jos lapsi ei muina aikoina pärjää keppien kanssa yksin niin palkkaisin vaikka jonkun opiskelija lapsenvahdiksi. Käy vaikka ruoka-aikaan auttamassa. Nykyajan pennut roikkuisi laitteillaan päivät pitkät niin aivan taatusti menee päivät nopsaan yksinkin. 

Millä perusteella se on ap:n järjestettävä tämä homma? Kyllä se on sen lomailevan vanhemman tehtävä järjestää hoito.

Vierailija
333/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan törkeitä ehdotuksia täällä. Iso osa on oikeasti sitä mieltä että äidin pitäisi ottaa palkatonta ja perua oma minimatka, jotta isä voi lähteä uuden perheensä kanssa reissuun. Ehdotetaan että äidin sukulaiset hoitaa, siis haloo, tosi epäreiluja ehdotuksia. Isän vuoro hoitaa, isän vastuu järjestää hoito! Eihän niillä sukulaisilla ole välttämättä lomaa jäljellä tai ehkä ovat itse reissussa. Ja esim. oma siskoni on kroonisesti sairas ja käy kuntoutuksessa. Ehkä yhden viikon voin pyytää häntä hoitamaan lapsiani niin, mutta en todellakaan sen kauempaa. Onko nämä ihmeellisyyksien ehdottelijat kenties etätyöläisiä vai lapsettomia jotka ei ymmärrä realiteetteja? 

Vierailija
334/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Ap ei voi tehdä etätöitä ja lapsi ei voi jäädä yksin kotiin päivisin niin kysyisin, jos olisi mahdollista saada sairauslomaa tms, yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä kuntaan saisiko sieltä apuja, jos joku pääsisi vaikkä käymään päivisin antamassa lounasta tms. Entäs lapsen kaverit, voisiko sieltä tulla joku seuraksi päivisin? Onko ap:n miesystävästä apuja? Tai sitten palkattu hoitaja. 

Lue nyt itsekin kirjoittamasi teksti ja mieti miten järjettömältä se kuulostaa. Sä vaadit että äiti jäisi palkattomalle jotta isä pääsisi etelään. Sinä pyydät kysymään kunnalta apua, että isä pääsisi etelään. Sinä pyydät lapsen kavereita ottamaan vastuuta sairaasta lapsesta että isä pääsisi etelään. Ja pyydät vielä ap'n miesystävää ottamaan vastuuta toisen miehen lapsesta, että tämä ei mies pääsisi etelä

Lainasin kirjoituksessa samoja asioita joita käytit. 

Vierailija
335/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten on parempi ilmoittaa exälle että jos lomalle lähtee ja äiti joutuu vaan ottamaan palkatonta töistä, niin jatkossa isä näkee lastansa vain silloin kun äidille sopii. Loppuu tuo vuoroviikko systeemi. Kyllä sen isäänkin täytyy kantaa vastuunsa.

Tottakai isän (tai etävanhemman) pitää kantaa vastuunsa, mutta homman nimi on se, että ei voi pakottaa ja etä voi helposti poimia rusinat pullasta ja suurin osa vastuunkannosta lankeaa lähin harteille. Ja lähi ei voi tosta noin vaan sanella tapaamis- tai muitakaan ehtoja. Mulla on sen verran aiheen (yhteishuoltajuus) tiimoilta omaa kokemusta, että voin kertoa, että vaikka etä ei vie itseään satuttanutta lasta lääkäriin (ei edes soittanut) ja kieltää toista lasta kertomasta vahingosta mulle (lähi), niin jos olisin yrittänyt estää tapaamisia, niin oikeudessa mut ois voitu leimata hysteeriseksi. Sossu oli sitä mieltä, että valvotut tapaamiset olisivat olleet suhteetonta ylireagointia. 

Vierailija
336/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Eron yhteydessä ap on vaatinut ja saanut lähivanhemmuuden ja nyt sitten ei enää halua pitää kiinni velvollisuudestaan. Lapsilisä kyllä kelpaa. 

Vierailija
337/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.

Tekstistä ei käy ilmi onko kyseessä isä vai äiti. Miksi oletat, että ap on äiti?

Totta. Sukupuolella ei ole väliä. Kyseessä on kuitenkin vanhemmat, joista kukaan ei halua olla yksin lastensa kanssa. Tässä on 3 aikuista kuitenkin sopassa, joista kukaan ei halua joustaa mihinkään suuntaan. 

Onko kyse puhtaasti halusta vai siitä että hoitoa on hankala järjestää?

Vierailija
338/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sen toisenkin vanhemman kuuluisi nyt auttaa järjestelyissä. Maksaa lastenhoitaja, pyytää avuksi omia sukulaisiaan, jne. Heinä-elokuu on hankala ajanjakso, ei niitä lapsenvahteja välttämättä löydy noin vaan. Varsinkaan lyhyellä varoitusajalla

Vierailija
339/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan törkeitä ehdotuksia täällä. Iso osa on oikeasti sitä mieltä että äidin pitäisi ottaa palkatonta ja perua oma minimatka, jotta isä voi lähteä uuden perheensä kanssa reissuun. Ehdotetaan että äidin sukulaiset hoitaa, siis haloo, tosi epäreiluja ehdotuksia. Isän vuoro hoitaa, isän vastuu järjestää hoito! Eihän niillä sukulaisilla ole välttämättä lomaa jäljellä tai ehkä ovat itse reissussa. Ja esim. oma siskoni on kroonisesti sairas ja käy kuntoutuksessa. Ehkä yhden viikon voin pyytää häntä hoitamaan lapsiani niin, mutta en todellakaan sen kauempaa. Onko nämä ihmeellisyyksien ehdottelijat kenties etätyöläisiä vai lapsettomia jotka ei ymmärrä realiteetteja? 

Miksi pitää yleistää etteikö lapseton ymmärrä realiteetteja? Ei minullakaan ole lapsia ja olen aivan pöyristynyt miten järkyttäviä kommentteja täällä lauotaan: jätetään sairas lapsi yksin kotiin, sukulaisten/kavereiden "riesaksi", vaaditaan äitiä perumaan oman vapaansa menot ja ottamaan palkatonta että ex pääsee matkalle tai että kipuinen lapsi raahataan reissuun mukaan ja kärsii niin lentomatkasta kuin kovasta helteestä pääsemättä nauttimaan kenties edes uimisesta? Aikuisten itsekkyys huokuu täällä kyllä huolestuttavalla tavalla. 

Vierailija
340/580 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vaatisi exää perumaan reissuaan, vaan pyrkisin yhteistyössä järjestämään lapsen hoidon muuten. Loma voi olla todella odotettu ja tärkeä tauon paikka koko porukalle. Olisiko exällä sukulaisia, jotka voisivat olla avuksi? 

Kukahan sukulainen suostuu/sidotaan viihdyttämään pettynyttä, tylsistynyttä ja kipeää alakoululaista 24/7 viikon, kahden ajaksi? Naurettavaa, aikuiset ihmiset eivät kestä, että joku lomareissu peruuntuu. Taaperot ei nyt ymmärrä hölkäsen pölähtämää mistään rantaloman ideastakaan, jos ei niille sitä koko ajan tuputeta.

Äidin työpäivät tuskin ovat 24 h pituisia. Ja kyllä, olen hoitanut sairasta lastani kotona, kun yksin ei ole voinut jättää. Ilmoitus työnantajalle. 

Ap sanoi olevansa yön yli työmatkoilla, joten kyllä silloin työpäivä on 24 h pituinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän