Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Ap ei voi tehdä etätöitä ja lapsi ei voi jäädä yksin kotiin päivisin niin kysyisin, jos olisi mahdollista saada sairauslomaa tms, yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä kuntaan saisiko sieltä apuja, jos joku pääsisi vaikkä käymään päivisin antamassa lounasta tms. Entäs lapsen kaverit, voisiko sieltä tulla joku seuraksi päivisin? Onko ap:n miesystävästä apuja? Tai sitten palkattu hoitaja.
Lue nyt itsekin kirjoittamasi teksti ja mieti miten järjettömältä se kuulostaa. Sä vaadit että äiti jäisi palkattomalle jotta isä pääsisi etelään. Sinä pyydät kysymään kunnalta apua, että isä pääsisi etelään. Sinä pyydät lapsen kavereita ottamaan vastuuta sairaasta lapsesta että isä pääsisi etelään. Ja pyydät vielä ap'n miesystävää ottamaan vastuuta toisen miehen lapsesta, että tämä ei mies pääsisi etelään. Sinä pyydät äitiä maksamaan palkatun hoitaj
Luettelosi tarkoittanee varmaan sitä että vaihtoehtoja löytyy ettei matkaa tarvitse alkaa perumaan. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on isän vuoro hoitaa lasta niin miksi ap siitä ressaa? Isä hoitaa vuorollansa lapsen ja järjestää asiat niinkuin isä itse haluaa. Tuskin isä sitä lasta yksin hylkää kuitenkaan.
Oliko kyse jostain vuoro(viikko) lapsesta?
Ei vaan kyse on omasta lapsesta. En tiedä yhtäkään vanhempaa joka kutsuisi OMAA lastaan vuoroviikkolapseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lähes kukaan ei täällä ymmärrä, että ap:n lapsi tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut lähtevät matkalle ja hän ei. Sitä ei välttämättä korjata uusilla matkoilla ja sirkustempuilla.
Siis kaikkihan tuon nyt ymmärsi. Se on vaan valitettava sivujuonne, jonka kanssa lapsen pitää oppia elämään.
Vanhempana sun pitää myös tilanteiden mukaan pystyä asennoitua siihen että joskus ne matkat vaan pitää perua ja sen kanssa on pystyttävä elämään. Miten joku etelänreissu menee oman lapsen edelle?
Onhan siinä myös kaksi omaa lasta kyseessä, joilta loma perutaan yhden vuoksi. Eli kuka lapsi nyt menee kenenkin edelle. 
"Eivät olisi jättäneet? Onko tässä äiti nyt sitten jättämässä lapsen isälle ja lähdössä työmatkalle? Kun vanhemmat ovat eronneet eivätkä ole yhtäaikaa paikalla ikinä. Vai kuka jättää kenet ja minne? "
Niin, kumpikaan ei olisi jättänyt, vaikka olivatkin eronneet. Ei isäni olisi lähtenyt minua äidilleni ja lähtenyt matkoille, eikä päinvastoin. Koska olisivat tietysti murehtineet minusta.
Jopa "pelkän" keuhkokuumeen takia peruuttivat suunnitelmansa aikoinaan. Ei sanonut isä, että kyllähän te täällä pärjäätte kun lapsi vain vähän yskii, lähden nyt ulkomaille, morjens.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Ap ei voi tehdä etätöitä ja lapsi ei voi jäädä yksin kotiin päivisin niin kysyisin, jos olisi mahdollista saada sairauslomaa tms, yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä kuntaan saisiko sieltä apuja, jos joku pääsisi vaikkä käymään päivisin antamassa lounasta tms. Entäs lapsen kaverit, voisiko sieltä tulla joku seuraksi päivisin? Onko ap:n miesystävästä apuja? Tai sitten palkattu hoitaja.
Lue nyt itsekin kirjoittamasi teksti ja mieti miten järjettömältä se kuulostaa. Sä vaadit että äiti jäisi palkattomalle jotta isä pääsisi etelään. Sinä pyydät kysymään kunnalta apua, että isä pääsisi etelään. Sinä pyydät lapsen kavereita ottamaan vastuuta sairaasta lapsesta että isä pääsisi etelään. Ja pyydät vielä ap'n miesystävää ottamaan vastuuta toisen miehen lapsesta, että tämä ei mies pääsisi etelä
Oletko oikeasti noin tyhmä vai leikitkö vain tyhmää? Isä hoitaa lapsen, ei kahta sanaa. Ja kyllä, olen eronnut ja lapset meilläkin kulkee kahden kodin väliä, tosin sillä erotuksella ettei minulla tai exällä ole uusia puolisoita tai uusperhekuvioita mukana. Jos on minun viikko ja lapsi on sairas, niin silloin hän on ja minä hoidan ja sama toisin päin. Ikinä ei ole tarvinnut tällaisesta kättä vääntää eikä tuottaa lapselle tuskaa että kelpaa vain terveenä.
Lapsi mukaan keppien kanssa. Ei ole ongelma. Kaikki tykkää, jopa katkera ex-vaimo uudensa kanssa. Se oli lääkärin SUOSITUS, ei mikään laki.
Ap menee töihin ja lomamatkalle menevä vanhempi järjestää lapsenhoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt itsekin kirjoittamasi teksti ja mieti miten järjettömältä se kuulostaa. Sä vaadit että äiti jäisi palkattomalle jotta isä pääsisi etelään. Sinä pyydät kysymään kunnalta apua, että isä pääsisi etelään. Sinä pyydät lapsen kavereita ottamaan vastuuta sairaasta lapsesta että isä pääsisi etelään. Ja pyydät vielä ap'n miesystävää ottamaan vastuuta toisen miehen lapsesta, että tämä ei mies pääsisi etelään. Sinä pyydät äitiä maksamaan palkatun hoitaj
Käytäpä itse aivojasi, en kirjoittanut missään että näitä toimenpiteitä tehdään, jotta mies pääsee etelään, vaan siksi että mulkvisti etäisä ei ota lastansa sovitun mukaan. Etävanhemmalla on tähän oikeus, ap ei voi mitenkään tätä estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja tilanne kaikkien kannalta.
Toisaalta kyllä ymmärrän että isä haluaa lähteä uuden puolison ja heidän lasten kanssaan, mieluummin kuin perua matka. Ei olisi reilua näitä lapsia kohtaan, jos matka peruttaisiin.
Ikävä kyllä yhteishuollossa olevan lapsen hoitaminen pitäisi vanhempien onnistua sovussa sopimaan. Aina asiat eivät suju sovitusti, mutta kummankin vanhemman pitäisi jollain tavalla joustaa.
Niin, ja sä vaadit äitiä (taas) joustamaan. Millä tavoin isä tässä nyt joustaa ja tulee vastaan? Aivan, ei mitenkään.
Tuolla aikaisemmin ap mainitsi, että on voinut ottaa vaativamman työn ja työmatkoja. Tuskinpa hän on voinut kaikkia työmatkojaan ja muita mahdollisia kiireitään sopia aina exän vuoroille. Ap.n kertoman perusteella kyseessä on ex, jonka kanssa yhteishuoltajuus on toiminut. En siis leimaisi suoralta kädeltä tässä etävanhempaa, joka ei ole edes omaa versiotaan tässä kertomassa.
Jos minä ja lapseni jouduttaisiin vastaavaan tilanteeseen, vaatisin että isä saa lapset jatkossa 1-2 viikonloppua kuukaudessa. Loppuisi vuoroviikko systeemi. Itse asiassa meillä meinasikin tulla ero lasten ollessa pieniä ja ilmoitin miehelle ettei tule saamaan lapsia vuoroviikko systeemillä niin kauan kun suostuu älyttömiin joustoihin töissä. Minä en olisi suostunut olemaan mikään varasysteemi siltä varalta että hänen täytyy lähteä reissuun omalla lapsiviikolla. Mieluummin pitäisin lapset päätöimisesti ja rakentaisin elämän sen ympärille kuin joutuisin sumplimaan että kukas niitä lapsia hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja tilanne kaikkien kannalta.
Toisaalta kyllä ymmärrän että isä haluaa lähteä uuden puolison ja heidän lasten kanssaan, mieluummin kuin perua matka. Ei olisi reilua näitä lapsia kohtaan, jos matka peruttaisiin.
Ikävä kyllä yhteishuollossa olevan lapsen hoitaminen pitäisi vanhempien onnistua sovussa sopimaan. Aina asiat eivät suju sovitusti, mutta kummankin vanhemman pitäisi jollain tavalla joustaa.
Näin ajattelee vanhempi, jolle kaikki lapset eivät ole samanarvoisia. Kun hankitaan uusi perhe, se vanhan perheen lapsi ei ole enää tärkeä. Jos onnettomuus oli kohdannut näitä uusia lapsia tai jompaa kumpaa vanhempaa, niin sitten reissu olisi kaikilta peruttu ihan varmasti.
Jos siellä reissussa tarvitaan kahta vanhempaa niin ei kai sinne silloin voi lähteä vain toinen.
Tässä tapauksessa vanhemmalla lapsella on toinen vanhempi joka voisi hänestä huolehtia jos haluaisi, itse ainakin olisin/olen ollut joustava äkillisissä tilanteissa, koska myös minun ex joustaa tarvittaessa.
Eli kaikki aikuiset on tärkeitä mutta lapset ei. Ja ap ei ole kirjoittanut ettei halua hoitaa lastaan vaan että ei voi, mikä on ihan ymmerrättävää.
Miehenä täytyy todeta, ettei ne lapset ole meille niin tärkeitä ja kiinnostavia. Eli ap ottaa sen kakaran mukisematta ja päästää isän lomalle oikean perheensä kanssa. Kyllä ennenkin lapset oli yksinään tai keskenään työnpäivän ajan. Jos olisin ap:n exä, lähtisin lomalle ja ap pitää tenavasta huolen jos pitää.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä täytyy todeta, ettei ne lapset ole meille niin tärkeitä ja kiinnostavia. Eli ap ottaa sen kakaran mukisematta ja päästää isän lomalle oikean perheensä kanssa. Kyllä ennenkin lapset oli yksinään tai keskenään työnpäivän ajan. Jos olisin ap:n exä, lähtisin lomalle ja ap pitää tenavasta huolen jos pitää.
TÄMÄ! just ihan molemmat voisivat ajatella noin.
Ehdotin nyt exälle, että hän järjestää ja maksaa lapselle hoitajan minun luokse työpäivieni ajaksi sekä korvaa minun ja minun kumppanin varatun matkan. Itse yrittäisin perua työmatkat, pomo tuskin hyppii ilosta, koska sain jo 3,5 viikon loman pitää kesällä, mikä ei meidän yksikössä ole mikään itsestäänselvyys ja työkaverit on jo joustaneet eli joku joutuisi nuo minun työreissut paikkaamaan lisäksi vielä. Saa nähdä mitä ex vastaa. Nyt kun luin näitä viestejä niin alkoi epäilys tulla, että heidän vakuutus korvaisikin kaikkien matkat, mutta eivät vaan halua perua. Mulle ex väittää, että vain hänen ja lapsen kulut korvattaisiin, mutta nyt luulen, että ei puhu totta..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin nyt exälle, että hän järjestää ja maksaa lapselle hoitajan minun luokse työpäivieni ajaksi sekä korvaa minun ja minun kumppanin varatun matkan. Itse yrittäisin perua työmatkat, pomo tuskin hyppii ilosta, koska sain jo 3,5 viikon loman pitää kesällä, mikä ei meidän yksikössä ole mikään itsestäänselvyys ja työkaverit on jo joustaneet eli joku joutuisi nuo minun työreissut paikkaamaan lisäksi vielä. Saa nähdä mitä ex vastaa. Nyt kun luin näitä viestejä niin alkoi epäilys tulla, että heidän vakuutus korvaisikin kaikkien matkat, mutta eivät vaan halua perua. Mulle ex väittää, että vain hänen ja lapsen kulut korvattaisiin, mutta nyt luulen, että ei puhu totta..
Ap
Tiedätkö mikä yhtiö heillä? LähiTapiola ainakin korvaa.
Ote LähiTapiolan sivuilta:
Matkustajavakuutuksessa vakuutettuina ovat myös alle 18-vuotiaat vakuutetun mukana matkustavat lapsesi, lapsenlapsesi tai puolisosi lapset.
Puolisolla tietysti oma matkustajavakuutus.
LähiTapiola jatkuu:
Matkustajavakuutukseen kuuluu peruuntumisturva, josta maksetaan korvausta, jos et pääse lähtemään etukäteen maksamallesi matkalle ja tähän on jokin pakottava syy. Pakottava syy voi olla oma tai lähiomaisen äkillinen, vakava sairaus, tapaturma tai kuolema.
Syynä voi myös olla merkittävä omaan, Suomessa olevaan omaisuuteen kohdistunut vahinko, joka edellyttää läsnäoloa vahinkopaikalla. Matkan peruuntumisturva on voimassa, jos vakuutus on otettu viimeistään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko varannut oman matkasi päällekkäin ex puolisosi matkan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko varannut oman matkasi päällekkäin ex puolisosi matkan kanssa?
Mitä väliä sillä on? Moni ei ilmeisesti ymmärrä, mitä vuoroviikkovanhemmuus tarkoittaa. Se, jonka luona lapsi on, on vastuussa lapsesta ja lapsen hoidosta. Se toinen vanhempi voi olla vaikka kuussa silloin. Sen "vapaan" vanhemman ei tarvitse päivystää kotona 24/7 jos lapselle tuleekin jotain, sairastuu vaikka.
Mielenkiintoista olisi kuulla, mitä selityksiä exä antaa tuosta matkavakuutuksesta.
Eivät olisi jättäneet? Onko tässä äiti nyt sitten jättämässä lapsen isälle ja lähdössä työmatkalle? Kun vanhemmat ovat eronneet eivätkä ole yhtäaikaa paikalla ikinä. Vai kuka jättää kenet ja minne?