Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Jos tästä ydinperheessä olevalla lapselle olisi sattunut sama onnettomuus, niin epäilen että vanhemmat eivät olisi yhtä innoissaan jättämässä tätä loukkaantunutta lasta kotiin ja muut lähtee reissuun.
Mitä tästä opitaan? Ap oppii että etällä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia, itse sopeuttaisin elämäni sen mukaan. Tämä loukkaantunut lapsi oppii arvonsa ja paikkansa maailmassa, jos ei sitä ole vielä tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lähes kukaan ei täällä ymmärrä, että ap:n lapsi tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut lähtevät matkalle ja hän ei. Sitä ei välttämättä korjata uusilla matkoilla ja sirkustempuilla.
Ap:n lapselle tulee siis paha mieli, onpa ikävää. Entä ne kaksi muuta lasta, eikö heidän pahalla mielellä ole väliä jos eivät pääse matkalle?
Aha, eli heidän ei tarvitse pystyä oppimaan elää pettymysten kanssa, ainoastaan sen, joka joutuu jäämään matkalta pois?
Kyllä hekin varmasti joskus sairastuvat ja joku kiva juttu jää välistä. Sen takia vaan ettei siskolle/veljelle tule paha mieli, ei tarvitse skipata matkoja. Vai perutko itse maksetun ja odotetun matkan vain koska ei sun velikään pääse matkalle ja voisi pahoittaa mielen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain toivotaan, että perheeseen iskee joku kiva ripulitauti juuri ennen lähtöä.
Toivotaan tätä samaa myös ap:lle kun oma reissu uuden kumppanin kanssa koittaa.
Miksi, kun ap ei ole vastuusta laistanut. Isä on tekemässä törkeät oharit.
Isän pitää ajatella myös niitä muita lapsiaan, ja jokainen vanhempi kyllä ymmärtää miten tällaisissa tapauksissa toimitaan.
Tottakai ap jää kotiin lapsen kanssa kun siihen kerran on mahdollisuus ja isä korvaa tämän sitten jollain muulla tavalla ap:lle ja lapselle.
Reissu ei varmaan kauaa kestä niin vanhempi ehtii vielä hyvin lomailla lapsen kanssa.
Ap:lla on TÖITÄ!! Kaikilla ei ole mahdollista ottaa yhtäkkiä palkatonta tai palkallistakaan vapaata tuollaisen asian takia. Olisi täysin eri asia, jos ap ei olisi työelämässä tai olisi lomalla. Ja te, jotka olette jättämässä alakouluikäisen yksin kotiin jalka murtuneena työpäivän ajaksi: toivottavasti teillä ei ole lapsia, tai heillä on edes toinen kunnollinen vanhempi, joka heistä huolehtii.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, ei tarvii ihmetellä, miksi Suomessa lapset ja nuoret voi huonosti.
Sitten jengi vielä kehtaa väittää, että avioerolapset sopeutuu ja niistä tulee ihan täyspäisiä veron maksajia ja yhteisön jäseniä. 😂
Enkä edes puhu ap tapauksesta.
Ja ihan käsittämätöntä minunkin mielestä että vanhemmat eivät ymmärrä heidän olevan vastuussa lapsen hyvinvoinnista, todella lapsellista menoa. Lapsesta voidaan silloin huolehtia, jos siitä ei ole mitään vaivaa ja se ei pilaa kivoja menoja.
Jos Ap ei voi tehdä etätöitä ja lapsi ei voi jäädä yksin kotiin päivisin niin kysyisin, jos olisi mahdollista saada sairauslomaa tms, yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä kuntaan saisiko sieltä apuja, jos joku pääsisi vaikkä käymään päivisin antamassa lounasta tms. Entäs lapsen kaverit, voisiko sieltä tulla joku seuraksi päivisin? Onko ap:n miesystävästä apuja? Tai sitten palkattu hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja tilanne kaikkien kannalta.
Toisaalta kyllä ymmärrän että isä haluaa lähteä uuden puolison ja heidän lasten kanssaan, mieluummin kuin perua matka. Ei olisi reilua näitä lapsia kohtaan, jos matka peruttaisiin.
Ikävä kyllä yhteishuollossa olevan lapsen hoitaminen pitäisi vanhempien onnistua sovussa sopimaan. Aina asiat eivät suju sovitusti, mutta kummankin vanhemman pitäisi jollain tavalla joustaa.
Niin, ja sä vaadit äitiä (taas) joustamaan. Millä tavoin isä tässä nyt joustaa ja tulee vastaan? Aivan, ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kyllä ymmärrän että isä haluaa lähteä uuden puolison ja heidän lasten kanssaan, mieluummin kuin perua matka. Ei olisi reilua näitä lapsia kohtaan, jos matka peruttaisiin.
Ikävä kyllä yhteishuollossa olevan lapsen hoitaminen pitäisi vanhempien onnistua sovussa sopimaan. Aina asiat eivät suju sovitusti, mutta kummankin vanhemman pitäisi jollain tavalla joustaa.
Näin ajattelee vanhempi, jolle kaikki lapset eivät ole samanarvoisia. Kun hankitaan uusi perhe, se vanhan perheen lapsi ei ole enää tärkeä. Jos onnettomuus oli kohdannut näitä uusia lapsia tai jompaa kumpaa vanhempaa, niin sitten reissu olisi kaikilta peruttu ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Matkavakuutuksest asiaa rahat takaisin, lääkärintodistuksella, koska lapsi ei voi lentää.
Tosin tämä on saman satutädin uusperhe-viha-aloitus kuin se aiempi, missä lapsi on 3 viikkoa isällään lomalla ja uusi vaimo ei jaksa lasta. Ihan sama tyyli tarinoida
En tiedä onko ap "satutäti" vai ei, mutta valtaosa aloituksista tällä palstalla kuulostaa aika samanlaisilta. Ei siksi että joku tehtailisi tänne tuhansittain aloituksia joka viikko, vaan siksi, että tavalliset peruspirkot ja -pertit eivät ole mitään erityisen originelleja kirjoittajia.
Somessakin tavalliset ihmiset kuulostavat samalta, jos osaavat ylipäätään kirjoittaa normaalisti. Ne toki erottuvat joukosta, jotka kirjoittavat erityisen huonoa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi exän uusi on niin kädetön ettei pärjää kahden oman lapsensa kanssa?
Miksi sinne matkalle on väkisin lähdettävä, jos yksi puuttuu porukasta? Muut lapset todnäk niin pieniä, etteivät edes muista matkasta mitään jälkeenpäin.
Varmaan kun matka on varmasti maksanut yli 10000€ niin haluaisivat ettei kaikkien matka menisi pilalle. Sillä yhdellä on myös toinen vanhempi (normaalisti ihminen tarjoutuisi itse vapaaehtoisesti olemaan lapsen kanssa)
Miten sinä et ymmärrä, että se toinen vanhempi on töissä. Hänelle ilmoitetaan nyt just että hei, tuo kipsikoipi ei lähde mukaan, ja hänen vaan on keksittävä nyt jotenkin miten se lapsi hoidet
Mutta tää on ihan eri asia kuin ap:n. Hänen isä kyllä haluaisi lapsen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaatisi exää perumaan reissuaan, vaan pyrkisin yhteistyössä järjestämään lapsen hoidon muuten. Loma voi olla todella odotettu ja tärkeä tauon paikka koko porukalle. Olisiko exällä sukulaisia, jotka voisivat olla avuksi?
Kukahan sukulainen suostuu/sidotaan viihdyttämään pettynyttä, tylsistynyttä ja kipeää alakoululaista 24/7 viikon, kahden ajaksi? Naurettavaa, aikuiset ihmiset eivät kestä, että joku lomareissu peruuntuu. Taaperot ei nyt ymmärrä hölkäsen pölähtämää mistään rantaloman ideastakaan, jos ei niille sitä koko ajan tuputeta.
Äidin työpäivät tuskin ovat 24 h pituisia. Ja kyllä, olen hoitanut sairasta lastani kotona, kun yksin ei ole voinut jättää. Ilmoitus työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta😂Yhteys sossuun?! Voin kertoa, että sosiaalityöntekijöillä on oikeasti saakelin paljon vakavampa keissejä hoidettavana kuin tämä.
Säkin voisit oikeasti olla hyödyksi ja nauramisen sijaan ehdottaa validia ratkaisua kun isä tekee oharit. Mitä muuta toi on kuin lapsen hylkäämistä, vastuunpakoilua, itsekkyyttä ja selkärangattomuutta? Joku helvetin Rodos menee oman lapsen edelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ajattelee vanhempi, jolle kaikki lapset eivät ole samanarvoisia. Kun hankitaan uusi perhe, se vanhan perheen lapsi ei ole enää tärkeä. Jos onnettomuus oli kohdannut näitä uusia lapsia tai jompaa kumpaa vanhempaa, niin sitten reissu olisi kaikilta peruttu ihan varmasti.
Jos siellä reissussa tarvitaan kahta vanhempaa niin ei kai sinne silloin voi lähteä vain toinen.
Tässä tapauksessa vanhemmalla lapsella on toinen vanhempi joka voisi hänestä huolehtia jos haluaisi, itse ainakin olisin/olen ollut joustava äkillisissä tilanteissa, koska myös minun ex joustaa tarvittaessa.
Nyt on Suomessa niin hyvä sää, että voi hyvin pitää rantaloman ihan kotimaassa ja ottaa jalka-paketissa-lapsen mukaan ilman rasittavia lentomatkustuksia.
Kyllä tällaiset asiat on merkityksellisiä silloin, kun lapsen huoltajuutta mietitään ja me sosiaalityöntekijät pohdimme usein kiintymyssuhteen laadun lisäksi sitä, miten sitoutuneita vanhemmat ovat lapsen tapaamisiin. Ei näytä vakuuttavalta, jos vanhempi kieltäytyy tapaamisesta jonkun lomamatkan takia, mikä paljastaa, että vanhemmalla on vaikeuksia laittaa omat tarpeensa lapsen edun edelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällaiset asiat on merkityksellisiä silloin, kun lapsen huoltajuutta mietitään ja me sosiaalityöntekijät pohdimme usein kiintymyssuhteen laadun lisäksi sitä, miten sitoutuneita vanhemmat ovat lapsen tapaamisiin. Ei näytä vakuuttavalta, jos vanhempi kieltäytyy tapaamisesta jonkun lomamatkan takia, mikä paljastaa, että vanhemmalla on vaikeuksia laittaa omat tarpeensa lapsen edun edelle.
Tarkoitin siis toisinpäin: vanhemman on vaikeaa asettaa lapsen etu ensisijaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lähes kukaan ei täällä ymmärrä, että ap:n lapsi tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut lähtevät matkalle ja hän ei. Sitä ei välttämättä korjata uusilla matkoilla ja sirkustempuilla.
Ap:n lapselle tulee siis paha mieli, onpa ikävää. Entä ne kaksi muuta lasta, eikö heidän pahalla mielellä ole väliä jos eivät pääse matkalle?
Aha, eli heidän ei tarvitse pystyä oppimaan elää pettymysten kanssa, ainoastaan sen, joka joutuu jäämään matkalta pois?
Kyllä hekin varmasti joskus sairastuvat ja joku kiva juttu jää välistä. Sen takia vaan ettei siskolle/veljelle tule paha mieli, ei tarvitse skipata matkoja. Vai perutko itse maksetun ja odotetun matkan vain koska ei sun velikään pääse matkall
Tiedätkö, minä olin se joka tässä ketjussa kertoi että 5 hengen matka peruttiin koska yksi (siskoni) kaatui ja teloi nilkkansa. Eli kyllä, peruttiin matka, jonka vakuutus korvasi kaikkien 5 osalta. En todellakaan olisi nauttinut matkasta kun olin tietoinen että sisko sairaalassa ja useita leikkauksia edessä. Lisäksi otin hänen tyttärensä meille hoitoon. Matkoja tulee ja matkoja menee mutta läheisten terveys ja hyvinvointi on ainakin minulle, ja pitäisi olla jokaiselle itsestäänselvyys. Me reissataan sitten uudemman kerran kun sisko on taas kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikkihan tuon nyt ymmärsi. Se on vaan valitettava sivujuonne, jonka kanssa lapsen pitää oppia elämään.
Vanhempana sun pitää myös tilanteiden mukaan pystyä asennoitua siihen että joskus ne matkat vaan pitää perua ja sen kanssa on pystyttävä elämään. Miten joku etelänreissu menee oman lapsen edelle?
Onhan siinä myös kaksi omaa lasta kyseessä, joilta loma perutaan yhden vuoksi. Eli kuka lapsi nyt menee kenenkin edelle.
Todella outoa asennetta tässä ketjussa. Eihän tuollaisessa tapauksessa lapsi mene toisen edelle, vaan äkillinen LOUKKAANTUMINEN menee muiden asioiden edelle. Kuten sairastumisilla ja onnettomuuksilla on tapana tehdä.
Joku kysyi tätä jo aiemmin, mutta jos näistä uuden perheen sisaruksista toinen olisi loukkaantunut, peruuntuisiko matka? Aivan taatusti. Tulkittaisiinko se niin, että sairas menee sisaruksensa edelle? No ei. Automaattisesti ajateltaisiin, että perhe on yksikkö, ja yhtä ei jätetä.
Tässä tapauksessa on tehty aika lailla selväksi, että miehen lapsi ei kuulu tähän "yksikköön". Hänen loukkaantumisensa on harmin paikka, mutta ei kuitenkaan niin iso harmi, että se vaikuttaisi perheyksikköön mitenkään. Ainoastaan lapseen itseensä. (Joka muuten kärsii jo valmiiksi loukkaantumisestaan, mikä tuntuu useimmille kirjoittajille olevan sivuseikka. Minun vanhempani eivät olisi ikipäivänä lähteneet ulkomaille ja jättäneet minua kovien kipujen ja kipsatun jalan kanssa kotiin. Huoli olisi ollut sen verran kova, ettei siitä lomasta olisi kukaan nauttinutkaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hekin varmasti joskus sairastuvat ja joku kiva juttu jää välistä. Sen takia vaan ettei siskolle/veljelle tule paha mieli, ei tarvitse skipata matkoja. Vai perutko itse maksetun ja odotetun
Perheen äiti siis teloi nilkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos Ap ei voi tehdä etätöitä ja lapsi ei voi jäädä yksin kotiin päivisin niin kysyisin, jos olisi mahdollista saada sairauslomaa tms, yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä kuntaan saisiko sieltä apuja, jos joku pääsisi vaikkä käymään päivisin antamassa lounasta tms. Entäs lapsen kaverit, voisiko sieltä tulla joku seuraksi päivisin? Onko ap:n miesystävästä apuja? Tai sitten palkattu hoitaja.
Lue nyt itsekin kirjoittamasi teksti ja mieti miten järjettömältä se kuulostaa. Sä vaadit että äiti jäisi palkattomalle jotta isä pääsisi etelään. Sinä pyydät kysymään kunnalta apua, että isä pääsisi etelään. Sinä pyydät lapsen kavereita ottamaan vastuuta sairaasta lapsesta että isä pääsisi etelään. Ja pyydät vielä ap'n miesystävää ottamaan vastuuta toisen miehen lapsesta, että tämä ei mies pääsisi etelään. Sinä pyydät äitiä maksamaan palkatun hoitajan että isä pääsisi omalla hoitovuorollaan etelään. Ihan sairasta ja kohtuutonta. Kasvata sinäkin jo selkäranka ja lakkaa hyysäämästä aikuista miestä.
Tätä ketjua kun lukee, ei tarvii ihmetellä, miksi Suomessa lapset ja nuoret voi huonosti.
Sitten jengi vielä kehtaa väittää, että avioerolapset sopeutuu ja niistä tulee ihan täyspäisiä veron maksajia ja yhteisön jäseniä. 😂
Enkä edes puhu ap tapauksesta.