Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ikinä olla lähdetty osissa reissuun. Jos joku on sairastunut niin vakuutuksesta rahat takaisin ja jääty kotiin ja keksitty muuta kivaa tekemistä. Ideana on kuitenkin lähteä reissuun yhdessä, eikä kokemus ole sama, jos kaikki eivät ole mukana.
Olette uusperhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lähes kukaan ei täällä ymmärrä, että ap:n lapsi tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut lähtevät matkalle ja hän ei. Sitä ei välttämättä korjata uusilla matkoilla ja sirkustempuilla.
Siis kaikkihan tuon nyt ymmärsi. Se on vaan valitettava sivujuonne, jonka kanssa lapsen pitää oppia elämään.
Vanhempana sun pitää myös tilanteiden mukaan pystyä asennoitua siihen että joskus ne matkat vaan pitää perua ja sen kanssa on pystyttävä elämään. Miten joku etelänreissu menee oman lapsen edelle?
Että tämä yksi lapsi on pyhä ja kaikki menee hänen edelleen? Miehellä on vaimo ja kaksi muutakin lasta. Heidänkin elämänsä lasketaan. Ja kyllä demokratiassa enemmistö m
Tästä ei nyt ole kyse, joten paha sanoa, kun speksejä ei ole enempää.
Älkää alistako lapsianne uusperheille.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan kuuluu näihin jotka jättävät lapsen sairaalan aulaan jos etä sinne joutuu kuoleman kielissä kun SE ON SUN VIIKKO NYT!
No ap nyt järjestää asioita, kun hänen on pakko, koska isä ei viitsi mitään tehdä. Hänellä on kuitenkin työmatkat ja omakin reissu, kun on luottanut, että lapsen isä hoitaa sovitusti lasta.
Itse opin jo heti eron jälkeen ettei lasten isään voinut luottaa. Onneksi lapset olivat jo sen verran isoja ettei ihan ongelmia tullut, vaikka pientä huolta ja harmitusta jouduin kokemaan.
Onpa kurja tilanne kaikkien kannalta.
Toisaalta kyllä ymmärrän että isä haluaa lähteä uuden puolison ja heidän lasten kanssaan, mieluummin kuin perua matka. Ei olisi reilua näitä lapsia kohtaan, jos matka peruttaisiin.
Ikävä kyllä yhteishuollossa olevan lapsen hoitaminen pitäisi vanhempien onnistua sovussa sopimaan. Aina asiat eivät suju sovitusti, mutta kummankin vanhemman pitäisi jollain tavalla joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarina ei kerro missä tilanteessa jalka murtui? Tapahtuiko se äidin seurassa vai isän? Jos äidin, niin silloin äiti hoitaa lasta ja isä menee reissuun. Jos isän niin isä hoitaa lasta tai ottaa kipsijalan mukaan reissuun. Vähän sama jos lapsella tulee mahatauti tai muu sairaus niin ei silloin sairasta lasta siirretä toiselle vain koska se on sairas.
Ai jos lapsi murtaa kätensä niin toinen ei voi hoitaa omaa lasta? Vain ehjät kelpaa niinkö?
Jos se on isän vuoro hoitaa lasta niin miksi ap siitä ressaa? Isä hoitaa vuorollansa lapsen ja järjestää asiat niinkuin isä itse haluaa. Tuskin isä sitä lasta yksin hylkää kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on isän vuoro hoitaa lasta niin miksi ap siitä ressaa? Isä hoitaa vuorollansa lapsen ja järjestää asiat niinkuin isä itse haluaa. Tuskin isä sitä lasta yksin hylkää kuitenkaan.
Oliko kyse jostain vuoro(viikko) lapsesta?
Missä se jopijalkapuoli sijaitsee?! Tuo se meille! Voidaan sitten yhdessä läähättää täällä rivarineliössä. Mä pyörätuolissa ja hän kepeillä. Tilataan woltilla ja katotaan Toimistopoikia ja pelataan Sims4. Hän voi pleikkarilla pelata jotain muuta.
N53 Vantaalta ja ihan ilmaiseksi, kunhan tuot ja haet.
Jos minä hoidan lasta kesäkuun ja isä heinäkuun niin noin se menee siitä huolimatta onko lapsi terve vai sairas. Se kenellä on vastuu hoidosta ottaa myös sen vastuun ja hoitaa hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi exän uusi on niin kädetön ettei pärjää kahden oman lapsensa kanssa?
Miksi sinne matkalle on väkisin lähdettävä, jos yksi puuttuu porukasta? Muut lapset todnäk niin pieniä, etteivät edes muista matkasta mitään jälkeenpäin.
Varmaan kun matka on varmasti maksanut yli 10000€ niin haluaisivat ettei kaikkien matka menisi pilalle. Sillä yhdellä on myös toinen vanhempi (normaalisti ihminen tarjoutuisi itse vapaaehtoisesti olemaan lapsen kanssa)
Miten sinä et ymmärrä, että se toinen vanhempi on töissä. Hänelle ilmoitetaan nyt just että hei, tuo kipsikoipi ei lähde mukaan, ja hänen vaan on keksittävä nyt jotenkin miten se lapsi hoidetaan. Matkalle lähtevä vanhempi pesee kätensä koko tilanteesta.
Mulla on ollut samanlainen ex. Tai onhan se vieläkin, lapset onneksi on jo aikuisia.
Ex varasi lomalle, omalle lapsen hoitovuorolleen parin viikon lomamatkan itselleen, uudelle puolisolle ja heidän yhteiselle lapselleen.
Mulle asiasta kerrottiin 2 päivää ennen lähtöä, eli päivää ennen, kuin lasten piti mennä tälle vanhemmalle.
Mulla oli tietysti työvuorot sovittuna. On vuorotyö, oli yövuoroa ja pitkiä päiviä, kun eihän lasten pitänyt mulla olla, vaan siellä toisella vanhemmalla.
Onneksi mun äiti tuli apuun, ja otti lapset luokseen niiden hankalimpien työvuorojen ajaksi.
Kyllä se oli järkyttävää tajuta, että sitä toista vanhempaa ei kiinnosta sen vertaa, että viitsisi etukäteen hyvissä ajoin kertoa, ettei otakaan lapsia luokseen sovitusti. Ihan varmasti eivät sinne kaukomaille lentäneet parin päivän varoajalla.
Ymmärrän siis AP.tä hyvin.
Hänellä on töitä, ja muita suunnitelmia. Koska lapsella on kaksi vanhempaa, pitäisi voida luottaa, että kumpikin hoitaa lapsen omalla vuorollaan, ja jos ei voi hoitaa, hankkii hoitajan.
On todella ilkeää vain ilmoittaa, että nyt otat tän lapsen, me lähdetään lomalle. Vielä hirveämpää se on sitä lasta kohtaan.
Se lapsi on kipeä, ei se pärjää yksin kotona työpäivän ajan jalka kipsissä. Jos pärjäisi, sehän pärjäisi siellä lomallakin.
Eihän AP.llä ole vaihtoehtoja, mutta todella ikävästi tehty toiselta vanhemmalta. Uskomatonta on myös, ettei mukamas ole kunnon matkavakuutusta, lasten ollessa kyseessä voi niitä peruuntumisia tulla muistakin syistä. Eihän siihen tarvita kuin vatsatauti tms.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lapsiystävällisempi työpaikka, jossa ei ole työmatkoja. Elämä on niitä v*tun valintoja, ja oot valinnut tehdä lapsen. Tai oikeestaan paras, että talutat (tai kärräät, kun lapsi ei voi kävellä) sossujen päivystykseen ja sanot, että mä en tästä enää huolehdi, mulla on töitä. Saa laittaa adoptioon. On varmasti lapselle parempi.
Mitä sinä riehut?
AP nimenomaan on järjestänyt lapsen hoidon ja elämänsä lapsen mukaan omille vastuuviikoilleen
Ex tässä on se, joka kieltäytyy hoitamasta lasta omalla vuorollaan.
Se ei ole AP.n vika.
AP varmasti saa asiat järjestymään, hän on nyt järkyttynyt exän käytöksestä, eli siitä, että lapsi vaan sysätään hänelle, sen enempää asiasta keskustelematta ja itse ex lähtee lomailemaan
Se ex voisi ihan itse jäädä kipeän lapsen kanssa kotiin, ja uusi puoliso lähtisi yhteisten lasten kanssa reissuun.
Se, kenen taloudessa asiat tapahtuvat, on sillä hetkellä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.
Jaaa-a , töihinkö se äiti sen lapsen mukaan ottaa? jos hoidot olivat sovittu kesän osalta näin niin isän vastuu on hoitaa lasta vuorollaan tai ainakin järjestää järkevä hoito systeemi lomansa ajaksi. puhumalla ja sopimalla asia olisi tietysti paras hoitaa. kurjaa lapselle että joutuu jo jäämään lomareissulta niin fiksut vanhemmat järjestäisivät hänelle jotain extraa viimeistään kun jalka kunnossa. ymmärrän myös että isä haluaa reissulle toisten lasten kanssa, kyllähän sielläkin on odotettu. nyt joustoa ja fiksuuttaa molemmilta niin asia lienee hoituu
Virallisesti se on lähivanhempi joka lopulta kantaa vastuun. Olen ollut vähän vastaavassa tilanteessa. Vuosia kaikki oli sujunut hyvin ja asioista oltiin voitu sopia lasten isän kanssa. Yhtäkkiä hän ilmoitti, että ei ota lapsia vuorollaan. Mä teen vuorotyötä ja olin ihan pulassa, mutta mikään ei auttanut. Silloin olin ihan raivona tilanteesta ja suunnittelin kans sossuihin ja joka paikkaan ottavani yhteyttä. Perehdyin asioihin ja kyllä vaan, se on etän oikeus. Sittemmin tilanne parani siihen mitä oli alunperinkin. Eikä mitään sossuja ja lakimiehiä tarvittu. Mutta ymmärrän, että tilanne järkyttää, kun tulee ihan puskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki lapsiystävällisempi työpaikka, jossa ei ole työmatkoja. Elämä on niitä v*tun valintoja, ja oot valinnut tehdä lapsen. Tai oikeestaan paras, että talutat (tai kärräät, kun lapsi ei voi kävellä) sossujen päivystykseen ja sanot, että mä en tästä enää huolehdi, mulla on töitä. Saa laittaa adoptioon. On varmasti lapselle parempi.
Mitä sinä riehut?
AP nimenomaan on järjestänyt lapsen hoidon ja elämänsä lapsen mukaan omille vastuuviikoilleen
Ex tässä on se, joka kieltäytyy hoitamasta lasta omalla vuorollaan.
Se ei ole AP.n vika.
AP varmasti saa asiat järjestymään, hän on nyt järkyttynyt exän käytöksestä, eli siitä, että lapsi vaan sysätään hänelle, sen enempää asiasta keskustelematta ja itse ex lähtee lomailemaan
Se ex voisi ihan itse jäädä kipeän lapsen kanssa kotiin, ja uusi puol
Nimenomaan. Itse en lähtisi ex:n kanssa edes keskustelemaan, ex peruu matkansa. Eri asia, jos olisin kotona, eikä mitään suunnitelmia tai työjuttuja, silloin toki voisin joustaa. Ap:n pitää nyt vaan kylmästi ilmoittaa ettei sovi, lapselle kävi tapaturma jonka vuoksi lomasuunnitelmat muuttuvat ja isä hoitaa lasta vuorollaan.
Minä en vaatisi exää perumaan reissuaan, vaan pyrkisin yhteistyössä järjestämään lapsen hoidon muuten. Loma voi olla todella odotettu ja tärkeä tauon paikka koko porukalle. Olisiko exällä sukulaisia, jotka voisivat olla avuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi exän uusi on niin kädetön ettei pärjää kahden oman lapsensa kanssa?
Miksi sinne matkalle on väkisin lähdettävä, jos yksi puuttuu porukasta? Muut lapset todnäk niin pieniä, etteivät edes muista matkasta mitään jälkeenpäin.
Varmaan kun matka on varmasti maksanut yli 10000€ niin haluaisivat ettei kaikkien matka menisi pilalle. Sillä yhdellä on myös toinen vanhempi (normaalisti ihminen tarjoutuisi itse vapaaehtoisesti olemaan lapsen kanssa)
Miten sinä et ymmärrä, että se toinen vanhempi on töissä. Hänelle ilmoitetaan nyt just että hei, tuo kipsikoipi ei lähde mukaan, ja hänen vaan on keksittävä nyt jotenkin miten se lapsi hoidetaan. Matkalle lähtevä vanhempi pesee kätensä kok
koko tilanteesta.
Mulla on ollut samanlainen ex. Tai onhan se vieläkin, lapset onneksi on jo aikuisia.
Ex varasi lomalle, omalle lapsen hoitovuorolleen parin viikon lomamatkan itselleen, uudelle puolisolle ja heidän yhteiselle lapselleen.
Mulle asiasta kerrottiin 2 päivää ennen lähtöä, eli päivää ennen, kuin lasten piti mennä tälle vanhemmalle.
Mulla oli tietysti työvuorot sovittuna. On vuorotyö, oli yövuoroa ja pitkiä päiviä, kun eihän lasten pitänyt mulla olla, vaan siellä toisella vanhemmalla.
Onneksi mun äiti tuli apuun, ja otti lapset luokseen niiden hankalimpien työvuorojen ajaksi.
Kyllä se oli järkyttävää tajuta, että sitä toista vanhempaa ei kiinnosta sen vertaa, että viitsisi etukäteen hyvissä ajoin kertoa, ettei otakaan lapsia luokseen sovitusti. Ihan varmasti eivät sinne kaukomaille lentäneet parin päivän varoajalla.
Ymmärrän siis AP.tä hyvin.
Hänellä on töitä, ja muita suunnitelmia. Koska lapsella on kaksi vanhempaa, pitäisi voida luottaa, että kumpikin hoitaa lapsen omalla vuorollaan, ja jos ei voi hoitaa, hankkii hoitajan.
On todella ilkeää vain ilmoittaa, että nyt otat tän lapsen, me lähdetään lomalle. Vielä hirveämpää se on sitä lasta kohtaan.
Se lapsi on kipeä, ei se pärjää yksin kotona työpäivän ajan jalka kipsissä. Jos pärjäisi, sehän pärjäisi siellä lomallakin.
Eihän AP.llä ole vaihtoehtoja, mutta todella ikävästi tehty toiselta vanhemmalta. Uskomatonta on myös, ettei mukamas ole kunnon matkavakuutusta, lasten ollessa kyseessä voi niitä peruuntumisia tulla muistakin syistä. Eihän siihen tarvita kuin vatsatauti tms.
Lisäksi lapset olivat todella vihaisia ja loukkaantuneita siitä, että he eivät päässeet tuonne ulkomaan lomalle, vain vanhempi, uusi puoliso ja se yhteinen lapsi lähtivät. He todellakin kokivat, että se "uusi" lapsi, heidän pikkusisaruksensa, on tärkeämpi ja raikkaampi kuin he, koska hänet otettiin mukaan, ei heitä.
Se oli minullekin raskasta nähdä se viha ja paha mieli. Tottakai lapset kaatoivat sen minun niskaani, niinhän lapset tekevät. Mutta oli hirveää nähdä, kuinka pahalta se lapsista tuntui ja kuinka eriarvoisiksi he tunsivat itsensä
Soitin äsken exälle ja sanoin suoraan mitä asiasta ajattelen, jos meidän lapsi ei pääse matkalle, ei heidänkään lapset pääse. Laitoin nyt niin nyrkkiä pöytään että langan toisessa päässä tuli hiljaista!
Ap
Mitä, jos myös AP olisi lähdössä nyt matkalle? Pitäisikö AP.n silloinkin perua matkansa, kuten hän nyt peruu työt?
Se, kenellä ne lapset ovat, on se, joka hankkii hoidon tai tekee päätökset. Tottakai jos toinen vanhempi voi lapsen silloin ottaa, hän voi niin tehdä. Mutta jos AP ei saa asiaa järjestettyä, niin sen toisen vanhemman on jäätävä kipsijalan kanssa kotiin. Sitä varten on matkavakuutus.
Mitä, jos joku niistä uusista lapsista olisi katkonut jalkansa? Peruisiko koko perhe loman silloin? Se kipsikoipi kuuluu myös siihen perheeseen, hän on ihan saman arvoinen kuin ne uudetkin lapset. Tai niin pitäisi olla.
Ei jumalauta😂Yhteys sossuun?! Voin kertoa, että sosiaalityöntekijöillä on oikeasti saakelin paljon vakavampa keissejä hoidettavana kuin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaatisi exää perumaan reissuaan, vaan pyrkisin yhteistyössä järjestämään lapsen hoidon muuten. Loma voi olla todella odotettu ja tärkeä tauon paikka koko porukalle. Olisiko exällä sukulaisia, jotka voisivat olla avuksi?
Kukahan sukulainen suostuu/sidotaan viihdyttämään pettynyttä, tylsistynyttä ja kipeää alakoululaista 24/7 viikon, kahden ajaksi? Naurettavaa, aikuiset ihmiset eivät kestä, että joku lomareissu peruuntuu. Taaperot ei nyt ymmärrä hölkäsen pölähtämää mistään rantaloman ideastakaan, jos ei niille sitä koko ajan tuputeta.
Ettei ne kaksi isää lomalla tarvitse?