Lasten kesälomat
Somessa kysellään,miten pärjätä,kun lapset on kesälomalla,jopa kuukauden??? Kysellään vinkkejä,kun "pää hajoaa", "mitään ei saa tehdyksi,kun pitää olla viihdytysjoukoissa"??? Voi taivas,milloin lapset on noin ulkoistettu perheestä? Eläkää elämäänne perheenä,sopeutukaa siihen,että lapset on osa sitä,aina! Eikä niin,että he ovat aina jossain ulkopuolella hoidossa...elämä on nyt,myös lapsille!
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Minusta yhden lapsen kanssa lomailu oli kivaa. Hyvällä säällä aamulla rannalle ja siitä isovanhempien luo. Huonolla säällä esim. metsään. Retkeilyksi riitti monesti se, että otti eväät ja lähti jonnekin kauemmas leikkipuistoon.
Nyt kun hän on isompi ja isovanhempia ei enää ole, niin me matkustetaan, lapsi mökkeilee isänsä kanssa ja muuna aikana näkee kavereitaan. Kotona tehdään ruokaa yhdessä, nauretaan youtube-videoille ja pidetään leffailtoja. On vahvasti sellainen tunne, että elän elämäni parasta aikaa.
Elämän parasta aikaa se lasten kanssa kotona oleminen on ollut minullekin. Olin 5 vuotta kotiäitinä. Välillä oli raskasta, mutta oli se silti ihanaa aikaa.
Silti koin töihin palattuani lasten kesälomat raskaiksi. En siksi että piti olla lasten kanssa, vaan siksi että lasten lomat olivat paljon pidempiä kuin aikuisten lomat. En halunnut viedä lapsia mihinkään varahoitopaikkoihin. Kyllä siinä kaikki kivet sai kääntää että sai lastenhoidon järjestettyä koko kesän ajaksi. Se oli stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuollaiset ihmiset ovat edes tehneet lapsia. Itse opiskelin vielä lapsen ollessa päiväkoti-ikäinen. Olin onnekas ja sain olla koko kouluni loma-ajan aina lomalla lapsen kanssa. Tehtiin vaikka mitä, mutta oltiin kyllä myös ihan vaan kotona jotkut päivät. Eikä me tehty mitään kalliita juttuja, vaan esim. koluttiin kaikki kaupungin leikkipuistot, käytiin ilmaistapahtumissa, uimarannalla, ostettiin jäätelö kaupasta ja mentiin jonnekin nättiin paikkaan syömään se, käytiin paikallisella urheilukentällä, käytiin lähellä olevalla maatilalla katsomassa eläimiä. Tehtiin kyllä myös muutama maksullinen juttu, mutta ei niillä 3kk kesälomaa täytetty.
Minusta on kyllä kamalaa ja surullista, jos lasten kanssa vietetty loma on jotenkin kauhistus vanhemmille. Onhan se välillä tylsää, mutta itse silti ajattelen, että nuo oli elämäni parhaita kesiä. Nyt työelämässä on enemmän rahaa, mutta vähemmän vapaa-aikaa, eikä tuo teini
Eli opetit lapselle että kesät ovat lokkeilua varten? Tietääkö p e r s hedelmäsi mitä on työnteko?
Siinä kun keksit lapselle 2.5 kuukaudeksi tekemistä sekä hoitopaikan tarvittaessa ja sinä valitat että ei saisi valittaa? Ei kaikki voi lokkeilla koko kesää ja opettaa lasta samaan lokkeiluun. Mutta ole sinä parempi haahka vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Koululaisten kesälomat oli kyllä työntäyteisiä.
Ihan jo sitä ruoanlaittoa oli koko ajan.
Ei se mitään lomaa lasten kanssa ole.
Ruoanlaitto lasten kanssa on just parasta puuhaa. Koko ajan on tekemistä. Kouluikäiset pystyvät ihan oikeatikin jo osallistumaan monipuolisesti. Enemmän aikaahan siihen menee, kun yhdessä lasten kanssa pilkkoo melonia, pesee perunoita, vatkaa kermaa, grillaa, sekoittaa kastiketta jne. Kattaa pöytää, putsaa pöytää, tiskaa...
Kesällä tähän saa paljon vaihtelua, kun ruoat voivat olla niin eri tyyppisiä. Peruskotiruokia, retkiruokia, naposteltavaa, juhlaruokia, grillausta jne. Voi tehdä pussikeittoa trangialla, voileipiä lintutornissa, kotona tehtyä sushia, raparperipiirakkaa, jauhelihakeittoa, grillivartaita, jätskiä pyöräretkellä kiskasta...
Itse aina odotan lasten kesälomaa. Toki omat unet jää vähiin kun lapsetkin valvoo ja sitten itse vielä tykkään katsoa jotain elokuvaa rauhassa kun lapset nukkumaan. Nukun kesällä arkisin noin 2-7, viikonloppuna sitten nukun pitkään. Teen lähinnä etänä hommia niin se on helppoa vaikka lapset lomalla. Lapset ei ookaan koskaan olleet päivähoidossa. Olin kesäkuussa lomalla itse. Lasten kanssa on kiva puuhailla.
Ei kannata keskittyä valittamiseen. Vaan olla kiitollinen ja positiivinen. Niin omakin olo on paljon parempi.
Mä ymmärrän kyllä tässä molempia osapuolia.
Meillä on liikunnallisesti hyvin aktiivinen, puhelias ja paljon seuraa vaativa 4 v. Tykätään siis viettää aikaa lapsen kanssa ja tehdäänkin paljon yhdessä: kierretään leikkipuistoissa, käydään kirjastossa ja uimarannalla, matkustetaan Suomessa, luetaan, leikitään, tehdään majoja, tehdään pihatöitä, mennään eväsretkille jne.
Haaste on siinä, että lapsi leikkii toki välillä yksinkin, mutta vaatii paljon läsnäoloa vanhemmalta. On se työlästä, kun "työpäivä" kestää klo 720 ilman kunnon taukoja (lapsi ei ole nukkunut päiväunia pitkään aikaan). Töissä saa rauhassa syödä ja käydä vessassa, kotona lapsen suu käy lähes koko hereillä oloajan ja lapsi haluaa tulla mukaan vessaankin.
Eikä kyse ole mistään lapsen "viihdyttämisestä", vaan pientä lasta täytyy oikeasti vahtiakin. Ei lasta voi jättää yksin kahluualtaaseen, uimarannalle tai leikkipuistoon, vaan on oltava lähellä vahtimassa. Tämä unohtuu monilla, että lapsi tarvitsee aika isoksi asti vahtimista, eikä se pääty vain taaperovaiheeseen.
Rakastan lastani ja on kiva viettää yhdessä aikaa lomallakin, mutta kyllähän se jatkuva läsnäolo ja hälinä myös väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaisten kesälomat oli kyllä työntäyteisiä.
Ihan jo sitä ruoanlaittoa oli koko ajan.
Ei se mitään lomaa lasten kanssa ole.
Ruoanlaitto lasten kanssa on just parasta puuhaa. Koko ajan on tekemistä. Kouluikäiset pystyvät ihan oikeatikin jo osallistumaan monipuolisesti. Enemmän aikaahan siihen menee, kun yhdessä lasten kanssa pilkkoo melonia, pesee perunoita, vatkaa kermaa, grillaa, sekoittaa kastiketta jne. Kattaa pöytää, putsaa pöytää, tiskaa...
Kesällä tähän saa paljon vaihtelua, kun ruoat voivat olla niin eri tyyppisiä. Peruskotiruokia, retkiruokia, naposteltavaa, juhlaruokia, grillausta jne. Voi tehdä pussikeittoa trangialla, voileipiä lintutornissa, kotona tehtyä sushia, raparperipiirakkaa, jauhelihakeittoa, grillivartaita, jätskiä pyöräretkellä kiskasta...
Blaablaablaablaablaa.
Lasten kesälomilla pelkkään ruoanlaittoon meni 2-3 tuntia päivässä. Ihan jatkuva siivous ja pyykkäys siihen päälle niin onhan se raskasta.
Itsekin tarvitsisi lomaa töistä, kotona on miljoona hommaa rästissä työvuoden jäljiltä.
Meillä on kotona enää yksi lapsi, parikymmpinen joka aloittaa opinnot ensi kuussa.
Tuntuu edelleen että keittiö on koko ajan täynnä tiskiä ja sekaisin.
Olen paloittain siivonnut sitä, tänään taas jatkan.
Samaten on ihan koko kesä tehty pois rästihommia täällä kotona. Siivota voisi 24/7 ja aina vaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itselläni keksiminen loppui kun 4vkon lomasta 3,5vkoa satoi. Kukaan ei maalaa/askartele/rakenna majaa jnejne 3.5vko putkeen. Nyt onneksi takaisin töihin, niin mies saa keksiä vuorostaan sadepäivän tekemistä.
Eikö lapset enää leiki? Muistan kuinka omassa lapsuudessa leikin tunteja barbeilla, pikkuautoilla tai legoilla. Ei mua kukaan erikseen viihdyttäny ja keksiny mitä mun pitäis tehä, piirtelin, askartelin ja leikin oman tahdon mukaan. Toki siinä lähellä oli aikuinen jonka valvonnassa olin, mutta kyllä hän sai keskittyä omiin puuhiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tuota "mitään ei saa tehdyksi,kun pitää olla viihdytysjoukoissa". Ei minun vanhempani aikanaan toiminut minään viihdytysjoukkoina meille lapsille, vaan vanhemmat teki omia hommiaan ja me lapset touhuttiin keskenämme. Kyllähän äiti meille luki kirjoja ja pelasi pelejä ja kävi "syömässä" hiekkakakkuja mitä oltiin hiekkakasalla leivottu, mutta ei hän todellakaan istunut koko päivää meitä viihdyttämässä. Ei kukaan sellaista edes odottanut.
Miksi vanhemmat nyt kokevat, että heidän pitää jatkuvasti viihdyttää lapsia?
Tyypillinen vastaus, kun ei tajua lapset ovat erilaisia. Veljeni kuopus ja minun esikoinen ovat todella huonoja syömään. Vuosien varrella on monta krt joku itseään viisaampi sanonut kyllä syö, kun nälkä tulee
Ehdottaisin lasten kesälomansa 7 vko maksimi kesällä. Muut voi sitten ripotella pitkin vuotta. Liian pitkä aika toimettomuutta, olkoon ohjelmistossa maksullista tekemisiä, maksuttomia tai kumpaakin.
Mökillä lorvailu, jos sellainen olisi, ei olidi ikinä unelma monta viikkoa putkeen, joten sekään ei vastaus pitkii lomiin kun jotkut narisee, että hyvähän se on jos olisi mökki.
Ihanaa, vain 3 vko jäljellä.
Eikö lapset enää leiki? Muistan kuinka omassa lapsuudessa leikin tunteja barbeilla, pikkuautoilla tai legoilla. Ei mua kukaan erikseen viihdyttäny ja keksiny mitä mun pitäis tehä, piirtelin, askartelin ja leikin oman tahdon mukaan. Toki siinä lähellä oli aikuinen jonka valvonnassa olin, mutta kyllä hän sai keskittyä omiin puuhiinsa.
Niin. Lapset on erilaisia. Minun kuopukseni voi pihaustakaan päästämättä keskittyä tuntitolkulla omiin tekemisiinsä.
Esikoiseni taas ei ollut paikallaan oikeastaan koskaan, ja aina piti valvoa, ettei tipu päällen jostain tms.
Nyt jo parikymppisiä ja esikoinen on hetihetihetiheti ja kuopus hiljaa hymyillen häärää kaikessa rauhassa.
Mä opin isosiskolta kirjoita ylös.
Mulla oli iso vihko ja kalenteri, johon kirjoitin mitä vaihtoehtoja on. Talvella, kun oli lunta, joka pv pulkkamäki.
Aamulla leivoin pullaa, syötiin aamiainen. Termariin kaakaota. Pulkkamäessä monta h ja pari taukoa välillä. Kotona saunaan, lautapelejä, katsottiin yhdessä leffa.
Ideoita ei keksinyt, mutta vihosta kyllä osasin lukea
Vierailija kirjoitti:
Lasten kesälomilla pelkkään ruoanlaittoon meni 2-3 tuntia päivässä. Ihan jatkuva siivous ja pyykkäys siihen päälle niin onhan se raskasta.
Itsekin tarvitsisi lomaa töistä, kotona on miljoona hommaa rästissä työvuoden jäljiltä.
Siinä lomallahan just ihmiset normaalisti tekee noita rästihommia ja on hyvää aikaa siivota ja pyykätä lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tuota "mitään ei saa tehdyksi,kun pitää olla viihdytysjoukoissa". Ei minun vanhempani aikanaan toiminut minään viihdytysjoukkoina meille lapsille, vaan vanhemmat teki omia hommiaan ja me lapset touhuttiin keskenämme. Kyllähän äiti meille luki kirjoja ja pelasi pelejä ja kävi "syömässä" hiekkakakkuja mitä oltiin hiekkakasalla leivottu, mutta ei hän todellakaan istunut koko päivää meitä viihdyttämässä. Ei kukaan sellaista edes odottanut.
Miksi vanhemmat nyt kokevat, että heidän pitää jatkuvasti viihdyttää lapsia?
Miksi lapset eivät enää nykyään keksi itse itselleen tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä lomallahan just ihmiset normaalisti tekee noita rästihommia ja on hyvää aikaa siivota ja pyykätä lasten kanssa.
Niin tekee, juu. Putsaapa vaikkapa esimerkiksi rännit lasten kanssa, siivoa autotalli lasten kanssa jne.
Tai järjestä arkisto ajan tasalle lasten kanssa.
Tai siivoa hellan taus tai jääkaapin alunen.
Muita valopääideoita?
Vierailija kirjoitti:
Mä opin isosiskolta kirjoita ylös.
Mulla oli iso vihko ja kalenteri, johon kirjoitin mitä vaihtoehtoja on. Talvella, kun oli lunta, joka pv pulkkamäki.
Aamulla leivoin pullaa, syötiin aamiainen. Termariin kaakaota. Pulkkamäessä monta h ja pari taukoa välillä. Kotona saunaan, lautapelejä, katsottiin yhdessä leffa.
Ideoita ei keksinyt, mutta vihosta kyllä osasin lukea
Et sitten ikinä kirjoittamaan oppinut?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itselläni keksiminen loppui kun 4vkon lomasta 3,5vkoa satoi. Kukaan ei maalaa/askartele/rakenna majaa jnejne 3.5vko putkeen. Nyt onneksi takaisin töihin, niin mies saa keksiä vuorostaan sadepäivän tekemistä.
Kyllä lapset askartelee, leikkii ym ihan monta vuotta putkeen. Miksi siitä tulee lomalla ongelma?
Tästä ei ap:n mainitsemissa somevalituksissa ole kyse, vaan valitetaan juurikin ajasta jonka on sen lapsen kanssa lomalla.
Tuo lapsen hoidon järjestäminen onkin persiistä.