Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää olla hyvin toimeentuleva muttei rikas

Vierailija
11.07.2025 |

Tilanne on siis että olen hyväpalkkaisessa työssä, velkaa ei ole ja likvidia omaisuuttakin on jonkun verran eli en putoa tyhjän päälle missään normaalissa tilanteessa. Olen kuitenkin jo 57-vuotias eli olisi korkea aika vetäytyä työelämästä ja jättää tuo paikkani jollekin koulutetulle nuorelle. Ärsyttää vaan se että vaikka miten laskisi en nykyisellä sijoitusvarallisuudella saavuta millään kohtuullista 40-50 t€/v nettotuloa joka kuitenkin tarvitaan normaaliin elämään.

Kohtalotovereita? Tai osaako joku vanhempi neuvoa miten luotsata itsensä tästä selville vesille mahdollisimman pian?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito rikkaus on henkistä.

Vierailija
2/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiudu privaattipankin puolelle asiakkaaksi, tee enemmän töitä. Siinäpä se. Privapuolen asiakkuus kannattaa vaikka pienen (veroissa vähennettävän) summan siitä joutuukin maksamaan. 

Vierailija
4/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla huonoja sijoituksia? Minä elän hyvin varhaiseläkkeellä ja sijoitusten tuotolla. En tosin tarvitse isoja tuloja; asunto maksettu ja muu kulutus pientä. Suosittelen!

Vierailija
5/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla ongelmat.

Piti sitten tulla antamaan tyhjänpäiväinen kommentti ilman asiasisältöä.

Vierailija
6/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske itsellesi toiminnalliset elinvuodet ja jyvitä rahat sinne saakka. Keskivertomies elää Suomessa noin 78-vuotiaaksi Tilastokeskuksen mukaan.

Eli myyt kaiken mitä sinulla on, ja elät niillä 20 hyvää elinvuotta.

Jos vielä olet kasikymppisenä elossa jossain paskavaipoissa valmiina palvelutaloon, se on varmaan ihan se ja sama mitä tapahtuu. 

Ellet hilloa rahoja jonkun Mehiläisen tai Attendon kupattavaksi - ja hehän kuppaavat sen palvelumaksuina muutamassa vuodessa.

Vierailija
7/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sun pitää saada nimenomaan 50k pääomatuloja vuodessa? ajattelitko eläväsi ikuisesti?

ihan hyvin riittää puolet tuosta summasta säädylliseen elämään, ja loput laitat lihoiksi ja kuluttelet pikkuhiljaa pois. ennemmin tulee noutaja kuin rahat loppuu kesken

Vierailija
8/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkiudu privaattipankin puolelle asiakkaaksi, tee enemmän töitä. Siinäpä se. Privapuolen asiakkuus kannattaa vaikka pienen (veroissa vähennettävän) summan siitä joutuukin maksamaan. 

No ei todellakaan kannata mennä mihinkään privaattiasiakkaaksi nyljettäväksi, eikä moneen paikkaan pääsekään noin pienellä varallisuudella onneksi.

Ota selvää osakemarkkinoista ja ala sijoittaa, joko suoraan osakkeisiin jos on itseluottamusta tai sitten indeksirahastoihin.

Vierailija
9/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oletetaan että sinulla on likvidoitavaa omaisuutta vaikka 600k (päätellen heittelemistäsi summista), jätä puolet pääomatuloja varten ja puolet käyttötilille. Jää kahdeksi vuosikymmeneksi 1250e hurvitteluun jokaikinen kuukausi ja elämiseen noin 2000e/kk pääomatuloista. Tämän päälle saat vähintäänkin takuueläkkeen joka on 986e/kk. Todennäköisesti et ole takuueläkkeellä eli summa on tätä tuplasti isompi tai enemmän.

Pahasti on elämän realiteetit hakusessa jos et pysty noin neljällä tonnilla kuussa elämään viimeisiä elinvuosia.

Vierailija
10/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse ainakaan minun pankissa kun Alandsbankenissa pitää olla ei-asuntoon liittyvää varallisuutta 500 000

Vierailija
11/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 63 ja minulla on noin 120 tonnin salkku ja 250 tonnin kaksio Helsingistä. Ajattelin myydä kaksion ja asua lopun elämää vuokralla. Kuittaan sen helposti eläkkeelläni ja jää vielä moneksi vuosikymmeneksi noin puolitoista tonnia kuussa asunnon myynnistä tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa.

En ole materian tai tavaran perään niin en tiedä mihin edes tuota saan kulutettua ellen reissaa jatkuvasti viiden tähden hotelleissa ulkomailla.

Vierailija
12/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mulla jää eläkkeestä sen 800 vuokran jälkeen noin 1600 ja sen lisäksi asunnon myynnistä kertyneitä varoja puolisentoista tonnia kuussa. En ymmärrä mihin kukaan saa edes tuota kulumaan eläkepäivillään ellei ole aivan narsistisen kova materialisti joka tarvitsee koko ajan lisää tavaraa ympärilleen.

Vierailija
13/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aito rikkaus on henkistä.

Köyhien paska puhetta.

Vierailija
14/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä possulla murheet.

Vierailija
15/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitset tuon verran elämisen ylläpitoon. Eikä sijoitusnappulat riitä.

Teet vain töitä eläkeikään asti. Helppo juttu.

Itselleni riittää alle 20 tonnia vuosi. Nyt duunimestoista isoin palkka 2000, enkä tiedä mihin kaiken rahan kuluttaisin.

Oletko varma, että tarvitset 30-40 tonnia elämiseen? Voit budjetoida 5 tonnia pois ja laskea uudestaan. Kun olet 3 vuotta harjoitellut.

Jännä miten paljon turhaa ostelee. Kun jää palkasta tonni ylimääräistä joka kk.

Vierailija
16/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä se nyt on itkeä. Sulla on kyllä ollut aikaa ja varaa säästää ja sijoittaa, mutta ehei, valitsit materian ja törsäyksen. Oma valinta.

Vierailija
17/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon auta kuin lottovoitto tai iso perintö. Olisi pitänyt jo nuorena aloittaa säästäminen ja sijoittaminen. Turha on rypistellä, kun torttu on jo housussa.

Isälleni kävi aikoinaan vähän samoin ja vahingosta viisastuneena olen kartuttanut omaisuuttani heti aikoinaan töihin päästyäni.

Vierailija
18/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nyt hyväpalkkaisissa töissä ollessasi ehkä tottunut 40-50 t€/v nettotuloon. Mutta et sinä jatkossa enää tarvitse noin paljon, kun jäät vapaaherraksi. Laskepas ensin, paljonko tuosta on mennyt asuntoainan maksamiseen ja paljonko on jäänyt säästöön. Ne voi heti vähentää. Autoonkaan ei kulu enää läheskään niin paljon, kun työmatkat jäävät pois. Muutenkin rahaa kuluu vähemmän kun jää pois töistä.

Itse ainakin elän nykyään hyvää elämää noin 20 t€/v nettotulolla, vaikka olin aiemmin hyväpalkkaisessa työssä ja kulutin paljon enemmän. Minulla olisi kyllä varaa käyttää enemän, mutta ei kulu. Alkuun meni vähän enemmän, mutta kuitenkin jossain kohtaa tulee raja että arvostaa enemmän kotiruokaa kuin raskaita ravintola-annoksia, eikä hotellielämäkään kauaa tunnu mukavalta. Edelleen silti matkustelen, golfaan ja nautin elämästä.

Tarvitset noin 5 vuodeksi rahaa täysipäiväiseen elämiseen. Noin 63-vuotiaana voit alkaa nostaa puolet eläkkeestä OVE:na, jolloin säästöjä tarvitaan vähemmän. Noin 66-vuotiaana alat saada täyttä eläkettä. 

Kannattaa tarkistaa oma eläkekertymä etukäteen. Laske sen pohjalta, paljonko pitää olla säästöjä lisäksi. Moni sanoo, että iän myötä rahan tarve vähenee kun ei enää yli 75-vuotiaana enää jaksa samalla tavalla mennä ja harrastaa. Minusta on parempi olla rahaa silti vähän yläkanttiin, jos vaikka sattuu niin että elää pitkään ja vanhuuden päivillä haluaa ostaa palveluja kotiin. 

Vierailija
19/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan kannata mennä mihinkään privaattiasiakkaaksi nyljettäväksi, eikä moneen paikkaan pääsekään noin pienellä varallisuudella onneksi.

Ota selvää osakemarkkinoista ja ala sijoittaa, joko suoraan osakkeisiin jos on itseluottamusta tai sitten indeksirahastoihin.

Todellakin kannattaa normaalille ihmiselle. Siellä saa paljon paremmat tuotot kuin prolepuolella.. Jos ei itse halua käyttää päiviään markkinoiden tutkimiseen niin se on todella hyvä sijoitus, ja tulee halvemmaksi kuin prolepuolella sijoittaminen kun kaikessa on pienemmät kulut. (paitsi jonkun nimellisen maksun perivät per kk) 

Vierailija
20/105 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oletetaan että sinulla on likvidoitavaa omaisuutta vaikka 600k (päätellen heittelemistäsi summista), jätä puolet pääomatuloja varten ja puolet käyttötilille. Jää kahdeksi vuosikymmeneksi 1250e hurvitteluun jokaikinen kuukausi ja elämiseen noin 2000e/kk pääomatuloista. Tämän päälle saat vähintäänkin takuueläkkeen joka on 986e/kk. Todennäköisesti et ole takuueläkkeellä eli summa on tätä tuplasti isompi tai enemmän.

Pahasti on elämän realiteetit hakusessa jos et pysty noin neljällä tonnilla kuussa elämään viimeisiä elinvuosia.

Miksi kukaan jättäisi 300k käyttötilille? Sinne tietysti laitetaan sen verran kun lähitulevaisuudessa on tarvetta ja ne loput sijoitetaan. 20k riittää pitkälle käyttötilillä, ja sinne sitten lisää silloin kun tarvii.