Miten peseytyä kuivanmaan mökissä?
Jos ei ole saunaa eikä kaivoa? Mitä mahdollisuuksia? Miten tuoda pesuvesi? Tai hyödyntää sadevesi? Uhka vai mahdollisuus? Paikka on kyllä aivan ihana.
Kommentit (180)
En hirveästi laskisi sadeveden varaan. Vaikka nyt ollut sateinen kesä suurimmassa osassa maata, niin joka paikassa ei siltikään sada. Kuivina kesinä sitten ei sitäkään vähää. Muutenkaan se sadevesi ei umpikorvessakaan niin puhdasta ole että se sopisi peseytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin sadevesiä kertyy tynnyreihin, suojaverkko päällä. Mutta se ei estä siitepölyä. En pesisi tuommoisella vedellä kuin pakkoraossa. En pese edes autoa siitepölyisellä vedellä. Tontilla on paljon lehti- ja havupuita, niistä tulee erilaisia orgaanisia "eritteitä" katolle ja räystäskouruihin, siitä edelleen sadeveden mukana tynnyreihin. En myöskään jaksa pestä tynnyreitä, vaan tyhjennän ne vain. Pohjalla kasvaa "The Thing". 🤭
Hyviä moottorisahoja saa parilla sadalla eurolla esim. Stihl MS 170. Hyvin kaatuu kohtalaisen iso puu. Puut voi kaataa, samalla saa polttopuita.
Vierailija kirjoitti:
En hirveästi laskisi sadeveden varaan. Vaikka nyt ollut sateinen kesä suurimmassa osassa maata, niin joka paikassa ei siltikään sada. Kuivina kesinä sitten ei sitäkään vähää. Muutenkaan se sadevesi ei umpikorvessakaan niin puhdasta ole että se sopisi peseytymiseen.
Ei sovi ei. Kun kaikki oltava niin steriiliä.
Kaivetaan kaivo. Onko lähellä edes lähdettä, josta voi hakea vettä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en todellakaan käyttäisi katolta ja ränneistä kerättyä sadevettä. Linnunpaskat bakteereineen ja salmonelloineen kuhahtavat räjähdysmäiseen kasvuun seisovassa auringon mukavasti lämmittämässä saavivedessä. Ei hemmetti! Ja turha selittää, että kalat kakkaavat järveenkin. Ihan eri juttu jo vesimääränsä ja veden vaihtuvuuden takia. Toisaalta onhan niitä uimarantojakin suljettu kakkabakteerien takia, joko eläinten tai ihmisten.
Vesi kannattaa keittää ennen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuilo: "Retkisuihku 14,99e, tuukko hakeen?"
Tuoko se veden mukanaan vedettömään paikkaan?
Minä en pidä tästä retki suihkusta. On näppärämpää pestä ihan kauha ja ämpäri-tyylillä
Vihdoin joku samanlainen! 😅 Itse ostin vieläpä tavallista paremman retkisuihkun, jossa virtaus on enemmän kuin noissa tokmanneissa sun muissa halpiksissa. Ja aivan turha kapistus. Kauha ja vatipesut ne olla pitää, tulee puhdastakin!
Retkisuihku meni koirien pesu -käyttöön, siinä se menettelee.
Meillä sillä pestään saunalla lapset. Etenkin silloin kun on paljon porukkaa mökillä. Lämmin vesi tulee padasta niin retkisuihkulla riittää paremmin. Itse kylä käytän mieluummin kauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos oikeasti ei ole kaivoakaan, se pesuvesi nyt on sun huolistasi pienin. Kannat ihan joka tipan vettä mitä mihinkään tarvitset: juominen, ruuanlaitto, tiskaus jne mukanasi. Ihan. Joka. Tipan.
Minusta taas pesuvesi on isompi ongelma kuin juomavesi tai ruuanlaittovesi. Peseytymiseen menee paljon enemmän vettä kuin noihin muihin
-ohis
Millä tavalla se on ongelma? Kannat kerran muutaman 10 litran tonkan, niin kyllä sillä peseytyy useamman kerran.
Kun on useampi henki mökillä niin aika rasitavaa tuoda pesuvedet.Tai autossa tilaa vievää. Miksei satunnaisesti. Mutta pidemmän päälle akaa rassaamaan . Siksi teimme lopulta kaivon
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan käy koskaan luonnonvesissä uimassakaan? 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladattava retkisuihku, maksaa Tokmannilla n. 20 €.
Mistä se vesi tulee siihen jos tontilla ei ole kaivoa tai järveä tai muuta vesilähdettä?
Vesiastiasta. Jos et tiedä miten mökille järkätään vettä, älä hanki mökkiä. Mulla on muutamakin idea mutta en kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuilo: "Retkisuihku 14,99e, tuukko hakeen?"
Tuoko se veden mukanaan vedettömään paikkaan?
Minä en pidä tästä retki suihkusta. On näppärämpää pestä ihan kauha ja ämpäri-tyylillä
Vihdoin joku samanlainen! 😅 Itse ostin vieläpä tavallista paremman retkisuihkun, jossa virtaus on enemmän kuin noissa tokmanneissa sun muissa halpiksissa. Ja aivan turha kapistus. Kauha ja vatipesut ne olla pitää, tulee puhdastakin!
Retkisuihku meni koirien pesu -käyttöön, siinä se menettelee.
Meillä sillä pestään saunalla lapset. Etenkin silloin kun on paljon porukkaa mökillä. Lämmin vesi tulee padasta niin retkisuihkulla riittää paremmin. Itse kylä käytän
Me ostettiin tuo retkisuihku juuri niiden väitteiden takia, että vesi riittää paremmin. Lopputulos: suihkun kanssa meni jopa vähän enemmän vettä kuin kauhalla 😄 Kauhalla saa esim. hiukset huuhdeltua hyvin ja nopeasti, suihkulla piti liruttaa vaikka kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voisit kierrättää oman virtsasi ja ulosteesi, jos liika hygieenisyys häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pointti on mökissä, jossa ei ole saunaa?
Kai nyt mökillä voi muutakin tehdä kuin saunoa. Tai mulle se ei ainakaan ole mikään ehdoton ajanvietetapa, kotonakin saunon harvoin. Mä korjailen mökkiä, fiksailen pihaa jne
Pitää jossakin peseytyä!!! Paskasenako sä olet siellä? Yök
Miten se sauna siihen vedettömyyteen auttaa? Ja jos on vettä käytettävissä, muuallakin kuin saunassa voi peseytyä. Ei siihen tarvita kuin penkki ja pesuvati.
Tottakai saunaan laitetaan vedet tulemaan!!!
Mistä?
Perinteiset mökkisaunat kyllä kokemukseni mukaan ovat
Etkö ole ikinä kuullut porakaivosta ja pumpusta?
Meillä on porakaivo, oli jo ostettaessa ehto että vettä pitää saada vaikka on rantamökki. Sisälle ei tule vedet vaan kantovesi ja saunalle pieni letku että saa saavit täytettyä . Toimii hyvin
Onko tämä aivan ihana mökki jonkin kusisen minkkitarhan saastuttamalla alueella kun ei niinkin ilmeinen ratkaisu kuin kaivo tule aloittajalle mieleen?
En ostaisi asuinkiinteistöä taajama-alueen ulkopuolelta, jos siinä ei olisi omaa kaivoa, jossa on puhdasta vettä. Toki kaivon voi teettää itsekin ja samoin huonon kaivon voi puhdistaa ja korjauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voisit kierrättää oman virtsasi ja ulosteesi, jos liika hygieenisyys häiritsee.
Meillä on kompostoiva huussi kotona. Että kyllä... Eri
Sähköttömät ja vedettömät mökit ovat persiistä. Tai jos haluat niin ruoski itseäsi ja osta sellainen, ilman rantaa tietty 🥴
Miten siinä talossa on aikaisemmin joku asunut ilman pesumahdollisuutta? Ei nyt sellaista mörskää olekaan, jos se on asumiseen tarkoitettu, edes väliaikaisesti, etteikö joku veden lähde ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pointti on mökissä, jossa ei ole saunaa?
Kai nyt mökillä voi muutakin tehdä kuin saunoa. Tai mulle se ei ainakaan ole mikään ehdoton ajanvietetapa, kotonakin saunon harvoin. Mä korjailen mökkiä, fiksailen pihaa jne
Pitää jossakin peseytyä!!! Paskasenako sä olet siellä? Yök
Miten se sauna siihen vedettömyyteen auttaa? Ja jos on vettä käytettävissä, muuallakin kuin saunassa voi peseytyä. Ei siihen tarvita kuin penkki ja pesuvati.
Tottakai saunaan laitetaan vedet tulemaan!!!
Mistä?
Per
Tietty, maksaa enempi kuin koko mökki
Mistä?
Perinteiset mökkisaunat kyllä kokemukseni mukaan ovat ihan kantoveden varassa. Yleensä e vesi sitten kannetaan joko järvestä/joesta tai kaivosta, mutta se ei tässä ollut mahdollista.