Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten peseytyä kuivanmaan mökissä?

Vierailija
11.07.2025 |

Jos ei ole saunaa eikä kaivoa? Mitä mahdollisuuksia? Miten tuoda pesuvesi? Tai hyödyntää sadevesi? Uhka vai mahdollisuus? Paikka on kyllä aivan ihana. 

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuilo: "Retkisuihku 14,99e, tuukko hakeen?"

Tuoko se veden mukanaan vedettömään paikkaan?

Minä en pidä tästä retki suihkusta. On näppärämpää pestä ihan kauha ja ämpäri-tyylillä

Vihdoin joku samanlainen! 😅 Itse ostin vieläpä tavallista paremman retkisuihkun, jossa virtaus on enemmän kuin noissa tokmanneissa sun muissa halpiksissa. Ja aivan turha kapistus. Kauha ja vatipesut ne olla pitää, tulee puhdastakin!

Retkisuihku meni koirien pesu -käyttöön, siinä se menettelee.

Meillä sillä pestään saunalla lapset. Etenkin silloin kun on paljon porukkaa mökillä. Lämmin vesi tulee padasta niin re

MÄ rakastan retkisuihkua. Vettä ei tartte säästää kun tontilla on 2 kaivoa ja vieressä puhdas järvi. Ämpärillisellä lämmintä vettä suihkuttaa itseä pitkään. Vesi osuu oikeaan kohtaan eikä mene pitkin seiniä kuten kipolla. Pitkien hiusten huuhtelussa ehdoton. 

Vierailija
162/180 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siinä talossa on aikaisemmin joku asunut ilman pesumahdollisuutta? Ei nyt sellaista mörskää olekaan, jos se on asumiseen tarkoitettu, edes väliaikaisesti, etteikö joku veden lähde ole.

Nyt puhutaan mökistä ei vakituisesta asunnosta. On voinut olla joku kaupunkilainen joka ajoi joka päivä virkistyäkseen luonnossa, se oli sitä 60-70 lukua huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mökillä ei ole kaivoa, kun alueella ei ole pohjavettä. Tiskaan ja peseydyn sadevedellä, rännien alla keräyssaavit. Juomavedet kanisterilla kotoa/kaupan hanasta. En pidä hankalana. Viereisessä joessa uidaan, otin siitä ennen pesuvettä. Kyllästyin pumpun ja letkun kanssa sähläämiseen, niin siirryin sadeveteen. 

Eri asia, AP:lla ei ole luonnonvettä ollenkaan. Te pääsette luonnonveteen uimaan, ja itse kyllä peseytyisinkin sillä mielummin. Noihin tynnyreihin kun  alkaa helposti kasvaa levää ja muita mömmöjä, vaikka suoja olisi päällä, kun kumminkinkin katolta kaiken tavaran mukaansa huuhtovat.

Vierailija
164/180 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos oikeasti ei ole kaivoakaan, se pesuvesi nyt on sun huolistasi pienin. Kannat ihan joka tipan vettä mitä mihinkään tarvitset: juominen, ruuanlaitto, tiskaus jne mukanasi. Ihan. Joka. Tipan.

Räystäskourusta kyllä tulee sateella pesuvedeksi kelpaavaa, meillä kärpäsverkko tynnyrin päällä, ei tule roskia.  Muuten joesta 20 litran kanistereilla.

Lisäksi vielä, tiedän että SULLE ei kelpaisi, mutta ole huoletta.  En nirppanokkia tontille laske.

Joo. Sori, että tykkään vedestä. Mielellään puhtaasta ja raikkaasta sellaisesta. Varsinkin esim. ruuanlaitossa ja juotavana. Terkuin kuivanmaanmökin omistaja jolla on KAIVO.

Vierailija
165/180 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hirveästi laskisi sadeveden varaan. Vaikka nyt ollut sateinen kesä suurimmassa osassa maata, niin joka paikassa ei siltikään sada. Kuivina kesinä sitten ei sitäkään vähää. Muutenkaan se sadevesi ei umpikorvessakaan niin puhdasta ole että se sopisi peseytymiseen. 

Et varmaan käy koskaan luonnonvesissä uimassakaan? 😆

Käyn toki. Jonka jälkeen peseydyn puhtaassa vedessä saippuan kanssa. 

Vierailija
166/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuilo: "Retkisuihku 14,99e, tuukko hakeen?"

Tuoko se veden mukanaan vedettömään paikkaan?

Minä en pidä tästä retki suihkusta. On näppärämpää pestä ihan kauha ja ämpäri-tyylillä

Vihdoin joku samanlainen! 😅 Itse ostin vieläpä tavallista paremman retkisuihkun, jossa virtaus on enemmän kuin noissa tokmanneissa sun muissa halpiksissa. Ja aivan turha kapistus. Kauha ja vatipesut ne olla pitää, tulee puhdastakin!

Retkisuihku meni koirien pesu -käyttöön, siinä se menettelee.

Meillä sillä pestään saunalla lapset. Etenkin silloin kun on paljon po

MÄ rakastan retkisuihkua. Vettä ei tartte säästää kun tontilla on 2 kaivoa ja vieressä puhdas järvi. Ämpärillisellä lämmintä vettä suihkuttaa itseä pitkään. Vesi osuu oikeaan kohtaan eikä mene pitkin seiniä kuten kipolla. Pitkien hiusten huuhtelussa ehdoton. 

Minä taas nimenomaan koin ettei pitkät hiukset tulleet tuolla suihkulirulla lainkaan puhtaaksi 😄 Mutta kaipa tämäkin on tottumiskysymys. Kun on aina kauhan kanssa peseytynyt, niin osaa pestä eikä mene pitkin seiniä.

Vettä ei periaatteessa meilläkään säästellä tarvitse, mutta talvella olisi kiva ettei tarvitsisi kantaa sitä vettä saunalle niin usein. No siihenkin on ratkaisu löytynyt ja kannetaan korkeintaan kerta viikkoon.

Vierailija
167/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hirveästi laskisi sadeveden varaan. Vaikka nyt ollut sateinen kesä suurimmassa osassa maata, niin joka paikassa ei siltikään sada. Kuivina kesinä sitten ei sitäkään vähää. Muutenkaan se sadevesi ei umpikorvessakaan niin puhdasta ole että se sopisi peseytymiseen. 

Et varmaan käy koskaan luonnonvesissä uimassakaan? 😆

Käyn toki. Jonka jälkeen peseydyn puhtaassa vedessä saippuan kanssa. 

Voi luoja 😂 Pakko olla provo mutta ihan hauska.

Vierailija
168/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikanaan iso saavi, siihen lämmintä vettä, saavi pyykkinarun taakse ja narulle lakana näkösuojaksi tien puolelle.

Siinä peseydyin, kun vanha sauna oli remontissa, ihan hyvä ratkaisu kesäaikana.

Vierailija
169/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuressa osassa mökkejä on jo aivan ajantasaiset mukavuudet, sähkö,  vesi, lämpö, kylmäkoneet, tietoliikenneyhteydet ym.

Mutta harvemmassa kaupassa on enää varsinaista lihatiskiä, eikä huoltoasemilta saa tankattua 2t bensaa suoraan Tunturin tankkiin.

Enpä kutsuisi "mökiksi" tuollaista, missä samat ominaisuudet kuin kotona.

Enkä ainakaan ostaisi sellaista. Mun mielestä mökillä kuuluu puuhata ulkona, ei katsella telkkaa sisällä. Radion kelpuutan.

Mutta meitä on erilaisia. Kuivan maan mökki kelpais mulle, vesiasian ratkaisisin jollain tapaa.

Ap. Osta, jos on ihana. Ratkot sit vesiongelman yms, entäs puucee? Onko sauna?

Jos matka ei kylille, kotiin ole ongelma, kaikki muu on kyllä järjestettävissä

Vierailija
170/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuressa osassa mökkejä on jo aivan ajantasaiset mukavuudet, sähkö,  vesi, lämpö, kylmäkoneet, tietoliikenneyhteydet ym.

No ei ole  

Ja AP.n mökki voi hyvin olla muuten kuvaamaasi kaltainen, mutta ei ole sitä kaivoa. Ja on vaikka ollut sauna, joka on purettu. 

Niitä kaivoja ja saunoja saa kyllä tehtyä, jos paikka muuten on mieleinen, kuten ilmeisesti on. 

Minä nimenomaan en halua mökillä mitään nettiä, telkkaria tms vaan haluan olla rauhassa. Puhelimessa on netti, se riittää. Sähkö kyllä tulee joten on se jääkaappi ja tulisijalla saa lämmitettyä talvellakin, kun on eristetty mökki. 

Kyllä se kovaa työtä oli, kun nuorina köyhinä ostettiin mökkirähjä. Vähän kerrassaan saatiin korjattua kaikki paikat ja kaasulla keitettiin pari vuotta.  Oli kaasujääkaappikin, mutta pelkäsin sitä oikeastaan. Oli se onnen päivä, kun sähköt saatiin monien vuosien jälkeen. Vesikin oli kaivossa sellaista,ettei uskallettu juoda, vaan tuotiin kanisterisssa kotoa.  Nyt on kunnan vesijohto ja kesävesi.

Miksi ettet puhdistaneet kaivoa? Niitähän voi huoltaa ja puhdistaa, ja pitääkin huoltaa

Vierailija
171/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pointti on mökissä, jossa ei ole saunaa?

Kai nyt mökillä voi muutakin tehdä kuin saunoa. Tai mulle se ei ainakaan ole mikään ehdoton ajanvietetapa, kotonakin saunon harvoin. Mä korjailen mökkiä, fiksailen pihaa jne

Pitää jossakin peseytyä!!! Paskasenako sä olet siellä? Yök

Miten se sauna siihen vedettömyyteen auttaa? Ja jos on vettä käytettävissä, muuallakin kuin saunassa voi peseytyä. Ei siihen tarvita kuin penkki ja pesuvati.

Tottakai saunaan laitetaan vedet tulemaan!!!

Mistä?

Per

Etkö ole ikinä kuullut porakaivosta ja pumpusta?

Olen toki kuullut. Kommentoin lähinnä sitä, että pelkkä saunan olemassaolo ratkaisisi vedettömyyden. Jos sinne saunaan saataisiin vesi, toki se vesi saataisiin tulemaan ilman saunaakin.

Ja tosiaan omat kokemukseni perinteisistä mökeistä on se, että viimeiseksi se vesijohto vedetään saunaan. Mökissä voi olla kaikki mukavuudet, mutta vesien kanto saunaan on osa sitä mökkisaunomisrituaalia. 

Vierailija
172/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadevesi meillä on peseytymiseen ja jos on vähäsateinen kesä niin silloin tuodaan vesi kotoa.

Vierailija
173/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkisuihku. Vati ja kauha. Kaivo. Uimahalli. Säästä vettä. Kaupasta kanisterit täyteen. 

Vierailija
174/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot tynnyrit joka nurkalle, isommalla sateella saa helposti kymmeniä tai satojakin litroja vettä talteen. Selvitä onko lähellä lähde tai kaivo jota voi/ saa käyttää.

Vierailija
175/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mökissä voi olla kaikki mukavuudet, mutta vesien kanto saunaan on osa sitä mökkisaunomisrituaalia."

Tämä. Ja meillä ihan vakinaisessa asumisessakin näin. Vesien kanto, pihasaunan lämmitys rentouttaa.

Vierailija
176/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät sadeveden säiliöön. Siitä pesuvesi.

Vierailija
177/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökki on mieluinen ja haluaisin sen, niin tekisin sinne kaivon. Helpottaa aika paljon, kun vesiä ei tartte kuljettaa mukana.

Vierailija
178/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa tyhjiä 10 litran mehukanistereita, huuhdo ne vedellä ja kas näin sinulla on vedenkuljetus järjestyksessä. Retkisuihku todellakin vähentää vedenkulutusta. Jos ei saunaa niin lämmitä vesi liedellä tai vaikka avotulella. 

Vierailija
179/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa tyhjiä 10 litran mehukanistereita, huuhdo ne vedellä ja kas näin sinulla on vedenkuljetus järjestyksessä. Retkisuihku todellakin vähentää vedenkulutusta. Jos ei saunaa niin lämmitä vesi liedellä tai vaikka avotulella. 

Kuten tässäkin ketjussa todettu, ei se retkisuihku välttämättä kulutusta vähennä. Tämähän riippuu ihan siitä miten on tottunut vettä käyttämään ja ilman suihkua peseytymään.

Vierailija
180/180 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä (nykyään mulla kun vanhemmat ovat vanhuuttaan kuolleet) on kuivanmaan mökki, rakennettu 1930-luvulla, ja siellä on alusta asti ollut sauna ja kaivo. Kaivosta saadaan juoma-, pesu- ja kasvimaankasteluvedet. Onhan se vähän rankkaa nostaa vettä ämpärillä, mutta hyvää käsijumppaa.

Aika erikoista jos tontille ei ole koskaan tehty kaivoa.