Miten peseytyä kuivanmaan mökissä?
Jos ei ole saunaa eikä kaivoa? Mitä mahdollisuuksia? Miten tuoda pesuvesi? Tai hyödyntää sadevesi? Uhka vai mahdollisuus? Paikka on kyllä aivan ihana.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Mikä pointti on mökissä, jossa ei ole saunaa?
Saunahullujen propagandaa. Sauna ei ole tarpeellinen. Jonkinlainen peseytymismahdollisuus on.
Meillä on tuollainen mökki. Alue on kalliota, eli pitäisi tehdä kalliimpi porakaivo, ja tuolla alueella on ruosteisen vesi helposti. On ihan vaan tuotu vesi kotoa astioilla. Niitä astioita voi sitten täyttää jossain lähellä, jos on pidempi mökkimatka, meillä sen verran että on helppo tuoda parin päivän vedet.
Mökillä on sauna, joten peseytyminen onnistuu siellä. On myös vesistö, mutta vesi on kovin humuspitoista, joten en halua peseytyä sillä, ennemmin tuon sen pesuvedenkin.
Minulle naisena riittää koko pesuun, myös hiusten pesuun 10 litraa vettä. Tämä on moneen kertaan todettu. Toki on mukavampaa, jos vettä on käytössä enemmän. Tässä on tärkeää helposti huuhtoutuva shampoo, esim. Hieno suomalainen, xz, linna, palashampoo jne. Jotkut shampoot huuhtoutuvat huonommin, jolloin vettä menee paljon enemmän. Lisäksi ensin vain kastellaan nopeasti hiukset ja vartalo, laitetaan shampoo ja sitten saippua ja lopuksi huuhdellaan kaikki kerralla. Minulla on pitkät hiukset, parhaimmillaan ollut takapuoleen, muttei ne kovin paksut ole.
AP.lle ei kukaan voi mitään yksiselitteistä vastausta antaa.
Peseytyä voi vaikka siten, että peseytyy pihalla. Jos lähellä on muita mökkejä tai kulkijoita, voi pingoittaa pressusta jonkinlaisen karsinan, missä voi pestä. Sen veden saa lämmitettyä kattilassa hellalla. Jos 10 litraa vettä riittää, siitä tulee aika hyvä jos kiehauttaa vaikka 4-5 litraa, ja lantraa sen sillä kylmällä vedellä sopivaksi.
Se, että AP kysyy asiasta eikä muodosta itse mielipidettä tai keksi ratkaisua, tuo kyllä mieleen, että ei ole AP.lle sopiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuilo: "Retkisuihku 14,99e, tuukko hakeen?"
Tuoko se veden mukanaan vedettömään paikkaan?
Minä en pidä tästä retki suihkusta. On näppärämpää pestä ihan kauha ja ämpäri-tyylillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt mökillä voi muutakin tehdä kuin saunoa. Tai mulle se ei ainakaan ole mikään ehdoton ajanvietetapa, kotonakin saunon harvoin. Mä korjailen mökkiä, fiksailen pihaa jne
Pitää jossakin peseytyä!!! Paskasenako sä olet siellä? Yök
Miten se sauna siihen vedettömyyteen auttaa? Ja jos on vettä käytettävissä, muuallakin kuin saunassa voi peseytyä. Ei siihen tarvita kuin penkki ja pesuvati.
Minun piti elää yli kuusikymppiseksi, että saan tietää, että on kesäpaikkoja, jotka eivät ole joko veden äärellä tai ettei ole kaivoa tai edes lähdettä. Kyllä tehdään elämä hankalaksi, jos kaikki vesi pitää roudata. Kosteuspyyhkeitä?!!! Ajaa tunti johonkin suihkuun?!?!!! Vapaa maa, toisaalta.
Asunto autoissa asuvat peseytyy vedellä mikä täytetään huolto asemalla . Pieni suihku bidee. Mutta reissussa käyvät uimassa joessa tai järvessä . Sadevettä saa talteen vaikka muoviin kun antaa sataa siihen tai vatiin. Varokaa ihmeessä kun vanhoilla tonteilla on ollut monia kaivoja , niihin voi pudota !!! Sieltä ei pääse pois millään. Myös elukkakuopat. Ja navettojen ulostemassat on haudattu sinne. Kuin ulkovessan. Parasta kun käy pesulla ennen menoa. Ja vaikka pyytää vanhojen kaivojen paikka tiedot . Ettei putoa sinne. Ne on toki kuivia. Miten nyt jollain teltta retkellä kukaan mitään peseydy ! Kyllä muutaman päivän kestää. Savetti on helppo millä pyyhkii vähän. Usein jos ei ole sähköjä niin nuotiolla lämmittää vähän teevettä ja pesuvettä. Kuiva shampoo on hyvä !!!
No olen peseytynyt ulkosalla ihan pesuvadin ja kauhan avulla. Ei ongelmaa eikä vettä oikeasti mene kovin montaa litraa. Me ollaan vaan totuttu lotraamaan kymmeniä litroja vettä joka päivä suihkussa. Se ei ole ollenkaan pakollista puhtauden kannalta, vähempikin riittää.
Jos siellä on kunnon räystäskourut niin osta pari punttua alle ja verkkopäälleniin ei roskaannu.. Sadevesi on erinomaista pesuvettä. Juomaveden voi tuoda kanistereissa.
Sama ongelma on meren rannalla olevissa mökeissä.
Onko sähköä? Vedenkeittimellä lämmität tilkan vettä ja revit vanhan froteepyyhkeen pieniksi pesulapuiksi.
Toinen vaihtoehto on laittaa mustaan muovipussiin aurinkoon märät pesulaput.
Pyyhit itsesi ylhäältä alas ja puhtaasta likaiseen.
Itse käytän tätä keinoa laavulla yöpyessäni. Kosteaan naama lappuun tippa voidetta, niin noki lähtee kivasti pois. Varpaisiin tippa saippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Suuressa osassa mökkejä on jo aivan ajantasaiset mukavuudet, sähkö, vesi, lämpö, kylmäkoneet, tietoliikenneyhteydet ym.
No ei ole
Ja AP.n mökki voi hyvin olla muuten kuvaamaasi kaltainen, mutta ei ole sitä kaivoa. Ja on vaikka ollut sauna, joka on purettu.
Niitä kaivoja ja saunoja saa kyllä tehtyä, jos paikka muuten on mieleinen, kuten ilmeisesti on.
Minä nimenomaan en halua mökillä mitään nettiä, telkkaria tms vaan haluan olla rauhassa. Puhelimessa on netti, se riittää. Sähkö kyllä tulee joten on se jääkaappi ja tulisijalla saa lämmitettyä talvellakin, kun on eristetty mökki.
Vierailija kirjoitti:
Minun piti elää yli kuusikymppiseksi, että saan tietää, että on kesäpaikkoja, jotka eivät ole joko veden äärellä tai ettei ole kaivoa tai edes lähdettä. Kyllä tehdään elämä hankalaksi, jos kaikki vesi pitää roudata. Kosteuspyyhkeitä?!!! Ajaa tunti johonkin suihkuun?!?!!! Vapaa maa, toisaalta.
Meidän mökki on kallioisella merenrannalla. 2 kaivoa, mutta ei kaivoista ole suurimmaksi osaa aikaa vettä.
Aiemmin kerättiin sadevettä katon rännin kautta. Nyt sinne on vedetty kunnan krsävesijohto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos oikeasti ei ole kaivoakaan, se pesuvesi nyt on sun huolistasi pienin. Kannat ihan joka tipan vettä mitä mihinkään tarvitset: juominen, ruuanlaitto, tiskaus jne mukanasi. Ihan. Joka. Tipan.
Räystäskourusta kyllä tulee sateella pesuvedeksi kelpaavaa, meillä kärpäsverkko tynnyrin päällä, ei tule roskia. Muuten joesta 20 litran kanistereilla.
Lisäksi vielä, tiedän että SULLE ei kelpaisi, mutta ole huoletta. En nirppanokkia tontille laske.
Et voi määrätä kuka astuu tontillesi.
Olet kuin joku 5 vuotias 🤣 et kyllä voi määrätä mua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt mökillä voi muutakin tehdä kuin saunoa. Tai mulle se ei ainakaan ole mikään ehdoton ajanvietetapa, kotonakin saunon harvoin. Mä korjailen mökkiä, fiksailen pihaa jne
Pitää jossakin peseytyä!!! Paskasenako sä olet siellä? Yök
Miten se sauna siihen vedettömyyteen auttaa? Ja jos on vettä käytettävissä, muuallakin kuin saunassa voi peseytyä. Ei siihen tarvita kuin penkki ja pesuvati.
Tottakai saunaan laitetaan vedet tulemaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuressa osassa mökkejä on jo aivan ajantasaiset mukavuudet, sähkö, vesi, lämpö, kylmäkoneet, tietoliikenneyhteydet ym.
No ei ole
Ja AP.n mökki voi hyvin olla muuten kuvaamaasi kaltainen, mutta ei ole sitä kaivoa. Ja on vaikka ollut sauna, joka on purettu.
Niitä kaivoja ja saunoja saa kyllä tehtyä, jos paikka muuten on mieleinen, kuten ilmeisesti on.
Minä nimenomaan en halua mökillä mitään nettiä, telkkaria tms vaan haluan olla rauhassa. Puhelimessa on netti, se riittää. Sähkö kyllä tulee joten on se jääkaappi ja tulisijalla saa lämmitettyä talvellakin, kun on eristetty mökki.
Meillä ei puhelimen netti eikä edes puhelin toimi ilman wifiä. Eli katolle korkea antenni, siitä yhteys wifiin ja puhelutkin sitä kautta. Muuten olemme täällä ihan yhteiskunnan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Liityt kunnan vesijohtoverkostoon.
Juokse nyt jo helvettiin höpöttämästä.
Vierailija kirjoitti:
Sit pitää olla iso peräkärry jossa 1000litran vesisäiliö ja se täytetään ja kärrätään sinne. Pienempikin voi olla,useammin vaan käy kylillä täyttämässä.
No ei todellakaan tarvitse. Riittää vaikkapa muutama kannellinen ämpäri tai niitä parinkymmenen litran vesikannuja, jotka täytetään kotona ja nostetaan astiat auton peräkonttiin. Mökillä se peräkontti avataan ja kannetaan ne astiat sitten vaikka mökkiin. Todella helppoa ja nopeaa
En veisi isoa määrää vettä kerralla, ennemmin aina mennessäni, jotta on sitten raikkaampakain se vesi. Tuollainen ämpäri tai 40 litran saavi on helpompi pestä kuin sellainen kanisteri. Saavi on kätevin, jos jaksaa sen nostaa ja on vaikka siis sauna, mihin tarvii vettä, ämpärit taas käytössä kätevämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sähköä? Vedenkeittimellä lämmität tilkan vettä ja revit vanhan froteepyyhkeen pieniksi pesulapuiksi.
Toinen vaihtoehto on laittaa mustaan muovipussiin aurinkoon märät pesulaput.
Pyyhit itsesi ylhäältä alas ja puhtaasta likaiseen.
Itse käytän tätä keinoa laavulla yöpyessäni. Kosteaan naama lappuun tippa voidetta, niin noki lähtee kivasti pois. Varpaisiin tippa saippuaa.
Lisäys.
Vettä kuluu pari desiä. Toki voi käsidesin kanssa puhdistaa etenkin puskakakan ja pissan jälkeen. Mutta en tykkää käsidesistä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunahullujen propagandaa. Sauna ei ole tarpeellinen. Jonkinlainen peseytymismahdollisuus on.
Saahan sitä jokainen tehdä elämässään mitä haluaa. Itseni on vaan mökissä ykkösasia sauna, kakkonen järvi. Muuta ei hirveästi tarvita. Joten saunaton kuivan maan paikka on vaan niin kaukana siitä, mitä itse ajattelen mökkeilystä.
Tuoko se veden mukanaan vedettömään paikkaan?