Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan pääjohtaja ehdottaa lapsilisään järjetöntä muutosta: Bonuksia teiniäideille! (yle)

Vierailija
11.07.2025 |

Kelan uusi pääjohtaja Lasse Lehtonen ehdottaa radikaalia muutosta lapsilisään: mitä nuorempana saa ensimmäisen lapsen, sitä suurempi olisi lapsilisä. Lehtonen haluaa tällä tavoin kannustaa synnyttämään nuorempana, jotta syntyvyys saataisiin nousuun. Hänen mukaansa nykyinen malli, jossa ensimmäisestä lapsesta saa vähiten lapsilisää, ei ole järkevä. Lisäksi Lehtonen haluaisi lisätä vakuutusperusteisuutta Kelan rahoitukseen, mikä käytännössä tarkoittaisi korkeampia maksuja työntekijöille ja työnantajille. Hän myös ehdottaa yksinkertaisempaa yleistukea monimutkaisten tukien sijaan.

Kelan pomolla on nyt mennyt hommat pahasti sekaisin. Nytkö valtio aikoo maksaa teinitytöille siitä, että he hankkivat lapsia mahdollisimman varhain? Lehtosen ehdotus on pöyristyttävä, sillä eihän lapsia voi alkaa synnyttää vain rahasta! Entä ne vastuulliset ihmiset, jotka opiskelevat ensin, käyvät töissä ja perustavat perheen vakaalta pohjalta miksi heitä rangaistaan? Lehtonen sysää samalla Kelan kulut työntekijöiden maksettavaksi ja rankaisee niitä, jotka yrittävät tehdä asiat järkevästi. Onko tässä enää mitään järkeä?

Kommentit (245)

Vierailija
141/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivopieru kesäterassilta ehkä. Tuskin menee eteenpäin.

Johan siihen tartuttiin, kansanedustaja Laiho ja ministeri Grahn-Laasonen.

Vierailija
142/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihanaa saatiin uus setämies korokkeelle.

No 25 vuotta onkin kulunut edellisestä miespääjohtajasta, joten eikö nyt ollutkin setien vuoro?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhhet tarvitsevat palveluita. Siinä ei joku teiniäitibonus paina, jos hallitus kurjistaa muuten lapsiperheitä.

Vierailija
144/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 25 vuotta onkin kulunut edellisestä miespääjohtajasta, joten eikö nyt ollutkin setien vuoro?

Substanssiosaaminen puuttuu tältä setämieheltä.

Vierailija
145/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin isossa sairaalassa oltiin onnellisia, kun pääsivät hänestä eroon. Kokoomuslainen on kokoomuslainen. 

Vierailija
146/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Substanssiosaaminen puuttuu tältä setämieheltä.

No ei todellakaan puutu!

Vierailija
147/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhhet tarvitsevat palveluita. Siinä ei joku teiniäitibonus paina, jos hallitus kurjistaa muuten lapsiperheitä.

Mistä ihmeen teiniäideistä täällä puhutaan. Ei Lasse Lehtonen ehdottanut muuta kuin, että naisia voisi kannustaa lasten tekoon alle 30-vuotiaana. Uskon, että hän myös kannustaa naisia hankkimaan ammatin ennen kuin lapsia aletaan hankkia. Itse olen saanut ensimmäisen lapsen 25 vuotiaana valmiina sairaanhoitajana.

Nämä tahallaan väärinymmärrykset ovat raivostuttavia.

Vierailija
148/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevä ehdotus jos se vain rajattaisiin koskemaan kantaväestöä. Muussa tapauksessa se vain kiihdyttää valkoisten korvaamista

Vierailija
149/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muutama kymppi kuukaudessa ei riitä siihen, että henkilö, joka mahd. opiskelee ja uran alkuvaiheessa elää löysässä hirressä pätkätöiden kanssa haluaisi aikaistaa lasten tekoa. 

Fakta on se, että se lapsen teko nuorena viivästyttää työmarkkinoille pääsyä ja työkokemuksen kartuttamista ellei satu olemaan niin hyvä tilanne, että saa vakityön jo nuorena. Lasten teko vaikuttaa eläkkeeseenkiin huomattavasti ja se kohdistuu nimen omaan naisten eläkkeisiin ja naisilla se palkkataso on muutenkin keskimääräistä miehiin verrattuna pienempi.

Kaunis ajatus, mutta ei tuollaisella lillukanvarsilla aiheuteta muuta kuin lisäkustannuksia valtiolle. Eli ne ihmiset jotka jo lähtökohtaisesti haluavat tehdä lapset nuorina, hyötyvät mikä on toki ihan ok. Mutta ei se syntyvyyttä nosta. 

Vierailija
150/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin isossa sairaalassa oltiin onnellisia, kun pääsivät hänestä eroon. Kokoomuslainen on kokoomuslainen. 

Entäs demari, aina käsi toisten taskussa.

Vierailija
151/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeen teiniäideistä täällä puhutaan. Ei Lasse Lehtonen ehdottanut muuta kuin, että naisia voisi kannustaa lasten tekoon alle 30-vuotiaana. Uskon, että hän myös kannustaa naisia hankkimaan ammatin ennen kuin lapsia aletaan hankkia. Itse olen saanut ensimmäisen lapsen 25 vuotiaana valmiina sairaanhoitajana.

Miten joku bonus kannustaa, jos lapsiperheiden palvelut muuten heikkenevät?

Vierailija
152/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään muutama kymppi kuukaudessa ei riitä siihen, että henkilö, joka mahd. opiskelee ja uran alkuvaiheessa elää löysässä hirressä pätkätöiden kanssa haluaisi aikaistaa lasten tekoa. 

Fakta on se, että se lapsen teko nuorena viivästyttää työmarkkinoille pääsyä ja työkokemuksen kartuttamista ellei satu olemaan niin hyvä tilanne, että saa vakityön jo nuorena. Lasten teko vaikuttaa eläkkeeseenkiin huomattavasti ja se kohdistuu nimen omaan naisten eläkkeisiin ja naisilla se palkkataso on muutenkin keskimääräistä miehiin verrattuna pienempi.

Kaunis ajatus, mutta ei tuollaisella lillukanvarsilla aiheuteta muuta kuin lisäkustannuksia valtiolle. Eli ne ihmiset jotka jo lähtökohtaisesti haluavat tehdä lapset nuorina, hyötyvät mikä on toki ihan ok. Mutta ei se syntyvyyttä nosta. 

Juuri näin. Ihmisillä on oikeus opiskella ja tehdä töitä ennen lapsia. Ei kaikilla ole ajatusta alkaa nuorena kotiäidiksi.

Vierailija
153/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku edes kehtaa ehdottaa tuollaista. Onko kolmikymppinen vanha äidiksi?

Vierailija
154/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sari sairaanhoitaja siellä taas elää ja hengittää kokoomusta 

Vierailija
155/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä. Huomaa kyllä, että  mies on miettinyt.

Vierailija
156/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku bonus kannustaa, jos lapsiperheiden palvelut muuten heikkenevät?

Tärkeä aihe nostaa keskusteluun kaikki lapsiperheiden tuet. Tämähän on siksi Lehtoselta hyvä avaus.

Toki hän olisi voinut viettää virkamiehen lokoisaa lomaa, mutta hän olikin töissä heinäkuu-hiljaisessa Kelan pääkonttorissa.

Eikö sille voisi nostaa peukkua, eikä haukkua Lehtosta pataluhaksi.

Vierailija
157/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole mikään vasikka, pentu ...

Lapsi tarvitsee kodin ja huolenpitäjät.

Vierailija
158/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös sairaanhoitaja ja tiedän että hoitajat jäävätkin usein pitkille hoitovapaille. Se johtuu ehkä työn kuormittavuudesta, mutta kuormitukseen tulisi olla muita ratkaisuja kuin hoitovapaat. Luulen, että vanhempana lapsensa tehneet ovat kouluttautuneet pidemmälle.

Vierailija
159/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sari sairaanhoitaja siellä taas elää ja hengittää kokoomusta 

Enpä minä ole koskaan Kokoomusta äänestänyt, nimenikään ei ole Sari.

Vierailija
160/245 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jummi, ensin se saa ihmisiä steriiliksi ja poistaa osan kokonaan, nyt jakaisi bonusta lisää tekeville... 

Toivottavasti edes siinä otettaisiin huomioon, ettei jaeta sitä muiden kulttuurien naisille, jotka muutenkin tehtailee lapsia liikaa ja kohta on paikalliset vähemmistönä ja uhattuna omassa kotimaassaan. Saksassa ongelmaan jo heräilty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme