Toisesta ketjusta tuli mieleen jossa haukuttiin matkatilille joka kk 420€ säästävä, että mitä tässä on vikaa?
Jos tulot 2200€/kk niin eiköhän niitä riitä muuhunkin kuin matkailuun?
Kuinka paljon sinä laitat rahaa sivuun matkailua varten? Eikö se parempi ole säästää etukäteen rahaa ja sitten reissun jälkeenkin on edelleen niitä säästöjä jäljellä, kuin että joutuisi matkan jälkeen lyhentämään luottokortti-, Klarna- ties mitä velkojaan pakosta?
Musta se on hienoa tulla reissusta kotiin, maksaa kaikki luottokortit nollille ja silti sen jälkeenkin löytää matkatililtään 2400€ seuraavan reissun pesämunaksi...
Kommentit (170)
Ja samaan linnaan ne idiootitkin jotka ottaa niitä vippejä
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kuin aloittajan mielestä 2200 olisi hyvä palkka...
No siinä aiemmassa ketjussa kylläkin kirjoitin että minut lasketaan pienituloiseksi niin vastaukset olivat tyyppiä ehei
Jos tulot on 2200 euroa ja siitä laittaa aina matkatilille yli 400 euroa, niin siitä voi päätellä, että muihin säästöihin ei juuri rahaa menee. Mikäs siinä, jos haluaa käyttää kaikki rahat matkusteluun, mutta itse en tuollaisella suhteella säästäisi. Laittaisin vähemmän matkatilille ja enemmän rahastoihin, osakkeisiin ja muihin säästöihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulot on 2200 euroa ja siitä laittaa aina matkatilille yli 400 euroa, niin siitä voi päätellä, että muihin säästöihin ei juuri rahaa menee. Mikäs siinä, jos haluaa käyttää kaikki rahat matkusteluun, mutta itse en tuollaisella suhteella säästäisi. Laittaisin vähemmän matkatilille ja enemmän rahastoihin, osakkeisiin ja muihin säästöihin.
On mulla muihinkin säästöihin n. 300€ per kk. Tuo 420€ tuli siitä kun ajattelin että 5000€ per vuosi olisi kiva matkabudjetti. Pääsee välillä lähemmäs ja välillä kauemmaksikin samalla säästöllä.
Ei mulla mitään matkatiliä ole, teen joka vuoden alussa budjetin exceliin ja kirjaan sinne kaikki menot, paitsi ruokakauppakuitteja en jaksa. Jätän ruokaan jonkun summan ja ylijäävän osan säästän säästötilille ja katson sitten, että riittääkö rahkeet reissuun. Tänä vuonna ei riitä, taloyhtiön remppalasku tulee syksyllä jotain 5500 euroa ja mulla on tietty pohjakassa, joka pitää jäädä, pidän periaatteena sitä vähintään kolmen kuukauden palkkaa. En tykkää elää kädestä suuhun. Olen joskus ollut aivan persaukinen.
Maksan taloyhtiön velat aina pois, ei jää rahoitusvastikkeeksi. Ja luottokortti ei kyllä vingu, se on mulla vain äärimmäisenä hätävarana.
(Ei kyllä haittaa, matkustan työn puolestakin noin kerran kuussa ja kokoukset on yleensä paripäiväisiä. Siinä alkaa Eurooppa tulla tutuksi, kun kokouksen jälkeen lähtee iltalenkille, jos ei ole muuta ohjelmaa. Reissaamiseenkin voi väsähtää...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä aiemmassa ketjussa kylläkin kirjoitin että minut lasketaan pienituloiseksi niin vastaukset olivat tyyppiä ehei
No et olekaan, koska tuo 2200 euroa on nettotulosi. Tämä kyllä selitettiin sinulle siellä toisessa ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et olekaan, koska tuo 2200 euroa on nettotulosi. Tämä kyllä selitettiin sinulle siellä toisessa ketjussa.
Niin, nyt sitten taas joku toinen vastaaja selittää että eipä ole kummoisetkaan tulot. Niin tai näin, aina sanomista
Lapsettomien ongelma, joku matkatili.
Vierailija kirjoitti:
Väärin, jo aikuisen lapsen vanhemmasta kyse joka usein maksaa lapsensakin reissuun
En budjetoi erikseen säästöjäni matkoihin vaan säästötililläni on riittävästi varoja niin matkustamiseen kuin pahan päivän varalle. Saan palkastani tavallisesti säästöön joku 800-1000 euroa kuukaudessa.
Tänä vuonna on huomattavia terveydenhuoltomenoja tiedossa (vähintään 20 000 euroa), mutta olen silti pystynyt tekemään pidemmän reissun Aasiaan. Toki en ole nyt heti lähdössä uudelle kaukomatkalle ennen kuin säästöjä on saatu kartutettua lisää, mutta voisin hyvin tehdä viikonloppureissuja tai lähteä viikoksi Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla muihinkin säästöihin n. 300€ per kk. Tuo 420€ tuli siitä kun ajattelin että 5000€ per vuosi olisi kiva matkabudjetti. Pääsee välillä lähemmäs ja välillä kauemmaksikin samalla säästöllä.
Ja tietysti sitten tämän lisäksi vielä lomarahat erikseen, ne unohdin kun ne menevät aina suoraan joulutilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä on säästää etukäteen jos matkoilla ehdottomasti haluaa. Summan voinee. Jokainen päättää itse.
Minulla taas ei ole matkoille mitään hinkua, niin käytän sen summan joka kuu nostaakseni arkielämäni tasoa. En saa enkä tarvitse paris kallista törsäysviikkoa kerran vuodessa, elämäni on kivaa joka päivä.
Meinaatko siis että matkatilille rahaa laittava kituuttaa elämästään 50 viikkoa ja matkalla elää 2 viikkoa kuin kroisos? Ei se nyt ihan noinkaan mene.
Noinhan ne matkustelemattomat mielellään ajattelevat. Jännän mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Niin me ollaan erilaisia, me ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä on säästää etukäteen jos matkoilla ehdottomasti haluaa. Summan voinee. Jokainen päättää itse.
Minulla taas ei ole matkoille mitään hinkua, niin käytän sen summan joka kuu nostaakseni arkielämäni tasoa. En saa enkä tarvitse paris kallista törsäysviikkoa kerran vuodessa, elämäni on kivaa joka päivä.
Meinaatko siis että matkatilille rahaa laittava kituuttaa elämästään 50 viikkoa ja matkalla elää 2 viikkoa kuin kroisos? Ei se nyt ihan noinkaan mene.
Itse asiassa mä luulen että aika monikin tekee noin. Siis törsää, ainakin tietyissä kohteissa oikein elvistellään että luodaan varakas vaikutelma itsestä, jos vaikka tarttuis joku misu käskynkkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa mä luulen että aika monikin tekee noin. Siis törsää, ainakin tietyissä kohteissa oikein elvistellään että luodaan varakas vaikutelma
No kuulostaapa vieläkin oudommalta kun itse en reissuillani useinkaan ota edes pisaraakaan alkoholia saati että iskisin siellä jotain misuja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, jo aikuisen lapsen vanhemmasta kyse joka usein maksaa lapsensakin reissuun
Suurempi osa lapsellisista ei matkustele. Eli ei oo lapsellisten ongelma vaan lapsettomien. Lapselliset laittaa rahansa elämiseen. Mun tuttavapiirissä on yksi ainoa perhe, joka matkustelee lasten kanssa. Ja mun tuttavapiirissä on lapsiperheitä kymmenittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurempi osa lapsellisista ei matkustele. Eli ei oo lapsellisten ongelma vaan lapsettomien. Lapselliset laittaa rahansa elämiseen. Mun tuttavapiirissä on yksi ainoa perhe, joka matkustelee lasten kanssa. Ja mun tuttavapiirissä on lapsiperheitä kymmenittäin.
Kyllähän tuolla yksikin yh sanoi laittavansa melkein satasen matkatilille joka kuukausi. Ja lapsensa reissaavat toisen vanhemman kanssa myös (enemmän). Matkatili voi olla juuri sen kokoinen mihin itse kullakin perheellä on rahaa. Jotkut säästävät Lintsin reissuun, toiset Karibialle
Kaikki raha mikä makaa jollain tilillä menettää arvoaan inflaation takia jatkuvasti. Minulla on aina kaikki tilit nollilla ja rahat tuottamassa.