Mikä on tekosyysi siihen, että et osta 100.000€ maksavaa sähköautoa joka kulkee miltei ilmaiseksi 500km?
Kuitenkin kyseessä on vain noin kolmasosa suomalaisen perusasunnon markkinahinnasta.
Kommentit (210)
Varmaan se kun en tarvi autoa. edellisellä ajelin joskus jopa yli 500km vuodessa...
Nyt mennään muilla keinoin.
Lentämällä helpompaa mennä reissut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ilmaiseksi kulje jos sä olet maksanut siitä sata tonnia. Sillä summalla ostelee aika paljon bensaa.
vertaa sitä sadan tonnin polttikseen. Ei kai kukaan järkevä sitä muuhun vertaisikaan
Vanhalla paskalla körröttelevän bensalenkkarin ulinaketju nro 83762. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesla model 3 saa käytettynä 20 000 eurolla niin ei tarvitse ihan 100 000 euroa maksaa. Luvattu range jotain 630km, realistinen jotain 550-600 jos ei aja kuin aasi. Suurimmilla talvipakkasilla tippuu 380-480km rangeen, riittää ainakin minulle.
Ja lehmätkin lentää...
Ajat talvipakkasilla käytännössä vain 160 km katkoajoa.
Lasketaanpa, WTTP 630km (vanhassa model 3:ssa taisi olla muuten vähemmän), akun kunto laskenut 30%, talvipakkanen syö toimintamatkasta noin 40%, et pakkasellakaan aja akkua tyhjäksi vaan tuonne 20% rajalle, et lataa akkua kuin 80% (suositus 80-90%).
Eli 630 km x 0,7 x 0,6 x 0,6 = 159 km.
Ei se ihan pelkkää insinöörimatikkaa ole, myös akun lämpötila vaikuttaa jonkun verran. Matkustamon lämpötila vaikuttaa eniten. Eli jos on nopea pysähdys, ei ehdi jäähtyä, sähköä ei tarvita uudelleen lämmitykseen niin paljon.
Ihmettelen noin pessimististä laskelmaa, mun autolla on wltp vaatimaton 340 ja ajan sillä talvella 200km. Kyllä useimmat ajaa autoaan vaikka on alle 20% varausta (etenkin Tesla, niillä rangen näyttö on tarkka, ei tule rangeahdistus vielä jostain 20%:sta ) ja akun voi useimmissa autoissa ladata sinne 100%, kun akustossa on itsessään tuo "puskuri" piilossa.
Mulle joku naurahti kun kysyi, paljonko ajaa talvella, ja sanoin että 200km. Minä ja pari muuta seurueen sähköautoilijaa, katsottiin vähän suu auki, että mikä siiinä nauratti. Jos sillä ei jää välille, niin sehän riittää? Rakkaat polttiskuskit, kun auton range ei ole se tärkein ominaisuus. Jos olisi niin mulla olisi edelleen diesel bemari. Mulle tärkeintä on kiihtyvyys, teho, vääntö, välitön vaste, ajomukavuus, hiljainen ajo, kotilatauksen helppous. Ei välttämättä tässä järjestyksessä.
Miksi pitäisi ostaa 100 000 euron auto? On niitä paljon kalliimpiakin, myös polttomoottorimalleina.
Käytän ennemmin nuorten naisten panemiseen.
Uusi tekniikka pelottaa monia. Menin erään valmistajan sivuille katsomaan, siellä kerrotaan sähköautoista "tutustu sähköauton lataukseen" "kuinka sähköautot toimivat" ja vaikka kuinka paljon asiaa. Kuin -- anteeksi, pienelle lapselle. :) Ilmeisesti on tehty markkinatutkimusta ja huomattu, että monille sähköön siirtymisen este on uuden tekniikan pelko.
Tuolla sivuilla fiilis oli että ei tarvi pelätä. ota kädestä kiinni, katsotaan yhdessä kuvia. :)
Vierailija kirjoitti:
Uusi tekniikka pelottaa monia. Menin erään valmistajan sivuille katsomaan, siellä kerrotaan sähköautoista "tutustu sähköauton lataukseen" "kuinka sähköautot toimivat" ja vaikka kuinka paljon asiaa. Kuin -- anteeksi, pienelle lapselle. :) Ilmeisesti on tehty markkinatutkimusta ja huomattu, että monille sähköön siirtymisen este on uuden tekniikan pelko.
Tuolla sivuilla fiilis oli että ei tarvi pelätä. ota kädestä kiinni, katsotaan yhdessä kuvia. :)
Modernin ajan luddiitteja.
Pitkäaikaistyöttömänä mun vuositulot on noin reilu 7000e käteen joten millä sitä muutenkaan elää.
Dcf. Tai annuiteetti per km. Sähköpyörä maksoi enämpi kuin edellinen autoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesla model 3 saa käytettynä 20 000 eurolla niin ei tarvitse ihan 100 000 euroa maksaa. Luvattu range jotain 630km, realistinen jotain 550-600 jos ei aja kuin aasi. Suurimmilla talvipakkasilla tippuu 380-480km rangeen, riittää ainakin minulle.
Ja lehmätkin lentää...
Lasketaanpa, WTTP 630km (vanhassa model 3:ssa taisi olla muuten vähemmän), akun kunto laskenut 30%, talvipakkanen syö toimintamatkasta noin 40%, et pakkasellakaan aja akkua tyhjäksi vaan tuonne 20% rajalle, et lataa akkua kuin 80% (suositus 80-90%).
Perseestään lukuja repimällä toki pääsee aina ihan siihen tulokseen minkä haluaa. Todellisuuden kanssa noilla luvuillasi taas ei ole paljonkaan tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
30 000 eurolla jo saa sähköauton, jos haluaa uutena ostaa. Käytettyjä toki paljon halvemmalla sitten.
Käytetyillä useimmat ajavat ja ostavat.
Miksi ostaa joku sähköhärveli kun samalla rahalla saa premium autoja?
Eikä reilu satanen kuussa polttoaineeseen ole iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ilmaiseksi kulje jos sä olet maksanut siitä sata tonnia. Sillä summalla ostelee aika paljon bensaa.
vertaa sitä sadan tonnin polttikseen. Ei kai kukaan järkevä sitä muuhun vertaisikaan
Oikeesti sadan tonnin sähköistä vastaa jo 60 000 polttis.
Ja kun ton polttiksen ostaa kuusvuotta vanhana niin hintaluokka ihan kohtuullinen. Mutta kuusi vuotta vanhaan sähköautoon ei kukaan halua koskea kun akkutakuut loppuu.
Sähköauto tulee taloudellisesti järkevämmäksi, jos:
Sen hinta ei ole merkittävästi korkeampi kuin polttomoottorin.
Ajoa kertyy paljon (200000 km+)
Lataus on halpaa tai ilmaista
100 000 € sähköautolla tämä piste saavutetaan vasta poikkeuksellisen suurilla ajomäärillä (yli 400tkm), tai jos polttomoottoriauton bensan hinta on korkealla.
Tekosyyni on se, että minulla ei ole ajokorttia. Tiedän, huono tekosyy.
Jos ajan akokortin, aion hankkia bensalla kulkevan auton. Miksi? Koska en halua sähköautoa.
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä saa lukea miten "sähköautoja tuputetaan". Tässäkään ketjussa ei kukaan ole tuputtanut. Ainoat jotka tuputtaa, on polttomoottoriautoilijat, niitä omiaan. Yrittävät nostaa niiden arvoa, haukkumalla sähköautoja.
Se paradoksi tässä vaan on, että jokainen sähköautoilija jo tietää mitä on ajaa polttiksella. Ei heille tarvitse sitä kertoa että "pääsee tankillisella 1000km" kyllä ne sen tietää, ja silti valitsevat sähköauton. Luuletteko että sähköautoilijat ovat juuri kortin saaneita?
Jotenkin ihan absurdia tämä eräiden sähköautoviha. Ja sitten että se vielä käännetään niin päin, että "vihaan siksi kun niitä tuputetaan". No, kolme sivua keskustelua olen lukenut, vielä ei ole tuputettu sähköautoja. Joissain kommenteissa on kyllä oikaistu vääriä argumentteja, mutta se ei vielä ole tuputtamista, pelkkää faktantarkistusta.
Niitähän vallan koitetaan pakottaa, kun yrittävät kieltää bensa-autot kokonaan ja nyt ovat jo tulossa varaosaromujen kimppuun.
Kansan pitäisi jo herätä yhteen rintamaan puolustautumaan tulevaa täyssortoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lehmätkin lentää...
Perseestään lukuja repimällä toki pääsee aina ihan siihen tulokseen minkä haluaa. Todellisuuden kanssa noilla luvuillasi taas ei ole
Sanopoa mikä luvuista ei ole oikein? Osaatko itse mitään?
Nuo luvut ovat hyvinkin oikeansuuntaiset. Käytetty tesla, akku jo menettänyt parhaat kykynsä, pakkasella ajatetaan max 200 ja ladataan sekö ryystetään taas abc mahakuralla kahvia ja pakkopullaa. Semmoista näkyi olevan meno viimetalvena pohjoisemmassa kun seurasi kulkijoita,
"Sanopoa mikä luvuista ei ole oikein? Osaatko itse mitään?
Nuo luvut ovat hyvinkin oikeansuuntaiset. Käytetty tesla, akku jo menettänyt parhaat kykynsä, pakkasella ajatetaan max 200 ja ladataan sekö ryystetään taas abc mahakuralla kahvia ja pakkopullaa. Semmoista näkyi olevan meno viimetalvena pohjoisemmassa kun seurasi kulkijoita, "
Kaikkihan nuo paskaa on, kyllä sinä sen itsekin tiedät. 20 tonnin Teslassa on taatusti enemmän kapasiteettia jäljellä kuin 70%. 40% pudonnut talvikantama on joku Ivalo sydäntalvella - skenaario eli umpityperää liioittelua jolla ei ole juuri kenellekään mitään relevanssia. Akkua käytetään sen verran kuin tarvitaan. Jos on tarve ajaa 100% -> 0% niin sitten ajetaan, ei se auto siitä rikki mene. Ylivoimainen enemmistö ajelee arkiajonsa tuolla rangella talvella sen kummemmin miettimättä ja latailee sitä autoa pari-kolme kertaa viikossa.
Tosi kovilla pakkasilla näkyi kyllä tien reunaan hyytyneitä autoja, mutta ne oli polttomoottoriautoja. Niiden öljyt (moottori, vaihteisto.... ) ei kestä kovin kylmää. Ai mutta kyllä sen kaikki tiesi.
Kaikkihan tietää, että sähköautossakin on öljyt ja jäähtysnesteet. Onpa tulossa pakoputkikin.
Akkua pitää pakkasille lämmittää, kuten sisätiloja se energia otetaan akusta. Itseänsä nussiva auto, jonka toimintamatkat ovat naurettavia . Neideille kauppareissuun ja takaisin ne kelpaavat, mutta ei tosiajoon.