Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei gluteenittomat juhlavieraat!

Vierailija
09.07.2025 |

Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aidosti ilahduttaa, jos on avaamattomassa paketissa joku gluteeniton kaupan lisäaine-valmismuffinssi. Oikeesti. Jos olen ainoa keliaakikko vieras, saan ihan itse avata paketin ja tiedän tasan varmasti, että se on turvallista, joskin tavallaan vähän tavallista herkkua. Olen itse ainakin tottunut siihen, etten saa ikinä missään mitään, joten tämä on vaan pelkästään plussaa.

Mutta jos kysytään ruokarajoitteista, kerron toki. Moni tilaa juhliin konditoriasta tarjottavat ja usein osa tarjoiluista on G ja L. Simppeliä. Älä siis edes kysy, jos et koe kykeneväsi tarjoamaan ruokarajoitteisille.

Mutta jos tiedän, että emäntä leipoo itse, en todellakaan odota kuin kupin kahvia. Ja jos olen menossa johonkin vaikka piknikpolttareihin tai muihin vapaamuotoisiin juhliin, todellakin tuon omat ruuat itse. En uskalla koskea muiden sotkuihin.

Vierailija
42/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikkoa ei tarvitse kutsua, hyvin yksinkertaista. Minä en edes mene, jos kutsutaan. Ei huvita enää ilmoitella ruokarajoitteista, kun itkevät kuitenkin miksi pitää olla erilaista. Pääsee niin helpommalla ja halvemmalla kun ei mene. Lahjarahat voin käyttää itseeni ja sopiviin herkkuruokiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta mitään. Pakkaan omat kakut , leivokset ja leivät mukaan. Omat astiat ja ruokailuvälineet.

En odota tarjoilua. 

Odotan pitkiä katseita ja vinoilua.

Odotan kyselyitä ja epäilyistä että olen nirso kermapeffa jolle ei kelpaa sama ruoka kuin muille.

Odotan etten joudu sairaalaan koska toin itse evääni.

Useimmin odotan ettei minua kutsuta.

Vierailija
44/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo elää tavallaan vieraat kulkee ajallaan. Vuosien saatossa olen saanut kokea ja nauttia erilaisia tarjoamisia, Mutta olen saanut kuulla myös päin naamaa, ettei kustuttu sinua kun tuo sun gluteenittomuus olisi ollut niin hankala toteuttaa... Yhtä kaikki talo elää tavallaan ja vieraat kulkevat ajallaan. Olen iloinen ja hyvilläni jos jotain gluteenitonta saan, mahd. jotain muuta kuin kahvia  tai teetä niin kiva. Mutta ennen kaikkea iloine olen, jos joku kutsuu ja haluaa minut vieraakseni. Kun niin monta vuotta (jo 1970 luvulta alkaen) Keliakiaa sairastaneena tiedostan erinomaisen hyvin, että keliakinai on enemmön ja vähemmän rajoittanut sosiaalista kanssakäymistäni. Moni viime vuosina keliakia diagnoosin saaneist ei ehkä edes tajua miten hyvin kelaaakikkojen tilanne on tänään. - Ainoa mikä harmittaa toki on gluteenittomien tuotteiden hinta; sitä kun haluaisi syödä mahdollsimman pitkälle samaa tai samantapaista kuin muut. Onnellinen olen siitä, etautaini kohtaan koen ennakkoluuloja ja tuomitsevuutta oikeastaan enää tällä palstalla; joka kertonee monesti ennakkoluulosein omasta rajoittuneisuudesa enempi kuin itse keliakiaa sairastavasta. Mutta onhan meitäkin varmasti monen laisia,  

Vierailija
45/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä gluteiinittomiakin naposteltavia: riisi, maissi, peruna suht edullisia, jos "viljaa" kaipaa. Kaikki hedelmät, kasvikset ja iso osa makeisista gluteiinittomia (pois lukien tavan lakritsi ja viljaa sisältävät suklaat/jäätelöt).

Vierailija
46/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juhlat kohta ja ostamme pitopalvelusta kakut. Ovat kaikki laktoosittomia ja gluteenittomia. Ne tehdään nykyään poikkeuksetta niin. Siis täytekakut ja voileipäkakut.

Vierailija
47/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä siitä, että minulle hankitaan jotain erikseen. Silloin minusta tuntuu, että minulla on velvollisuus ottaa sitä ja olla siitä kiitollinen. Eli sanoisin, että joko kaikki tai suurin osa tarjottavista niin, että sopivat kaikille, tai sitten kysyy keliaakikon mieltymyksiä. Ainakin minulle voi myös ilmoittaa ihan suoraan, että valitettavasti emme pysty takaamaan tarjoiluissa gluteenittomuutta, jolloin otan aivan tyytyväisenä omia eväitä. Osaan kyllä nauttia tunnelmasta tekemättä asiasta mitään numeroa. Ovathan ne varsinkin valmiina usein kalliimpia. Toisaalta esim. minulle on ihan selvää, että kaikki omat tarjoiluni juhlissa ovat gluteenittomia. 

Vierailija
48/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaisin, että vieraat on huomioitu muutenkin kuin yhdellä pasteijalla. Niitä kalliita valmisleivoksia ei tarvitse olla montaa, mutta sen lisäksi luonnostaan gluteenittomia tarjottavia

Vierailija
49/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi olisi sinusta kivempi:

Vaihtoehto 1: Fazerinan valmis pakastekakku (hinta noin kympin)

vaihtoehto 2: kaksi pakastealtaan gluteenitonta berliinimunkkia sekä gluteeniton mutakakku (hinta yhteensä myös noin kympin)

ap

Itse tarjoaisin suolaiset pasteijat, prinsessaleivokset ja keksejä. Yhteensä alle 12 euroa. 

Vierailija
50/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.

Sairaus ei ole valinta. Miten sinä kehtaat?

Ei tietenkään ole. Mutta se on valinta, tekeekö omasta sairaudestaan taakan myös muille vai ei. Minullakin on sairaus, enkä ikinä oleta että muiden pitäisi ottaa sairaudestani vastuuta tai nähdä sen takia erityistä vaivaa asioissa jotka pystyn hoitamaan itse. Sairauteni ei tarvitse rajoittaa muita vaan se on minun ristini. 

Vierailija
51/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla ei 46 valitettavasti ole rahaa ostaa kaikkea pitopalvelusta.

ap

Vierailija
52/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä kutsu keliaakikkoja tai muita ruokarajoitteisia. Hyvin helppoa.

Vierailija
53/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää käy missään juhlissa keliakian takia. En jaksa sitä uhriutumista, jota ehtoisat emännät suureen ääneen voivottelevat kun ei mikään kelpaa.

A) En luota keneenkään muuhun kuin itseeni ja äitiini kokkaajana, en edes dieettikokkeihin.

B) kaupan käntyt sisältävät kaikkea sellaista epäkelpoa, joka mikä on vähintään yhtä paha pakin sekoittaja kuin gluteeni ja lisäksi ne ovat ihan s**tanan pahoja.

Jos juhlissasi tehdään iso numero toisen syömisistä, niin en todellakaan saavu paikalle. Joisin hyvin mielellään ihan vaan kahvia, mutta kun niin ei saa rauhassa tehdä vaan alkaa hirveä tenttaus show.

Onneksi minulla on sellainen työ, että on usein viikonloput töitä, niin sen varjolla on helppo kohteliaasti kieltäytyä juhlista.

Vierailija
54/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossei tavallinen perustarjottava kelpaa niin sitte voi ihan vapaasti ottaa omat eväät eikä kiduttaa isäntäperhettä tai muita vieraita.

Ymmärretään pysyä poissa, emme menetä mitään.

Vierailija
55/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pidä siitä, että minulle hankitaan jotain erikseen. Silloin minusta tuntuu, että minulla on velvollisuus ottaa sitä ja olla siitä kiitollinen. Eli sanoisin, että joko kaikki tai suurin osa tarjottavista niin, että sopivat kaikille, tai sitten kysyy keliaakikon mieltymyksiä. Ainakin minulle voi myös ilmoittaa ihan suoraan, että valitettavasti emme pysty takaamaan tarjoiluissa gluteenittomuutta, jolloin otan aivan tyytyväisenä omia eväitä. Osaan kyllä nauttia tunnelmasta tekemättä asiasta mitään numeroa. Ovathan ne varsinkin valmiina usein kalliimpia. Toisaalta esim. minulle on ihan selvää, että kaikki omat tarjoiluni juhlissa ovat gluteenittomia. 

Sinä vaikutat järkevältä ihmiseltä! Kiva että kaltaisiasi on. Minä olen usein ollut juhlissa, joissa on nähty paljon vaivaa gluteenittomien tarjoiluiden eteen joita keliaakikko ei kuitenkaan ota tai saattaa jopa arvostella. Se tuntuu tosi kurjalta, ja usein olen toivonut heiltä sinun kaltaistasi suhtautumista. Että kerrottaisiin mitä toivotaan ja ymmärrettäisiin että oma ruokavalio voi tuoda järjestäjälle vaivaa sekä viedä rahaa. Jos haluaa juhlissa syödä, olisi kohteliasta antaa vinkkejä mitä se syöminen voisi olla tai jos oikein hankalaksi menee, ilmoittaa tuovansa omat ruuat. Olenkin itse päättänyt että jos minulle tulee joskus vastaavia ruokarajoitteita, ilmoitan kauniisti tuovani omat eväät. Juhla ja ihmisten tapaaminen on kuitenkin minulle se pääasia, ei se että saisin toisten tarjoamana täsmälleen minulle sopivaa ruokaa.

Vierailija
56/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitkään aikaan enää halunnut mennä mihinkään juhliin, koska gluteenittomana ja monelle muulle aineelle allergisena saan aina jotain ongelmaa, vaikka kuinka kieltäytyisin syömästä mitään etukäteen jo ilmoittaen allergisena mutta kohteliaana. Olen siis  usein kieltäytynyt tarjottavista jo etukäteen, pakotettuna sanonut, että  suklaa käy, sitten on kuitenkin tarjolla jotain, minkä pitäisi sopia, ja oireita tuleekin, ja jos olen yrittänyt googlettaa ainesosia, on minulle marttyyrina huudettu, että miten en luota siihen, mitä tarjoavat tietäen allergiani ja sairauteni... Ei ole kokkaajan vika välttämättä ollut gluteenittomia tarjoavana oireeni vaan se, että samaan aikaan  on vehnäjauhot tai joku muu, mille olen myös allerginen, pyörinyt ilmassa ja keittiössä (olen myös vehnäallergikko, kerran myös oli tarjottavassa gluteenitonta vehnätärkkelystä), ja allergiani on pahempi, tosin myös helpommin kontrolliin saatava, riittää vahva kortisonilääkitys rauhoittamaan iho ja keho, antihistamiini ihan turha, joskus jopa Epipen-kynää tarvinnut pähkinöiden takia, mutta vain ristiallergiana viljoihin.

Keliakiassa taas jos syön jotain väärää, huomaan sen seuraavana päivänä alkavana ripulina, minkä jälkeen voi olla lämpöilyä pitkään, jopa viikkoja, samoin myös väsymystä, ja löysä maha kestää myös viikon pari, iho on myös herkempi alkamaan  kutista (allergian syytä tuo  lähinnä). Ja olen liian hoikka, myös vitamiiniverikokeissa on ollut jo vuosia paljon puutostiloihin viittaavaa eli lisäravinteita menee, muttei noita puutostiloja saa korjattua näillä jokaisen läheisen yksittäisillä "osaan nämä  ruokavaliot" kokeiluilla, kieltäytymällä sitten suututan kaikki, oma äiti viimeisin, kun piti olla minulle sopiva taikina piirakassa, olikin gluteenitonta vehnätärkkelystä mukana. Eli en enää kyläile ainakaan syöden, ja siitä ei tykkää minun tai puolisonikaan suku.

Vierailija
57/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli hankaluutena laktoosittomuus.. aina piti kysyä, oli sitten kyseessä kermakattu tai joku muu, onko laktoositon.. Isäntäväki vastas, että kermaa siinä on, mutta ei tietoa, onko laktoositonta. mennään ajassa 20v eteenpäin, nyt pitäisi olla laktoositon, gluteeniton, kasvis, ehkä vegaani, ei pähkinää, ei banaania, ei mansikkaa, ei munaa, ehkä kanaa tai kalaa, muttei punasta lihaa.. 

niin mahdottomaksi mennyt, että teen kasvis, kala, kanaversioita laktoosittomana kaikki muut voi tyytyä sitten vaikka salaattiin yms. 

Vierailija
58/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toivoisi ämä gluteenittomat vieraat kyllä kylään. Ihana ähdä heitä. Täydellisessä maailmassa tilaisin kaikille vieraille keikn pitopalvelusta gluteenittomana mutta siihen minulla ei nyt ole varaa. Siksi kyselen kuinka hoitaisin tyylikkäästi gluteenittomat huomioon ottaen tarjoilun heidän kohdallaan.

ap

Vierailija
59/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä kutsu keliaakikkoja tai muita ruokarajoitteisia. Hyvin helppoa.

Sanos muuta. Ihmisillä on vain usein kumma tapa kutsua mieluummin mukavia kuin kaikkiruokaisia ihmisiä.

Vierailija
60/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.

Oothan sä nähnyt muidenkin eteen vaivaa mutta yks kaks yksi vilja-allerginen on sulle ylitsepääsemätön ongelma. Toivottavasti muistit jäkättää asiasta jo siellä juhlissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi