Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon huonoa käytöstä syöpään sairastuneelta tulee sietää?

Vierailija
09.07.2025 |

Syöpädiagnoosista on nyt yli vuosi aikaa. Syöpä oli levinnyt odotettua pidemmälle ja ennuste on ilmeisesti huono (täyttä varmuutta ei ole, koska sairastunut on lakannut puhumasta asiasta). Sairastunut on muuttunut todella kärttyisäksi ja katkeraksi, suuttuu helposti muille, arvostelee muita kovin sanoin ja valittaa jatkuvasti ihan mitättömistäkin pikkuasioista. Kuinka paljon tällaista huonoa käytöstä pitäisi sietää ja yrittää ymmärtää, kun sen taustalla on vakava sairaus joka saattaa hyvinkin johtaa kuolemaan? 

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haimasyöpä nyt on sellainen, että kestäisin mitä vaan sen 2-6 kk mikä tuon diagnoosin jälkeen parhaimmillaan on.

Haimasyövän ennuste on parantunut ja leikkauksella hoidettavista haimasyöpäpotilaista jopa 20 % on elossa 3 vuotta myöhemmin. 

"Jopa" 20%.... oikeasti. Jos haimasyöpäpotilaalle noin asian ilmaisee, niin eipä ihme jos räyhäävät. 

Kuinka moni voidaan ylipäätään leikata?, koska yleensä se on ehtinyt jo levitä liiaksi, ennen kuin se löydetään.

No, vielä pari vuotta sitten vain 3 % haimasyöpädiagnoosin saaneista oli elossa viiden vuoden kuluttua diagnoosista. Eli tuo jopa 20 % on minusta aika suuri harppaus parempaan. Riippuu toki siitä, kuinka perillä on ollut noista prosenteista, kuulostaako 20 % suurelta vai pieneltä. Minusta se kuulostaa suurelta.

Vierailija
82/86 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse sietää, vaan pitää asettaa omat rajansa kommunikaatiolle. Kenenkään ei tarvitse olla toisen sylkykuppi, oli elämäntilanne mikä vain. Voi olla tukena, käydä moneen asiaan liittyviä keskusteluja, auttaa arjessa jne, mutta yhtään vittuilua, huutoa tai muuta henkistä väkivaltaa ei pidä _sietää_. 

Riittää että yksi kuolee, sen kuolevan ei tarvitse vammauttaa käytöksellään pidemmäksi aikaa eloonjäävää loppuelämän ajaksi, mitä henkinen väkivalta pahimmillaan tarkoittaa.

Kuoleminen ei oikeuta olemaan kushipää.

Tuskin kukaan tahallaan kiukuttelee ja kiusaa läheisiään. Eiköhän tuo ole monessa tapauksessa sairaudesta johtuvaa. Ei sairas välttämättä edes tajua olevansa ilkeä. Minunkin anoppini oli muistisairauden alussa todella häijy ajoittain, eikä lainkaan ymmärtänyt olleensa sellainen. Olen itse niin herkkä, että jouduin katkaisemaan välit kokonaan. Ei tuo häijyys kuitenkaan ollut mitään pahuutta, vaan osin sairaudesta johtuvaa, osin ilmeisesti huonoista elämänkokemuksista aiheutunutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedä omaiselta paljonkin. Nytkin itken toisen oikuille ja impulsiivisille tempauksille 

Vierailija
84/86 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on tyypillinen nykypäivän uusavuton juntti joita erityisesti kaupungit ovat täynnä.

Huomaatko mikä itse olet?? Joku valioyksilö vai? 

Vierailija
85/86 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse sietää. Voit ihan sanoa, ettet halua olla enää yhteydessä, jollei käytöstavat löydy. Syöpä ei ole mikään tekosyy.

Tekosyy🤔🤔

Vierailija
86/86 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on parantumaton syöpä, enkä ole kiukutellut kenellekään. Ei syöpä tarkoita, että ryhtyisi huonokäytöksiseksi. Oikeastaan olen miettinyt niin päin, että miten paljon huonoa käytöstä minun pitää sietää muilta. Mies passauttaa, eikä tee kotitöitä ja petti, teini huutaa ja raivoaa. 

Sinulle täältä lähetän kaikki myötätuntoni. Myötäelän. Jaksamista.