Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret eivät pysty maksamaan vuokriaan

Vierailija
06.07.2025 |

Niin surullista, että nuorilla ei ole enää mahdollisuutta maksaa asumistaan.

https://yle.fi/a/74-20171240

Kommentit (593)

Vierailija
581/593 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla realisti ja laskea käytettävissä olevat varat. Kulutus pitää suhteuttaa varoihin.

Älä hanki liian kallista asuntoa, jos et pysty sitä maksamaan. Mieti etukäteen paljonko netti ja muut maksavat. Muista, että asiat voivat tulevaisuudessa olla paremmin. Etenkin opiskelijat satsaavat parempaan ja usein hyväpalkkaiseen tulevaisuuteen, joten muutaman vuoden pihistely on ihan ok. Näin on tehty vuosikymmeniä.

Yritäpä löytää vaikka Helsingistä ei-liian-kallis asunto.

Oikotiellä on paljon alle 400 egen soluasuntoja

Tuskin on, mutta laita linkkiä tulemaan näistä "soluasunnoista".

Vierailija
582/593 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapi Oikotien huoneet olla kimppakämppiä, ei soluasuntoja. Niissä on eri tyyppinen vuokrasopimus. Kimppakämpissä usein vastataan yhteisvastuullisesti koko vuokrasta, eli viime kädessä jos muut jättää maksamatta, se yksi maksaa vuokranantajalle koko asunnosta. Itse en lähtisi moiseen kuin parhaiden kavereiden kanssa ja jos itselläni olisi säästöjä pahan päivän varalle.

Soluasuntoja tarjoavat lähinnä opiskelija-asuntosäätiöt jotka ei Oikotiellä käsittääkseni ilmoittele, ja niitä solujakin on tarjolla nykyään vähän jos ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/593 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Ne opiskelijat jotka elävät leveästi, ovat kyllä vähemmistössä ja tulona on silloin jotain muuta kuin valtion avustukset, yleensä vanhemmilta. En edes tiedä mistä lähteä tätä purkamaan, kun suurin osa ei tunnu ymmärtävän nykypäivän opiskelijoiden todellisuutta. 

No jos aloitetaan vaikka siitä että:

- Opiskelijakaupungeissa on todella hankalaa päästä töihin, koska hakijoita on niin monia ja kilpailu kovaa. 

- Hienon näköinen ei tarkoita kallista. Ihmiset uusivat sisustuksiaan nykypäivänä koko ajan koska huonekalut ovat niin halpoja, ja uuden veroisia huonekaluja voi saada jopa ilmaiseksi. Eli jos jollain opiskelijalla on hienosti sisustettu asunto, se voi olla tehty hyvinkin halvalla. 

- Yksiöt voivat olla yhtä edullisia tai jopa edullisempia kuin soluasunnot. Minulla kävi tuuri ja pääsin muuttamaan upouuteen yksiöön hyvälle paikalle, ja vuokra oli silloin 8v sitten 360e. Nyt noussut 420 euroon, joka on mielestäni edelleenkin edullinen. 

- Opiskelijoita on eri ikäisiä, eivät kaikki ole nuoria. Tasapuolisuuden nimissähän myös nämä viiskymppiset aikuisopiskelijatkin pitäisi laittaa soluihin. Ja muutenkin, jos halutaan mennä ajassa taaksepäin, eikä sen tulisi koskea koko yhteiskuntaa eikä pelkästään yhtä ihmisryhmää? Eli hopi hopi, alkakaapa muuttaa alivuokralaiseksi tai ottakaa joku tuntematon omaan taloonne. Sitä yhteisöllisyyttä ja nöyryyttä on helppo huudella kun se ei koske itseä.

Töihin on todella vaikeaa päästä missä tahansa. Uskon, että suurin osa suomalaisista ymmärtää opiskelijoiden todellisuuden. Hyvätuloiset ja työelämään täysin loppuun palaneet, mutta jotka eivät asiaa kuitenkaan myönnä, ovat kaikkein aggressivisimmin ja äänekkäimmin vaatimassa kaikkia töihin ja kurjistamassa kaikkien elämää.

Vierailija
584/593 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten he ovat ennen kyenneet maksamaan?

Mun vuokra oli 200 euroa ja ruoka oli noin 50 prosenttia halvempaa vuonna 2004. Ei tarvinnut älypuhelinta ja tietokoneet oli koululla. Silti opintolainaa sai sen saman määrän kuin nyt.

Tuohon aikaan opintolainaa ei ollut pakko hakea kuten nykyään. Nykyään se nimittäin lasketaan toimeentulotukeen tuloksi vaikka sitä ei olisi hakenutkaan.

Vierailija
585/593 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakoon telttaan

Mieti kun espa olis tämän näköinen https://youtube.com/shorts/ufty2vArso4?si=d5ESAV9LA2BgqLZ4

Tosin tuskin ollaan kovinkaan kaukana tällä menolla tästä.

Vierailija
586/593 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat maksavat.

Miksi vuokrat ovat sitten ulosotossa?

Vierailija
587/593 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokra oli 200 euroa ja ruoka oli noin 50 prosenttia halvempaa vuonna 2004. Ei tarvinnut älypuhelinta ja tietokoneet oli koululla. Silti opintolainaa sai sen saman määrän kuin nyt.

Tuohon aikaan opintolainaa ei ollut pakko hakea kuten nykyään. Nykyään se nimittäin lasketaan toimeentulotukeen tuloksi vaikka sitä ei olisi hakenutkaan.

Opintolainaa saa enemmän nykyään, opintotuki on muuttunut opintolainapainotteiseksi. 

Vierailija
588/593 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä itse kullakin vaikeaa välillä tuon vuokranmaksun kanssa mutta pikkuhiljaa!

Vierailija
589/593 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ihan pälliaivo? Opintotuki ja opiskelijan asumistuki lähes sama kuin 15 vuotta sitten kun itse siirryin opiskelijaksi. Silloin se oli 470€ käteen ja nyt se on 486€. Tuet ovat siis nousseet 16€ 15 vuoden aikana? Etkö pöljä vieläkään tajua? Miksi minun tuolloisen olleen yksiön vuokra ei ole noussut vain tyyliin 8€? Se on noussut 250€/kk. Opiskelijalounas maksoi 2,20€, nyt se maksaa 2,95€. Sähkönsiirron perusmaksu oli 1,95€/kk nyt 5,49€/kk. Mulla oli 9€ kännykkäliittymä mikä sisälti netin. Marli juissi mehupurkki maksoi 0,79€, nyt 1,49€ yleisestikin ruoan hinta on noussut jonkun 50-100% noista ajoista. Opintolaina ei ole enää "ilmaista lainaa" itsekin maksoin 6500€ jäljellä olevasta lainasta viime kuussa 110€ korkoa, kun joskus 2013 lainaa oli yli 10.000€ ja korko oli pari euroa.

Vierailija
590/593 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas tätä nillitystä kun ihmiset eivät ymmärrä mihin heillä on varaa ja elävät velaksi. Ei voi ottaa omaa vuokra-asuntoa jos siihen ei ole varaa. On myös epätervettä, että Suomessa on Euroopan eniten yksinasuvia ihmisiä, yksinäisyys aiheuttaa hirvittävän paljon mielenterveysongelmia. USAn yliopistoissa lähes kaikki asuvat kimppakämpissä, ei siellä ole varaa omiin asuntoihin

Vierailija
591/593 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä, että kimppakämppäasuminen ei kiinnosta. Pienen kaveriporukan kanssa ison asunnon vuokraaminen on järkevää,  kustannukset pysyvät alhaalla, mutta vastineeksi saa yksiötä isommat tilat. Kimppa-asumisessa pitää sopia toimivat säännöt ym., silloin homma toimii.

Tuttu asui valmistumisen jälkeen muutaman vuoden kimppakämpässä, jossa asui neljä opiskelijaa / vastavalmistunutta. Jokaisella oma huone, yhteisessä käytössä iso keittiö, saunaosasto, olohuone ja terassi. Sijainti oli loistava. Taisi maksaa asumisesta jotain 400-500 euroa kuussa, pieni yksiö samalla alueella olisi ollut lähemmäs 600 euroa. 

Keski-euroopassa näkee paljon esim. yliopistojen nettifoorumeilla "huone vapaana kimppakämpässä" - ilmoituksia. Siellä hakijat haastatellaan ja sopivin valitaan. 

Itse asuin yliopiston asuntolan kimppakämpässä vuosia, oli toimiva ratkaisu ja edullinen. Jos halusit olla yksin, olit omassa huoneessa, j

Ei kaikilla nuorilla ole edes pientä kaveriporukkaa, ei varsinkaan jos on muuttanut opiskelemaan toiseen kaupunkiin. 

Vierailija
592/593 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solut. Kimppakämpät. Niin kai ennenkin asuttiin.

Ei ole.

Miksi Suomen tulevaisuus halutaan tuhota?

Niitä ei enää ole, koska ne muutettiin kiireenvilkkaa yksiöiksi, kun kermaperceet eivät niissä suostu asumaan! Siperia opettaa tässäkin asiassa. Ite olin solussa ja iha hyvä tuli. Itseasiassa se oli loistavaa, sain useita ystäviä eri puolilta eurooppaa.

Vierailija
593/593 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solut. Kimppakämpät. Niin kai ennenkin asuttiin.

Ei ole.

Miksi Suomen tulevaisuus halutaan tuhota?

Niitä ei enää ole, koska ne muutettiin kiireenvilkkaa yksiöiksi, kun kermaperceet eivät niissä suostu asumaan! Siperia opettaa tässäkin asiassa. Ite olin solussa ja iha hyvä tuli. Itseasiassa se oli loistavaa, sain useita ystäviä eri puolilta eurooppaa.

mutku minäminäminä ja MULLE soluasuminen oli hyvä! miimiimiimii!

ei kaikki luonteet sovi solussa asumiseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän