Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lettutaikinan tehdä veteen?

Vierailija
06.07.2025 |

Jos ei ole maitoa. Ovatko ne letut hyviä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kananmunatkaan ole vältämättömiä. Minimissää vettä, jauhoja ja suolaa.

Ei ne ole lettuja, jos ei ole munaa! Oleellinen osa, mitä enemmän, sitä parempaa tulee

Toki esim rahka ja tuorejuusto käy korvikkeena

Vierailija
22/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lättytaikinan ikäänkuin sokerikakun ohjeella munia, sokeria ja jauhoja, joihin sekoitan leivinjauheen ja suolan, vanilliinisokerin.

Kaikki hyvin vatkattuina lisään siihen maitoa tai vettä.

Sokeria minimimäärä. Tulee äiteliä, jos on liikaa sokeria. Päälle sitten  hilloa syödessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan virtaavaan veteen kannata tehdä !

Vierailija
24/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen mieluiten kulhoon.

Vierailija
25/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lettutaikinan tehdä kiveshikeen?

Pitäisi ensin hankkia kivekset, ne sulta puuttuvat.

Vierailija
26/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä, voi tehdä myös vichy-veteen.

Tämä on hyvää.

Vierailija
27/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Neste kuin neste. Olen tehnyt niitä mansikkajogurttiinkin, vedellä notkistin. Ihan ok tulos, vaikka kaikista parhaat tulevatkin maitoon. Jos ei ole voita tai Oivariinia paistamiseen, tee ennemmin pannariksi. Margariinilla psistetuista tulee kamalan makuisia ja öljyllä paistaessa ne muistuttavat lähinnä kengänpohjia.

Kulta Floorakin käy mainiosti paistamiseen vielä.

No ei todella käy, hyh olkoon. Olet jo menettänyt makuaistisi, jos väität, että tuo maistuu hyvälle lettujen paistopinnalla.

Vierailija
28/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut maitoallergikko, ja lapsuudessani ei ollut vielä näitä lukuisia korvaavia tuotteita. Isä teki siten aina letut vichyveteen, ja kyllä ne silloin ainakin oli todella hyviä. Tiedä sitten, oliko kyse siitä ettei tiennyt paremmasta. Nykyään käytän letuissa kaurajuomaa.

Vierailija
29/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi tehdä veteen. Ja varsinkin, kun letut yleensä syödään lisukkeiden kera, niin eroa ei huomaa. Minä en tapaa laittaa tavalliseen (maitoon tai kauramaitoon tehtyyn) taikinaan sokeria, mutta veteen tehtäessä laitan aina vähän sokeria, sillä ilman mitään sokeria (jota maidossa tietysti on), letut jäävät väriltää turhan kalpeiksi, eivät näytä kovin houkuttelevilta.

Vierailija
30/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kokeilin tuota vissyvettä lettutaikinassa: paskat se mitään pitsireunusta tekee lettuihin...

Vai vispasitko vimmalla kaikki kuplat pois?

Vierailija
31/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi tehdä veteen. Ja varsinkin, kun letut yleensä syödään lisukkeiden kera, niin eroa ei huomaa. Minä en tapaa laittaa tavalliseen (maitoon tai kauramaitoon tehtyyn) taikinaan sokeria, mutta veteen tehtäessä laitan aina vähän sokeria, sillä ilman mitään sokeria (jota maidossa tietysti on), letut jäävät väriltää turhan kalpeiksi, eivät näytä kovin houkuttelevilta.

Pahvia on suu jossei eroa huomaa. Kyllä sen huomaa, mutta täysin syötäviä ja suorastaan herkullisia plätyt veteen tehtynä ovat. Parempia maitoon tehtynä, mutta hyviä veteen tehtynä myös. Ihan hyvin voi tehdä veteen jos vaikka ruoka-aineallergia rajoittaa maidon käyttöä.

Vierailija
32/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Neste kuin neste. Olen tehnyt niitä mansikkajogurttiinkin, vedellä notkistin. Ihan ok tulos, vaikka kaikista parhaat tulevatkin maitoon. Jos ei ole voita tai Oivariinia paistamiseen, tee ennemmin pannariksi. Margariinilla psistetuista tulee kamalan makuisia ja öljyllä paistaessa ne muistuttavat lähinnä kengänpohjia.

Kulta Floorakin käy mainiosti paistamiseen vielä.

No ei todella käy, hyh olkoon. Olet jo menettänyt makuaistisi, jos väität, että tuo maistuu hyvälle lettujen paistopinnalla.

Tästä olen samaa mieltä. Lettujen paistaminen voissa on tärkeämpää kuin käyttääkö maitoa vai vettä taikinassa.

Vierailija
33/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu voi. Leivinjauheella saa vähän kuplia kanssa mukaan. Tulee rapeempia. Mutta parempaa omaan suuhun maitoon tehtynä. Lopputulos veteen on jotenkin pliisu. Voi toki vähän kompensoida muun muossa käyttämällä reilusti voita paistoon. 

Maitojauhetta mulla oli joskus kotivarana tällaisia akuutteja puutteita ajatellen .

Vierailija
34/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi lettutaikinan liemenä toimii ihan kelvollisesti, jos maitoa ei ole tai joku on sille allerginen. Eihän ne letut yhtä hyvältä maistu, mutta ovat ihan syömäkelpoisia, sitä enemmän jos on hilloa tai muita lisukkeita. Vissyä suositellaan hyvänä liemenä mutta kyllä tavallinen vesikin käy, on todettu mökillä monta kertaa. Maitojauhe on myös aivan hyvä ratkaisu.

Vierailija
35/35 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi lettutaikinan liemenä toimii ihan kelvollisesti, jos maitoa ei ole tai joku on sille allerginen. Eihän ne letut yhtä hyvältä maistu, mutta ovat ihan syömäkelpoisia, sitä enemmän jos on hilloa tai muita lisukkeita. Vissyä suositellaan hyvänä liemenä mutta kyllä tavallinen vesikin käy, on todettu mökillä monta kertaa. Maitojauhe on myös aivan hyvä ratkaisu.

Maitojauhe saa monella mahan sekaisin, vaikka ei olisi edes laktoosi-intoleranssia tms. Itse kuulun näihin, nuorempana olen kokeillut tuota liian monta kertaa. Nykyisin älyän jättää koko letut paistamatta, jos ei ole maitoa tai jos on pakko tehdä, käytän jotain muuta nestettä. Veden ohella nesteeksi käy vaikka kahvi. Kaurasta tai soijasta nesteenä meillä ei kukaan pidä, joten niitä ei edes osteta ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi