Minkä ikäisenä tiesit, että haluat/et halua saada omia lapsia?
Eli tajusit että haluat tulla vanhemmaksi tai olet vapaaehtoisesti lapseton.
Kommentit (181)
Pikkulapsena tykkäsin vauvaleikeistä ja haaveilin äitiydestä. Teini-iässä oli kyyninen vaihe kun väitin itselleni ja muille etten halua, vaikka ehkä sisäisesti tiesin että valehtelen itselleni. Kyynisyyden ja masennuksen karistessa n.18 vuotiaana tajusin että haluan kyllä lapsia. Nykyään on yksi ja halusin vielä lisää lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan vain lapsen saaneet voisivat varmuudella kertoa, että "Tiesin, etten halua lapsia", koska vasta sitten voi olla varma, ettei koskaan halunnutkaan.
Jos taas ei koskaan koe sitä vanhemmuutta, elää vain olettamuksen varassa. On taatusti niitäkin, jotka aina luulivat, etteivät halua vanhemmiksi, mutta saatuaan lapsen tajusivat olleensa väärässä.
Totta myös se toinen puoli: On taatusti niitäkin, jotka aina luulivat, että haluavat lapsia, mutta saatuaan lapsen tajusivat olleensa väärässä. Aika usein tämä tuntuu koskevan nimenomaan miehiä. Isyys ei nappaakaan ja lähdetään menemään.
T: ei-toivottu lapsi, jonka vanhemmat luulivat haluavansa.
Tiesin 6v etten halua lapsia,minulla oli rakkaudet on ja ankaran kylmä äiti,ei pitänyt koskaan sylissä,repi väkisin irti sylistä.
Aina olen tiennyt, että en halua. Raskaus ja synnytys, aivan kammottava ajatus. Pilata kroppa ja seksielämä, ei ikinä! Ja synnytyksen jälkeen se hauskuus vasta alkaisikin, kun loppuelämä pitäisi huolehtia pennusta (joo, toki laillinen velvollisuus loppuu täysi-ikäisyyteen, mutta jos ei lastaan hylkää niin eiköhän se huoli jatku hautaan asti). Juu ei, en näe mitään syytä vaihtaa vapauttani kahleisiin.
N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla marginaalissa, mutta 6-vuotiaana tiesin jo. Nyt olen 44v. ja kohtu poistettiin viime vuonna. Olen erittäin onnellinen!
Mitä sä tiesit? Luetun ymmärtäminen on nolla.
No mitähän tiesin, kun kohtukin poistettiin ja olin siitä vaan iloinen :D
Minulla on lapsia ja kohti poistettu. Ei siitä voi tietää. Tyhmä ajatus.
N41
No suuret pahoittelut teille kaikille, että luotin liikaa Vauvan lukemisenymmärtämiseen ja analysointikykyyn kohdunpoiston iloitsemisesta aiheesta "haluatko lapsia/etkö halua".
No itsekkin olen näin 4 lapsen äitinä iloinen Kohdunpoistosta. Menkat oli teurastusta ja lapsia en halunnut siinä vaiheessa enempää. Olen siis iloinen siitä. Kannattaa kirjoittaa alustuksen kysymykseen myös se vastaus mitä tiesi.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen tiennyt, että en halua. Raskaus ja synnytys, aivan kammottava ajatus. Pilata kroppa ja seksielämä, ei ikinä! Ja synnytyksen jälkeen se hauskuus vasta alkaisikin, kun loppuelämä pitäisi huolehtia pennusta (joo, toki laillinen velvollisuus loppuu täysi-ikäisyyteen, mutta jos ei lastaan hylkää niin eiköhän se huoli jatku hautaan asti). Juu ei, en näe mitään syytä vaihtaa vapauttani kahleisiin.
N34
Miksi oletat tuollaisia. Oma synnytys meni hyvin eikä ollut mitenkään traumaattista teurastusta. Kroppa palautui nopeasti ja seksielämä myös toimii loistavasti. Hyvä pohjakunto auttaa palautumisessa, vaikka tietysti on myös ikäviä kokemuksia ja kaikkea voi sattua. Kuitenkin valtaosa synnytyksistä Suomessa menee ilman suurempia ongelmia. Kätilöt ja lääkärit ovat ammattitaitoisia ja huonosti etenevä synnytys osataan ohjata ajoissa sektioon lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
N34
No, neljänkympin jälkeen kroppasi on joka tapauksessa paljon elähtäneemmässä kunnossa kuin 20-30-vuotiailla. Hyviä kroppia toisaalta näkee nuorilla äideilläkin. Seksielämää voi joka tapauksessa jatkaa vaikka kuinka pitkään, ja toisaalta kun seksiä on ollut vuosikymmeniä, niin ei se loppujen lopuksi niin ihmeellistä edes ole :) Elämässä on paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
No, neljänkympin jälkeen kroppasi on joka tapauksessa paljon elähtäneemmässä kunnossa kuin 20-30-vuotiailla. Hyviä kroppia toisaalta näkee nuorilla äideilläkin. Seksielämää voi joka tapauksessa jatkaa vaikka kuinka pitkään, ja toisaalta kun seksiä on ollut vuosikymmeniä, niin ei se loppujen lopuksi niin ihmeellistä edes ole :) Elämässä on paljon muutakin.
Juu, hyvää ruokaa kun on syönyt vuosikymmeniä, niin ei se loppujen lopuksi niin ihmeellistä ole. Kyllä minä silti haluan syödä hyvää ruokaa ja usein.
Hyviä kesäilmoja kun on kokenut vuosikymmeniä, niin ei se loppujen lopuksi niin ihmeellistä ole. Kyllä minä silti haluan nauttia hyvistä kesäilmoista mahdollisimman usein.
Noin 24-vuotiaan tajusin että joskus tulen haluamaan saada lapsia. Sitä ennen en tiennyt haluanko vai en. Noin 27-vuotiaana (eli löydettyäni puolisoni ja tajuttuani että tässä hän nyt on) tiesin haluavani lapsia mutta en tiennyt milloin. Siitä reilu vuosi niin alettiin yrittää ja samana päivänä ku päätettiin että aletaan yrittää niin tajusin että jos en sitten lapsia saakaan niin siitä tulee elämäni suurin suru, tämä ymmärrys jysähti tajuntaan siis samalla sekunnilla kun päätettiin että on aika yrittää, sitä ennen ei ollut paljon käynyt mielessäkään vastentahtoinen lapsettomuus. Ja tuo oli siis valtavan iso kokemus ja tajusin siinä hetkessä kuinka paljon haluakaan lasta. Ja se tuli siis vasta kun sen oven lopullisesti avasi sille perheellistymiselle.
Kävi onnellisesti ja sain kolme lasta. Toivon sydämestäni että ihmiset saisivat lapsia suunnilleen toivomansa määrän.
N35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
Juu, hyvää ruokaa kun on syönyt vuosikymmeniä, niin ei se loppujen lopuksi niin ihmeellistä ole. Kyllä minä silti haluan syödä hyvää ruokaa ja usein.
Hyviä kesäilmoja kun on kokenut vuosikymmeniä, niin ei se loppujen lopuksi niin ihmeellistä ole. Kyllä minä silti haluan nauttia hyvistä kesäilmoista mahdollisimman usein.
Eli hyvää seksiä ei voi lasten saannin jälkeen olla vai? Ja toisaalta, hyvää seksiäkö uskot ilman lapsia olevan aina 80-vuotiaaksi asti?
Tajusin vihdoin 40-vuotiaana haluavani lapsia. Nyt etsin naista ikähaarukassa 18-25 v perheen perustamiseen. Yksi kenties sopiva 21-vuotias nainen on jo työn alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
Elämään mahtuu aika hemmetin paljon muutakin, kun ei ole lapsia viemässä aikaa ja energiaa. Otan ne muutokset kroppaan mieluummin iän myötä kuin ennenaikaisesti äitiyden takia.
N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
Miksi oletat tuollaisia. Oma synnytys meni hyvin eikä ollut mitenkään traumaattista teurastusta. Kroppa palautui nopeasti ja seksielämä myös toimii loistavasti. Hyvä pohjakunto auttaa palautumisessa, vaikka tietysti on myös ikäviä kokemuksia ja kaikkea voi sattua. Kuitenkin valtaosa synnytyksistä Suomessa menee ilman suurempia ongelmia. Kätilöt ja lääkärit ovat ammattitaitoisia ja huonosti etenevä synnytys osataan ohjata ajoissa sektioon lähes aina.
Onneksi olkoon vaan sinulle, mutta kun sitä ei voi etukäteen tietää, kenellä ne riskit konkretisoituvat. Hyväkuntoisillakin voi pillu revetä.
N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
Elämään mahtuu aika hemmetin paljon muutakin, kun ei ole lapsia viemässä aikaa ja energiaa. Otan ne muutokset kroppaan mieluummin iän myötä kuin ennenaikaisesti äitiyden takia.
N34
Niin mahtuu lasten kanssakin elämään hemmetin paljon muutakin. Nykymaailmassa on länsimaiselle ihmiselle loputtomasti tekemistä, eikä millään riitä aika kaikkeen, vaikka eläisi 100% ajasta kokonaan itselleen.
Ne, jotka pelkää pillun repeämistä: Älköön lisääntykö. Kirjoitettakoon se hautakiveenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
Riittää kuitenkin paremmin ilman lapsia. Ei kulu vuosikausia parhaassa iässä siihen, että on huollettavia.
N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
Miksi oletat tuollaisia. Oma synnytys meni hyvin eikä ollut mitenkään traumaattista teurastusta. Kroppa palautui nopeasti ja seksielämä myös toimii loistavasti. Hyvä pohjakunto auttaa palautumisessa, vaikka tietysti on myös ikäviä kokemuksia ja kaikkea voi sattua. Kuitenkin valtaosa synnytyksistä Suomessa menee ilman suurempia ongelmia. Kätilöt ja lääkärit ovat ammattitaitoisia ja huonosti etenevä synnytys osata
Voi jos huono tuuri käy, kuten kaikkea muutakin ikävää voi elämässä käydä. Kuitenkin jos lapsi on sellainen asia jonka haluaa niin riski pahoille komplikaatioille ei ole niin suuri että asiaa kannattaisi pelätä, se on kuitenkin epätodennäköistä Suomessa.
Mulle tehtiin synnytyksessä välilihanleikkaus ja silti vielä repesin jonkun verran. Eipä ole silti pillu pilalla. Seksi on itseasiassa näin 46-vuotiaana naisena parempaa kuin joskus 20-vuotiaana synnyttämättönä naisena.
Tajusin noin 11-vuotiaana etten halua lapsia, kun ymmärsin, mitä se tarkoittaisi (raskaus, synnytys ja elinikäinen vapauden menetys). Kesti kauan ennen kuin edes ymmärsin, millä logiikalla muut ihmiset niitä haluavat. Ilmeisesti joillekin perhe-elämä on toivottavaa eikä heitä ahdista ajatus siitä, että koti on täynnä muita ihmisiä. Nyt olen onneksi jo yli nelikymppinen ja vahinkoraskauden todennäköisyys on melko pieni. Silti se on edelleen pahin painajaiseni.
No suuret pahoittelut teille kaikille, että luotin liikaa Vauvan lukemisenymmärtämiseen ja analysointikykyyn kohdunpoiston iloitsemisesta aiheesta "haluatko lapsia/etkö halua".