Minkä ikäisenä tiesit, että haluat/et halua saada omia lapsia?
Eli tajusit että haluat tulla vanhemmaksi tai olet vapaaehtoisesti lapseton.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteikäisenä tein päätöksen jo. Tuli kyllä hyvin selväksi vanhempia seuratessa miten perseestä lapset ja vanhemmuus on.
Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsista hyväkäytöksisiä. Jos lapset on perseestä, niin vanhemmat voi silloin katsoa peiliin.
Juoppoja olivat. Iloisia olivat vain silloin, kun oli pullo kourassa. Yksi perhehelvetti per elämä riittää.
Pitääkö sinun sitten toistaa edeltävien sukupolvien virheet? On omallakin isällä ollut alkoholiongelma, mutta itse en juo käytännössä alkoholia lainkaan. Jos joskus saan lapsia, niin en halua olla heidän edessä koskaan humalassa, koska tiedän miten ahdistavaa se on lapsille.
Sitä on turha miettiä enää. Elämäni on sellaista, että siinä ei ole lapsille sijaa. Vaihdevuodet painaa päälle lisäksi.
Pienestä pitäen olen halunnut olla joskus äiti. Muistan, kun 7. luokalla kirjoitin päiväkirjaan tulevien lasteni nimiä. Teininä pahin pelkoni oli, että en löytäisi miestä ja siis saisi lapsia.
Onnekseni sain toivomani 2 lasta. Lapsettomuus olisi ollut minulle tosi paha paikka. Lapset ovat jo aikuisia ja äärettömän rakkaita minulle.
En muuten koskaan pienenä ollut kovin äidillinen, enkä vieläkään pidä muiden lapsista erityisemmin. Omistani sitäkin enemmän.
17 vuotiaana iski ihan järkyttävä vauvakuume kun miehen sisko sai vauvan. Tiedettiin kumpikin, että lapsia haluttaisiin pian, mutta eipä vielä siinä iässä ollut järkevää alkaa yrittämään.
19 vuotiaana jätettiin ehkäisy pois ja 22 vuotiaana sain esikoisen, 24v toisen, 25v kolmannen ja 29v neljännen.
Nyt 33v ja lisää haluttaisiin molemmat, mutta elämän realiteetit tulee vastaan. Pk-seudulla meillä ei ole varaa ostaa enää tätä isompaa asuntoa ja muutenkaan meillä ei ole kodin ulkopuolista lastenhoitoapua (päiväkoti ainoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on ihan järjetöntä. Toivottavasti saat vähän lisää elämänkokemusta ja lähtee ajatukset selkenemään. Oletan, että itse tahdot isäksi?
No ainakin kaikki oman sukuni miehet, jotka ovat eläneet minua ennen tällä maapallolla, ovat ajatelleet samoin. Kaikilla heillä on ollut monta lasta, eli he ovat halunneet seksin myös tuottavan tuloksia.
Luolamiesten juttuja ? Se selittää kaiken !
Ei tarvitse ihan niinkään kauas mennä. Jos katson omaa isääni, pappaani tai isopappaani, niin kaikilla on ollut monta lasta. Ja niin on ollut myös heidän edeltäjillään.
Niin, koska ei ole mahdollista katsoa isäänsä, pappaansa tai isopappaansa joilla ei ollut lapsia. Se diitä todistusarvosta.
En koskaan ajatellut asiaa.
Elämä ei mennyt niin.
Niin se meni, että minusta tuli äiti 41-vuotiaana ja hyvä niin. Hieno ihana nyt täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
17 vuotiaana iski ihan järkyttävä vauvakuume kun miehen sisko sai vauvan. Tiedettiin kumpikin, että lapsia haluttaisiin pian, mutta eipä vielä siinä iässä ollut järkevää alkaa yrittämään.
19 vuotiaana jätettiin ehkäisy pois ja 22 vuotiaana sain esikoisen, 24v toisen, 25v kolmannen ja 29v neljännen.
Nyt 33v ja lisää haluttaisiin molemmat, mutta elämän realiteetit tulee vastaan. Pk-seudulla meillä ei ole varaa ostaa enää tätä isompaa asuntoa ja muutenkaan meillä ei ole kodin ulkopuolista lastenhoitoapua (päiväkoti ainoa).
MIllä te elätte? Mistä rahaa?
Ootteko terveitä?
En ollut täysi-ikäinen vielä kun tiesin etten halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIllä te elätte? Mistä rahaa?
Ootteko terveitä?
Työstä saa palkkaa. Meillä 2 päivätöissä käyvää aikuista. Molemmilla korkeakoulututkinto. Ollaan terveitä. Olen ollut ainoastaan äitiyslomat kotona, muuten töitä/opiskelua.
Viisi vuotiaana olen kuulemma ääneen sanonut, että minä en kyllä halua lapsia! Paikalla kuulijoina oli äiti, isä, mummo ja pappa.
En muista tarkkaa ikää, mutta arviolta 17v
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla marginaalissa, mutta 6-vuotiaana tiesin jo. Nyt olen 44v. ja kohtu poistettiin viime vuonna. Olen erittäin onnellinen!
Mitä sä tiesit? Luetun ymmärtäminen on nolla.
Vierailija kirjoitti:
En ollut täysi-ikäinen vielä kun tiesin etten halua lapsia.
Minä olin alta kymmenen vanha. Katselin vierestä, kun kahdeksan vanhan luokkakaverin kesä meni siihen, että raahasi parkuvaa kolmevuotiasta pikkusiskoaan joka paikkaan, kun äitinsä käski. Kyseinen äiti ei ollut palkkatyössä. Minä yhdistelin asioita toisiinsa ja totesin, että tuollainen raahaaminen ei ole minua varten, ei kahdeksan eikä kahdenkymmenen kahdeksan vanhana. Nyt olen 59-vuotias, menopaussissa kuudetta vuotta enkä ikinä lapsia tehnyt. Sanomattakin on selvää, että lapsettomuuteni on hyvin tahallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisen lapsettomuuden ymmärrän hyvin, jos eletään samalla selibaatissa. Sitä en ymmärrä, jos lapsettomalla on aktiivinen seksielämä ja joku pehkäisy käytössä. Varsinkin vielä näinä heikkoina syntyvyyden aikoina. Seksi ilman riskiä lapsen saannista on sama kuin söisi rusinat pullasta.
Mitäpä hölötät. Ehkäisy on keksitty ja seksi on täysin luvallista. Miksei saisi ottaa rusinoita pullasta?
Koska se on vastuutonta. Pidetään kivaa, mutta ei haluta mitään seurauksia jälkikäteen. Ollaan intiimisti toisen kanssa, mutta ei olla kuitenkaan valmiita sitoutumaan toiseen ihmiseen eliniäksi lapsen muodossa. Samalla rikotaan itseä ja toista. Nainen myös turhautuu jossain kohtaa, jos parisuhteessa käytetään vuosikausia ehkäisyä. Naisilla on sisäänrakennettu halu siihen, että miehen siemen tekee hei
Tervehdys sinne vuoteen 1873! Nainen saa vuonna 2025 päättää omasta kehostaa ja harrastaa seksiä haluamatta lapsia :)
Vierailija kirjoitti:
Tiesin jo teininä, etten ikinä halua lapsia. Halusin silti naimisiin, mutta se ei ole toteutunut, koska ensimmäisen syyn takia olen kai alitajuisesti vältellyt miehiä. En koe ansaitsevani parisuhdetta, koska en halua sen tuottavan jälkikasvua.
Naimisiin voi mennä ilman lapsiakin. Kyllä sinä ansaitset jos sinä sitä haluat itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Teininä aloin ajatella, että haluaisin pari lasta nuorella iällä. Onneksi löysin samanhenkisen kumppanin ja 20-vuotiaana oli lapset tehty.
Oho! Ripeästi toimittu. Rispektit.
Itse olen noita jotka lapsena ajatteli peloissaan että koska olen tyttö niin on pakko aikuisena tehdä lapsia. Mikä helpotus kun asian oikea laita selvisi. Olen nuorena hoitanut työkseni lapsia niin paljon että haaveet omista lapsista karisivat nopeasti. On aika hyvä ymmärrys siitä mitä lasten kanssa eläminen oikeasti on, ei ole minua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisen lapsettomuuden ymmärrän hyvin, jos eletään samalla selibaatissa. Sitä en ymmärrä, jos lapsettomalla on aktiivinen seksielämä ja joku pehkäisy käytössä. Varsinkin vielä näinä heikkoina syntyvyyden aikoina. Seksi ilman riskiä lapsen saannista on sama kuin söisi rusinat pullasta.
Mitäpä hölötät. Ehkäisy on keksitty ja seksi on täysin luvallista. Miksei saisi ottaa rusinoita pullasta?
Koska se on vastuutonta. Pidetään kivaa, mutta ei haluta mitään seurauksia jälkikäteen. Ollaan intiimisti toisen kanssa, mutta ei olla kuitenkaan valmiita sitoutumaan toiseen ihmiseen eliniäksi lapsen muodossa. Samalla rikotaan itseä ja toista. Nainen myös turhautuu jossain kohtaa, jos parisuhteessa käytetään vuosikausia ehkäisyä. Naisilla on sisäänrakennettu halu siihen, että miehen siemen tekee hei
Mitä sekoilet?
Velasuhteessa nimenomaan huolehditaan ehkäisystä vuosikaudet. Ollaan sitouduttu toisiimme mm. Naimisiin menemällä ja hankkimalla yhteistä omaisuutta.
N35, 13 v puolisonsa kanssa yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Tiesin jo teininä haluavani aikanaan äidiksi.
Outoa että tätä alapeukutetaan, mutta sitä ei, jos joku kertoo jo nuorena tienneensä ettei halua perhettä.
Lapsena haaveilin suurperheestä. Teininä ajatuskin lapsien synnyttämisestä alkoivat yököttää. Päätin että asia pitää päättää viimeistään 32-vuotiaana. Ajattelin että silloin olen riittävän vanha, kun äiti hankki minut sen ikäisenä. Sen ikäisenä sitten päätin että ok, menköön, ehkä yksi.
Miksi menet jatkuvasti henkilökohtaisuuksiin sen sijaan, että kritisoisit väitteitäni hyvällä argumentoinnilla? Ei ole kovin hedelmällistä keskustella asiasta, jos toinen osapuoli haluaa jatkuvasti mennä henkilökohtaisuuksiin. Itse en ole edes kritisoinut ketään yksittäistä ihmistä täällä, vaan kritisoin yleisellä tasolla sellaista vapaaehtoisesti lapsettomien toimintaa, jossa samalla halutaan aktiivinen seksielämä.