Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä tiesit, että haluat/et halua saada omia lapsia?

Vierailija
06.07.2025 |

Eli tajusit että haluat tulla vanhemmaksi tai olet vapaaehtoisesti lapseton.

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo teininä haluavani aikanaan äidiksi. 

Outoa että tätä alapeukutetaan, mutta sitä ei, jos joku kertoo jo nuorena tienneensä ettei halua perhettä. 

Ihmiset peukuttavat kommentteja ylös tai alas oman mielipiteensä mukaan. Niin kai sinäkin sentään teet? 

Vierailija
82/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 15-vuotiaana, samalla keksin pojalleni nimen, jonka myös myöhemmin annoin pojalleni.0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo yläasteikäisenä, etten halua lapsia. Luulin kuitenkin, että niitä pitää hankkia joten asia ahdisti etukäteen. 

Parikymppisenä ajattelin että varmaan kolmekymppisenä pitäisi lisääntyä Koska niin kuuluu tehdä,  ja se taas inhotti etukäteen. 

Nyt olen 32 ja 10 vuotta olen ollut nykyisen puolisoni kanssa.  Varmaan on sanomattakin selä, et lapsia ei vieläkään ole eikä olla aikeissa yrittää, koska näin on hyvä.

Älkää siis torpatko, jos teini-ikäinen sanoo, ettei halua lapsia. Ihminen voi pitkään kuvitella, että hänessä olisi oikeasti jotain vikaa, kun haluaa olla lapseton. Muiden mielipiteiden vuoksi tunsin itseni jotenkin vääränlaiseksi pitkään.

Vierailija
84/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 27, kun tiesin haluavani lapsia. Olin tosin niin traumainen, että meinasi jäädä perhe saamatta. Onnistui lopulta. N45

Vierailija
85/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavallaan tiennyt aina. Nuorena ajattelin kauhulla, että joskus täytyy tehdä lapsia, koska se "kuuluu asiaan". Muistan aina mikä helpotus oli tajuta, ettei todellakaan tarvitse. Hankin sterilisaation heti kun täytin 30. Nyt olen 55, enkä ole hetkeäkään katunut.

Minäkin tiesin aina, etten halua lapsia, ja joskus parikymppisenä  lähes yökötti ajatella raskautta ja varsinkin synnytystä. Säälin kaikki äitejä. Tätä mieltä olin aina lähemmäs 30v. Sen jälkeen en ollut ihan varma, mutta edelleen synnytys ja raskaua oli jotain todella kamalaa. 

Tulin kuitenkin raskaaksi 34v ja sain lapsen. Se muutti koko elämäni. Mistään en koskaan ole ollut niin onnellinen, kuin tuosta lapsesta, paitsi sitten niitä muistakin lapsista mitä sain. 

Lapset on ehdottomasti parasta, mitä minulla on koskaan ollut ja olen onnellinen siitä vahinkoraskaudesta mikä se ensimmäinen raskaus oli. Loput oli sitten ihan tarkoituksella tehtyjä. 

Mutta kaikkia ei ole tarkoitettu äideiksi ja hyvä niin, että silloin ei lapsia tehdä. 

Lapsettomana en tietenkään tietäisi mitä ilman olisin jäänyt ja ehkä olisin onnellinen lapsettomanakin. Mutta nyt, kun on tullut lapsenlapsia, niin vieläkin korostuu enemmän se, että miten ihanaa, että minulla on perhe ja niin rakas. Elämän tarkoitus.  Jollakin toisella se elämän tarkoitus on sitten jotakin muuta. 

Jokainen tavallaan. Itse en vaihtaisi tätä elämää ikinä pois. 

Vierailija
86/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

31-v. kirkastui eräs päivä, että haluan lapsia. Onneksi tämä oli miehelle ok. Olin 32 kun esikoinen syntyi, 34 kun kuopus. Siinä olikin lapsiluku meidän osalta täynnä ja mies halusi sterilisaation. Oikein hyvin on mennyt.

Vierailija
87/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo teininä haluavani aikanaan äidiksi. 

Outoa että tätä alapeukutetaan, mutta sitä ei, jos joku kertoo jo nuorena tienneensä ettei halua perhettä. 

Ihmiset peukuttavat kommentteja ylös tai alas oman mielipiteensä mukaan. Niin kai sinäkin sentään teet? 

Kyllä ja vauvalla vihataan vauvoja:D Jos joku uskaltaa sanoa, että on halunnut vauvoja niin varmasti saa alapeukkuja. Ei täällä tykätä vauvoista ja lapsista. 

eri

Vierailija
88/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo yläasteikäisenä, etten halua lapsia. Luulin kuitenkin, että niitä pitää hankkia joten asia ahdisti etukäteen. 

Parikymppisenä ajattelin että varmaan kolmekymppisenä pitäisi lisääntyä Koska niin kuuluu tehdä,  ja se taas inhotti etukäteen. 

Nyt olen 32 ja 10 vuotta olen ollut nykyisen puolisoni kanssa.  Varmaan on sanomattakin selä, et lapsia ei vieläkään ole eikä olla aikeissa yrittää, koska näin on hyvä.

Älkää siis torpatko, jos teini-ikäinen sanoo, ettei halua lapsia. Ihminen voi pitkään kuvitella, että hänessä olisi oikeasti jotain vikaa, kun haluaa olla lapseton. Muiden mielipiteiden vuoksi tunsin itseni jotenkin vääränlaiseksi pitkään.

Tää on minusta outoa, että vielä nykyäänkin joku luulee, että lapsia on "pakko"tehdä.  Itse olen vanha ihminen ja ymmärsin jo nuorena, ettei lapsia ole pakko tehdä, jos ei halua.  Tai, että ylipäätään joskus joku on luullut, että lapsia  "kuuluu" tehdä. Jo lapsuuden naapureissa oli pariskuntia, joilla ei ollut lapsia. Minulle on aina ollut päivänselvää, että kaikilla ei ole lapsia. 

Itse luulin pitkään, etten halua lapsia, mutta sitten kuitenkin sellaisen sain ja onhan se ihan parasta. 

Vierailija
89/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisen lapsettomuuden ymmärrän hyvin, jos eletään samalla selibaatissa. Sitä en ymmärrä, jos lapsettomalla on aktiivinen seksielämä ja joku pehkäisy käytössä. Varsinkin vielä näinä heikkoina syntyvyyden aikoina. Seksi ilman riskiä lapsen saannista on sama kuin söisi rusinat pullasta.

Olipas harvinaisen pimeä mielipide jopa tälle palstalle.

Vierailija
90/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisen lapsettomuuden ymmärrän hyvin, jos eletään samalla selibaatissa. Sitä en ymmärrä, jos lapsettomalla on aktiivinen seksielämä ja joku pehkäisy käytössä. Varsinkin vielä näinä heikkoina syntyvyyden aikoina. Seksi ilman riskiä lapsen saannista on sama kuin söisi rusinat pullasta.

Eipäs, vaan me syödään pulla ilman rusinoita.

Vierailija
91/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla marginaalissa, mutta 6-vuotiaana tiesin jo. Nyt olen 44v. ja kohtu poistettiin viime vuonna. Olen erittäin onnellinen!

Mitä sä tiesit? Luetun ymmärtäminen on nolla.

No mitähän tiesin, kun kohtukin poistettiin ja olin siitä vaan iloinen :D

Vierailija
92/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut täysi-ikäinen vielä kun tiesin etten halua lapsia.

Minä olin alta kymmenen vanha. Katselin vierestä, kun kahdeksan vanhan luokkakaverin kesä meni siihen, että raahasi parkuvaa kolmevuotiasta pikkusiskoaan joka paikkaan, kun äitinsä käski. Kyseinen äiti ei ollut palkkatyössä. Minä yhdistelin asioita toisiinsa ja totesin, että tuollainen raahaaminen ei ole minua varten, ei kahdeksan eikä kahdenkymmenen kahdeksan vanhana. Nyt olen 59-vuotias, menopaussissa kuudetta vuotta enkä ikinä lapsia tehnyt. Sanomattakin on selvää, että lapsettomuuteni on hyvin tahallista. 

Todella outoa, että joku tekee noinkin tärkeän päätöksen sen perusteella, mitä joku 8v on hänen lapuudessaan joutunut kokemaan/tekemään. 

Minun koulukaveri joutui pesemään koko 12 henkisen perheen pyykit ilmeisesti käsin jo ekaluokkalaisena, mutta en minä sen perusteella omaa elämääni suunnitellut. 

Miksi olisin? Eihän minun elämä ole milläänlailla sidoksissa jonkun koulukaverini elämään. 

Vierailija
93/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena jo jätin kaikki vauvanuket lelukopan pohjalle, en muista ikinä leikkineeni mitään hoivaleikkejä, ja teini-ikäisenä muistan jo miettineeni ottavani sterilisaation. Jos jossain mediassa luki jostain hedelmöityshoidoista niin ekana ajatuksena että miksi kukaan haluaisi käydä läpi tuollaisen vaivan ja rahanmenon vain saadakseen vaivakseen ylimääräisen riesan :D

Minussa ei ole tippaakaan synnynnäistä lisääntymis- tai hoivaviettiä. Olen nyt 31 ja ilolla syön pillerini joka päivä.

Sama minulla. Lapsen haluaminen tuntuu ihan yhtä utopistiselta kuin vaikka käden amputoiminen ihan vaan sen takia, kun on tulenpalava halu tai vähintään uteliaisuus amputoida se käsi. Ja että keho jossain vaiheessa alkaisi huutamaan hormonien voimalla, että "Nyt se käsi irti ja äkkiä!!"

Minuun jäi selkeästi asentamatta biologinen kello lisäapplikaatioineen :D

Tietenkään en tällaista puhu ääneen, koska ikinä ei tiedä onko toinen vaikka kärsinyt lapsettomuudesta tai elää elämänsä onnellisinta aikaa juuri vanhempana. 

Vierailija
94/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla marginaalissa, mutta 6-vuotiaana tiesin jo. Nyt olen 44v. ja kohtu poistettiin viime vuonna. Olen erittäin onnellinen!

Tuossa iässä kohdunpoisto ei kerro yhtään mitään. Lapsia voisi jo olla liuta ja toisaalta tuossa iässä ei ole kovin suurta vaaaraa edes tulla raksaaksi, joten kohdunpoisto tuossa iässä on ihan se ja sama,  vaihdevuosia kohdunpoiso saattaa kyllä aikaistaa. 

Vierailija
95/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vain, mutta päästään terve ihminen ei märise kun vapaaehtoisesti lapsettomat harrastaa seksiä. 

Miksi menet jatkuvasti henkilökohtaisuuksiin sen sijaan, että kritisoisit väitteitäni hyvällä argumentoinnilla? Ei ole kovin hedelmällistä keskustella asiasta, jos toinen osapuoli haluaa jatkuvasti mennä henkilökohtaisuuksiin. Itse en ole edes kritisoinut ketään yksittäistä ihmistä täällä, vaan kritisoin yleisellä tasolla sellaista vapaaehtoisesti lapsettomien toimintaa, jossa samalla halutaan aktiivinen seksielämä. 

Koska fakta on se, että olet vähä-älyinen mt-potilas. Et ole täysillä matkassa ja siitä kertoo sun häiriintyneet ajatukset. Mulle on ihan sama mitä kirjoitan tuollaiselle tollolle. Sitä saat mitä tilaat noilla sun typerillä aivoituksilla. 

Vierailija
96/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana, kun hoidin kuukauden tuttavan lasta.

Vierailija
97/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsia ja kohti poistettu. Ei siitä voi tietää. Tyhmä ajatus. 

N41

Vierailija
98/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut täysi-ikäinen vielä kun tiesin etten halua lapsia.

Minä olin alta kymmenen vanha. Katselin vierestä, kun kahdeksan vanhan luokkakaverin kesä meni siihen, että raahasi parkuvaa kolmevuotiasta pikkusiskoaan joka paikkaan, kun äitinsä käski. Kyseinen äiti ei ollut palkkatyössä. Minä yhdistelin asioita toisiinsa ja totesin, että tuollainen raahaaminen ei ole minua varten, ei kahdeksan eikä kahdenkymmenen kahdeksan vanhana. Nyt olen 59-vuotias, menopaussissa kuudetta vuotta enkä ikinä lapsia tehnyt. Sanomattakin on selvää, että lapsettomuuteni on hyvin tahallista. 

Todella outoa, että joku tekee noinkin tärkeän päätöksen sen perusteella, mitä joku 8v on hänen lapuudessaan joutunut kokemaan/tekemään. 

Minun koulukaveri joutui pesemään koko 12

Miksei tekisi? Onhan se hyvä katsella ympärilleen ja pitää silmät auki. Samalla miettiä, että onko tuo minulle sopiva polku vai ei. 

Päättäväthän jotkut lapsena jo ammattinsakin sen perusteella, mitä ovat muiden nähneet tekevän. Ystäväperheen suvusta löytyy lääkäriä, hoitajaa, hammaslääkäriä jne. koska lapset ovat aina olleet sukupolvesta toiseen näkemässä näitä ammatteja. 

Vierailija
99/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan vain lapsen saaneet voisivat varmuudella kertoa, että "Tiesin, etten halua lapsia", koska vasta sitten voi olla varma, ettei koskaan halunnutkaan.

Jos taas ei koskaan koe sitä vanhemmuutta, elää vain olettamuksen varassa. On taatusti niitäkin, jotka aina luulivat, etteivät halua vanhemmiksi, mutta saatuaan lapsen tajusivat olleensa väärässä.

Vierailija
100/181 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä kohdunpoisto ei kerro yhtään mitään. Lapsia voisi jo olla liuta ja toisaalta tuossa iässä ei ole kovin suurta vaaaraa edes tulla raksaaksi, joten kohdunpoisto tuossa iässä on ihan se ja sama,  vaihdevuosia kohdunpoiso saattaa kyllä aikaistaa. 

Tiesin jo lapsena = kohtukin poistettiin, josta iloitsin.

Joo, ihan selkeesti tarkoittaa, että lapsia tuli 5 ja sen jälkeen kohdunpoisto.

Vaihdevuodet eivät lähde kohdusta vaan munasarjoista, jotka jäävät paikoilleen. Kohdunpoisto aloittaa vaihdevuodet ihan yhtä suuresti kuin sydämen ohitusleikkaus.

Ei enempää tästä minun osalta. Ugh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi