Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä tiesit, että haluat/et halua saada omia lapsia?

Vierailija
06.07.2025 |

Eli tajusit että haluat tulla vanhemmaksi tai olet vapaaehtoisesti lapseton.

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan vain lapsen saaneet voisivat varmuudella kertoa, että "Tiesin, etten halua lapsia", koska vasta sitten voi olla varma, ettei koskaan halunnutkaan.

Jos taas ei koskaan koe sitä vanhemmuutta, elää vain olettamuksen varassa. On taatusti niitäkin, jotka aina luulivat, etteivät halua vanhemmiksi, mutta saatuaan lapsen tajusivat olleensa väärässä.

Vain postimerkkien keräilijät voisivat varmuudella sanoa, että "tiesin etten halua keräillä postimerkkejä", koska vasta sitten voi olla varma etrei koskaan halunnutkaan.

Jos taas ei koe sitä postimerkkien keräilyn rikkautta ja iloa, elää vain oletuksen varassa.

Jokaisen pitäisi siis varmuuden vuoksi alkaa keräillä postimerkkejä vaikka se tuntuisikin turhalta. Koska ei sitä koskaan tiedä. Rahan kulua aiheuttaa mutta mitäpä ei tekisi jotta ei katuisi vanhana?

Mikä on tekosyysi mikset kerää postimerkkejä? Saatat katua päätöstäsi ettet koskaan kerännyt postimerkkejä? Katselet vain vanhoilla päivillä muiden postimerkkikokoelmia? Kuka huolehtii vanhana sinun postimerkeistä?

Vierailija
122/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina olen tiennyt, että en halua. Raskaus ja synnytys, aivan kammottava ajatus. Pilata kroppa ja seksielämä, ei ikinä! Ja synnytyksen jälkeen se hauskuus vasta alkaisikin, kun loppuelämä pitäisi huolehtia pennusta (joo, toki laillinen velvollisuus loppuu täysi-ikäisyyteen, mutta jos ei lastaan hylkää niin eiköhän se huoli jatku hautaan asti). Juu ei, en näe mitään syytä vaihtaa vapauttani kahleisiin.

N34

No, neljänkympin jälkeen kroppasi on joka tapauksessa paljon elähtäneemmässä kunnossa kuin 20-30-vuotiailla. Hyviä kroppia toisaalta näkee nuorilla äideilläkin. Seksielämää voi joka tapauksessa jatkaa vaikka kuinka pitkään, ja toisaalta kun seksiä on ollut vuosikymmeniä, niin ei se loppujen lopuksi niin ihmeellistä edes ole :) Elämässä on paljon muutakin.

Miksi lyttäät toista ja toisen unelmia lapsivapaasta elämästä? Kuulostat katkeralta. Kaikilla ei tarvitse olla yhtä kurjaa kuin sinulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena jo jätin kaikki vauvanuket lelukopan pohjalle, en muista ikinä leikkineeni mitään hoivaleikkejä, ja teini-ikäisenä muistan jo miettineeni ottavani sterilisaation. Jos jossain mediassa luki jostain hedelmöityshoidoista niin ekana ajatuksena että miksi kukaan haluaisi käydä läpi tuollaisen vaivan ja rahanmenon vain saadakseen vaivakseen ylimääräisen riesan :D

Minussa ei ole tippaakaan synnynnäistä lisääntymis- tai hoivaviettiä. Olen nyt 31 ja ilolla syön pillerini joka päivä.

Sama minulla. Lapsen haluaminen tuntuu ihan yhtä utopistiselta kuin vaikka käden amputoiminen ihan vaan sen takia, kun on tulenpalava halu tai vähintään uteliaisuus amputoida se käsi. Ja että keho jossain vaiheessa alkaisi huutamaan hormonien voimalla, että "Nyt se käsi irti ja äkkiä!!"

Minuun jäi selkeästi asentamatta biologinen kello lisäapplikaatioineen :D

Tiet

Täsmälleen juuri näin. Nuorempana sai koko ajan kuulla sitä "kyllä se mieli muuttuu kun biologinen kello alkaa tikittää" ja päätin, että en varmasti missään hormonimielenhäiriössäkään tee mitään niin typerää. Nyt yli 40 ja eipä ole tikitystä kuulunut.

Vierailija
124/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotiaana sanoin etten koskaan halua lapsia. Väitän että olisin ollut erinomainen vanhempi henkisellä tasolla, mutta johtuen olosuhteista elämässä en olisi voinut mahdollistaa lapselle tiettyjä asioita.

Vierailija
125/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täsmälleen juuri näin. Nuorempana sai koko ajan kuulla sitä "kyllä se mieli muuttuu kun biologinen kello alkaa tikittää" ja päätin, että en varmasti missään hormonimielenhäiriössäkään tee mitään niin typerää. Nyt yli 40 ja eipä ole tikitystä kuulunut."

Vaatii aina enemmän rohkeutta kun ei mene massan mukana.

Vierailija
126/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosiästä lähtien ajatus alkoi itää, mutta jossain 22-23 ikävuoden paikkeilla päätös oli tehty.

Vierailija
127/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pikkulapsena. En edes koskaan leikkinyt nukeilla. Teini-iässä ajatus vain vahvistui.

Siskoni ei koskaan leikkinyt nukeilla, miäutta hänestä tuli erittäin huolehtivainen äiti. Tämä ei ole mikään mittari siihen, että et olisi omien lasten tarpeista kiinnostunut.

Vierailija
128/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

32-vuotiaana totesin, että elämässäni oli siihen mennessä jo kaksi parisuhdetta päättynyt siksi, että kumppani halusi lapsen, mutta itse en "ainakaan vielä halua, enkä tiedä haluanko tulevaisuudessakaan". Johtopäätös hommasta oli, että en tiedä haluta lapsia ollenkaan. Nyt 15 vuotta myöhemmin ajatus on edelleen sama. M47

Vierailija
129/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 23-25-vuotiaana. Sitä ennen se oli muutaman vuoden enemmän "ehkä sitten joskus". Aktiivisesti halusin lapsia (sitten kun olen aikuinen) joskus 16-17-vuotiaana, eli silloin, kun en oikeasti tiennyt mistään mitään.

Vierailija
130/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pikkulapsena. En edes koskaan leikkinyt nukeilla. Teini-iässä ajatus vain vahvistui.

Siskoni ei koskaan leikkinyt nukeilla, miäutta hänestä tuli erittäin huolehtivainen äiti. Tämä ei ole mikään mittari siihen, että et olisi omien lasten tarpeista kiinnostunut.

Miksi tulet lyttäämään tänne toisia ihmisiä? Eiköhän he itse tiedä paremmin kuin sinä, joka yrität tehdä tulkintoja anonyymeistä ihmisistä yhden lauseen perusteella.

Vierailija
131/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen juuri näin. Nuorempana sai koko ajan kuulla sitä "kyllä se mieli muuttuu kun biologinen kello alkaa tikittää" ja päätin, että en varmasti missään hormonimielenhäiriössäkään tee mitään niin typerää. Nyt yli 40 ja eipä ole tikitystä kuulunut.

Minun biologinen kelloni taisi pysähtyä kokonaan joskus ennen kolmekymppisiä. En ollut koskaan halunnut tai ollut haluamatta lapsia, sitten vähitellen ymmärsin että en todellakaan halua lapsia ja nyt nelikymppisenä olen siitä varmempi kuin koskaan.

Vierailija
132/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teininä aloin ajatella, että haluaisin pari lasta nuorella iällä. Onneksi löysin samanhenkisen kumppanin ja 20-vuotiaana oli lapset tehty.

Kysymykseen vastaamista et kuitenkaan vielä tähän päivään mennessä ole oppinut...

Vierailija
133/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavallaan aina tiennyt, etten halua lapsia. Lapsena, kun leikin nukeilla, kuvittelin että ne ovat pikkusisaruksia minulle. En koskaan mieltänyt niitä minun lapsiksi. Minulla on endometrioosi ja olen tavallaan onnellinen, että se on minulla niin ehkä se on sitten pois joltain joka niitä lapsia haluaa. 

Vierailija
134/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä jo tiesin/ tajusin. Äiti luki jotain lapsille suunnattua kirjaa jossa kerrottiin miten/mistä vauvat tulevat ja muistan elävästi sen hetken kun mietin että en halua synnyttää vauvaa. Tähän päivään saakka ajatus on pitänyt, kohta 50v mittarissa. Ja kyllä oli outoa kun lapsuus ja nuoruus piti kuunnella sukulaisnaisten "sitten kun sinä teet omia lapsia"-juttuja. Ihmeellinen olettamus että kaikista tytöistä tulisi muka automaattisesti äitejä. Itse en ikinä sano nuorille tytöille mitään tällaista. 

Vierailija
135/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo lapsena tiesin, ettei äitiys kiinnosta laisinkaan. En ikinä leikkinyt nukeilla vaan eläinhahmoilla (my little ponyt, pennys pony club, pound puppies, little pretty kitties jne), mitään kotileikkejä en leikkinyt koskaan. Kolmekymppisenä oli vaihe, kun järjellä mietin, haluanko nyt lisääntyä vai en, ja päätin, että en.

Olen nyt 47, enkä ikinä ole katunut päätöstä. Lapsi ei vain mitenkään edes sopisi menevään ja tekevään elämääni, jalkoihinhan se jäisi. Enkä edes jaksaisi kiinnostua siitä, kun ei lapset ole koskaan aidosti mua mitenkään kiinnostaneet. Pitäisi olla jompikumpi, joko halu lisääntyä tai halu hoivata lasta, eikä mulla ole koskaan ollut kumpaakaan, joten se siitä.

Vierailija
136/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiennyt jo teini-ikäisestä ettei lapset oikein kiinnosta. Sitä pienempänä en muista ajatelleeni asiaa kauheasti. Kun olen työkseni hoitanut lapsia ajatus on vain vahvistunut. Puoliso on oikeastaan samaa mieltä. Tavallaan kaipaisin kyllä omaa perhettä mutta onhan se ihan älytön vastuu enkä halua synnyttää yms.

Vierailija
137/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisenä jo tiesin/ tajusin. Äiti luki jotain lapsille suunnattua kirjaa jossa kerrottiin miten/mistä vauvat tulevat ja muistan elävästi sen hetken kun mietin että en halua synnyttää vauvaa. Tähän päivään saakka ajatus on pitänyt, kohta 50v mittarissa. Ja kyllä oli outoa kun lapsuus ja nuoruus piti kuunnella sukulaisnaisten "sitten kun sinä teet omia lapsia"-juttuja. Ihmeellinen olettamus että kaikista tytöistä tulisi muka automaattisesti äitejä. Itse en ikinä sano nuorille tytöille mitään tällaista. 

Sinä oletkin fiksu ja huomaavainen. Siksi et kommentoi toisten lisääntymisvalintoja. Kaikki eivät vaan osaa olla fiksuja.

Vierailija
138/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo nuorena! Olin ihan varma, etten ikinä halua lapsia! Inhosin lapsia! Sain ekan lapseni 33 vuotiaana ja toisen oari vuotta myöhemmin. On ihan ok muuttaa mielipidettään. 

Ps. en edelleenkään tykkää muista lapsista, vain omistani.

Vierailija
139/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teininä aloin ajatella, että haluaisin pari lasta nuorella iällä. Onneksi löysin samanhenkisen kumppanin ja 20-vuotiaana oli lapset tehty.

Kysymykseen vastaamista et kuitenkaan vielä tähän päivään mennessä ole oppinut...

Siis mihin hän ei vastannut? Mielestäni tuossa vastataan kysymykseen siitä, minkä ikäisenä hän tiesi haluavansa lapsia?

Vierailija
140/181 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 34-35-vuotiaana päätin lopulta et kyllä mä lapsia haluan. Ja ehdin vielä saada kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi