Vaatekaupan myyjät! Kuuluuko teillä johonkin työsopimukseen kehua asiakkaan ostamaa vaatetta maasta taivaisiin?
Olen vaan kiinnostunut. Olen vasta viimeaikoina huomannut sen, että ostaapa mitä tahansa, niin myyjä kehuu vaatetta kassalla, tyyliin onpa ihana, kauniit värit. Onko muut huomannut saman, vai tehdäänkö sitä vain siellä missä asun? Enkä todellakaan sano, ettei niin saisi tehdä, mutta vaikuttaa hieman epäaidolta. Parasta oli kerran se, kun ostin rumanpuoleisen mekon mökille, koska se tulee enemmän työkäyttöön eikä meillä käy paljon vieraita. Muutenkin minulle on mökkivaatteille enemmän tärkeää, että on ilmava ja helppo käyttää eikä niinkään ulkonäkö. Kassalla oleva noin parikymppinen tyttö alkoi vuolaasti kehumaan ostamani mekkoa, kuinka kaunis jne. Tytöllä oli kyllä itsellään sellainen tyyli, ettei olisi varmaan vilkaissutkaan tätä mekkoa. Siitä lähtien olenkin ajatellut, opetetaanko teitä myyjiä kehumaan, vaikka asiakas ostaisi minkälaisen hirvityksen tahansa? Itse ainakin kehun niitä vaatteita mistä itsekin tykkään.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Olen myös törmännyt jonkun kerran myyjiin, jotka kehuvat itsellään olevan juuri sen vaatteen mitä olen ostamassa, heillä se on lisäksi ollut useammassa värissä. vaate on heidän mielestään aivan ihana ja todella laadukas sekä hintansa väärtti.
Ai, on muitakin joille puhutaan näin.
Meillä on ollut ainakin koulutuksia, joissa tuollaista kommunikointityyliä on opetettu. Samassa koulutuksessa opetettiin tyrkyttämään lisämyyntiä, ja sitä seurataan myyjäkohtaisesti miten toteutuu.
En ole aikoihin enää ostanut vaatteita muualta kuin verkkokaupoista jos niistäkään. Mutta kyllä muistan, että joissakin vaatekaupoissa kassalla kehuttiin juuri esim vaatteen väriä, Halosella ainakin. Kyllä siitä itselle tuli silti ihan hyvä mieli.
Kyllä. Olen ollut kaupassa töissä ja meillä oli vaatimuksena kehua asiakkaan valintoja, jotta kauppaa ja vielä mahdollista lisämyyntiä syntyisi.
Mutta ei sitä asiaa nyt missään työsopimuksessa näy. Työsopimuksessa sovitaan palkasta ym.
Sarasvuon firma on pitänyt niille koulutusseminaarin, hinta 80000 e, jossa tällaiset asiat on opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Sarasvuon firma on pitänyt niille koulutusseminaarin, hinta 80000 e, jossa tällaiset asiat on opetettu.
Olin isommassa ketjussa töissä, jossa ehkä joka toinen vuosi oli joku tälläinen konsulttifirma pitämässä "koulutuksiaan". Ihan naurettavaa pelleilyä. Itse pyrin käyttäytymään luonnollisesti asiakkaiden kanssa enkä koulutuksissa "opittujen" höpöjuttujen mukaisesti, mistä tuli kyllä ajoittain sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin isommassa ketjussa töissä, jossa ehkä joka toinen vuosi oli joku tälläinen konsulttifirma pitämässä "koulutuksiaan". Ihan naurettavaa pelleilyä. Itse pyrin käyttäytymään luonnollisesti asiakkaiden kanssa enkä koulutuksissa "opittujen" höpöjuttujen mukaisesti, mistä tuli kyllä ajoittain sanomista.
Ja lisään vielä, että itse en asiakkaana arvostaisi tuollaista päälle liimattua "kehumista" yhtään. Lähinnä vaivaannuttavaa sekä myyjälle, että asiakkaalle. Itse arvostan asiakaspalvelussa kohteliaisuutta, tarkkuutta ja sitä, että asiaani oikeasti keskitytään.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös törmännyt jonkun kerran myyjiin, jotka kehuvat itsellään olevan juuri sen vaatteen mitä olen ostamassa, heillä se on lisäksi ollut useammassa värissä. vaate on heidän mielestään aivan ihana ja todella laadukas sekä hintansa väärtti.
Aina kun myyjä sanoo omistavansa saman tuotteen niin kannattaa kääntyä kannoillaan. Pelkkä kusetusmyyntipuhe.
Asiakkaalle tulee saada kaupanteon yhteydessä hyvä mieli ostoksestaan ja tälläkin palstalla valitellaan, kun ystävät ja puoliso ei koskaan kehu. Kun sitten myyjä sanoo, että ai kun kiva väri, niin asiakas ihmettelee, että mikä sille nyt tuli, miksi se ei ole tyly ja totea, että maksupääte on siinä vasemmalla.
Myyjänä saan palkan sen mukaan, paljonko myyn. Siksi muistutan juhlamekkoa ostavia sukkahousuista tai laukusta. Tosin lauantaina aamulla meillä on kesällä pieni ruuhkahetki, kun häävieraat tulevat ostamaan ne ohuet sukkahousunsa, joita ei sittenkään kotoa löytynyt. Sama se minulle, saa täällä käydä vaikka miten usein, mutta itse suosin sitä tyyliä, että kaikki kerralla kuntoon.
Toki voisi kokeilla siinä kassalla rehellisyyttä ja sanoa asiakkaalle, että tää sun ostama mekko on kyllä yksi rumimpia, mitä olen koskaan myynyt.
niin feikkii. olisit sanonut,että älä viiittti, ite et edes katsois tähän. tää on navettamekko kesäksi.
ymmärrän tod asiallisen kannanoton jos asikas hakee tiettyä esim hautajaisiin-kumpi ,voisiko nämä yhdistää,mutta eipä noilla pimuilla ole asiantuntemusta jne. kunhan suutaan soittavat ja kule-niin yleistä,että oksettaaaaa.
Meidän kaupassa kaikkea voin rehellisesti kehua, koskei meillä myydä rumia vaatteita. Ne ei kaikki ole minun tyyyliä, mutta kaikissa niissä jotain kaunista on. Pystyn kyllä näkemään sen, vaikken ajattelekaan että se sopii juuri minulle. Ja oletan, että ihmiset ostavat sitä mistä pitävät.
Enemmän ihmettelen, miksi ap ostaa rumia vaatteita edes töihin? Olisi niitä sopivia JA kauniita varmasti myös saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
niin feikkii. olisit sanonut,että älä viiittti, ite et edes katsois tähän. tää on navettamekko kesäksi.
ymmärrän tod asiallisen kannanoton jos asikas hakee tiettyä esim hautajaisiin-kumpi ,voisiko nämä yhdistää,mutta eipä noilla pimuilla ole asiantuntemusta jne. kunhan suutaan soittavat ja kule-niin yleistä,että oksettaaaaa.
Kuka ostaa hautajaisvaatteita nuorisopuodista? Paitsi tietty nuoret, mutta he eivät myyjiltä kysele, sopiiko vai ei.
Oo miten hienosti istuva perunasäkki, tahtoisin itsekin sellaisen jos ilkeäisin kulkea kylillä perunasäkki ylläni.
Ei, tämä asu ei sovi teille lainkaan, eikä meiltä löydykään teille sopivaa asua, suosittelen menemään naapuriliikkeeseen, ehkä sieltä löytyy teille sopivampia asuja.
Vierailija kirjoitti:
Navetamekko, onko paskanluonti mekossa helpompaa kuin farkuissa?
Kuka opetti kassat sanomaan Jees.
No kyllä, tämä on vähän jopa pakko. Meillä käy toisinaan ns. mysteeriasiakkaita eli niitä, joiden on tarkoitus testata että meneekö myyntitilanne niinkuin firma vaatii. Näihin voi kuulua juuri lisämyynti ja asiakkaan ostoksen kehuminen. Ja auta armias, jos näitä ei mysteeriasiakkaalle tehty!
Koko myymälä saa kuulla kunniansa johdolta ja sitten pitää rukoilla, että ei ollut tuona päivänä töissä, että ei saa moitetta paskasti tehdystä työstä. Haluan pitää työni, joten sori jos ärsyttää kun kehutaan tai lisämyydään.