Vaatekaupan myyjät! Kuuluuko teillä johonkin työsopimukseen kehua asiakkaan ostamaa vaatetta maasta taivaisiin?
Olen vaan kiinnostunut. Olen vasta viimeaikoina huomannut sen, että ostaapa mitä tahansa, niin myyjä kehuu vaatetta kassalla, tyyliin onpa ihana, kauniit värit. Onko muut huomannut saman, vai tehdäänkö sitä vain siellä missä asun? Enkä todellakaan sano, ettei niin saisi tehdä, mutta vaikuttaa hieman epäaidolta. Parasta oli kerran se, kun ostin rumanpuoleisen mekon mökille, koska se tulee enemmän työkäyttöön eikä meillä käy paljon vieraita. Muutenkin minulle on mökkivaatteille enemmän tärkeää, että on ilmava ja helppo käyttää eikä niinkään ulkonäkö. Kassalla oleva noin parikymppinen tyttö alkoi vuolaasti kehumaan ostamani mekkoa, kuinka kaunis jne. Tytöllä oli kyllä itsellään sellainen tyyli, ettei olisi varmaan vilkaissutkaan tätä mekkoa. Siitä lähtien olenkin ajatellut, opetetaanko teitä myyjiä kehumaan, vaikka asiakas ostaisi minkälaisen hirvityksen tahansa? Itse ainakin kehun niitä vaatteita mistä itsekin tykkään.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin feikkii. olisit sanonut,että älä viiittti, ite et edes katsois tähän. tää on navettamekko kesäksi.
ymmärrän tod asiallisen kannanoton jos asikas hakee tiettyä esim hautajaisiin-kumpi ,voisiko nämä yhdistää,mutta eipä noilla pimuilla ole asiantuntemusta jne. kunhan suutaan soittavat ja kule-niin yleistä,että oksettaaaaa.
Navetamekko, onko paskanluonti mekossa helpompaa kuin farkuissa?
Navettaan ei mennä farkuissa, työhaalari siellä on päällä.
Ostan lähes kaiken verkkokaupoista koska en pidä nykyajan myyjistä kun kivijalkaliikkeet on ahtaalle puristettu. No vaatteita ostan harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarasvuon firma on pitänyt niille koulutusseminaarin, hinta 80000 e, jossa tällaiset asiat on opetettu.
Olin isommassa ketjussa töissä, jossa ehkä joka toinen vuosi oli joku tälläinen konsulttifirma pitämässä "koulutuksiaan". Ihan naurettavaa pelleilyä. Itse pyrin käyttäytymään luonnollisesti asiakkaiden kanssa enkä koulutuksissa "opittujen" höpöjuttujen mukaisesti, mistä tuli kyllä ajoittain sanomista.
Sarasvuon koulutusseminaarit on kyllä omaa luokkaansa. Aiheena voisi olla esim "Miten kommunikoida asiakkaan kanssa" mutta tää herra pitää näitä koulutuksiaan puhumalla aiheen vierestä ja hyppelemällä pitkin pöytiä kuin olisi jossain omissa maailmoissa. Jutut luokkaa "Sammakot kurnuttaa suolla, me kaikki kurnutetaan. Kurnutetaan asiakkaiden kanssa!!!" -Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ostan lähes kaiken verkkokaupoista koska en pidä nykyajan myyjistä kun kivijalkaliikkeet on ahtaalle puristettu. No vaatteita ostan harvoin.
Olet siis itsekin osa ongelmaa, etkä ratkaisua.
Ei ole ollut samaa. Joskus on ollut aika tylyä palvelua. Eivät puhu, eikä hymyile.
Ei se missään työsopimuksessa ole, vaan kuuluu liikkeen konseptiin. Asiakkaalle halutaan jäävän positiivinen ostokokemus. Pakko tehdä joka asiakkaalle, koska myymälöissä käy koeostajia, jotka testaa noudatetaanko konseptia eli kehutaan ostosta, tarjotaan lisämyyntiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Mutta kun se hyökätään heti asiakkaan kimppuun ei vaan toimi. Isona edimerkkinä Gigantti. Nyt kolme kuljetusta sieltä ja tasan en astu liikkeeseen.
Luulen tuossa olevan taustalla sen, että asiakkaalle vain halutaan hyvä asiointikokemus ja luotua mielikuva siitä, että tuli tehtyä hyvä ostos (ettei sitä palauteta niin herkästi, jos vaikka kotona tuleekin toisiin ajatuksiin, kun näkee ostoksen omasta peilistä ja/tai luonnon valossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ongelma on liikkeen johto enkä minä. Palvelutilanne pitää sujua asiakkaalle mieleisellä tavalla. Johto on valinnut tietyn tavan toimia ja mua se ei miellytä niin silloin on muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Luulen tuossa olevan taustalla sen, että asiakkaalle vain halutaan hyvä asiointikokemus ja luotua mielikuva siitä, että tuli tehtyä hyvä ostos (ettei sitä palauteta niin herkästi, jos vaikka kotona tuleekin toisiin ajatuksiin, kun näkee ostoksen omasta peilistä ja/tai luonnon valossa).
Näinä aikoina asiakkaan pitää myös mennä raha edellä.
Olen itse törmännyt tilanteeseen, jossa nuori myyjätyttö sanoi minulle ihan suoraan jo ovella, että minulle (keski-ikäiselle naiselle) ei heiltä löydy housuja. Samaan aikaan liikkeessä näkyi asiakkaana itseäni vanhempia miehiä, joille kumma kyllä tuntui löytyvän vaatetta jos toistakin. Olen ihan normaalikokoinen, joten mitään xxxxxl-vaatetta en ollut etsimässä. Olin vain liian vanha akka kyseiseen vaatekauppaan. Enkä puhu nyt mistään nuorisoliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarasvuon firma on pitänyt niille koulutusseminaarin, hinta 80000 e, jossa tällaiset asiat on opetettu.
Olin isommassa ketjussa töissä, jossa ehkä joka toinen vuosi oli joku tälläinen konsulttifirma pitämässä "koulutuksiaan". Ihan naurettavaa pelleilyä. Itse pyrin käyttäytymään luonnollisesti asiakkaiden kanssa enkä koulutuksissa "opittujen" höpöjuttujen mukaisesti, mistä tuli kyllä ajoittain sanomista.
Sarasvuon koulutusseminaarit on kyllä omaa luokkaansa. Aiheena voisi olla esim "Miten kommunikoida asiakkaan kanssa" mutta tää herra pitää näitä koulutuksiaan puhumalla aiheen vierestä ja hyppelemällä pitkin pöytiä kuin olisi jossain omissa maailmoissa. Jutut luokkaa "Sammakot kurnuttaa suolla, me kaikki kurnutetaan. Kurnutetaan asiakkaiden kanssa!!!" -Ohis
Apua, joku muukin on siis joutunut Sarasvuon hampaisiin :D Odotin itse koulutusta, koska kaikki töissä hehkuttivat Sarasvuon ammattitaitoa, mutta se on nimenomaan tuota mitä sanoit. Aiheena asiakaspalvelun onnistuminen kriittisissä tilanteissa, ja Sarasvuo selittää juttujaan; "Asiakas on kumikenkä. Kaikilla on kumikenkiä. Ne sopivat suolle. Suolla kurnuttaa sammakko. Sammakoita on kaikkialla, vaikka emme näekään niitä. Meidän on otettava suon potentiaali käyttöön, valjastettava se oman sisäisen uurnan kanneksi. Hypitään kumikengät jalassa yhdessä suolla. Sitä on ihmisyys".
Kouluttaisivat mieluummin katsomaan miten joku vaatemalli väri jne. ihmiselle sopii ja sitten rehellistä palvelua (asiakkaan halutessa toki) saataville.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaalle tulee saada kaupanteon yhteydessä hyvä mieli ostoksestaan ja tälläkin palstalla valitellaan, kun ystävät ja puoliso ei koskaan kehu. Kun sitten myyjä sanoo, että ai kun kiva väri, niin asiakas ihmettelee, että mikä sille nyt tuli, miksi se ei ole tyly ja totea, että maksupääte on siinä vasemmalla.
Myyjänä saan palkan sen mukaan, paljonko myyn. Siksi muistutan juhlamekkoa ostavia sukkahousuista tai laukusta. Tosin lauantaina aamulla meillä on kesällä pieni ruuhkahetki, kun häävieraat tulevat ostamaan ne ohuet sukkahousunsa, joita ei sittenkään kotoa löytynyt. Sama se minulle, saa täällä käydä vaikka miten usein, mutta itse suosin sitä tyyliä, että kaikki kerralla kuntoon.
Toki voisi kokeilla siinä kassalla rehellisyyttä ja sanoa asiakkaalle, että tää sun ostama mekko on kyllä yksi rumimpia, mitä olen koskaan myynyt.
No onhan se nyt aivan eri asia odottaa (ja olettaa saavansa) kehuja puolisolla kuin hitto tuntemattomalta myyjältä! :D
Ymmärrän, että näin tehdään jos työnantaja niin vaatii, mutta onhan tuo kehumisen vaatiminen ihan sekopäistä! Ei ruokakaupan kassakaan mielellään saa kommentoida asiakkaan ostoksia...
"Tää onki tosi hyvä olut! Minäkin ostan aina tätä, kiva kun sulle tuo 24klp riittää nyt varmasti vähäksi aikaa! Otatko lisäksi vielä pari pussia sipsejä? Ne sopii tosi hyvin ton oluen kanssa!"
Ai luoja!! :D
Olen kyllä kassalla jutustellut monesti myyjien kanssa ostamastani vaatteesta. Koskaan siinä samalla ei kyllä ole tyrkytetty mitään lisämyyntiä. Oletan siis, että myyjät ovat muuten vain ystävällisiä ja tykkäävät keskustella tuotteistaan. Monesti sanon itsekin kassalla ostoksestani, että tää on aivan ihana, tarvitsin juuri tällaista, kiva kun teiltä aina löytyy mitä tarvitsen jne.
Myyjille on annettu vuorosanat, mitä seurataan. Asiakkaan tulee saada samanlaista palvelua riippumatta myyjästä tai liikkeen sijainnista.
Eri firmoissa on eri ohjeistukset. Asiakkaana olen huomannut, että esim. Lindexillä ja H&M:ssä saa kierrellä vapaasti ja apua joutuu itse kysymään, jos sitä tarvitsee. Vero Modassa ja Vilassa myyjät ovat aktiivisia. Jne.
Ostin silmälasit ketjuliikkeestä ja pois lähtiessäni myyjä kehui, kuinka hyvin ne sopivatkin kasvoihini. Olin hiukan hämmentynyt, mutta kiitin. Jonkin ajan päästä sain sähköpostiin kyselyn asioinnista ja yksi kysymyksistä oli: kehuiko asiakaspalvelija silmälasejasi? Ärsyttää tuollainen pakotettu tyhjänaikainen imartelu ja oisin sen myös palautteessa varmaan kertonut, jos olis annettu. Toisaalta oon pahoillani sen työntekijän puolesta, joka joutuu kieli ruskeana todistelemaan asiakkaan upeutta ja hyvää makua.
Vierailija kirjoitti:
Ostin silmälasit ketjuliikkeestä ja pois lähtiessäni myyjä kehui, kuinka hyvin ne sopivatkin kasvoihini. Olin hiukan hämmentynyt, mutta kiitin. Jonkin ajan päästä sain sähköpostiin kyselyn asioinnista ja yksi kysymyksistä oli: kehuiko asiakaspalvelija silmälasejasi? Ärsyttää tuollainen pakotettu tyhjänaikainen imartelu ja oisin sen myös palautteessa varmaan kertonut, jos olis annettu. Toisaalta oon pahoillani sen työntekijän puolesta, joka joutuu kieli ruskeana todistelemaan asiakkaan upeutta ja hyvää makua.
Optikkoliikkeessä on kyllä vähän pakkokin luottaa myyjän arvostelukykyyn. Hänen kanssaanhan ne silmälasit valitaankin. Itse en ainakaan näe tarkkaan, miltä kehykset itselläni näyttävät, ennen kuin niihin saa linssit. Kyllä siinä yhdessä katsellaan ja myyjä hyvinkin tarkkaan kertoo sopiiko vai eikö. Tuskin hän sellaisia valitseekaan, jotka eivät asiakkaalle sopisi.
Itseäni huvittaa kovasti tämä "väärin kehuminen", joka tuntuu monilla olevan ongelmana. Onhan se nyt kauheaa, jos myyjä sanoo jotain ystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia olikin, että sai paskanjauhannalla itsensä miljonääriksi!
Stockalla oli aikoinaan takahuoneessa paperille kirjotettuna valmiit lauseet joita tuli käyttää. Lisäksi kun tervehti asiakasta niin sai naksauttaa naksuttimella ja sitte työvuoron lopuksi piti käydä merkkaamassa listaan kuinka monta naksausta oli päivän aikana saanut.