Vaatekaupan myyjät! Kuuluuko teillä johonkin työsopimukseen kehua asiakkaan ostamaa vaatetta maasta taivaisiin?
Olen vaan kiinnostunut. Olen vasta viimeaikoina huomannut sen, että ostaapa mitä tahansa, niin myyjä kehuu vaatetta kassalla, tyyliin onpa ihana, kauniit värit. Onko muut huomannut saman, vai tehdäänkö sitä vain siellä missä asun? Enkä todellakaan sano, ettei niin saisi tehdä, mutta vaikuttaa hieman epäaidolta. Parasta oli kerran se, kun ostin rumanpuoleisen mekon mökille, koska se tulee enemmän työkäyttöön eikä meillä käy paljon vieraita. Muutenkin minulle on mökkivaatteille enemmän tärkeää, että on ilmava ja helppo käyttää eikä niinkään ulkonäkö. Kassalla oleva noin parikymppinen tyttö alkoi vuolaasti kehumaan ostamani mekkoa, kuinka kaunis jne. Tytöllä oli kyllä itsellään sellainen tyyli, ettei olisi varmaan vilkaissutkaan tätä mekkoa. Siitä lähtien olenkin ajatellut, opetetaanko teitä myyjiä kehumaan, vaikka asiakas ostaisi minkälaisen hirvityksen tahansa? Itse ainakin kehun niitä vaatteita mistä itsekin tykkään.
Kommentit (70)
On ihan eri asia saada joku aito kehu, kun pakollinen "kehu" joltakin koulutuksessa kehumaan pakotetulta myyjältä, josta näkee kilometrin päähän, mitä mieltä hän on oikeasti vaatteestani jota ostan. Ettekö edes sitä ymmärrä? Itse jättäisin sanomatta siinä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin silmälasit ketjuliikkeestä ja pois lähtiessäni myyjä kehui, kuinka hyvin ne sopivatkin kasvoihini. Olin hiukan hämmentynyt, mutta kiitin. Jonkin ajan päästä sain sähköpostiin kyselyn asioinnista ja yksi kysymyksistä oli: kehuiko asiakaspalvelija silmälasejasi? Ärsyttää tuollainen pakotettu tyhjänaikainen imartelu ja oisin sen myös palautteessa varmaan kertonut, jos olis annettu. Toisaalta oon pahoillani sen työntekijän puolesta, joka joutuu kieli ruskeana todistelemaan asiakkaan upeutta ja hyvää makua.
Optikkoliikkeessä on kyllä vähän pakkokin luottaa myyjän arvostelukykyyn. Hänen kanssaanhan ne silmälasit valitaankin. Itse en ainakaan näe tarkkaan, miltä kehykset itselläni näyttävät, ennen kuin niihin saa linssit. Kyllä siinä yhdessä katsellaan ja myyjä hyvinkin tarkkaan kertoo sopiiko vai eikö. Tuskin hän sellaisia valitseekaan, jotka eivät asiakkaalle sopis
VOit ottaa itsestäsi selfien puhelimella ja katsoa miltä näyttää
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupassa kaikkea voin rehellisesti kehua, koskei meillä myydä rumia vaatteita. Ne ei kaikki ole minun tyyyliä, mutta kaikissa niissä jotain kaunista on. Pystyn kyllä näkemään sen, vaikken ajattelekaan että se sopii juuri minulle. Ja oletan, että ihmiset ostavat sitä mistä pitävät.
Enemmän ihmettelen, miksi ap ostaa rumia vaatteita edes töihin? Olisi niitä sopivia JA kauniita varmasti myös saatavilla.
Meidän kaupassa ei myydä rumia vaatteita
Minä sain kerran myyjältä Turun Jokisella (RIP) sellaiset kehut talvitakista, että tiesin heti, että sitä takkia en osta. Se oli kultaan vivahtava oranssi toppatakki eli olisi ollut aivan ihana, ellei se olisi ollut minulle a) aivan liian pitkä, b) aivan liian iso. Imelät kehut siitä myyjältä kuitenkin sain eli myyjällä ei ollut silmiä päässään vaan halusi vain tehdä kaupat. Se oli ainoa kappale sitä takkia, joten kysyin eikö heillä olisi muuta, joka sopisi minulle paremmin. Kaupan puolella tangoissa ei ollut, mutta sitten myyjä piipahti johonkin varastoon, josta tuli mukanaan hopeanharmaa hupputakki, jonka toppaus oli kiva ja vähän erilainen eikä mikään tyypillinen toppaus, mikä aina saa minut näyttämään Michelin-ukolta. Väri olisi saanut olla pirteämpi, mutta sen minä ostin ja olen pitänyt sitä päälläni jo vuosikausia talvisin.
Jos olisin ostanut sen ensimmäisen myyjän kehujen takia, olisi se taatusti jäänyt pitämättä. Se ei sitten yhtään olisi sopinut kooltaan minulle, vaikka väri olikin hieno.
Ehdin olla vaatemyyjänä vuosia ennen uutta uraa. Olin silloin aina umpirehellinen, kehuin vain jos oikeasti pidin asiakkaan tuotteesta ja huom. jos niin ylipäätään ehti kun oli aina liian vähän työntekijöitä ja kiire. Tuntui, että pk-seutulaiset esimiehet eivät oikein tykänneet tavastani. Toivottavasti asiakkaat näkivät aitouden.
Kerran eräs itseäni n. 15v. vanhempi nainen pyysi minulta rehellistä mielipidettä, että voiko hänen ikäisensä ostaa sellaisen rock-henkisen vyön. Olin vilpittömästi sitä mieltä, että vyö sopi hänelle, hänen tyylinsä ja oli hieno. Silti hän näytti siltä, ettei mitenkään voinut uskoa sanojani.
Ikävää, että tulee myös tuollaisia epäilyksiä myyjän sanaan, vaikka myyjä on vilpitön sanoissaan. Ehkä tämä feikkikehumisen kulttuuri on saanut aikaan sen, että sitten ei enää uskotakaan niitä rehellisesti mielipiteensä ilmaisevia myyjiä. Mutta juu, niitäkin on. Se kannattaa muistaa ostoksia tehdessä.
Itse mieluusti asioin jatkossakin sellaisten myyjien kanssa, joiden koen olleen rehellisiä. Heillä saattaa olla reippaasti enemmän vakkariasiakkaita kuin muilla myyjillä, näin veikkaisin. Hyvä, aito myyjä on hyvä bisneksen kannalta. Sarasvuo voi ottaa tästä käyttöönsä siteerauksen opetustarpeisiinsa 😄.
Itsellä oli M koon paita, super tiukka, vaikka pitäisi olla L ja myyjä vaan sanoi melkein automaattisesti hyvä kun katsoi edes: Wau, super! (näyttäen peukkua) Lol. Ja sitten vielä sanoi että on just passeli.
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri asia saada joku aito kehu, kun pakollinen "kehu" joltakin koulutuksessa kehumaan pakotetulta myyjältä, josta näkee kilometrin päähän, mitä mieltä hän on oikeasti vaatteestani jota ostan. Ettekö edes sitä ymmärrä? Itse jättäisin sanomatta siinä tapauksessa.
Mistä sinä sen myyjän mielipiteen tiedät? En ole ikinä asioinut vaatekaupassa, jossa ollaan mielin kielin suositeltu jotain asiakkaalle epäsopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli M koon paita, super tiukka, vaikka pitäisi olla L ja myyjä vaan sanoi melkein automaattisesti hyvä kun katsoi edes: Wau, super! (näyttäen peukkua) Lol. Ja sitten vielä sanoi että on just passeli.
Jospa se paita oli tarkoitettu tyköistuvaksi? Eri asia, jos et pidä sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kerran myyjältä Turun Jokisella (RIP) sellaiset kehut talvitakista, että tiesin heti, että sitä takkia en osta. Se oli kultaan vivahtava oranssi toppatakki eli olisi ollut aivan ihana, ellei se olisi ollut minulle a) aivan liian pitkä, b) aivan liian iso. Imelät kehut siitä myyjältä kuitenkin sain eli myyjällä ei ollut silmiä päässään vaan halusi vain tehdä kaupat. Se oli ainoa kappale sitä takkia, joten kysyin eikö heillä olisi muuta, joka sopisi minulle paremmin. Kaupan puolella tangoissa ei ollut, mutta sitten myyjä piipahti johonkin varastoon, josta tuli mukanaan hopeanharmaa hupputakki, jonka toppaus oli kiva ja vähän erilainen eikä mikään tyypillinen toppaus, mikä aina saa minut näyttämään Michelin-ukolta. Väri olisi saanut olla pirteämpi, mutta sen minä ostin ja olen pitänyt sitä päälläni jo vuosikausia talvisin.
Jos olisin ostanut sen ensimmäisen myyjän kehujen takia, olisi se taatusti jäänyt pitämättä
Ns. ylisuuret ja paksut makuupussitakit ovat olleet trendikkäitä ja suosittuja jo pitkään. Onko se myyjän vika, jos hänestä sellainen näyttää hyvältä?
En muista, että minun ostamiani vaatteita olisi myyjä kehunut. Yleensä myyjät puhuvat vain sen verran kuin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaalle tulee saada kaupanteon yhteydessä hyvä mieli ostoksestaan ja tälläkin palstalla valitellaan, kun ystävät ja puoliso ei koskaan kehu. Kun sitten myyjä sanoo, että ai kun kiva väri, niin asiakas ihmettelee, että mikä sille nyt tuli, miksi se ei ole tyly ja totea, että maksupääte on siinä vasemmalla.
Myyjänä saan palkan sen mukaan, paljonko myyn. Siksi muistutan juhlamekkoa ostavia sukkahousuista tai laukusta. Tosin lauantaina aamulla meillä on kesällä pieni ruuhkahetki, kun häävieraat tulevat ostamaan ne ohuet sukkahousunsa, joita ei sittenkään kotoa löytynyt. Sama se minulle, saa täällä käydä vaikka miten usein, mutta itse suosin sitä tyyliä, että kaikki kerralla kuntoon.
Toki voisi kokeilla siinä kassalla rehellisyyttä ja sanoa asiakkaalle, että tää sun ostama mekko on kyllä yksi rumimpia, mitä olen koskaan myynyt.
No onhan se nyt aivan
Voisihan se myyjä sanoa vaatekaupassa ihan suoraa, että tää on kyllä yksi paskimpia mekkoja, mitä meillä on koskaan ollut myynnissä. Tosikiva nähdä asiakas, jolle tää kelpaa. Eikö sulla ole muuhun varaa? Ja asiakas olisi iloinen, kun ei kehuta turhasta, huonoa vaatettahan hän lähti halvalla ostamaan.
Ravintolassa tarjoilija osaa ehdottaa ruuan kanssa astetta hintavampaa olutta tai viiniä, pidätkö sitäkin huonona ja naurettavana käytöksenä? Pitäisikö sanoa tilausta vastaanottaessaan, että en nyt esittele viinilistaa, olette kaljaväkeä, tuon hanaoluet pöytään, kiitos.
Olemalla asiakkaalle ystävällinen saa aikaan lisämyyntiä ja se näkyy omassa tilipussissa.
Eniten ärsyttää se, kun myyjä suhisee sanan "kiitos" tilalla sanan "jesss". 😤
Koen myyjän esittämät kehut ostoksesta feikiksi. Tulee vaivaantunut olo, että jos ostokseni on kerran myyjästä niiiiiin ihanan värinen tms., miksi hän ei osta sitä itse, onko hänellä liian pieni palkka, minunko siitä pitäisi kokea syyllisyyttä. Myyjän kehut eivät myöskään kiinnosta minua. On täysin yhdentekevää, onko ostamani paita myyjän mielestä aivan ihanaa materiaalia vai ei, koska itselleni minä sen paidan ostan, en myyjälle. Eli se myyntikehuminen ei todellakaan jätä positiivista mielikuvaa eikä halua palata takaisin samaan liikkeeseen. Myyjä voi olla ystävällinen ihan normaalistikin.
Vain jos asiakas kysyy voi sanoa mielipiteen. Ihailen hyviä asiakaspalvelijoita.
Asiakkaat ei ole käyneet niissä Sarasvuon palavereissa ja se on niin ärsyttävän ylimielinen ukko että jos sen oppeja noudatetaan, asiakkaalle jää huono maku kauppareissusta eikä tule enää takaisin.
Jospa myyjät keskittyisi sen todellisen asiakkaan kohtaamiseen eikä toistelisi sokeasti jonkun itsensä ylentäjän keksimiä oppeja kuin vhs videonauhalta toistamalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös törmännyt jonkun kerran myyjiin, jotka kehuvat itsellään olevan juuri sen vaatteen mitä olen ostamassa, heillä se on lisäksi ollut useammassa värissä. vaate on heidän mielestään aivan ihana ja todella laadukas sekä hintansa väärtti.
Aina kun myyjä sanoo omistavansa saman tuotteen niin kannattaa kääntyä kannoillaan. Pelkkä kusetusmyyntipuhe.
Mun tuttu oli joku h m ssä vai lindexillä töissä ja hän osti joka viikko vaatteita. Todellakin pystyi sanomaan ja tarkoittaa sitä
Olin kerran ostamassa paketin alushousuja, koossa M. Tiesin sen olevan sopiva, koska olen vuosia ostanut samoja Björn Borgin pöksyjä.
Tiskillä nuori naismyyjä katsoi pakettia ja sanoi, "ootko varma et nää sopii, tässä olisi kokoa XL?"
Sinne jäi ostokset tiskille hölmistyneen näköisen myyjän kanssa kun marssin ulos.
T. Herkkis mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaalle tulee saada kaupanteon yhteydessä hyvä mieli ostoksestaan ja tälläkin palstalla valitellaan, kun ystävät ja puoliso ei koskaan kehu. Kun sitten myyjä sanoo, että ai kun kiva väri, niin asiakas ihmettelee, että mikä sille nyt tuli, miksi se ei ole tyly ja totea, että maksupääte on siinä vasemmalla.
Myyjänä saan palkan sen mukaan, paljonko myyn. Siksi muistutan juhlamekkoa ostavia sukkahousuista tai laukusta. Tosin lauantaina aamulla meillä on kesällä pieni ruuhkahetki, kun häävieraat tulevat ostamaan ne ohuet sukkahousunsa, joita ei sittenkään kotoa löytynyt. Sama se minulle, saa täällä käydä vaikka miten usein, mutta itse suosin sitä tyyliä, että kaikki kerralla kuntoon.
Toki voisi kokeilla siinä kassalla rehellisyyttä ja sanoa asiakkaalle, että tää sun ostama mekko on kyllä yksi rumimpia, mitä olen koskaan my
Powerissa kun olin ostamassa halvinta sisäänheittotuotetta, tarjousläppäriä 199€, myyjä sanoi heti kärkeen että tää on ihan paska, et sä sillä mitään tee ja häntä hävettää myydä tätä skeidaa. Tarkoituksena siis myydä mulle joku paljon kalliimpi laite. Siitä tiesin, että kyseessä on hyvä ostos, se kone on mulla vieläkin ja ajaa asiansa tosi hyvin.
Ohiksena mistä tahansa ostoksen ja asioinnin jälkeen verkossa tuleva palautekysely. Massaspämmäys älytöntä mutta asiasta palautteen antaminen ja ennen kaikkea vastaaminen olisi tärkeää. Eri asia onko sillä mihinlään merkitystä.