Vaatekaupan myyjät! Kuuluuko teillä johonkin työsopimukseen kehua asiakkaan ostamaa vaatetta maasta taivaisiin?
Olen vaan kiinnostunut. Olen vasta viimeaikoina huomannut sen, että ostaapa mitä tahansa, niin myyjä kehuu vaatetta kassalla, tyyliin onpa ihana, kauniit värit. Onko muut huomannut saman, vai tehdäänkö sitä vain siellä missä asun? Enkä todellakaan sano, ettei niin saisi tehdä, mutta vaikuttaa hieman epäaidolta. Parasta oli kerran se, kun ostin rumanpuoleisen mekon mökille, koska se tulee enemmän työkäyttöön eikä meillä käy paljon vieraita. Muutenkin minulle on mökkivaatteille enemmän tärkeää, että on ilmava ja helppo käyttää eikä niinkään ulkonäkö. Kassalla oleva noin parikymppinen tyttö alkoi vuolaasti kehumaan ostamani mekkoa, kuinka kaunis jne. Tytöllä oli kyllä itsellään sellainen tyyli, ettei olisi varmaan vilkaissutkaan tätä mekkoa. Siitä lähtien olenkin ajatellut, opetetaanko teitä myyjiä kehumaan, vaikka asiakas ostaisi minkälaisen hirvityksen tahansa? Itse ainakin kehun niitä vaatteita mistä itsekin tykkään.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Olen myös törmännyt jonkun kerran myyjiin, jotka kehuvat itsellään olevan juuri sen vaatteen mitä olen ostamassa, heillä se on lisäksi ollut useammassa värissä. vaate on heidän mielestään aivan ihana ja todella laadukas sekä hintansa väärtti.
Tämä sama kikka on joka ikisessä Gigantissa käytössä.
Mua ärsyttää tuo kehuminen sekä vaate- ja muillakin kaupoilla myyjän kehuskelu, että "itselläkin on just toi sama tuota ja todella hyvin toiminut" Koska se sanotaan kaikkialla, se on osa esitystä. Se esitys pilaa sen oman ilon wsim.omasta löydöstä, koska tfjuaa feikiksi ja alkaa jopa epäillä itseään, että onkohan tää oikeasti kiva kun tuokin mukakehuu.
Helsingissä ainakin ihan joka liikkeessä tuota kuulee.
Itse arvostan aitoutta enkä kaipaa minkään parikymppisen mielipidettä mun ostoksista ( kaikki kunnia parikymppisille, ollaan vaan vähän eri silmillä liikenteessä).
kävin kerran gigantissa etsimässä tietyn mallista läppäriä. myyjä lähti kysymään toiselta myyjältä, kuulin tämän toisen myyjän kuiskaavan minua palvelevalle myyjälle että ne on niitä laatukokoneita, meillä ei ole niitä. :D :D
odottelin kun myyjä tuli takaisin, yritin pitää pokkaani kuunnellessani miten myyjä yritti tarjota minulle vastaavanlaista ja varmasti yhtä hyvää :D Kiitin ja sanoin, että taidan kuitenkin etsiä tätä nimenomaista mallia.
Minulla oli myös tuollainen tilanne kerran lähikaupassa. Myyjä alkoi kehumaan vuolaasti paitaani ja olisi suunnilleen halunnut ostaa sen päältäni. Jäi kyllä melko outo olo. Ei sen puoleen samaa paitaa ovat muutkin kehuneet ihan muissa tilanteissa, mutta silti. Olen ihan tavallinen asiakas enkä mysteerishoppaaja, verotarkastaja, avi-tarkastaja tms. eikä minua tarvitse kehua mitenkään erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarasvuon firma on pitänyt niille koulutusseminaarin, hinta 80000 e, jossa tällaiset asiat on opetettu.
Olin isommassa ketjussa töissä, jossa ehkä joka toinen vuosi oli joku tälläinen konsulttifirma pitämässä "koulutuksiaan". Ihan naurettavaa pelleilyä. Itse pyrin käyttäytymään luonnollisesti asiakkaiden kanssa enkä koulutuksissa "opittujen" höpöjuttujen mukaisesti, mistä tuli kyllä ajoittain sanomista.
Sarasvuon koulutusseminaarit on kyllä omaa luokkaansa. Aiheena voisi olla esim "Miten kommunikoida asiakkaan kanssa" mutta tää herra pitää näitä koulutuksiaan puhumalla aiheen vierestä ja hyppelemällä pitkin pöytiä kuin olisi jossain omissa maailmoissa. Jutut luokkaa "Sammakot kurnuttaa suolla, me kaikki kurnutetaan. Kurnutetaan asiakkaiden kanssa!!!" -Ohis
Tämä on vähän sitä kun nousukaudella myytiin rikkaille elämystä tyyliin luovuta Westendin kodin avaimesi ja yövy Koivukylässä ja koe elämys- tyyliin. Eli rikkaita huijataan vaan tämmöisellä hömpällä. Sarasvuolla oli jo ysärillä tavallisten kansalaisten parissa ihan huijarin maine.
Vierailija kirjoitti:
kävin kerran gigantissa etsimässä tietyn mallista läppäriä. myyjä lähti kysymään toiselta myyjältä, kuulin tämän toisen myyjän kuiskaavan minua palvelevalle myyjälle että ne on niitä laatukokoneita, meillä ei ole niitä. :D :D
odottelin kun myyjä tuli takaisin, yritin pitää pokkaani kuunnellessani miten myyjä yritti tarjota minulle vastaavanlaista ja varmasti yhtä hyvää :D Kiitin ja sanoin, että taidan kuitenkin etsiä tätä nimenomaista mallia.
Elä laita niitä kuppeja pöytään, ne on paremmille vieraille...
Taidanpa kokeilla näitä housuj...
- EI EI EI!! Ne on yli 300 euron housut!! Täältä löytyy teille halvempia alle 20 euron housuja.
Olen ollut muotialalla kauan ja voin sanoa että suututtaa nämä nuolijatyökaverit jotka vaikka minkälaista rättiä kehuu upeaksi. Olen niin vihainen ja tehnyt itsestäni riitapukarin kun olen ottanut ylös asian aivan avoimesti.
Niin rumaa ja suututtaa kun vanha rouva itki kun tuli tuomaan kamalaa rääsyä takaisin ja työnantaja sanoi että ei voi palauttaa koska oli alennusmyynniissä.
Minä otin ja hain rouvalle kauniin asun, häihin menossa, ja pyysin muita olla puuttumattaa asiaan. Keltainen t paita ja vaalenasininen rantahame vaihdettiin sopivampaan.Inhottavaa että kehtaavat !
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa kokeilla näitä housuj...
- EI EI EI!! Ne on yli 300 euron housut!! Täältä löytyy teille halvempia alle 20 euron housuja.
KÄytiin kerran miehen kanssa eräässä itsensä laadukkaksi keittiökalustefirmaksi brändänneessä liikkeessä, oltiin liikkellä äitini tädin ikivanhalla autonromulla, sitä kun piti ajeluttaa kerran viikossa, täti oli sairaalassa ja meidän oma automme oli tuolloin vuosihuollossa. Olleen aika hyvin toimeentulevia, mutta ei pröystäillä rahalla niin, että olisi joku pakkomielle näyttää sitä ulospäin. Ajateltiin, että käydään tuossakin katsomassa, joskin minä en kauheasti pitänyt tuon firman tyylistä, se tuntui hirveän vanhanaikaiselta, mutta aina olisi hyvä nähdä, että mitä kaikkea on tarjolla. Myyjä tuli melkein heti palvelemaan meitä, mutta ensin katsahti ulos parkkipaikalle. Tämän jälkeen hän sanoi että itse asiassa hänellä on nyt hiukan kiire, mutta aloitetaan noista halvimmista malleista, joskin ehkä nämäkin ovat teille liian tyyriitä. Oltiin ihan, että "anteeksi mitä te sanoitte?" Myyjä katsahti taas autoamme ja jatkoi, että meidän brändimmehän on tuoda laatua ja se merkitsee hiukan kalliimpia keittiöitä, että ehkä teidän budjetillenne sopii joku ruotsalainen halpakeittiöitä tuova yritys. Miehen suupielet alkoi nykiä ja hän sitten totesi tosiaan kaipaavansa laatua, mutta yhtä paljon kuin kaipaa laatua, hän kaipaa kykyä ja siinä olette oikeassa, että tämä yritys ei tosiaan sovi meille. Mentiin ulos ja minä taptuin sitä vanhaa autonkotteroa pari kertaa konepellille ja sanoin, että hyvä poika, säästit meidät huonolta valinnalta. Mieheni autoon istuttuaan menetti pokkansa täysin ja kun sai nurunsa loppumaan sanoi, että tästä lähtien lainataan aina tätä autoa, kun pitää mennä tekemään isoja hankintoja ja löytää laadukkaita yrityksiä.
Gigantissa taas kovin kehumansa läppäri oli ihan käyttökelvottoman hidas paska.