MTV: Ari, 47, haluaa isäksi ja itkee tinderissä - miksi nuoret naiset eivät tajua että hän olisi paras mahdollinen valinta heidän lastensa i
47-vuotias Ari Lanamäki haaveilee yhä isäksi tulemisesta ja etsii aktiivisesti kumppania deittisovelluksista. Arin mukaan ikä on kuitenkin haaste, sillä monet nuoremmat naiset pitävät häntä liian vanhana perheen perustamiseen. Ari kokee tilanteen turhauttavana, koska hän olisi valmis sitoutumaan ja tarjoamaan vakaan ja turvallisen kodin lapsille.
Rehellisesti sanottuna Arin ikää korostetaan aivan liikaa, kun todellisuudessa nelikymppinen mies voisi olla jopa parempi isä nuorelle naiselle kuin epäkypsä kolmekymppinen. Kyseessä on kuitenkin aikuinen, vakaa ja vastuuntuntoinen mies, jolla on elämä jo hallussa, eikä enää tarvetta rellestää viikonloppuisin baareissa. Nuorten naisten kannattaisi katsoa pintaa syvemmälle, sillä tällaiset miehet arvostavat perhettä aivan eri tavalla kuin nuoremmat hulivilit.
Kommentit (1525)
Vierailija kirjoitti:
Miesten keski-ikä oli 32,2 vuotta ensimmäisestä lapsesta.
t. Tilastokeskus vuodelta 2024Niin? Etkö ymmärrä, mitä se keski-ikä tarkoitaa vai miten luulet tuon perustelevan, että 47-vuotiaana isäksi tuleminen olisi jotenkin poikkeuksellista?
Kyllä se on poikkeuksellista. Itse olen viiskymppinen nainen enkä tunne kuin yhden siinä iässä isäksi tulleen, ja hänelläkin oli jo lapsia aiemmasta avioliitosta. Joku julkkis ei kerro mitään ilmiön todennäköisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nelikymppinen mies voisi olla jopa parempi isä nuorelle naiselle kuin epäkypsä kolmekymppinen"
Juu, nelikymppinen nimenomaan voisi olla nuoren naisen ISÄ, ei puoliso.
Tämä! Parinkymmenen vuoden ikäero alkaa kostautua. Siskoni meni naimisiin alle 30 -vuotiaana viisikymppisen miehen kanssa (tosin sillä miehellä oli jo aikuisia lapsia edellisestä avioliitosta). Nyt kun siskoni on jäämässä eläkkeelle, se ukko on jo yli 80. Eivät ole enää naimisissa.
Päivi ja Paavo Lipponen?
Päivi puhuu Patesta nykyään vanhana äreänä ukkona ihan lehtihaastatteluissakin. Ei vaikuta kovin onnelliselta liitolta enää.
Tuosta tuli mieleen, että tunsin varhaisteininä lukiota käyvän tytön, joka kutsui minut kylään heille. Hän varoitti minua etukäteen, että hänen isänsä on aika vanha (oli täyttänyt 70 vuotta) ja saattaa olla ärtynyt. Hänen isänsä tosiaan vaikutti hieman kireältä ja vihaiselta. Tytön äiti oli työssä päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä. Olen about saman ikäinen mies kuin tää Ari enkä voisi olla niin nuoren naisen kanssa. Nuoret naiset näyttää silmääni ihan tyttösiltä ja nuoret miehet poikasilta, juurikin se ikäero tekee tämän. Paljon nuoremmat aikuiset ihmiset vaan ovat jotenkin lapsosia minun silmissäni ja minuun verrattuna. Haluan kumppanin, jolla on jo elämän kokemusta niin kuin itselläni.
Tämä minua vähän häiritsee, että onko tyyppillä joku "juttu" nuoriin naisiin. Päässä haave kuumasta pimatsusta, joka hoitaa vauvaa ja on sellainen kaunis nuori vaimo, joka antaa säännöllisesti myös pesää häiskälle.
Mulla on tuttava, jonka mies oli about tuon ikäinen kun hankkivat lapsia. Viidestä lapsesta neljä nuorinta (poikaa) ovat eri tavoin vammaisia kaikki. Vain vanhin (tytär) on käynyt koulut ja elää normaalia työssäkäyvän ja parisuhteessa olevan aikuisen elämää. Nää pojat on kaikki menneet peruskoulusta eläkkeelle.
Ja huom, ihan valtaväestöä ovat. Ainut selittävä tekijä ovat vanhan faijan rapistuneet geenit, jotka tulee näkyviin poikalapsissa.
Miehenä sanon että isäksi voisin tulla juurikin iäkkäämpään koska silloin on talous kunnossa eli ei ole pulaa rahasta. Urakehitys nyt menee vaan niin että kun aloitat työuran niin saat sen 2000-3000 euroa bruttona mutta +40 vuotiaana palkka voi olla jo hyvällä tuurilla +4000e/kk.
Kun on varaa niin ei tarvitse elää kädestä suuhun ja vauva vaatii myös rahaa.
Tuskin monikaan tienaa alle 40 vuotiaana +4000e/kk palkkoja vaan ne on enemmän iäkkäämpien palkkoja kun työkokemusta on karttunut.
Vierailija kirjoitti:
Tässä miehessä on jotain pahasti vialla mikäli ei ole löytänyt suhdetta. Olisiko kannattanut nuorena etsiä niitä nuoria naisia, mahdollisuudet olisivat olleet paremmat perheen perustamiseen.
Mä katsoin sen Arin haastattelun. On ollut ensin kaupallisella alalla ja sitten myöhemmin opiskellut sairaanhoitajaksi. Lisäksi tää tyyppi on mukana politiikassa. Mun mielestä hänessä ei välttämättä ole mitään pahasti viealla vaan hän on keskittynyt elämässään muihin asioihin (uraan, alanvaihtoon, politiikkaan..) ja on hyvinkin saattanut elää sellaista "lapsia joo, mutta ei vielä" -elämää. Ja sitten oman ikäiset naiset, jotka olisivatkin ehkä halunneet perustaa Arin kanssa perheen, eivät ole jääneet odottamaan, milloin Ari olisi valmis lapsia hankkimaan. Suhteitahan tuolla Arilla on ollut eli ei hän mikään ikisinkku ole kuitenkaan ollut.
Ei nämä asiat ole niin selkeitä. Oma mieheni on tullut ensimmäisen kerran isäksi 20-vuotiaana ja meidän kuopuksen syntyessä oli 48. Kummalle on parempi isä? No, nuoremmalle tietysti. Jaksaminen heikompaa nyt, mutta nuorena piti päästä joka paikkaan, kiikutettiin vauvasta hoitoon mummuille, kärsivällisyys lyhyt jne. Tämän nuorimmaisen kanssa on ollut se superisä. Se, joka leikkii lattialla loputtomiin, nyt reilu kuusikymppisenä teinin isänä kuskaa harrastukseen, osallistuu myyjäisiin, on aina kaikessa mukana ja toimitsijana. Kaikki matkat ja reissut suunnitellaan lasten ehdoilla tai yksihän meillä enää on kotona. Mies ei hermostu koskaan ja teinipojan ja isän välit on todella hyvät. Nytkin lähtevät taas "poikien reissulle" kaksin Espanjaan. Tehdään perhematkoja paljon, mutta nyt isä ja poika vaan ilmoitti, että ei kelpaa naiset mukaan ja he menevät shoppailuvapaalle matkalle kahdestaan. Minusta on hienoa, että isä ja poika viihtyvät yhdessä ja pojalle hyvä isäsuhde ja miehenmalli on kullanarvoinen. Taloudelliset resurssit on hyvät ja halu panostaa lapsiin ja lasten ainutlaatuiseen lapsuuteen on ihan toista kuin nuorilla vanhemmilla.
Mutta eihän tämä ideaali ole lapselle, että isä jää eläkkeelle, kun lapsi täyttää 18. Toisaalta isejä on joka lähtöön ja monet on huonoja, hylkää lapsensa, käyttävät päihteitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan tilipussi ei houkuttele nuoria naisia, jotka haluavat lapsia vanhemman miehen kanssa.
Saati sairaanhoitajan vuorotyöt.. öitä töissä jne, lapsen äiti saa koskaan nukkua
Senpä vuoksi minäkin opiskelin DIksi. Otin samanikäisen opiskelukaverin mieheksi Muksut tehtiin alle kolmekymppisenä. Ei tarvinnut ikäloppua elättäjää ja passattavaa etsiä.
Sinänsä Sairaanhoitajien keskipalkka on lähempänä neljää tonnia nykyisin. Kyllä silläkin ilman jotain vanhaa kääpää vastuksinaan elää ihan hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä. Olen about saman ikäinen mies kuin tää Ari enkä voisi olla niin nuoren naisen kanssa. Nuoret naiset näyttää silmääni ihan tyttösiltä ja nuoret miehet poikasilta, juurikin se ikäero tekee tämän. Paljon nuoremmat aikuiset ihmiset vaan ovat jotenkin lapsosia minun silmissäni ja minuun verrattuna. Haluan kumppanin, jolla on jo elämän kokemusta niin kuin itselläni.
Tämä minua vähän häiritsee, että onko tyyppillä joku "juttu" nuoriin naisiin. Päässä haave kuumasta pimatsusta, joka hoitaa vauvaa ja on sellainen kaunis nuori vaimo, joka antaa säännöllisesti myös pesää häiskälle.
Se haluaa omaishoitajan koska tietää sairastuvansa muistisairauteen tms. Voi olla myös lapsiin päin kallellaan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat nuo väitteet? Käsittääkseni tilastollisesti ajateltuna lasten hankkimista seurataan noin 35-vuotiaaksi saakka, koska siihen mennessä valtaosa on hankkinut lapset. Harva yli 40-vuotias lisääntyy. Mistään hyvin suuresta osasta ei voi puhua. 35 on hyvin eri asia kuin 49, saati 20.
Mihin perustat väitteesi, että VALTAOSA on hankkinut lapset 35v ikään mennessä? Näin 43-vuotiaana vaikea allekirjoittaa tuota, kun viimeiset 10 vuotta on ollut jatkuvasti joku omaan ikäluokkaani kuuluva tuttu raskaana, hedelmöityshoidoissa tms. Myös julkisuudessa on paljonkin äitejä, jotka ovat lähellä neljääkymppiä tai jopa reippaasti yli. Nopeana esimerkkinä vaikkapa Laura Malmivaara, joka oli muistaakseni 48v kun sai nuorimmaisensa.
Niin miksiköhän niitä nelikymppisiä siellä hedelmöityshoidoissa on?😎
Kyllä sinä taisit se tyhmä nyt olla;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat nuo väitteet? Käsittääkseni tilastollisesti ajateltuna lasten hankkimista seurataan noin 35-vuotiaaksi saakka, koska siihen mennessä valtaosa on hankkinut lapset. Harva yli 40-vuotias lisääntyy. Mistään hyvin suuresta osasta ei voi puhua. 35 on hyvin eri asia kuin 49, saati 20.
Mihin perustat väitteesi, että VALTAOSA on hankkinut lapset 35v ikään mennessä? Näin 43-vuotiaana vaikea allekirjoittaa tuota, kun viimeiset 10 vuotta on ollut jatkuvasti joku omaan ikäluokkaani kuuluva tuttu raskaana, hedelmöityshoidoissa tms. Myös julkisuudessa on paljonkin äitejä, jotka ovat lähellä neljääkymppiä tai jopa reippaasti yli. Nopeana esimerkkinä vaikkapa Laura Malmivaara, joka oli muistaakseni 48v kun sai nuorimmaisensa.
Syntyvyys iällä >45 on erittäin harvinaista esimerkiksi äitien osalta luku oli vain 187 lasta vuonna 2022 yli 45-vuotiail
Oletus on eri asia kuin fakta. Ainakin omat kokemukset ja havainnot tukevat sitä näkemystä, että nykyisin on tavallisempaa olla lähes 50v pikkuvauvan isä kuin alle 30v pikkuvauvan isä. Naisilla luonnollisesti biologia tulee vastaan, mutta miehillä ei. Ja hyvin tyypillisesti naisella on itseään vanhempi mies.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttava, jonka mies oli about tuon ikäinen kun hankkivat lapsia. Viidestä lapsesta neljä nuorinta (poikaa) ovat eri tavoin vammaisia kaikki. Vain vanhin (tytär) on käynyt koulut ja elää normaalia työssäkäyvän ja parisuhteessa olevan aikuisen elämää. Nää pojat on kaikki menneet peruskoulusta eläkkeelle.
Ja huom, ihan valtaväestöä ovat. Ainut selittävä tekijä ovat vanhan faijan rapistuneet geenit, jotka tulee näkyviin poikalapsissa.
Valehtelet. :D
Mies tai nainen, niin kauan kun on hedelmällinen, tulee melkein varmasti saamaan terveitä lapsia.
Jos joku synnyttää jatkuvasti vammaisia lapsia, vika on geeneissä, ei iässä, ja tuo ihminen saisi tuollaisia lapsia joka tapauksessa oli minkä ikäinen tahansa.
Mutta silti, viestisi on selvästi täyttä valhetta.
"nelikymppinen mies voisi olla jopa parempi isä nuorelle naiselle kuin epäkypsä kolmekymppinen"
En etsi isää. Minulla on jo isä. Etsin aviomiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tilastoihin, jotka ovat jokaisen saatavilla, perustan sen väitteen että hyvin suuri osa ei hanki lapsia 35-45-vuotiaana. N
Kysyin perustetta sille, että VALTAOSA on hankkinut lapset 35v ikään mennessä. Tuo väitteesi ei perustele asiaa, koska hyvin moni ei hanki lapsia ollenkaan. Enkä ole missään väittänyt, että olisit kommentoinut minun tuttavapiiriäni tai Laura Malmivaaraa. Kerroin vain, mikä on oma havaintoni aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi tulla isäksi mutta tuskin ihan nuoret naiset kiinnostuu.Kannattaisi tyytyä nelikymppiseen. Kyllä nainen vielä siinä iässä on hedelmällinen. Miten 47v. on muka joku papparainen.
No oletetaan että hän tekee lapsen muutaman kuukauden seurustelun jälkeen, 48-vuotiaana. Hän olisi lähes 49-vuotias tai jopa jo 49-vuotias lapsen syntymän aikaan. Näin olleen lapsen täysi-ikäistyttyä hän olisi 67, eli aikalailla pappaiässä.
Ja mikä tuossa on ihmeellistä vuonna 2025? Hyvin suuri osa tulee vanhemmaksi vasta 35-45v iässä. Myös naisista. Miehistä nyt puhumattakaan. Emme elä enää aikakautta, jolloin 20-vuotiaalla oli jo vähintään toinen lapsi tulossa.
Hyvin harva tulee ensimmäistä kertaa vanhemmaksi 47-vuotiaa
Näin. Ja varsinkaan miehet. Tilastojen mukaan mies tulee yleensä ensimmäisen kerran isäksi niin kolmekymppisenä, ja tilastojen mukaan, jos mies ei ole tuohon ikään mennessä tehnyt niitä lapsia, ei hän niitä enää tee myöhemminkään. Eli nämä harvat miehet, jotka tekevät niitä lapsia kypsemmässä iässä, ovat tehneet niitä nuorina miehinä jo.
Eiköhän tuo ole ihan luonnollista? Ovat jo osoittaneet, että ovat isämatskua. Ja kyllä ko miehet eivät ole mitään perusjamppoja. Ei lähed viisikymppinen lapseton mies osoita mitenkään olevansa isämatskua, pikemminkin päinvastoin.
Olisi hyvä ymmärtää, että parisuhdemarkkinoilla on paljon 10-20 vuotta nuorempia isäehdokkaita. Vanhemman miehen juna meni jo. Asiaa olisi voinut ajatella jo 20 vuotta sitten ja vakiintua ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee riittämään halukkaita nuoria naisia vaikka vielä 50-vuotiaana, koska säilyn hyvin ja olen komea. Myös hyvä seuramies, älykäs ja korkeasti kouluttautunut. Arin olisi kanattanut tiedostaa, ettei ole sellainen mies, jota suurin osa naisista haluaisi vielä tuon ikäisenä. Harva pystyy siihen mihin minä pystyn.
Veikkaanpa, että Ari on ajatellut itsestään täsmälleen samoin.
Ehkä miehiä pitäisi koulussa valistaa enemmän, ettei perheen perustamisessa ole kyse teoreettisesta siitoskyvystä vaan siitä, että jaksaa ja haluaa sitoutua aktiiviseen lapsen kasvattamiseen aikuisuuteen saakka. Loppuisi se ikuisen nuoruuden haihattelu. Ne sitten lisääntyvät, jotka löytävät tuon piirteen itsestään siinä iässä, kun vielä löytää kiinnostuvaa naisseuraa. Lika barn osv. Ne hitaasti kypsyvät eivät lisäänny, kuten nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperhe sai neljä tervettä tyttöä ja yrittivät saada sen pojan ja perijän. Viidennen saadessaan mies oli lähempänä 50 ja naInen nelissäkymmenissä. Poika syntyi vaikeavammaisena ja kuoli muutaman vuoden ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten keski-ikä oli 32,2 vuotta ensimmäisestä lapsesta.
t. Tilastokeskus vuodelta 2024Niin? Etkö ymmärrä, mitä se keski-ikä tarkoitaa vai miten luulet tuon perustelevan, että 47-vuotiaana isäksi tuleminen olisi jotenkin poikkeuksellista?
Kyllä se on poikkeuksellista. Itse olen viiskymppinen nainen enkä tunne kuin yhden siinä iässä isäksi tulleen, ja hänelläkin oli jo lapsia aiemmasta avioliitosta. Joku julkkis ei kerro mitään ilmiön todennäköisyydestä.
Se, ettet sinä tunne, ei vielä tee asiasta poikkeuksellista. Yhtälailla minä voisin perustella, että isäksi tuleminen liki 50v iässä on todella yleistä, koska osaan nimetä äkkiseltään ainakin 15 tuttuani, jotka ovat tulleet isäksi reippaasti päälle 40v iässä. Vanhin heistä oli 62 tulleessaan isäksi.
Ihan tilastoihin, jotka ovat jokaisen saatavilla, perustan sen väitteen että hyvin suuri osa ei hanki lapsia 35-45-vuotiaana. Niinhän tuossa aiemmassa kommentissa väitettiin.
Missään kohtaa en ole esittänyt väitteitä tuttavapiiriisi tai Laura Malmivaaraan liittyen.