MTV: Ari, 47, haluaa isäksi ja itkee tinderissä - miksi nuoret naiset eivät tajua että hän olisi paras mahdollinen valinta heidän lastensa i
47-vuotias Ari Lanamäki haaveilee yhä isäksi tulemisesta ja etsii aktiivisesti kumppania deittisovelluksista. Arin mukaan ikä on kuitenkin haaste, sillä monet nuoremmat naiset pitävät häntä liian vanhana perheen perustamiseen. Ari kokee tilanteen turhauttavana, koska hän olisi valmis sitoutumaan ja tarjoamaan vakaan ja turvallisen kodin lapsille.
Rehellisesti sanottuna Arin ikää korostetaan aivan liikaa, kun todellisuudessa nelikymppinen mies voisi olla jopa parempi isä nuorelle naiselle kuin epäkypsä kolmekymppinen. Kyseessä on kuitenkin aikuinen, vakaa ja vastuuntuntoinen mies, jolla on elämä jo hallussa, eikä enää tarvetta rellestää viikonloppuisin baareissa. Nuorten naisten kannattaisi katsoa pintaa syvemmälle, sillä tällaiset miehet arvostavat perhettä aivan eri tavalla kuin nuoremmat hulivilit.
Kommentit (1525)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan mukava mies, sairaanhoitaja ja töissä mt-ongelmaisten lasten kanssa.
https://vaalit.yle.fi/kv2025/tulospalvelu/fi/municipalities/91/candidat…
Ei ohmisessä aina tarvitse olla jotain vikaa, pariutuminen on minusta vähän tuurista kiinni, että löytyykö molemminpuolinen rakkaus ja kemiaa.
Siis mies on alalla,jossa 80% naisia, ja lisäksi psykologikunta ja lääkärinkunta on enimmäkseen naisia. Olen itse hoitaja, ja työkavereissa paljon miehiä. Kyllä niistä lähes kaikki oli parisuhteessa. Hoitajamiehet on haluttuja naisten keskuudessa, koska ovat empaattisia ja pitävät huolta naisesta ja perheestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmä nyt tiedä. Kolmekymppinen tai alle sen jaksaa juosta taaperon perässä ja viedä töidne jälkeen puistoon jne. Mun toinen lapsi tuli, kun olin 38v ja en jaksanut yhtä hyvin kuin 28v.
Puhu vain omasta puolestasi. Olen 49v, enkä huomaa mitään eroja jaksamisessa siihen verrattuna, kun olin parikymppinen.
No, anna ajan vielä hieman kulua. Kun testot alkaa laskea noin viidenkympin jälkeen. Sitten sinä eron huomaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ari on lähes 50-vuotias ja jos on nuorena ryypännyt ja rellestänyt, niin saattaa kuolla jo ihan lähivuosina. Sitten on lapset isättömiä. Kyllä ne lapset pitää tehdä ajallaan eikä eläkeikää lähestyttäessä.
Muuten hyvä teksti, mutta ryyppäys ja rellestys ei ole kuolemantuomio. Ja voihan sitä kuolla lähivuosina vaikka olisi elänyt mallikkaasti. Ei tarvita kuin huonoa tuuria tai huonot geenit. Lapset on kyllä hyvä tehdä ajallaan. Siitä olemme samaa mieltä.
Alkoholin säännöllinen viikonloppuinen käyttö alle 40v ikävuotta ennakoi monia sairauksia ja niiden syntymistä myöhemmin.
dementia on yleisin, syövät on yleisiä ja monet verisuoniperäiset taudit puhumattakaan sisäelinten kunnosta.
Alkoholin käytössä on usein myös vähättely taustalla. Se ei ole villeinä vuosina jäänyt siihen kertaan lauantaina, vaan on pämpätty pikkulauantaina ja pe-la. Karannut lomilla käsistä ja tuhoa on oikeasti aiheutettu elimistölle siinä määrin, että vaikka lopettaisi käytön nelikymppisenä, niin 15 vuotta on se aika, kun odotellaan mitä tapahtuu.
Elimstö ei korjaannu hetkessä. Soluihin on jätetty paljon sellaista materiaalia siivilöytymään läpi, joka muuttaa ihan sitä dna-ketjua. Syöpien esiintyminen on valitettava tosiasia, jos on alkon kanssa läträtty säännöllisesti. Siiittiöt on yksi vakava paikka. Alkoohlin käyttö muuttaa niitäkin.
Nämä on ihan lääketieteellisiä tosiasioita. Ei liity nyt Ariin mitenkään, mutta siis pidempään elämään. Ja urheilemalla ei näitä saa korjattua. Pikemminkin urheilu ja alkoholinkäyttö on yhteydessä sydänvaivoihin ja erittäin huonoon palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arin ongelma ei ole ikä, vaan se että hän ei ole kiinnostava. Ikä ei haittaa mitenkään, jos pitää itsestään huolta, kehittää itseään ja on kiinnostava. Toki täytyy ymmärtää pukeutuminen, omata hyvät tavat ja omata vähän karismaa.
Okei, itsellä geenit auttaa asiaa, mutta jos mies ei ymmärrä mitä nainset haluaa, niin aika turha itkeä vaan kehittää itseään. Itse voisin perustaa perheen koska vaan, halukkaita löytyy välittömästi. Ja olen 175 pitkä enkä mitenkään hillittömän varakas.
M56
Kävin googlaamassa Arin. Näköjään on ns. itsestään huolta pitävä ja ollut ehdolla Liike Nytissä ja kokoomuksessa. Poissulkukriteeri itselleni tuon lapsellisen avautumisen lisäksi.
Ulkonäön puolesta pitäisi kuitenkin deiteillä pärjätä. Ongelmana on tuo, että katselee itselle
Katson parhaillaan sitä ohjelmaa. Yhden selityksen sinkkuudelleen hän antaa: hän on lyhyt. Tinderissä hän sanoo törmänneensä pituuskriteereihin ja toteamuksiin että alle 185 cm pituiset miehet voi kelpuuttaa korkeintaan kavereiksi.
Tuleeko ihmisille yllätyksenä, että joillakin on enemmän kriteerejä, kuin toisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan mukava mies, sairaanhoitaja ja töissä mt-ongelmaisten lasten kanssa.
https://vaalit.yle.fi/kv2025/tulospalvelu/fi/municipalities/91/candidat…
Ei ohmisessä aina tarvitse olla jotain vikaa, pariutuminen on minusta vähän tuurista kiinni, että löytyykö molemminpuolinen rakkaus ja kemiaa.
Siis mies on alalla,jossa 80% naisia, ja lisäksi psykologikunta ja lääkärinkunta on enimmäkseen naisia. Olen itse hoitaja, ja työkavereissa paljon miehiä. Kyllä niistä lähes kaikki oli parisuhteessa. Hoitajamiehet on haluttuja naisten keskuudessa, koska ovat empaattisia ja pitävät huolta naisesta ja perheestään.
Ovatko hoitajamiehet haluttuja hoitajanaisten parissa? Koska muuten en ole tuollaisesta kuullutkaan. Harva suht matalapalkkainen vuorotyöläinen on suurten intohimojen kohde, enkä liitä empatiaa mitenkään erityisesti hoitajiin, vaikka heitä paljon tunnenkin. Päinvastoin, hoitajat ovat usein sellaisia roiseja mutinat pois -tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmä nyt tiedä. Kolmekymppinen tai alle sen jaksaa juosta taaperon perässä ja viedä töidne jälkeen puistoon jne. Mun toinen lapsi tuli, kun olin 38v ja en jaksanut yhtä hyvin kuin 28v.
Puhu vain omasta puolestasi. Olen 49v, enkä huomaa mitään eroja jaksamisessa siihen verrattuna, kun olin parikymppinen.
No, anna ajan vielä hieman kulua. Kun testot alkaa laskea noin viidenkympin jälkeen. Sitten sinä eron huomaat.
Turhaan keskustelet ukkoegolle. Ei ukkoego kuuntele järkeä. Hän on aina oikeassa ja mahtavin paska kusikukkulalla.
Ihan hyvin voi tulla isäksi mutta tuskin ihan nuoret naiset kiinnostuu.Kannattaisi tyytyä nelikymppiseen. Kyllä nainen vielä siinä iässä on hedelmällinen. Miten 47v. on muka joku papparainen.
Mahtuihan siihen kieltämättä jos mitä uhrauksia, kun kotona oli alle 10v. lapsia. Siinä mulla meni ikävuodet 27-42 ilman yhtään baarireissua. Joskus kului kokonainen vuosi, etten maistanut edes kotosalla lasillista. Mutta olihan se hienoa aikaa ja ihmeen hyvin sitä jaksoi touhuta lasten kanssa. Lasten teinivuosiin mahtui sitten jos mitä hankaluuksia. Niistäkin selvittiin, vaikka avioero tuli. Kaikki ovat omillaan tätä nykyä ja hyvinhän heillä onneksi menee.
m54
Vierailija kirjoitti:
Olen Arin ikäinen ja enää yksi lapsista asuu kotona. Nautin nuorten aikuisten lasteni seurasta ja odotan jo mahdollista isovanhemmaksi tuloa. Noin vanhana jos saa lapsia, niin lapset tulevat jäämään aika yksin aika varhain.
Tiedän tapauksia, joissa toisessa liitossa oleva mies on saanut lapsia uuden puolisonsa kanssa ja nuorimmat lapset ovat jääneet varhain isättömiksi. Muutama päivä sitten oli uutisia keskieurooppalaisesta kuningassuvun jälkeläisestä, joka avioitui iäkkäämpänä. Hän menehtyi äkillisesti ja puoliso on raskaana. Tuleva lapsi saa koskaan tavata isäänsä. Toivon, ttä nainen pärjää henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin et aika kiirettä pitää. Ari saattaisi löytää noin nelikymppisen naisen tai vähän päälle ja raskaus saattaisi onnistua vielä siinä iässä. Omat isovanhemmat lisääntyivät aikoinaan vielä alle viisikymppisinä ja synnyttivät erikoisia tapauksia Suomeen.
Oliko nämä "tapaukset" innoittaneet Kummelin tyylisiä sketsisarjoja hahmoissaan?
Ai kauheeta! Olisi kamalaa jos omat sedät, enot tai tädit olisi saman ikäisiä ja moikkailisivat kylillä. Kyllä siitä saisi kunnon juorut aikaiseksi.
Eikö riski vähäjärkisyydelle kasva, jos lapset tehdään vanhoina?
Nimenomaan isän ikä vaikuttaa siihen, ja rajapyykki on 30-vuotta. Edes nuori äiti ei kompensoi tätä.
Luonto on ollut viisas, se tietää, että pieni vauva ja lapsi tarvitsee kaksi pystyvää vanhempaa. Äiti pärjää kyllä sitten, kun lapsi on noin 3-4vuotias, ja tietysti jos on sitä tukiverkkoa. Ihan syystä nuoret naiset karttavat isänsä ikäisiä miehiä. Miehillähän alkaa jopa ominaistuoksu muuttua andropausiin myötä siinä noin nelikymppisenä, eli alkavat tuoksumaan sedältä-papalta, koska testosteronin tuotanto alkaa hiipumaan.
Vierailija kirjoitti:
no minä olen deittaillut paljon 35-40-vuotiaiden lapsettomien miesten kanssa ja joillakin heistä on ollut kova vauvakuume. Juuri nämä ovat juuri eronneet pitkistä avioliitoista. Esim. yksi 36-vuotias mies oli alle vuosi sitten eronnut 16 vuoden suhteesta. HÄnellä oli kova vauvakuume. Kysyin häneltä, että miten hän ei sitten exän kanssa hankkinut lasta johon hän vastasi, että "ei me koskaan edes puhuttu koko asiasta". Sitten myös eräs 37-vuotias mies oli 4kk aiemmin eronnut 12 vuoden avoliitosta ja hän kertoi, että "haluaisi lapsen joskus". Ja yksi 37-vuotias mies oli 2 vuotta aiemmin eronnut 10 vuoden suhteesta ja hän haluaisi vauvan. Mikä miehiä vaivaa, kun suhteessa ollessaan he eivät hanki lapsia, mutta kun ero tulee, niin sitten yhtäkkiä tuleekin mieleen, että haluan sittenkin vauvan.
Helppo vastaus. He haluavat siittää. Vaimo saa sitten hoitaa lapsen, mutta isä voi sellaisen 10+ kanssa käydä joskus kalassa ja lätkämatsissa.
Ja ihmetellä, kun pitää maksaa elarit ja että lapsi ei oikein ole kiinnostunut viettämään aikaansa aika vieraaksi jääneen isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arin ongelma ei ole ikä, vaan se että hän ei ole kiinnostava. Ikä ei haittaa mitenkään, jos pitää itsestään huolta, kehittää itseään ja on kiinnostava. Toki täytyy ymmärtää pukeutuminen, omata hyvät tavat ja omata vähän karismaa.
Okei, itsellä geenit auttaa asiaa, mutta jos mies ei ymmärrä mitä nainset haluaa, niin aika turha itkeä vaan kehittää itseään. Itse voisin perustaa perheen koska vaan, halukkaita löytyy välittömästi. Ja olen 175 pitkä enkä mitenkään hillittömän varakas.
M56
Kävin googlaamassa Arin. Näköjään on ns. itsestään huolta pitävä ja ollut ehdolla Liike Nytissä ja kokoomuksessa. Poissulkukriteeri itselleni tuon lapsellisen avautumisen lisäksi.
Ulkonäön puolesta pitäisi kuitenkin deiteillä
Lyhyys on hidaste, ei este. Kun on kolme vuosikymmentä ollut aikaa etsiä, ei voi syyttää pituuttaan tai Tinderiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kuopus syntyi, kun minä olin 40 v ja mies 50 v. Hyvin jaksettiin olla vanhempia. Perheen lapset on nyt 34, 32, 28, 21 ja 13 v. Jaksamisen suhteen en ole huomannut mitään eroa olin sitten 19 v äiti tai 40 v äiti. Nuorimman kanssa olen tehnyt, liikkunut ja touhunnut paljon, koska taloustilanne oli jo parempi, kun talo/ mökkilainat oli jo saatu maksettua. Kyllä 47 v mies voi olla hyvinkin jaksava isä.
Minunkin isoisäni oli itse asiassa ylikin 50-vuotias, kun äitini syntyi ja isovanhempieni välillä oli yli 20 vuoden ikäero, eikä lasten hoitaminen kuulostanut olleen mikään ongelma. Veli äidilleni taisi syntyä vielä pari vuotta myöhemmin, kun isoisäni oli jo aika lähelle 60-vuotias. Itse asiassa isoisäni hoiti paljon keskimääräisiä miehiä enemmän äitiä vauvanakin, koska isoäidiltäni oli silloin lääkäri joutunut kynsisienen takia poistamaan joitain kynsiä, joiden kasvamiseen meni oma aikansa. Ja isoäitini puheiden perusteella hän vaikuttaa olleen varsin tyytyväinen tähän avioliittoon.
Virhe numero yksi on käyttää Tinderiä. Sehän on ihan likakaivo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa. Ihmisten kannattaa siis laittaa deittiprofiiliinsa aina reippaasti alaspäin pyöristetty ikä. Minä olen 38, eli taidan olla kolmekyppinen. Hädin tuskin. Odottelen sitten miekkosten reaktioita. Lol.
Et sinä sanoisi 15 vuotiasta parikymppiseksi. Etkä 17 vuotiasta. Miksi 47 vuotias olisi viisikymppinen?
Sanoin itse tuossa iässä, että olen kohta viisikymppinen. A ilmeisesti täyttää tänä vuonna 48, joten jos saisi lapsen ensi vuonna, olisi silloin joka tapauksessa 48-49 v.
Miten ihmeessä A saisi vauvan ensi vuonna, kun ei ole vielä naistakaan? On aivan älytöntä kuvitella, että kukaan normaalijärkinen nainen nykypäivänä vain muutaman kuukauden tuntemisen jälkeen alkaisi hankkia vauvaa. Ennen oli ennen, kun ei ollut ehkäisykeinoja ja sitten mentiinkin kipinkapin alttarille - jos siis mies oli vähääkään kunnollinen - jotta lapsi syntyi avioliitossa eikä avioliiton ulkopuolella. Lapsen hankkiminen on iso päätös ja edellyttää kyllä parin vuoden tuntemisen. Yleensä myös sen, että ollaan ehditty asua jo jonkin aikaa saman katon allakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sukulaisnainen, joka ihastui yliopistolla opiskellessaan professoriin siellä, ja 4 vuotta myöhemmin menivät naimisiin. Nainen oli naimiisin mennessä 24, mies 53. Kovasti onnellisia ovat vielä 20 vuotta myöhemminkin. Tuo nainen on myös aina ollut semmoinen "vanhan tekoinen" jo ennen tuota miestä, v
Odotellaan kymmenen vuotta ja kysellään sitten onnellisuuden perään. Mies 83 ja vaipoissa (jos vielä elossa) ja nainen 54. Sääliksi käy tuota naista.
Nainen etsii uuden ystävän. Kuten Päivi Lipponen. Viisikymppisenä paras hetki siihen, kun avioerosumat alkavat.
Päivi Lipponen on kyllä haastatteluissa rivien välistä antanut ymmärtää, että ei se elämä viisikymppisenä kaksikymppisen ukon kanssa ole mitään aurinkoa ja loistetta. Tullut sellainen olo, että lähinnä kukissiavioliitto nykyään.
No juuri tätä tarkoitettiin ylempänä. Päivillä on muita miehiä, tai ainakin yksi. Ja se on tuossa vaiheessa ihan ok. Heillä on silti takana kaunis yhteinen elämä. Joskus se loppuu kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne testit alkaa laskemaan jo nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Viiskymppinen mies joka etsii kaksi-kolmikymppistä naista ei kyllä ole mikään kypsä aikuinen, vaan todennäköisesti joku ikiteini joka ei pärjää aikuisten kanssa, koska on itse niin lapsellinen. Siksi nuoremmat tuntuu helpommalta lähestyä.
Toinen selitys on se, että vain navan alapuoli on tärkeä miehelle.
Vierailija kirjoitti:
no minä olen deittaillut paljon 35-40-vuotiaiden lapsettomien miesten kanssa ja joillakin heistä on ollut kova vauvakuume. Juuri nämä ovat juuri eronneet pitkistä avioliitoista. Esim. yksi 36-vuotias mies oli alle vuosi sitten eronnut 16 vuoden suhteesta. HÄnellä oli kova vauvakuume. Kysyin häneltä, että miten hän ei sitten exän kanssa hankkinut lasta johon hän vastasi, että "ei me koskaan edes puhuttu koko asiasta". Sitten myös eräs 37-vuotias mies oli 4kk aiemmin eronnut 12 vuoden avoliitosta ja hän kertoi, että "haluaisi lapsen joskus". Ja yksi 37-vuotias mies oli 2 vuotta aiemmin eronnut 10 vuoden suhteesta ja hän haluaisi vauvan. Mikä miehiä vaivaa, kun suhteessa ollessaan he eivät hanki lapsia, mutta kun ero tulee, niin sitten yhtäkkiä tuleekin mieleen, että haluan sittenkin vauvan.
Luulevat sillä tavalla sitouttavansa uuden naisen itseensä ja antavansa kuvan vakaasta ja aikuisesta miehestä. Ne lapsisuunnitelmat eivät vaan taida yleensä sitten realisoitua.