Muita, jolle vanhempi sukupolvi antaa täysin utopistisia pariutumisvinkkejä
Olen 24 ja juuri kukaan kavereistani tai entisistä opiskelukavereista ei edes halua seurustella. Ne jotka seurustelevat ovat kaikki tavanneet somessa tai Tinderissä.
Silti neuvotaan lavatansseja (ei näissä käy kukaan alle 50v), katua tai kauppaa (silkkaa ahdistelua), harrastuksia (paistaa tosi vahvasti läpi jos olet siellä pokailemassa), työpaikkaa (mikä 'työpaikka'? Hyvä kun saa muutaman viikon pätkissä nollatuntihommia joissa koko ajan vaihtuu porukka)
Tuntuu, että ei osata asettua toisen asemaan, vaan ekstrapoloidaan omien kokemusten kautta ja jumitutaan niihin ymmärtämättä että ajat ovat muuttuneet.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin mieheni bussipysäkiltä. Melkein joka aamu seisottiin samaan aikaan odottamassa. Kerran sitten ihmeteltiin, miksiköhän bussi on myöhässä. Istuttiin vierekkäin ja juteltiin niitä näitä. Ja siitä se lähti.
Kuulostaapa kivalta. Noinhan sen vähän niinkuin toivoisi tapahtuvan. Vanhempanakin.
Ei kannata ottaa tosissaan niitä "ohjeita". Ei ne tajua nykypäivän systeemeistä mitään.
"Ei kannata ottaa tosissaan niitä "ohjeita". Ei ne tajua nykypäivän systeemeistä mitään."
Kyllä niistä voi kuitenkin miettiä että onko niissä silti jotain totuuden siemeniä. Ei se pariutuminen ole lopulta muuttunut aikojen kuluessa niin paljon kuin moni kuvittelee. Ne ihan perusasiat ovat kuitenkin sitä ihmisen peruspsykologiaa ja biologiaa.
"Selkeästi suurempi osa avioeroista laitetaan vireille naisen aloitteesta."
Tietenkin vaimot allekirjoittavat eroilmoituksen useammin, koska vaimot yleensä saavat erossa puolet miehen omaisuudesta. Miesten siis pitää alkaa edellyttämään av(i)oehto sopimus, niin ettei varallisuus siirry - erotapauksissa avolitto tulkitaan vääryyslaitoksessa avioliittoa vastaavaksi jos se on kestänyt yli 2 vuotta.
Eropäätös tulee kuitenkin yleensä eteen miehen toimesta, kun mies on kyllästynyt edes näkemään rumapainoista vaimoaan, tai kun vaimo alkaa pihtaamaan, tai kun vaimo tulee raskaaksi muun miehen toimesta. Tyypillisesti mies alkaa silloin vierailemaan paremman naisen luona, tarjoten kohteliaasti vaimolleen kimmokkeen laatia eroilmoitus, sillä tuskin mikään on vaimolle nolompaa kuin se että miehensä allekirjoittaisi eroilmoituksen, eli virallisesti jättäisi vaimonsa.
Olen 24 ja juuri kukaan kavereistani tai entisistä opiskelukavereista ei edes halua seurustella. Ne jotka seurustelevat ovat kaikki tavanneet somessa tai Tinderissä. "
Sinulla varmaankaan ei ole "seurustelevia" kavereita taikka entisistä opiskelukavereita.
Kuinka opiskelukaveri muuttuu entiseksi opiskelukaveriksi?
"Tietenkin vaimot allekirjoittavat eroilmoituksen useammin, koska vaimot yleensä saavat erossa puolet miehen omaisuudesta."
Elät jossain Amerika todellisuudessa jossa mies tuo kaiken taloudellisen perheeseen ja nainen on vain kotona.
Meillä yleensä molemmat ovat töissä ja kartuttavat yhteistä omaisuutta yhdessä. Ei siis ole mitään "miehen omaisuutta" josta vaimo voisi saada puolet vaan meillä se yhteinen omaisuus jaetaan puoliksi ja kumpikin saa oman puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 24 ja juuri kukaan kavereistani tai entisistä opiskelukavereista ei edes halua seurustella. Ne jotka seurustelevat ovat kaikki tavanneet somessa tai Tinderissä. "
Sinulla varmaankaan ei ole "seurustelevia" kavereita taikka entisistä opiskelukavereita.
Kuinka opiskelukaveri muuttuu entiseksi opiskelukaveriksi?
Tämä avaus on wanharouva Tyhjäpään piilovaikuttamisyritystä, seksivastaisuutta käänteisen ikärasismin avulla.
"Tietenkin vaimot allekirjoittavat eroilmoituksen useammin, koska vaimot yleensä saavat erossa puolet miehen omaisuudesta. Miesten siis pitää alkaa edellyttämään av(i)oehto sopimus, niin ettei varallisuus siirry"
Suomessa avioehto harvoin muuttaa omaisuuden jakoa merkittävästi. Yleensä se yhteinen asunto on se ainoa todella markittävä omaisuus. Ja kun se laina on yleensä otettu molempien nimiin (pelkillä miehen tuloilla harvoin perheasuntoja ostellaan), myös omistus on puoliksi. Ja silloin se menee myös erossa puoliksi vaikka olisi avioehto.
"Eropäätös tulee kuitenkin yleensä eteen miehen toimesta, kun mies on kyllästynyt edes näkemään rumapainoista vaimoaan, tai kun vaimo alkaa pihtaamaan, tai kun vaimo tulee raskaaksi muun miehen toimesta. Tyypillisesti mies alkaa silloin vierailemaan paremman naisen luona, tarjoten kohteliaasti vaimolleen kimmokkeen laatia eroilmoitus, sillä tuskin mikään on vaimolle nolompaa kuin se että miehensä allekirjoittaisi eroilmoituksen, eli virallisesti jättäisi vaimonsa. "
Kiva tarina ja varmaan pönkittää lohduksesi sepittämääsi ajatusta siitä miten "en olisikaan mitään petollista ja ikävää naista halunnut".
Mihinkään tutkimuksiin tai tilastoihin moinen käsitys ei sitten kyllä perustu.
Tämä lanka onnistui nostamaan katkeruuttani menetetystä nuoruudesta, elämättömästä elämästä ja kokematta jääneistä kokemuksista taas pari pykälää ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
itse asiassa ajate EIVÄT ole muuttuneet. Suurin osa ihmisistä haluaisi pariutua niin, että ensin tutustutaan kaikessa rauhassa muuten ja sitten vasta, JOS se toimii, aletaan miettiä että seurusteltaisiinko. Ja tämä todelakin toimii parhaiten noissa aloituksessa mainituissa tosielämän paikoissa. (Ja lavatanssien tilalle voi varmaan laittaa jonkun muun nykyisen tanssipaikan (tosin lavatansseissakin on yllättävän paljon parikymppisiäkin).)
Tietenkään siellä harrastuksessa ei olle "pokailemassa" vaan tutustumassa kiinnostaviin ja samoisa asioista kiinnostuneisiin ihmisiin. Ehkä aapeen isoin ongelma onkin juuri siinä, että hän kuvittelee että parisuhde jotenkin löytyy pokailemalla tai muilla sirkustempuilla, sen sijasta, että pyrkisi olemaan kiinnostava ihminen ja tutustumaan samanmieliseen ihmiseen, jonka kanssa olisi kiva viettää aikaa. .
Amen. Ihmiset pariutuu parhaiten kun viettää aikaa keskenään ryhmissä, joissa on molempia sukupuolia. Silloin tuntee toista ensin vähän, ja voi alkaa tutustua lähemmin jos kiinnostaa. Paljon kevyempä ja stressittömämpää kuin hampaat irvessä täydellisen kumppanin hakeminen tinderistä.
Muutenkin, ainakin minun lähipiirissä kuusikymppiset lataa sujuvasti tinderin jos eroavat ja toisaalta nuoret pariutuu IRL. Oman pojan ensimmäinen tyttöystävä oli koulukaveri, se suhde kariutui kun hempukka lähti Mansen yliopistoon aivopestäväksi ja sen seuraajista yksi oli opiskelukaveri tekusta, loput löydetty perinteisesti radalta. Samaa kuviota pojan kaverit näyttää noudattavan.
Eli ihan sitä perinteistä, millä on pariuduttu siitä saakka kun järjestetyt avioliitot loppui. Törmäät johonkuhun jossain ja sitten mennään.
Törmäämisen todennäköisyyttä voi edelleen kasvattaa liikkumalla jossain missä on molempia sukupuolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa nuoret tajuaisivat pariutua livenä. Ei mulla muuta.
Tämä. Ei ehkä kannata ottaa vanhempien ihmisten neuvoja niin kirjaimellisesti, mutta ehkä taustalla onkin se tärkein neuvo: tapaa ihmisiä livenä.
MeToo-aikana tämä ei miehillä toimi kuin niille komeimmille ja sosiaalisimmille.
Vuorovaikutustaitoja voi onneksi harjoitella ja kehittää. Naiset oppivat sen paremmin jo nuoresta lähtien, vaikka se ei olisi alunperin luontevaa ja kuormittaisi. Heille on luonnollisempaa katsoa miten muut toimivat, kokeilla samaa ja todeta sen toimivan. Miehet vain möllöttävät vuodesta toiseen mykkinä ja syyttävät naisia jotka eivät lähesty, kiinnostu ja ala seurustella.
Monet naiset haukkuvat miesten vuorovaikutustaitoja. Mutta todellisuudessa monilla naisillakin on todella kaamean huonot vuorovaikutustaidot. Ei sanota asioita selkeästi ja suoraan, vaan vihjaillaan jotain ja annetaan ymmärtää ties mitä siten että asia menee täydellisesti ohi. Sitten mökötetään, uhriudutaan ja leikitään mykkäkoulua. Tämä saattaa olla kotona opittua, ja itse olen panostanut siihen että lapseni, myös tyttäreni, oppivat kertomaan selkeästi asiansa. Jos ynisee ja osoittaa maitotölkkiä, ei saa mitään. Pitää pyytää selkeästi saisinko maitoa. Olen huomannut että monissa perheissä ymmärretään ja palkitaan tyttöjen draamailua ja kiukuttelua. Älkää tehkö karhunpalvelusta tyttärillenne, vaan olkaa jämäkkiä ja opettakaa heidät viestimään selkeästi. Lapsuudessa opitut kommunikaatiotaidot kantavat aikuisuuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kannata ottaa tosissaan niitä "ohjeita". Ei ne tajua nykypäivän systeemeistä mitään."
Kyllä niistä voi kuitenkin miettiä että onko niissä silti jotain totuuden siemeniä. Ei se pariutuminen ole lopulta muuttunut aikojen kuluessa niin paljon kuin moni kuvittelee. Ne ihan perusasiat ovat kuitenkin sitä ihmisen peruspsykologiaa ja biologiaa.
Puhumattakaan siitä että tietenkin pariutunut ihminen tietää miten pariudutaan ja siinä pysytään kuin ei-pariutunut. Toinen on onnistunut siinä missä toinen ei, joten kumpi paremmin tietää mikä toimii?
Onnistujilta ne vinkit kannattaa elämässä kysellä. Niiltä, jotka keksii keinot onnistua, ei niiltä jotka keksii selitykset miksi kaikki on jonkun muun vikaa.
"Monet naiset haukkuvat miesten vuorovaikutustaitoja. Mutta todellisuudessa monilla naisillakin on todella kaamean huonot vuorovaikutustaidot. "
Varmasti näin mutta eri tavalla ja siksi niillä on eri vaikutukset. Miehillä on enemmän puutteita siinä kevyessä sosiaalisia suhteita luovassa kommunikaatiossa jolloin se vakeuttaa itse pariutumista. Naisilla puutteet ovat, kuten hyvin kuvasitkin, siinä miten niitä tärkeitä asioita viestitään ja se sitten taas aiheuttaa ongelmia siinä parisuhteessa kun se on jo solmittu.
"Onnistujilta ne vinkit kannattaa elämässä kysellä. Niiltä, jotka keksii keinot onnistua, ei niiltä jotka keksii selitykset miksi kaikki on jonkun muun vikaa."
Ongelma on se että harva haluaa kuulla parhaat ohjeet vaan ne ohjeet jotka ovat itselle mieluisia. Eli siis ne joiden takia ei tarvitse nähdä liikaa vaivaa tai muuttaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei ehkä kannata ottaa vanhempien ihmisten neuvoja niin kirjaimellisesti, mutta ehkä taustalla onkin se tärkein neuvo: tapaa ihmisiä livenä.
MeToo-aikana tämä ei miehillä toimi kuin niille komeimmille ja sosiaalisimmille.
En ole komea, sosiaalinen enkä myöskään rikas joten toisteltu väitteesi ei edelleenkään pidä paikkaansa. Mutta livenä tapaamisen kautta on kohdallani viimeisen kahden vuoden aikana alkanut kaksi parisuhdetta, joista ensimmäinen jäi lyhyeksi mutta jälkimmäinen on kestänyt jo yli vuoden.
Aiempi yli 25 vuotta kestänyt parisuhde alkoi livetapaamisesta Eppu Normaalin keikalla.
Ei ole niinkään väliä sillä, mikä nimenomainen sosiaalinen harraste livekohtaamisia varten valitaan, kunhan siellä on oikeanikäisiä vastakkaisen sukupuolen edustajia riittävästi.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorovaikutustaitoja voi onneksi harjoitella ja kehittää. Naiset oppivat sen paremmin jo nuoresta lähtien, vaikka se ei olisi alunperin luontevaa ja kuormittaisi. Heille on luonnollisempaa katsoa miten muut toimivat, kokeilla samaa ja todeta sen toimivan. Miehet vain möllöttävät vuodesta toiseen mykkinä ja syyttävät naisia jotka eivät lähesty, kiinnostu ja ala seurustella.
Jo tämä vuorovaikutustaitojen kehittäminen on erittäin hyvä syy lähteä tanssikurssille. Vaikka naiset siellä eivät olisi juuri oikeanikäisiä instabeibejä niin heidän kanssaan tanssia harjoitellessa ihan huomaamattaan pakostakin oppii sosiaalisen kanssakäynnin taitoja.
M60+
Olen päälle kolmikymppinen ja naimisissa ihmisen kanssa, jonka löysin Tinderistä. Kuitenkin tämä tuntuu ehkä harvinaiselta paikalta löytää tyttö-/poikaystävää tuttavapiirissäni. Suurin osa on löytänyt kumppaninsa koulu- tai opiskelupiireistään eli se paikka, missä olet tekemisissä muiden ihmisten kanssa, on paikka, josta voit löytää parisuhteen. Tinderin lisäksi olen aikoinaan löytänyt seuraa yökerhosta, mutta kenties sellasissa ei enää käydä. Olen kyllä myös käynyt treffeillä ihmisen kanssa, jonka näin kaupassa.
Sellainen kotoa lähteminen, sosiaalisuus ja osallistuminen kannattaa. Mitä enemmän tutustut ihmisiin, niin varmaankin todennäköisempää on tutustua kivaan tyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä lanka onnistui nostamaan katkeruuttani menetetystä nuoruudesta, elämättömästä elämästä ja kokematta jääneistä kokemuksista taas pari pykälää ylöspäin.
Ai että taas löytyi syy muista? Voisitko mitenkään tätä miettiä?
"Semmoista syyttelyä wanhusnaiselta."
En ole nainen.
" Olen LOMA, Lapseton Oman Mielen Ansiosta."
Ja silti tyrkytät muille ehdottomia totuuksia siitä milloin pitäisi pariutua?
"Miehet tyypillseisti jättävät naiset jotka turpoavat ryhävalaaksi taikka alkavat pihtaamaan."
Selkeästi suurempi osa avioeroista laitetaan vireille naisen aloitteesta.