Muita, jolle vanhempi sukupolvi antaa täysin utopistisia pariutumisvinkkejä
Olen 24 ja juuri kukaan kavereistani tai entisistä opiskelukavereista ei edes halua seurustella. Ne jotka seurustelevat ovat kaikki tavanneet somessa tai Tinderissä.
Silti neuvotaan lavatansseja (ei näissä käy kukaan alle 50v), katua tai kauppaa (silkkaa ahdistelua), harrastuksia (paistaa tosi vahvasti läpi jos olet siellä pokailemassa), työpaikkaa (mikä 'työpaikka'? Hyvä kun saa muutaman viikon pätkissä nollatuntihommia joissa koko ajan vaihtuu porukka)
Tuntuu, että ei osata asettua toisen asemaan, vaan ekstrapoloidaan omien kokemusten kautta ja jumitutaan niihin ymmärtämättä että ajat ovat muuttuneet.
Kommentit (182)
"Muuten ok, mutta pääasiassa miehiä kiinnostaa itseään nuoremmat naiset. Esim. 40v+ miehille 19-34v nainen on täydellinen vaihtoehto."
Nuoret naiset kiinnostavat miehiä joiden pääasiallinen valintaperuste on seksuaalinen haluttavuus. Nuoruus kun on aina haluttavaa.
Sitten taas ne miehet jotka painottavat kumppanuutta ja yleistä yhteensopivuutta suosivat oman ikäisiä koska ne ovat helpoiten saavutettavissa suunnilleen oman ikäisen kanssa. Ihan toisen sukupolven ihmistä on aina hankalampi ymmärtää kuin samaa ikäluokkaa.
Itse olen seurannut tuttujen milleniaalipoikien Tinderin käyttöä, ja mielestäni ongelma on feromonien puute! Tinder ei ole lajityypillinen tapa etsiä kumppania, koska haju puuttuu. :) Hormonien erittämillä hajuilla on kuulema suuri vaikutus parinvalintaan. Tosin nykyään nuoret yrittää kaikin voimin peittää feromoniensa kutsun. t. nainen 69 v
Ap kirjoittaa, että ehdotetaan harrastuksia: "paistaa tosi vahvasti läpi jos olet siellä pokailemassa".
Luulen, että vanhemmat ihmiset eivät tarkoita, että harrastuksiin mentäisiin varta vasten "pokailemaan" ihmisiä, vaan sitä, että harrastuksissa voi tutustua ihmiseen, johon ajan oloon saattaa ihastua ja siitä saattaa syntyä seurustelusuhde.
Tämä on ehkä vanhanaikainen ajatus, että rakastuminen ei tapahdukaan heti kuin salamaniskusta henkilön kanssa, jota sovellus on ehdottanut, vaan voi kehittyä hitaasti live-tilanteissa. Että ihmisen kanssa voi olla tekemisissä ihan ilman parinmuodostustarkoitusta ja sitten huomaakin, että tästähän on kehittymässä jotakin.
Tinder alkeellistaa seurustelukuvioita. t. vanhempi ihminen
"Itse olen seurannut tuttujen milleniaalipoikien Tinderin käyttöä, ja mielestäni ongelma on feromonien puute! Tinder ei ole lajityypillinen tapa etsiä kumppania, koska haju puuttuu. :) "
Harvinaisen mielenkiintoinen ajatus jossa voi olla ainakin totuuden siemen.
Kun tapasin oman vaimoni, olin ensin hänen lähellään tanssilattialla ja äkkiä vain huomasimme olevamme kiinni toisissamme ja suutelevamme. Eikä kumpikaan muista tehneensä itse mitään päätöstä niin tehdä. Joku vain meidät veti vääjäämättä yhteen. Ehkä se oli juuri se harvinaisen yhteensopiva tuoksu.
Tosi kivaa kun puhutaan `pariutumisesta`, noh, ihan kuin kyseessä olisi sorsat ym. Sitten asiaan: kysykää asiantuntijoilta mistä sussu löytyy! Heti tulee mieleen Danny, milloinka hänellä on käs`kynkässä ollut ikäisensä daami (sitten Liisan aikoihin)?
Hän tietää miten se charmi vetää puoleensa, varmaan taitaa Tinderit ja muut, mutta tulosta syntyy, kuten tiedämme.
Vai onko nykypolven kohtalo räytyä peräkamareissa ja neitsytkammioissa, päättäkää ihan itse!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen seurannut tuttujen milleniaalipoikien Tinderin käyttöä, ja mielestäni ongelma on feromonien puute! Tinder ei ole lajityypillinen tapa etsiä kumppania, koska haju puuttuu. :) Hormonien erittämillä hajuilla on kuulema suuri vaikutus parinvalintaan. Tosin nykyään nuoret yrittää kaikin voimin peittää feromoniensa kutsun. t. nainen 69 v
Nettideittailusta puuttuu katse, kosketus ja tuoksut. Se on monelle vain yksi peli niiden muiden nettipelien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettideittailusta puuttuu katse, kosketus ja tuoksut. Se on monelle vain yksi peli niiden muiden nettipelien joukossa.
Gamification käynnissä ja sen seurauksena nuoret menettävät kosketusta todellisuuteen.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/theo.12549
"Gamifying our romantic and sexual lives has negative consequences on people's self-image as their personal worth becomes entwined with their success on the app. Individuals are reduced to mere players in the game, and the algorithm itself disproportionately favors users with conventional preferences."
Ei hyvä. Elävässä elämässä tuota ihmissuhteita pelinä pitävää väkeä toki löytyy mutta ovat pieni vähemmistö. Nettideittailussa ovat tietenkin enemmistönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olen mies ja pitäisi kuulemma baareista katsella. Muuten hyvä mutta olen hädin tuskin parikymppinen ja nämä baarit mitä tässä 30km säteellä on, niissä on pääosin pelkkiä miehiä ja ne muutamat naiset ovat lähempänä eläke - kuin lukioikää.
Pubeissa ja baareissa oli viimeksi nuoria naisia joskus ysärillä. Nykyään pääosin ikämiesten ryyppyremmejä.
Käy tasokkaammissa viini -ja cocktailbaareissa, kyllä niistä naisia löytyy.
https://toptravels.fi/artikkeli/cocktailbaarit-helsingissa-top-10/
https://kohokohdat.fi/tampere/tampereen-parhaat-cocktailbaarit/
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olen mies ja pitäisi kuulemma baareista katsella. Muuten hyvä mutta olen hädin tuskin parikymppinen ja nämä baarit mitä tässä 30km säteellä on, niissä on pääosin pelkkiä miehiä ja ne muutamat naiset ovat lähempänä eläke - kuin lukioikää.
Ai jaa. Minä kun luulin, että vanhat (yli 80v) ei ainakaan ehdottele baarista sen kumppanin etsimistä.
Muutenkin tää aloitus on satavarmasti sen eläkeläisiä haukkuvan uusi trollialoitus.
Kukaan ei kehota etsimään seuraa lavatansseista, niistä on kaveri löydetty viimeksi ehkä joskus 50-60-luvuilla.
Kuka edes kehottaa ketään etsimään seuraa jostakin???
Ei minua ainakaan ole koskaan kukaan kehottanut hakemaan seuraa yhtään mistään. Aina on seuraa löytynyt ilman kenenkään neuvoja tai opastusta.
Eikä kyllä itselle tulisi mieheenkään mennä opastamaan jotakin 24v ihmistä siitä, miten sitä seuraa etsitään. Eiköhän jokainen ihan itse tiedä mistä ja minkälaista seuraa haluaa.
lavatansseja voi ehdottaa joku 100 vuotias muistisairas, joka ei tiedä, ettei lavatansseista mitään seuraa löydetä, niissä käy valmiit parit harrastamassa tanssimista.
"Naisten vaatimukset ovat lähestulkoon saavuttamattomia: pitää olla työpaikka ja hyvä ura, pitää olla kavereita, pitää olla hieno auto, pitää olla äärimmäisen kunnianhimoinen, pitää olla pitkä, pitää olla komea, pitää hyväksyä naisen olemassa olevat lapset jne."
Miten vaikka työssäkäynti tai kavereiden hankkiminen on saavuttamattomia asioita?
Vierailija kirjoitti:
"Muuten ok, mutta pääasiassa miehiä kiinnostaa itseään nuoremmat naiset. Esim. 40v+ miehille 19-34v nainen on täydellinen vaihtoehto."
Nuoret naiset kiinnostavat miehiä joiden pääasiallinen valintaperuste on seksuaalinen haluttavuus. Nuoruus kun on aina haluttavaa.
Sitten taas ne miehet jotka painottavat kumppanuutta ja yleistä yhteensopivuutta suosivat oman ikäisiä koska ne ovat helpoiten saavutettavissa suunnilleen oman ikäisen kanssa. Ihan toisen sukupolven ihmistä on aina hankalampi ymmärtää kuin samaa ikäluokkaa.
Jatkuvasti saadaan lukea lehdistä, miten nämä vanhemmat miehet on sitten jossain kohtaa kuitenkin vaihdettu nuorempaan. Jos nainen on 30v ja mies 50v niin harva tuollaiselle alkaa esim lasta tekemään. Sehän on sama kuin lapsella olisi isän tilalla isoisä. Tuossa on jo niin iso sukupolvien ero lapsen ja vanhemman välillä, että lapsi tulee koko ikänsä kärsimään pappamaisesta isästä. Ja sitten, kun lapsi on 20v on isä jo 70v eikä kyllä ajatukset kohtaa mitenkään. Sukupolvien ero on sukupolvien ero, eikä siihen auta mikään.
Ennen ihmiset olivat aidompia ja kohtasivat toisensa ihmisinä ja omana persoonana, nykyinen kertakäyttökulttuuri on shokeeraavaa, ei haluta selvittää välejä, suututaan helposti ja yksinkertaisesti toisen naama alkaa kyllästyttää jo sen muutaman viikon tai kuukauden päästä, poikkeuksiakin on mutta näin sivusta seuranneena...
Vierailija kirjoitti:
"Naisten vaatimukset ovat lähestulkoon saavuttamattomia: pitää olla työpaikka ja hyvä ura, pitää olla kavereita, pitää olla hieno auto, pitää olla äärimmäisen kunnianhimoinen, pitää olla pitkä, pitää olla komea, pitää hyväksyä naisen olemassa olevat lapset jne."
Miten vaikka työssäkäynti tai kavereiden hankkiminen on saavuttamattomia asioita?
Ylipäätään toi niputus naiset= kaikki naiset haluaa. Ovatko nämä luetteloijat tutustuneet koko Suomen naisväestöön vai ollaanko sitä yritetty iskeä itseään paljon nuorempia joilla epärealistiset kuvat millainen parisuhde tulee olla????
No eipä ihme, jos ei ap löydä seuraa. Ei ole työpaikkaa, ei ole harrastuksia. Jos päivät istuu koneella ja tekee vauvalle aloituksia, ei varmaan seuraa löydy ja ehkä hyvä niin. Mihinkä tuollainen ihmisen kumppania tarvitsee?
Kadulta ei nyt kukaan kehoita seuraa hakemaan, mutta ehkä ne "vanhat" ihmiset on tarkoittaneet sinne ulos ja kadulle menemistä ihan vaan sen takia, että saisit raitista ilmaa, kun sisällä istut kaiket päivät.
Kaupaan nyt ei kannata mennä seuraa iskemään ja ne harrastuksetkin on varmaan mainittu vaan sen takia, että joskus kävisit jossakin, missä näkee ihmisiä, ettet vallan mökkihöperöksi tule.
Mun omat aikuiset lapset on löytäneet kumppaninsa opiskeluaikana toisesta opiskelijasta tai opiskelijabileistä. Yksi taisi löytää kumppanin netistä, mutta ei mistään tinderistä vaan jostain, en ole edes kysynyt mistä, mutta netissä ovat tavanneet. Oleet jo yhdessä kohta 10 vuotta ja lapsikin on siunaantunut.
En ikinä olisi neuvonut heitä hakemaan seuraa lavatansseista (tuskin kukaan osaa tanssia) kaupasta tai kadulta. Pidän tuollaisia neuvoja todella outoina. Ei minun edes tarvinnut neuvoa heitä hakemaan seuraa. Ihan on luonto opettanut tikanpojan puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa, että ehdotetaan harrastuksia: "paistaa tosi vahvasti läpi jos olet siellä pokailemassa".
Luulen, että vanhemmat ihmiset eivät tarkoita, että harrastuksiin mentäisiin varta vasten "pokailemaan" ihmisiä, vaan sitä, että harrastuksissa voi tutustua ihmiseen, johon ajan oloon saattaa ihastua ja siitä saattaa syntyä seurustelusuhde.
Tämä on ehkä vanhanaikainen ajatus, että rakastuminen ei tapahdukaan heti kuin salamaniskusta henkilön kanssa, jota sovellus on ehdottanut, vaan voi kehittyä hitaasti live-tilanteissa. Että ihmisen kanssa voi olla tekemisissä ihan ilman parinmuodostustarkoitusta ja sitten huomaakin, että tästähän on kehittymässä jotakin.
Joo, kumppani löytyy tutustumalla ihmisiin, viettämällä aikaa ihmisten parissa ja ihastumalla johonkin tuntemaansa ihmiseen. Mutta kun näitä neuvoja pyytävät haluaisivat nimenomaan oikotien, jonka kautta pääsisivät tutustumaan suoraan vain siihen ihmiseen, jonka kanssa tulevat pariutumaan, että voivat heivata muut elämästään. Samaa haluavat deittisovellusten käyttäjät. Kyllä se osalle aina toimiikin, mutta kun se on vähän luonnoton pariutumistapa, niin moni ei sillä tavoin onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin sosiaalisesti kyvytön, ettei pysty ylläpitämään kaverisuhteita, niin ei kyllä pysty ylläpitämään parisuhdettakaan. Ei se ole ainakaan helpompaa.
Sosiaalisia taitoja voi onneksi oppia, mutta asiat opitaan aloittamalla helpommasta päästä. Eli ensin yritetään hankkia kavereita. Jos se onnistuu, edetään ystäviin ja sitten parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ne oikeat, karut vinkit 2025:
-Ole hyvännäköinen
-Mene deittisovellukseen
Jos kohta 1 ei täyty, sitten plastiikkakirurgiaa, salia, laihduttamista ja ihonhoitoa.
Unohdit yhden:
Ole varakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään toi niputus naiset= kaikki naiset haluaa. Ovatko nämä luetteloijat tutustuneet koko Suomen naisväestöön vai ollaanko sitä yritetty iskeä itseään paljon nuorempia joilla epärealistiset kuvat millainen parisuhde tulee olla????
Niin ja kun käytäntö todistaa, että tuo on vielä ihan turhaa lätinää. Lyhyillä miehillä on vaimo siinä, kuin pitkälläkin. Todella rumilla ihmisillä on puoliso ja joillakin jopa todella kaunis. Enkä nyt puhu mistään rahamiehistä vaan ihan tavallisista kaduntallaajista.
Joka naiselle ei riitä uraohjusmiehiä, vaan suurin osa on parisuhteessa ihan tavallisen duunarin kanssa jne.
Mutta kai tuosta kommentoijasta on hauska leikkiä marttyyria. Ja selitellä, miksi ei ole kelvannut. Vika ei ole hänessä, vaan naisissa :D
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Itse löysin 2000-luvun alkupuoliskolla ensimmäisen seurustelukumppanini tavallaan netistä mutta tavallaan en. Kyseessä oli nettifoorumin kylkeen rakentunut IRC-kanava jossa kävi n. 30-40 tyyppiä (lukioikäisistä parikymppisiin) jotka myös alkoivat tavata toisiaan livenä ensin pussikaljoilla ja sitten joidenkin kotona/synttäreillä/tupareissa yms. Tutustuin siis nettikeskusteluissa ja näissä illanvietoissa ihmiseen, jonka kanssa sitten jonkin aikaa tunnettuamme aloin seurustelemaan. Nykyisen vaimoni tapasin perinteisemmällä tavalla yliopiston osakunnalla.
Voi hyvänen aika! Missä nuoret nykyään viettävät eniten aikaansa. No koulussa! Siellä on vaikka kuinka paljon saman ikäisiä nuoria luonnollisessa pariutumisiässä. Siellä sitä ennenkin tavattiin, aloitettiin seurustelu ja perustettiin perhe. Ei arvotettu eikä pisteytetty, ei mietitty tasoja, ulkonäköä eikä rahaa. Löydettiin vain kiva kumppani ja lähdettiin yhdessä eteenpäin. Nykynuorten suurin ongelma on se, että halutaan ensin viettää 10-15 vuoden teini- ja menovaihe ja sitten ollaankin jo yli- ikäisiä luonnolliseen pariutumiseen. Parasta ennen päivämäärä on jo mennyt. Parhaat kumppanita, tilaisuudet ja paikat ovat menneet. Moni on jo toisella kierroksella, Tuollainen tinder-haarukointi tuntuu aika epätoivoiselta ja keinotekoiselta.