Yhteismökki ja remppojen rahoittaminen
Minulla on veljeni kanssa yhdessä peritty kesämökki. Veli perheineen käyttää mökkiä ahkerasti, mutta on kovin laiska tekemään siellä mitään, vaimonsa vielä vähemmän. Laittaa mulle kuitenkin aina tehtävälistaa mitän pitää tehdä kun ens kerralla tuun ja mitä pitää ostaa. Minä olen se ahkera, joka ihan tykkää tehdä paljon, mutta se ärsyttää, ettei toinen tee mitään. Mökillä on paljon korjattavaa: saunan katto, laituri, terassi, puita kaadettava, kaivo huollettava jne. Perinnöstä jäi rahaakin molemmille ihan hyvin, mutta veljellä ei tunnu olevan yhtään jäljellä. Ihan mikä vaan homma, joka maksaisi jotain, veli toteaa, ettei hänellä ole rahaa. Oletin tosiaan, että ihan molemmat laittaisi mökkiin rahaa, kun sitä molemmat saikin. Minulta liikenisi helposti kymppitonni remontteihin, joilla saataisiin todella paljon aikaan, mutta kismittää ettei veli maksaisi mitään. Kuitenkin omakin lomaviihtyvyys paranisi. Tekis mieli ostaa veli ulos, mutta toisaalta en halua rikkoa välejä. Entäs omistussuhteiden muutos, mitä miten teillä on toimittu sovussa, jos maksetaan eri verran?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpasi remonteissa sekin, että minä maksan ja veli tekee. Harmi vaan, ettei veljeni ole mikään remonttireiska. Mutta mun mies on ja hän on siellä paljon fiksannutkin paikkoja kuntoon. Yksi idea voisi olla, että teen remontit, ja veli jää minulle niistä velkaa. Ollaan saatu vasta isän perintö, äidin perintö tulee sitten joskus.
ap
Miksi tätä on näin paljon alapeukutettu? Eikö veli voi jäädä ap:lle velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpasi remonteissa sekin, että minä maksan ja veli tekee. Harmi vaan, ettei veljeni ole mikään remonttireiska. Mutta mun mies on ja hän on siellä paljon fiksannutkin paikkoja kuntoon. Yksi idea voisi olla, että teen remontit, ja veli jää minulle niistä velkaa. Ollaan saatu vasta isän perintö, äidin perintö tulee sitten joskus.
ap
Eihän nuo mitään miesten hommia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sovitte, että kukin perhekunta maksaa mökistä kuukausittaista vastiketta, jolla kerätään rahaa korjauksiin ja tuleviin remontteihin. Mietitte mikä olisi ok summa. Rahat laitetattu yhteistilille ja mieluiten korkeakorkoiselle. KAikki pitää sopia kirjallisesti, ei mitään suullisia sopimuksia.
Veli sanoo, ei sovita. Mitäs sitten tehdään?
Googleta yhteisomistuksen purku. Ei tarvi sitten enää kysellä typeriä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eihän nuo mitään miesten hommia ole.
No saa sen vaimokin rempata, mutta siltä ei paljoa voi odottaa
Vierailija kirjoitti:
Puhukaa asiasta ihan kunnolla kasvotusten. Toivottavasti pääsette johonkin kompromissiin, jos kerran veljenkin mielestä mökillä on korjattavaa. Maksujen suhteen ei kannata olla liian pikkutarkka, pääasia, että velikin osallistuu jotenkin reilusti. Hyvät välit veljeen ovat arvokkaammat kuin mikään mökki.
Itse asiassa mulle ei olisi tärkeämpää. Välit on tärkeät niin kauan kun on hyvät ja oikeudenmukaiset välit. Sillä sekunnilla kun toinen alkaa hyväksikäyttäjäksi niin ei ole enää sellaisia välejä joita kannattaa omalla rahalla pitää väkisin pystyssä, jolloin mökistä tulee tärkeämpi ja arvokkaampi kuin väleistä.
Yhteismökki tulee vielä ongelmallisemmaksi, kun mahdolliset perheiden nuoret alkavat käyttämään tiloja esim bilettämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Selvät viikkovuorot koska mökki on kenenkin käytössä ja jokainen huolehtii itse viikollaan vessapapereista yms.
Tämähän se olisi ideaalia, mutta kun yrität ehdottaa, niin eihän se käy. Kun lapset niin viihtyy ja mieskin voi hyvin tehdä työt etänä ja onhan se niin ihanaa olla saaristossa koko kesä. Ja ainakaan noilla sun lomaviikoilla ei voida olla poissa, kun on jo sovittuna sitä ja tätä ja kyllä nyt lapsettomien ihmisten pitää pystyä joustamaan....
Hankalaksi se menee, jos kaiken itse ostamansa joutuu aina pois kantamaan, mutta muuten eivät kyllä ikinä tule omia papereitaan ja pesuaineita ostamaan, saati lopettamaan toisten omaisuuden käyttämistä omanaan. Ja toisaalta omasa jos pois kantaa, voin vain kuvitella sitä loukkaantumisen ja mielensäpahoituksen määrää - siinä olet sitten itse se itsekeskeinen kakkiainen, eivät toki he, jotka muita hyväksikäyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Möisin oman osuuteni pilkkahinnalla jollekin alkoholisoituneelle ja maksun jälkeen avain kouraan ja toivottaisin mukavaa mökkeilyä.
Käyttäisit hyväksi jotain ihmistä, joka ei välttämättä tajua kaikesta, kun on nin pahasti alkoholistoitunut? Käytät hyväksiä ihmisiä?
Yhteismökki on hankala. Tässä on voimakkaasti tuettu aloittajaa, mutta veljen näkökulma voi olla se, että sisko lukee innolla sisustuslehtiä ja katsoo huvilaa ja huussi, ja on koko ajan keksimässä uusia projekteja mökille, jotka ovat työläitä, kalliita ja turhia. Ja veli haluaisi vain rauhassa mökkeillä perusmökillä. Sisko on vaatinut vaimoakin osallistumaan, vaikka tämä ei edes omista mökistä mitään, ja vaimo on joutunut väistämään taka-alalle, ettei tulisi konflikteja.
Tai totuus voi olla jossain puolivälissä. Joka tapauksessa, vaikka molemmat osapuolet ovat ihan kunnon ihmisiä, yhteismökkeily ei toimi, jos toiveet ja tarpeet ovat ihan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhukaa asiasta ihan kunnolla kasvotusten. Toivottavasti pääsette johonkin kompromissiin, jos kerran veljenkin mielestä mökillä on korjattavaa. Maksujen suhteen ei kannata olla liian pikkutarkka, pääasia, että velikin osallistuu jotenkin reilusti. Hyvät välit veljeen ovat arvokkaammat kuin mikään mökki.
Itse asiassa mulle ei olisi tärkeämpää. Välit on tärkeät niin kauan kun on hyvät ja oikeudenmukaiset välit. Sillä sekunnilla kun toinen alkaa hyväksikäyttäjäksi niin ei ole enää sellaisia välejä joita kannattaa omalla rahalla pitää väkisin pystyssä, jolloin mökistä tulee tärkeämpi ja arvokkaampi kuin väleistä.
Tämähän se on se, minkä kanssa pitää tasapainotella. Onko tärkeämpää pitää välit hyvinä sukulaisiin, vai onko tärkeämpää tulla kohdelluksi oikeudenmukaisesti. Sen kanssa mekin täällä tasapainottelemme - toistaiseksi välien säilyttäminen on voittanut, mutta tiedä häntä, kuinka kauan enää.
Meillä yhteismökki ja mökkitili johon jokainen osakas laittaa kerran vuoteen saman summan rahaa jotka olemme laskeneet riittävän vakituisiin kuluihin, sähkö, vakuutus, roskien tyhjennys ym. Jos remonttia niin maksetaan yhdessä se.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteismökki ja mökkitili johon jokainen osakas laittaa kerran vuoteen saman summan rahaa jotka olemme laskeneet riittävän vakituisiin kuluihin, sähkö, vakuutus, roskien tyhjennys ym. Jos remonttia niin maksetaan yhdessä se.
Minusta tärkeää on myös se, että yhdessä sovitaan, mitä remppoja halutaan tehdä, eikä yksi sanele niitä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteismökki on hankala. Tässä on voimakkaasti tuettu aloittajaa, mutta veljen näkökulma voi olla se, että sisko lukee innolla sisustuslehtiä ja katsoo huvilaa ja huussi, ja on koko ajan keksimässä uusia projekteja mökille, jotka ovat työläitä, kalliita ja turhia. Ja veli haluaisi vain rauhassa mökkeillä perusmökillä. Sisko on vaatinut vaimoakin osallistumaan, vaikka tämä ei edes omista mökistä mitään, ja vaimo on joutunut väistämään taka-alalle, ettei tulisi konflikteja.
Tai totuus voi olla jossain puolivälissä. Joka tapauksessa, vaikka molemmat osapuolet ovat ihan kunnon ihmisiä, yhteismökkeily ei toimi, jos toiveet ja tarpeet ovat ihan erilaisia.
Varmasti jokaisessa tarinassa on vähintään ne kaksi puolta, mutta jos tuon aloituksen lukee, niin ainakaan tämän kohdan perusteella ei ole kyse siitä, että siellä remppailtaisiin siskon toimesta vain siksi, että saataisiin kivaa sisustuslehtimatskua mökkiin:
"Laittaa mulle kuitenkin aina tehtävälistaa mitän pitää tehdä kun ens kerralla tuun ja mitä pitää ostaa. Minä olen se ahkera, joka ihan tykkää tehdä paljon, mutta se ärsyttää, ettei toinen tee mitään. Mökillä on paljon korjattavaa: saunan katto, laituri, terassi, puita kaadettava, kaivo huollettava jne"
Ihan todellisista remppatarpeista näyttäisi olevan kyse ja vielä velipoika niitä itse toiselta toivomassa. Sitäkään en kommentissasi ihan allekirjoita, että vaimon omistamattomuus tarkoittaisi sitä, ettei hänen pitäisi osallistua. Jos siellä ilmaiseksi saa aikaansa viettää ja tiloja ja irtaimistoa käyttää, vähintä mitä voi odottaa on se, että osallistuu peruskunnossapitoon. Maksunaiseksi ei toki tarvitse ryhtyä, mutta ei myöskään sitten sana- tai päätäntävaltaa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kurjaksi se rauhassa mökkeily muuttuu viimeistään siinä vaiheessa, kun vedet tulee perusmökin katosta läpi, kaivo on käyttökiellossa ja omistusoikeudettoman vaimon jalka poikki, kun astui laiturin lahosta laudasta läpi. Eli mökillä nyt ei vain voi pelkästään mökkeillä ja nauttia, vaan ne tietyt kunnossapitojutut on pakko tehdä. Jos niihin ei ole intoa osallistua sen paremmin rahallisesti kuin tekemällä, kannattaa ehkä miettiä muita lomaviettotapoja - vaikka sitten jatkossa vuokramökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi tätä on näin paljon alapeukutettu? Eikö veli voi jäädä ap:lle velkaa?
Me arvellaan että veli ei maksa velkojaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tärkeää on myös se, että yhdessä sovitaan, mitä remppoja halutaan tehdä, eikä yksi sanele niitä.
Ehdottomasti näin. Toki silloin, kun on kyse esim. katon tai laiturin korjaamisen kaltaisesta välttämättömyydestä, se ei ole neuvotteluasia, vaan ne pitää hoitaa ajallaan, vaikka jotakuta ei huvittaisi tai rahaa ei just silloin olisi. Välttämättömyysrempat nyt vain on sellaisia, että ne pitää tehdä, ennen kuin vahinko on sattunut. Mukavuusrempat on sitten niitä, joiden tarpeesta ja aikatauluista voidaan neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvät viikkovuorot koska mökki on kenenkin käytössä ja jokainen huolehtii itse viikollaan vessapapereista yms.
Tämähän se olisi ideaalia, mutta kun yrität ehdottaa, niin eihän se käy. Kun lapset niin viihtyy ja mieskin voi hyvin tehdä työt etänä ja onhan se niin ihanaa olla saaristossa koko kesä. Ja ainakaan noilla sun lomaviikoilla ei voida olla poissa, kun on jo sovittuna sitä ja tätä ja kyllä nyt lapsettomien ihmisten pitää pystyä joustamaan....
Hankalaksi se menee, jos kaiken itse ostamansa joutuu aina pois kantamaan, mutta muuten eivät kyllä ikinä tule omia papereitaan ja pesuaineita ostamaan, saati lopettamaan toisten omaisuuden käyttämistä omanaan. Ja toisaalta omasa jos pois kantaa, voin vain kuvitella sitä loukkaantumisen ja mielensäpahoituksen määrää - siinä olet sitten itse se itsekeskeinen kakkiainen, eivät toki he, jotka muita hyväksikäyttävät
Teitä on ilmeisesti monta sisarusta? Nyt vain te muut ryhdytte yhdessä rintamassa vaatimaan oikeutta. Syksyllä mökkikauden päätteeksi keskustelette ensin keskenänne, miten toivotte mökkeilyn toimivan ja sitten kokoonnutte niin, että paikalla on tämä paikan ominut veli. Ihan vaan sisarukset, puolisot eivät tähän kuulu. Sitten tuotte ehdotukset esille: me muut olemme kaikki sitä mieltä, että Olkoon se sitten mitä hyvänsä haluatte sopia, ettei sinne tuoda mitään eläimiä muiden hoidettavaksi, jokainen sisarus saa yhden keskellä kesää olevan lomaviikon mökin yksin omaan käyttöönsä ja se viikko sovitaan heti silloin, ettei tule kenellekään yllätyksenä seuraavana kesänä, kerätään kaikilta perheiden jäsenten lukumäärään perustuva summa, esim 20 euroa per henkilö, jolla ostetaan yhteiskäyttöön tarvittavat pesuaineet, vessapaperit ym. Samassa yhteydessä nostatte pöydälle nämä kaihertavat asiat, että jos mökillä on useampi sisarus yhtä aikaa, niin kaikilla on oikeus käyttää veneitä, saunaa yms tasapuolisesti ja henkilökohtaiset tavarat on henkilökohtaisia, minkä nyt pitäisi olla sanomattakin selvää. Jollei toimi, niin sitten hankkii sinne lukittavat säilytystilan, jonne laittaa omat tavaransa lähtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalaksi se menee, jos kaiken itse ostamansa joutuu aina pois kantamaan, mutta muuten eivät kyllä ikinä tule omia papereitaan ja pesuaineita ostamaan, saati lopettamaan toisten omaisuuden käyttämistä omanaan. Ja toisaalta omasa jos pois kantaa, voin vain kuvitella sitä loukkaantumisen ja mielensäpahoituksen määrää - siinä olet sitten itse se itsekeskeinen kakkiain
Hyviä vinkkejä, kiitos. Toki tuo yhden viikon etukäteen sopiminen ei oikein onnistu, kun meillä molemmilla ja toisen veljen vaimolla on työt, joissa loma-aikoja ei hirveästi etukäteen voi päättää ja ne voivat vielä ihan loppumetreillä elää. Mutta ehkä toisen velipojan kanssa otetaan kesän jälkeen alustava palaveri ja katsotaan, saataisiinko yhteisrintama pystyyn. Tai sitten me vaan aletaan säästää siihen omaan mökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rempoissa ja kunnostuksissa ei ole kyse siitä mitä halutaan tehdä, vaan siitä mitä on välttämätöntä tehdä
Möisin oman osuuteni pilkkahinnalla jollekin alkoholisoituneelle ja maksun jälkeen avain kouraan ja toivottaisin mukavaa mökkeilyä.