Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteismökki ja remppojen rahoittaminen

Vierailija
03.07.2025 |

Minulla on veljeni kanssa yhdessä peritty kesämökki. Veli perheineen käyttää mökkiä ahkerasti, mutta on kovin laiska tekemään siellä mitään, vaimonsa vielä vähemmän. Laittaa mulle kuitenkin aina tehtävälistaa mitän pitää tehdä kun ens kerralla tuun ja mitä pitää ostaa. Minä olen se ahkera, joka ihan tykkää tehdä paljon, mutta se ärsyttää, ettei toinen tee mitään. Mökillä on paljon korjattavaa: saunan katto, laituri, terassi, puita kaadettava, kaivo huollettava jne. Perinnöstä jäi rahaakin molemmille ihan hyvin, mutta veljellä ei tunnu olevan yhtään jäljellä. Ihan mikä vaan homma, joka maksaisi jotain, veli toteaa, ettei hänellä ole rahaa. Oletin tosiaan, että ihan molemmat laittaisi mökkiin rahaa, kun sitä molemmat saikin. Minulta liikenisi helposti kymppitonni remontteihin, joilla saataisiin todella paljon aikaan, mutta kismittää ettei veli maksaisi mitään. Kuitenkin omakin lomaviihtyvyys paranisi. Tekis mieli ostaa veli ulos, mutta toisaalta en halua rikkoa välejä. Entäs omistussuhteiden muutos, mitä miten teillä on toimittu sovussa, jos maksetaan eri verran?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, perhekokous.

Tässä on remppaan menevät rahat. Sun osuus on tämä. Mä veloitan työstä tämän, eli maksan vähemmän.

JOS ei sulle kelpaa, ostan osuutesi pois!

Vierailija
2/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten välit siitä rikkoutuisi, jos ehdotat ostoa itsellesi? Veljelläsi tuntuu olevan rahan tarve. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten välit siitä rikkoutuisi, jos ehdotat ostoa itsellesi? Veljelläsi tuntuu olevan rahan tarve. 

No ei se tietenkään sitten saisi käydä enää mökillä kuin omallaan

Vierailija
4/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, Lokki!

Vierailija
5/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun oletukset ei nyt ihan toteutuneet valitettavasti. Kuulostaa siltä että sinä maksat ja hoidat ja muut nauttii. Jos haluat lunastaa mökin itsellesi, suosittelen. Itsellä ei onneksi ole yhteisomistuksia, mutta sivusta seuranneena olen todennut ettei ne toimi ja kulut ei koskaan mene tasan. Valitettavasti ihmisillä on hyvin eri näkemyksiä asioiden kunnossapidosta ja maksujen jaosta. Jos joskus tuollainen tulisi, pyrkisin siitä mahdollisimman nopeasti eroon.

Vierailija
6/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se nyt ole selvä asia ettei sitten käydä? 

Vierailija
7/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan tuo on ottaa puheeksi. Välien meneminen on mahdollista ja jopa todennäköistä, mutta haluatko makaa veljesi kanssa olemisesta? Oletko edes juurikaan hänen kanssaan, varmaan mökkeilyssä on vuorot? Hän on varmaan tottunut aikaan, kun vanhempanne omisti(vat) mökin, ja sitä sai käyttää ilman kuluja. Nyt kannattaa muistuttaa, että näin ei ole enää, sä et ole veljistäsi vastuussa. 

Mut otat tietysti puheeksi tosi ystävällisesti. Sano vaikka, että sulla on omia menoja joihin tarvitset myös rahaa, eli et voi mitenkään maksaa veljesikin osuutta kunnossapitokuluista / remonteista.  

Älä esitä asiaa niin, että sulla on rahaa ja veljellä ei. Se ei luultavasti toimi. 

Vierailija
8/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Tässä on remppaan menevät rahat. Sun osuus on tämä. Mä veloitan työstä tämän, eli maksan vähemmän.

Veli sanoo, ei kelpaa, enkä myy. 

Mitäs sitten tehdään? 

Vierailija
9/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sinua tekemästä listas tehtävistä myös veljelle. Sitten jos kätisee niin laitatte listat yhteen ja molemmat noukkii sieltä vuorotellen tehtävän, jonka huolehtii.

Veljesi on röyhkeä lokki, ja sinä lapanen ja pelkäät, että välit menee. 

Vierailija
10/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Mitäs sitten tehdään? 

Sitten lahotkoon paikoilleen ja veli ostaa oman mökin!

Vierailija
11/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Mitäs sitten tehdään? 

Myydään pois ulkopuoliselle, haetaan yhteisomistajuuden purkua, myydään veljelle, tai sitten ei tehdä mitään ja annetaan rapistua. 

Vierailija
12/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteismökit on saatanasta. Kun sopiminen ei enää toimi, on aika myydä mökki yhdelle osakkaista tai ulkopuoliselle.

Vierailija
13/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein uskottava tarina, mut sitten päähenkilö, nainen, pitäisi kuvitella oikeudenmukaiseksi ja ahkeraksi.

1/5 

Vierailija
14/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö osan noista töistä voi tehdä ihan yhdessä, talkootyönä? Pistä sille viesti että mikä päivä sopii että öljytään terassi tai korjataan laituri. Tai mikä työ siellä sitten onkaan tehtävänä. 

Vierailija
15/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovitte, että kukin perhekunta maksaa mökistä kuukausittaista vastiketta, jolla kerätään rahaa korjauksiin ja tuleviin remontteihin. Mietitte mikä olisi ok summa. Rahat laitetattu yhteistilille ja mieluiten korkeakorkoiselle. KAikki pitää sopia kirjallisesti, ei mitään suullisia sopimuksia. 

Vierailija
16/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein uskottava tarina, mut sitten päähenkilö, nainen, pitäisi kuvitella oikeudenmukaiseksi ja ahkeraksi.

1/5 

Jos sun äiti on laiska ja isä ahkera, niin ei se kaikissa perheissä niin mene. 

Vierailija
17/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sovitte, että kukin perhekunta maksaa mökistä kuukausittaista vastiketta, jolla kerätään rahaa korjauksiin ja tuleviin remontteihin. Mietitte mikä olisi ok summa. Rahat laitetattu yhteistilille ja mieluiten korkeakorkoiselle. KAikki pitää sopia kirjallisesti, ei mitään suullisia sopimuksia. 

Veli sanoo, ei sovita. Mitäs sitten tehdään? 

Vierailija
18/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuhon ap ole mitään ratkaisua, ellei lejesi suostu myymään mökkiä sinulle.

Vierailija
19/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki lihoiksi ja molemmat ostaa itselleen omat mökit. Ei mitään mussutusta, eikä selittelyjä.

Vierailija
20/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama joskus kun sain isäni kesämökin. Se ei  sitä jaksanut hoitaa koska on jo yli 80 vuotias joten antoi sen meille lapsille. Saatiin paljon rahaa kun äiti kuoli ja oli varaa remontoida. Veljeni ei halunnut sitä mökkiä eikä remontoida joten mökki jäi kokonaan minulle. Minä sitten remontoin suurimmaksi osaksi itse sen mökin. Siihen meni 6 kuukautta ja rahaa 90000 euroa. Veljeni tuhlasi yli 300 000 euroa äidin perintöä 3 vuodessa. Minulla on vielä 300 000 euroa 10 vuoden jälkeenkin. Hoidan mökkiä ja asun tässä koko kesän. Monta kesää olen viettänyt täällä. Pihaakin remontoin paljon kahden syksyn ja kevään aikana.  Mökin arvo on aika iso nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä