Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteismökki ja remppojen rahoittaminen

Vierailija
03.07.2025 |

Minulla on veljeni kanssa yhdessä peritty kesämökki. Veli perheineen käyttää mökkiä ahkerasti, mutta on kovin laiska tekemään siellä mitään, vaimonsa vielä vähemmän. Laittaa mulle kuitenkin aina tehtävälistaa mitän pitää tehdä kun ens kerralla tuun ja mitä pitää ostaa. Minä olen se ahkera, joka ihan tykkää tehdä paljon, mutta se ärsyttää, ettei toinen tee mitään. Mökillä on paljon korjattavaa: saunan katto, laituri, terassi, puita kaadettava, kaivo huollettava jne. Perinnöstä jäi rahaakin molemmille ihan hyvin, mutta veljellä ei tunnu olevan yhtään jäljellä. Ihan mikä vaan homma, joka maksaisi jotain, veli toteaa, ettei hänellä ole rahaa. Oletin tosiaan, että ihan molemmat laittaisi mökkiin rahaa, kun sitä molemmat saikin. Minulta liikenisi helposti kymppitonni remontteihin, joilla saataisiin todella paljon aikaan, mutta kismittää ettei veli maksaisi mitään. Kuitenkin omakin lomaviihtyvyys paranisi. Tekis mieli ostaa veli ulos, mutta toisaalta en halua rikkoa välejä. Entäs omistussuhteiden muutos, mitä miten teillä on toimittu sovussa, jos maksetaan eri verran?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Tässä on remppaan menevät rahat. Sun osuus on tämä. Mä veloitan työstä tämän, eli maksan vähemmän.

JOS ei sulle kelpaa, ostan osuutesi pois!

Veli sanoo, ei kelpaa, enkä myy. 

Mitäs sitten tehdään? 

Sitten haetaan yhteisomistajuuden purku. Siihen ne mökkirahat sitten uppoavat...

Vierailija
22/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Tässä on remppaan menevät rahat. Sun osuus on tämä. Mä veloitan työstä tämän, eli maksan vähemmän.

Mitäs sitten tehdään? 

En kävisi mökillä enää enkä maksaisi mitään sinne. Parin vuoden tauko ja sitten kysyisin, kumpi meistä lunastaa mökin itselleen vai myydäänkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Mitäs sitten tehdään? 

Sitten haetaan yhteisomistajuuden purku. Siihen ne mökkirahat sitten uppoavat...

Ei ne siihen uppoa, kohtuullinen hinta ja pitkä maksuaika ja voihan siihen varata käyttöoikeuden kunnes kokonaan maksettu.. 

Vierailija
24/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteismökki ja yhteiset kulut. Kaikista kuluista kuitti jotka jaetaan omistajien kesken. Tämä toimii perheessämme. Esim laiturin kävi snikkari korjaamassa kulut jaettiin jälleen kerran

Vierailija
25/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se veljesi ei halua antaa rahaa remonttiin niin sitten se voi luovuttaa mökin sinulle yksin. Sitten remontoit sen itse ja se on sinun mökki. Niin mekin tehtiin. Pyysin veljeltäni 45000 euroa mökin remonttiin niin ei halunnut antaa vaikka sillä oli silloin yli 300000 euroa kun saatiin äidin perintö.

Vierailija
26/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpasi remonteissa sekin, että minä maksan ja veli tekee. Harmi vaan, ettei veljeni ole mikään remonttireiska. Mutta mun mies on ja hän on siellä paljon fiksannutkin paikkoja kuntoon. Yksi idea voisi olla, että teen remontit, ja veli jää minulle niistä velkaa. Ollaan saatu vasta isän perintö, äidin perintö tulee sitten joskus.

ap

Vierailija
27/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et alistu, hölmö. Yhteisomistus puretaan oikeudessa väkisin tai myytte sen itse yhteisymmärryksessä.

Ei tuossa ole mitään rotia. Veljesi vedättää sinua 6-0 ja sinä mietit jotain välejä. Älä ole tyhmä, lopeta olemasta kynnysmatto.

Veli antaa rahat remppoihin 50-50 ja tekee ap:n kanssa työt 50-50 TAI hänellä ei ole mökkiä eikä voi myöskään sinne tulla käymään.

Jos ei olisi vedättänyt, olisi voinut käydä normaalisti rakkaan siskonsa mökillä. Voisi ajatella niitä välejä.

Nyt ei voi. Ei ole mitään välejä. Ap:lla on taloudellisesti hyväksikäyttävä, umpi-itsekäs veli. Ilmaisten lounaiden aika on ohi.

Nyt etsit ap sen selkärankasi jostain.

Vierailija
28/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Mitäs sitten tehdään? 

Älä tee mökillä mitään.

Vierailija
29/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sovitte, että kukin perhekunta maksaa mökistä kuukausittaista vastiketta, jolla kerätään rahaa korjauksiin ja tuleviin remontteihin. Mietitte mikä olisi ok summa. Rahat laitetattu yhteistilille ja mieluiten korkeakorkoiselle. KAikki pitää sopia kirjallisesti, ei mitään suullisia sopimuksia. 

Neuvopa minulle se korkeakorkoinen tili.

Vierailija
30/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, perhekokous.

Ei ap ole mikään perhe veljensä ja tämän perheen kanssa.

Vierailija
31/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan myydä se ja ostaa kummankin omansa kun ei sen vertaa pysty asioita sopimaan 

Vierailija
32/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa asiasta ihan kunnolla kasvotusten. Toivottavasti pääsette johonkin kompromissiin, jos kerran veljenkin mielestä mökillä on korjattavaa. Maksujen suhteen ei kannata olla liian pikkutarkka, pääasia, että velikin osallistuu jotenkin reilusti. Hyvät välit veljeen ovat arvokkaammat kuin mikään mökki.

Vierailija
33/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään nimessä suostu talonmieheksi ilmaiseksi.

Keskustele veljesi kanssa rakentavasti ja sano ettet koe nykytilannetta reiluna koska sinä teet työt ja muut nauttii. Sano että kunnostustyöt tehdään jatkossa yhdessä ja kulut jaetaan tasan. Samoin jaetaan myös mökin käyttö- toisella on vaikka parilliset viikot ja toisella parittomat.

Kysy mikä vaihtoehdoista sopii veljellesi parhaiten:

- sinä maksat mökin remontin mutta vaadit sitten mökin omistussuhteen muutosta eli veljesi omistaa sen jälkeen enää 40% jne.

- vaihtoehtoisesti hän voi myydä koko mökin sinulle mutta ei sitten saa enää käyttää sitä sen jälkeen

- mökistä tehdään kirjallinen sopimus ja sitä varten avataan yhteinen huoltotili jota ei saa käyttää kuin mökin omistajay yhdessä. Remontit tehdään yhdessä ja käyttö jaetaan tasan.

Vierailija
34/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole onneksi kiistaa rahasta tai siitä, kuka tekee mitä, kun kaikki osallistuvat isompiin kuluihin tasapuolisesti ja tekemiseenkin osaamisensa mukaan. Sen sijaan ongelma on vanhimman veljen perhe, joka käyttää mökkiä kuin omaansa huomioimatta muita mitenkään.

Pikkulapsiperheellisenä viettävät käytännössä koko kesän mökillä niin, ettei muilla ole sinne asiaa omassa rauhassa loma-aikoina. Sinne roudataan kissat ja kukot ja kanat pyörimään pihamaalle kaikkien ilona, ja parhaimmillaan lähdetään sitten parin päivän reissuun ja ilmoitusluonteisesti sanotaan, että ruoki lemmikit.

Saunaa käytetään päivittäin makkarat kiukaalla paistuen ja mehu- ja kaljatölkit lauteille valuen - roskat, koivunlehdet kiukaalle valuneet rasvat, tyhjät tölkit ja aluminifoliot jäävät sinne koko kesäksi muidenkin iloksi, jos ei joku muu siivoa. Samoin valtavat läjät kertaalleen tai paristi käytettyjä pyyhkeitä (myös toisilta lupaa kysymättä omitut, kun lapsesta se on just se nätein pyyhe) ja likaisia työ- ja muita vaatteita niin, että koko sauna haisee likaiselle ja ummehtuneelle. Saunaa pesemään eivät ryhdy, kun ei heitä se lika haittaa. Eli jos et halua saunoa lian ja rasvan keskellä, peset saunan kolme kertaa kesässä itse.

Saunapuille kun hankit korin kaikkien iloksi, nämä omivat sen lasten leluille ja loukkaantuvat, jos sitä kyselee takaisin. Vessapaperit ja tiskiaineet ja pesuaineet käytetään loppuun, muttei koskaan osteta tilalle. Jopa toisten omaan käyttöön hankkimat tavarat omitaan ja pahimmillaan rikotaan, ja mieli pahoitetaan, jos joku uskaltaa sanoa, että lainata saa luvan kanssa, kunhan palauttaa ehjänä ja ostaa tilalle, jos rikkoo. Saunassa viihtyvät 2,5 tuntia, joten jos et sauno iltapäivällä tai yöllä, ei muilla ole saunaan asiaa. Ja silloinkin kun saunaan pääset, lapset pyörivät rantavedessä "saunaseurana". Veneitä ja suppilautoja käyttävät kun itselle sopii koskaan edes keskustelematta, onko jollakulla muulla tarvetta tai suunnitelmia.

Ja mistään ei voi kesksutella, koska vaikka kuka ja miten ystävällisesti aiheita nostaisi esiin, seurauksena on vain loukkaantuminen ja niskojen nakkelu ja mykkäkoulu. Eli jos haluaa edes joskun käydä mökillä jotakuinkin kivassa tunnelmassa, ei auta kuin kärsiä. Vakaassa harkinnassa alkaa säästää omaan mökkiin, vaikka kurjalta tuntuukin lapsuuden rakkaasta paikasta luopuminen toisten itsekeskeisyyden takia. 

Vierailija
35/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvät viikkovuorot koska mökki on kenenkin käytössä ja jokainen huolehtii itse viikollaan vessapapereista yms.

Vierailija
36/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, yhteismökit ovat saatanasta ^

Vierailija
37/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh luovuin mökin yhteisomistajuudesta samantien todella edullisesti. Nyt siellä pitää tehdä vaikka mitä remonttia, mutta onneksi ei tavitse olla maksamassa. 

Vierailija
38/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sovitte, että kukin perhekunta maksaa mökistä kuukausittaista vastiketta, jolla kerätään rahaa korjauksiin ja tuleviin remontteihin. Mietitte mikä olisi ok summa. Rahat laitetattu yhteistilille ja mieluiten korkeakorkoiselle. KAikki pitää sopia kirjallisesti, ei mitään suullisia sopimuksia. 

Veli sanoo, ei sovita. Mitäs sitten tehdään? 

ostat veljen perheineen ulos mökistä tai sitten jos hän ei siihen suostu, niin mökki myyntiin.

Vierailija
39/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvopa minulle se korkeakorkoinen tili.

kai sinä itse osaat ottaa selville pankkien sivujen kautta tilien koroista, jessus sentään... miten avuton sinä oikein olet

Vierailija
40/62 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole onneksi kiistaa rahasta tai siitä, kuka tekee mitä, kun kaikki osallistuvat isompiin kuluihin tasapuolisesti ja tekemiseenkin osaamisensa mukaan. Sen sijaan ongelma on vanhimman veljen perhe, joka käyttää mökkiä kuin omaansa huomioimatta muita mitenkään.

Pikkulapsiperheellisenä viettävät käytännössä koko kesän mökillä niin, ettei muilla ole sinne asiaa omassa rauhassa loma-aikoina. Sinne roudataan kissat ja kukot ja kanat pyörimään pihamaalle kaikkien ilona, ja parhaimmillaan lähdetään sitten parin päivän reissuun ja ilmoitusluonteisesti sanotaan, että ruoki lemmikit.

Saunaa käytetään päivittäin makkarat kiukaalla paistuen ja mehu- ja kaljatölkit lauteille valuen - roskat, koivunlehdet kiukaalle valuneet rasvat, tyhjät tölkit ja aluminifoliot jäävät sinne koko kesäksi muidenkin iloksi, jos ei joku muu siivoa. Samoin valtavat läjät kertaalleen tai paristi käytettyjä pyyhkeitä (myös toisilta lupaa kysymä

Ihan painajainen. En todellakaan kävisi siellä ja vielä siivoaisi toisten jälkiä, saati ostaisi heille vessapaperit sun muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi