Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (18741)
Uuden Kodin Kuvalehden (12/2026) kirjapalstalla mukana on Tulisielun arvio. Toimittaja Salla Stotesbury kirjoittaa juoniyhteenvedon jälkeen: "KAJ-yhtyeestä tutun Axel Åhmanin valloittava esikoisromaani toi vedet silmiin monellakin tapaa. Kirja on puukonterävä mutta silti ymmärtäväinen kuvaus pienestä kyläyhteisöstä, jossa yksi despootti on saanut liian kauan toteuttaa itseään eikä edes tajua, kuinka monta ihmistä on tullut matkalla talloneeksi." Toimittaja lisää, että "Myös Åhmanin kiitetty novellikokoelma Rääppöö (2020) päätyi kesäkirjapinooni odottamaan seesteisiä laiturihetkiä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta heidän aitoutensa ja luonnollinen charminsa on kuumaa. Se, että luotetaan omaan tekemiseen niin paljon, että mennään maailman suurimman laulukilpailun lavalle puvut päällä ja kihlasormukset kiiltäen kun kaikki muut houkuttelevat ääniä vähillä vaatteilla ja kosiskelevilla eleillä. He hallitsevat kyllä yleisön hurmaamisen kulmia nostaen tai huulia lipaisten mutta he onnistuvat tekemään sen niin, että yleisö on leikissä mukana.
Tykkään kommentistasi ja olen samaa mieltä siitä, että vähäpukeisuus ei yleisesti ottaen ole ainakan itseeni vetoavaa. KAJn juttu on juuri se, että ovat kuumia, vaikka eivät juurikaan paljasta pintaa.
En ymmärtänyt mitä kihlasormukset tähän liittyvät tai se että he onnistuvat hurmaavan yleisön niin, että nämä ovat leikissä mukana. Ei kai keneenkään vähäpukeiseen artistiinkaan hullaantunut yleisökään luule, että kyseessä olisi mitään muuta kuin leikkiä. Ei kai kukaan nyt tosissaan havittele ihailemiaan artisteja saavansa. Tai jos jollain on sellainen harhakuvitelma, niin siinä ei varmaan kihlasormukset tai runsas vaatetus auta.
Tarkoitin vain sitä, että he eivät teeskentele olevansa vapaita. Toki se sormus ei takaa mitään, mutta on osoitus rehellisyydestä sekä perhettä että faneja kohtaan. Jotkut ottavat pois ollakseen houkuttelevampia vaikka se olisikin leikkiä.
Joskus vuosi sitten oli joku teinityttö Tiktokissa huokaillut aika voimakkaasti Jakobin suuntaan ja kun joku häntä toppuutteli, vastasi hän närkästynernä, että ei kai hän nyt kenenkään niin VANHAN miehen kanssa olisi.
Onneksi eivät teeskentele.
Vierastan ajatusta, että ilman sormusta olevat vähäpukeiset esiintyjät olisivat jotenkin haku päällä esiintyessään ja yleisökin olisi seuraa etsimässä.
Mutta et varmaan sitä tarkoittanut kuitenkaan.
Esiintymistilanne on aina eräänlaista leikkiä ja illuusiota esiintyjän ja yleisön välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta heidän aitoutensa ja luonnollinen charminsa on kuumaa. Se, että luotetaan omaan tekemiseen niin paljon, että mennään maailman suurimman laulukilpailun lavalle puvut päällä ja kihlasormukset kiiltäen kun kaikki muut houkuttelevat ääniä vähillä vaatteilla ja kosiskelevilla eleillä. He hallitsevat kyllä yleisön hurmaamisen kulmia nostaen tai huulia lipaisten mutta he onnistuvat tekemään sen niin, että yleisö on leikissä mukana.
Tykkään kommentistasi ja olen samaa mieltä siitä, että vähäpukeisuus ei yleisesti ottaen ole ainakan itseeni vetoavaa. KAJn juttu on juuri se, että ovat kuumia, vaikka eivät juurikaan paljasta pintaa.
En ymmärtänyt mitä kihlasormukset tähän liittyvät tai se että he onnistuvat hurmaavan yleisön niin, että nämä ovat leikissä mukana. Ei kai keneenkään vähäpukeiseen artistiinkaan hullaantunut yleisökään luule, että kyseessä olisi mitään muuta kuin leikkiä. Ei kai kukaan nyt tosissaan havittele ihailemiaan artisteja saavansa. Tai jos jollain on sellainen harhakuvitelma, niin siinä ei varmaan kihlasormukset tai runsas vaatetus auta.
Tarkoitin vain sitä, että he eivät teeskentele olevansa vapaita. Toki se sormus ei takaa mitään, mutta on osoitus rehellisyydestä sekä perhettä että faneja kohtaan. Jotkut ottavat pois ollakseen houkuttelevampia vaikka se olisikin leikkiä.
Joskus vuosi sitten oli joku teinityttö Tiktokissa huokaillut aika voimakkaasti Jakobin suuntaan ja kun joku häntä toppuutteli, vastasi hän närkästynernä, että ei kai hän nyt kenenkään niin VANHAN miehen kanssa olisi.
Onneksi eivät teeskentele.
Vierastan ajatusta, että ilman sormusta olevat vähäpukeiset esiintyjät olisivat jotenkin haku päällä esiintyessään ja yleisökin olisi seuraa etsimässä.
Mutta et varmaan sitä tarkoittanut kuitenkaan.
Esiintymistilanne on aina eräänlaista leikkiä ja illuusiota esiintyjän ja yleisön välillä.
Juu, en missään tapauksessa tarkoittanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus edelliseen, lonkeroa mainostaa
Samat mainokset mitä pyöri jo viime kesänä, vanha juttu :)
Viime kesänä oli lonkeromainos myös Hesarin juhannusnumeron etusivulla. Tänä juhannuksena etusivulla mainosti sama firma samaa juomaa - mutta kuvituksena pelkkä maisema ilman juomaa nauttivia ihmisiä. (KAJ-fanille tuli tietysti mieleen... vaikka en juokaan lonkeroa mainostipa sitä kuka hyvänsä)
Vierailija kirjoitti:
Uuden Kodin Kuvalehden (12/2026) kirjapalstalla mukana on Tulisielun arvio. Toimittaja Salla Stotesbury kirjoittaa juoniyhteenvedon jälkeen: "KAJ-yhtyeestä tutun Axel Åhmanin valloittava esikoisromaani toi vedet silmiin monellakin tapaa. Kirja on puukonterävä mutta silti ymmärtäväinen kuvaus pienestä kyläyhteisöstä, jossa yksi despootti on saanut liian kauan toteuttaa itseään eikä edes tajua, kuinka monta ihmistä on tullut matkalla talloneeksi." Toimittaja lisää, että "Myös Åhmanin kiitetty novellikokoelma Rääppöö (2020) päätyi kesäkirjapinooni odottamaan seesteisiä laiturihetkiä."
Suurkiitos vinkistä! Tiedän että Kodin Kuvalehti kuuluu nykyään kylkiäisenä Hesarin tilaukseen, mutta en ole tullut lukeneeksi sitä. Ja noin tuore numero on luettavissa, totesin nyt (ilmestymispäivä 24.6. eli tänään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraskielisille faneille tässä pieni kielioppitunti, aiheena vertailumuodot. Normi-Jakob = kuuma, Tommy Tall = kuumempi, Gelateria-Jakob = kuumin 🔥🔥🔥
Mihinkäs tällä asteikolla sijoittuu Bäriking-Jakob? 😁 Tai kyykkyflirtti-Jakob? (Tosin mä en pidä kyykkyflirtti-Jakobia niinkään kuumana vaan enemmänkin hassuna ja suloisena. 🥰)
Kirjoitin tähän vielä jatkokommentin, että unohdin listalta tietysti Harvian kiuas-kravatti-Jakobin, mutta kommentti meni jostakin syystä moderointiin. Tässä uusi yritys. Eli mitenkäs Harvia-Jakob sijoittuu listalla...? 🤪
Kaikki ovat varmaankin jo lukeneet tämän, mutta kannatti palata haastatteluun Tulisielun suomennoksen julkistamisen ajalta.
yle.fi 10.4.2026, otsikkona ja ingressinä KAJ’n Axel Åhmanilla on monta ammattia: ”Minulla ei olisi mitään näistä, jos en olisi lukenut nuorena”. Axel Åhman tunnetaan KAJ'sta, mutta hän on myös kirjailija. Hän kuvaa teoksissaan kotiseutuaan.
En ollut katsonut Allsång på Skansenia ennen viime kesän KAJ'ta, mutta tietääkö joku onko sinne aiemmin pyydetty suomalaisia artisteja? Arja Saijonmaata, Markooliota, Miriam Bryantia tai Anna Järvistä ei varsinaisesti lasketa, koska he asuvat Ruotsissa ja tekevät uraa siellä. Käärijä pesi eilen kaikki ruotsalaisesiintyjät mennen tullen, vaikka ei ruotsia osaakaan. Onko sujuva ruotsin kielen taito edellytys sille että suomalaiset edes haluavat sinne? Tietääkseni Pete Parkkonenkaan ei puhu ruotsia, joten haastatteluosuuden joutuu hänen puolestaan hoitamaan Linda Lampenius. KAJ oli siis kaikin puolin poikkeus, olkoonkin että yleisö rakasti Käärijää ja Ja eller nejtä. Epäilen ettei Käärijä olisi lähtenyt ilman Basshunteria.
Vierailija kirjoitti:
En ollut katsonut Allsång på Skansenia ennen viime kesän KAJ'ta, mutta tietääkö joku onko sinne aiemmin pyydetty suomalaisia artisteja? Arja Saijonmaata, Markooliota, Miriam Bryantia tai Anna Järvistä ei varsinaisesti lasketa, koska he asuvat Ruotsissa ja tekevät uraa siellä. Käärijä pesi eilen kaikki ruotsalaisesiintyjät mennen tullen, vaikka ei ruotsia osaakaan. Onko sujuva ruotsin kielen taito edellytys sille että suomalaiset edes haluavat sinne? Tietääkseni Pete Parkkonenkaan ei puhu ruotsia, joten haastatteluosuuden joutuu hänen puolestaan hoitamaan Linda Lampenius. KAJ oli siis kaikin puolin poikkeus, olkoonkin että yleisö rakasti Käärijää ja Ja eller nejtä. Epäilen ettei Käärijä olisi lähtenyt ilman Basshunteria.
Linda on ollut ainakin kerran Alexander Rybakin ja Kalle Moraeuksen kanssa.
yle.fi 1.6.2006 Lordi med i Allsång på Skansen. Finlands schlagerhjältar Lordi är med i årets upplaga av det populära svenska musikunderhållningsprogrammet Allsång på Skansen. Lordi uppträder i det fjärde programmet som sänds tisdagen den 18 juli.
Muistan nähneeni tuon. Englantia puhui. Muitakin muunmaalaisia viisuvoittajia on vieraillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraskielisille faneille tässä pieni kielioppitunti, aiheena vertailumuodot. Normi-Jakob = kuuma, Tommy Tall = kuumempi, Gelateria-Jakob = kuumin 🔥🔥🔥
Mihinkäs tällä asteikolla sijoittuu Bäriking-Jakob? 😁 Tai kyykkyflirtti-Jakob? (Tosin mä en pidä kyykkyflirtti-Jakobia niinkään kuumana vaan enemmänkin hassuna ja suloisena. 🥰)
Kirjoitin tähän vielä jatkokommentin, että unohdin listalta tietysti Harvian kiuas-kravatti-Jakobin, mutta kommentti meni jostakin syystä moderointiin. Tässä uusi yritys. Eli mitenkäs Harvia-Jakob sijoittuu listalla...? 🤪
No kyllähän nämä kaikki muut menevät johonkin normi-Jakobin ja Tommy Tallin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraskielisille faneille tässä pieni kielioppitunti, aiheena vertailumuodot. Normi-Jakob = kuuma, Tommy Tall = kuumempi, Gelateria-Jakob = kuumin 🔥🔥🔥
Mihinkäs tällä asteikolla sijoittuu Bäriking-Jakob? 😁 Tai kyykkyflirtti-Jakob? (Tosin mä en pidä kyykkyflirtti-Jakobia niinkään kuumana vaan enemmänkin hassuna ja suloisena. 🥰)
Kirjoitin tähän vielä jatkokommentin, että unohdin listalta tietysti Harvian kiuas-kravatti-Jakobin, mutta kommentti meni jostakin syystä moderointiin. Tässä uusi yritys. Eli mitenkäs Harvia-Jakob sijoittuu listalla...? 🤪
No kyllähän nämä kaikki muut menevät johonkin normi-Jakobin ja Tommy Tallin väliin.
Mun listalla Harvia yltää suunnilleen samoihin Gelaterian kanssa :)
Ihmettelen vähän, että kukaan ei ole tuonut uudelleen myyntiin Adlercreutzin kuulia. Hemmaplanin yhteydessä pääsen todennäköisesti käymään Wilhelm von Schwerinin sillalle ja samalla olisi mukavaa ostaa Adlercreutzin kuulia. Luulisi ostajia löytyvän ainakin kesäaikaan ja varsinkin Hemmaplanin aikoihin. Löysin google-haulla tällaisen kuvan netistä.
Kävin samalla lukemassa vähän historiaa näistä henkilöistä. Voi Wilhelm-raukkaa menehtyi haavainfektioon 15-vuotiaana oltuaan kuukauden sodassa.
Toisaalta hän eli nyt pitempään, koska silta on vielä ainakin jollain tavalla pystyssä, mutta Adlercreutzin suklaat enää muisto vain.
https://www.google.com/imgres?q=adlercreutz%20kuulat&imgurl=https%3A%2F…
Vierailija kirjoitti:
En ollut katsonut Allsång på Skansenia ennen viime kesän KAJ'ta, mutta tietääkö joku onko sinne aiemmin pyydetty suomalaisia artisteja? Arja Saijonmaata, Markooliota, Miriam Bryantia tai Anna Järvistä ei varsinaisesti lasketa, koska he asuvat Ruotsissa ja tekevät uraa siellä. Käärijä pesi eilen kaikki ruotsalaisesiintyjät mennen tullen, vaikka ei ruotsia osaakaan. Onko sujuva ruotsin kielen taito edellytys sille että suomalaiset edes haluavat sinne? Tietääkseni Pete Parkkonenkaan ei puhu ruotsia, joten haastatteluosuuden joutuu hänen puolestaan hoitamaan Linda Lampenius. KAJ oli siis kaikin puolin poikkeus, olkoonkin että yleisö rakasti Käärijää ja Ja eller nejtä. Epäilen ettei Käärijä olisi lähtenyt ilman Basshunteria.
M. A. Numminen ja Pedro Hietanen esiintyivät Allsångissa kesällä 2007, kappaleina Som en gummiboll (= Kumipallona luokses pompin taas), Katten också (Kissa vieköön) ja yhteislauluna Dege dege (Dägä dägä). Tässä M. A. vanhana rumpalina soittaa rumpuvispilöillä puhelinluetteloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut katsonut Allsång på Skansenia ennen viime kesän KAJ'ta, mutta tietääkö joku onko sinne aiemmin pyydetty suomalaisia artisteja? Arja Saijonmaata, Markooliota, Miriam Bryantia tai Anna Järvistä ei varsinaisesti lasketa, koska he asuvat Ruotsissa ja tekevät uraa siellä. Käärijä pesi eilen kaikki ruotsalaisesiintyjät mennen tullen, vaikka ei ruotsia osaakaan. Onko sujuva ruotsin kielen taito edellytys sille että suomalaiset edes haluavat sinne? Tietääkseni Pete Parkkonenkaan ei puhu ruotsia, joten haastatteluosuuden joutuu hänen puolestaan hoitamaan Linda Lampenius. KAJ oli siis kaikin puolin poikkeus, olkoonkin että yleisö rakasti Käärijää ja Ja eller nejtä. Epäilen ettei Käärijä olisi lähtenyt ilman Basshunteria.
M. A. Numminen ja Pedro Hietanen esiintyivät Allsångissa kesällä 2007, kappaleina Som en gummiboll (= Kumipallona luokses pompin taas), Katten också (Kissa vieköön) ja yhteislauluna Dege dege (Dägä dägä). Tässä M. A. vanhana rumpalina soittaa rumpuvispilöillä puhelinluetteloa.
M.A. Numminen ja Pedro taas hienosti muistuttivat, että meillä suomalaisilla on pitkät perinteet olla kummallisia. Ja fanittaa kummallisuuksia. Vaikka vasta viimeisen 10-20 vuotta ollaan sillä päästy maailmalle, kyllä tämä rakkautemme omituisuuksia kohtaan on paljon pidempään laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraskielisille faneille tässä pieni kielioppitunti, aiheena vertailumuodot. Normi-Jakob = kuuma, Tommy Tall = kuumempi, Gelateria-Jakob = kuumin 🔥🔥🔥
Mihinkäs tällä asteikolla sijoittuu Bäriking-Jakob? 😁 Tai kyykkyflirtti-Jakob? (Tosin mä en pidä kyykkyflirtti-Jakobia niinkään kuumana vaan enemmänkin hassuna ja suloisena. 🥰)
Kirjoitin tähän vielä jatkokommentin, että unohdin listalta tietysti Harvian kiuas-kravatti-Jakobin, mutta kommentti meni jostakin syystä moderointiin. Tässä uusi yritys. Eli mitenkäs Harvia-Jakob sijoittuu listalla...? 🤪
No kyllähän nämä kaikki muut menevät johonkin normi-Jakobin ja Tommy Tallin väliin.
Mun listalla Harvia yltää suunnilleen samoihin Gelaterian kanssa :)
Omalla listallani Harvia menee Tommy Tallin hujakoille. t. Alkuperäinen kielioppitunnin pitäjä
Onko tämä KAJ-visa jo nähty täällä? Lauluja arvuutellaan kolme kierrosta vähän eri tavoin ja sitten on vielä Bonus Vörjeans-rundi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraskielisille faneille tässä pieni kielioppitunti, aiheena vertailumuodot. Normi-Jakob = kuuma, Tommy Tall = kuumempi, Gelateria-Jakob = kuumin 🔥🔥🔥
Mihinkäs tällä asteikolla sijoittuu Bäriking-Jakob? 😁 Tai kyykkyflirtti-Jakob? (Tosin mä en pidä kyykkyflirtti-Jakobia niinkään kuumana vaan enemmänkin hassuna ja suloisena. 🥰)
Kirjoitin tähän vielä jatkokommentin, että unohdin listalta tietysti Harvian kiuas-kravatti-Jakobin, mutta kommentti meni jostakin syystä moderointiin. Tässä uusi yritys. Eli mitenkäs Harvia-Jakob sijoittuu listalla...? 🤪
No kyllähän nämä kaikki muut menevät johonkin normi-Jakobin ja Tommy Tallin väliin.
Mun listalla Harvia yltää suunnilleen samoihin Gelaterian kanssa :)
Omalla listallani Harvia menee Tommy Tallin hujakoille. t. Alkuperäinen kielioppitunnin pitäjä
Mulla korkeimmalla on ihan normi-Jakob!
t. Harviaa ehdottanut
Tarkoitin vain sitä, että he eivät teeskentele olevansa vapaita. Toki se sormus ei takaa mitään, mutta on osoitus rehellisyydestä sekä perhettä että faneja kohtaan. Jotkut ottavat pois ollakseen houkuttelevampia vaikka se olisikin leikkiä.
Joskus vuosi sitten oli joku teinityttö Tiktokissa huokaillut aika voimakkaasti Jakobin suuntaan ja kun joku häntä toppuutteli, vastasi hän närkästynernä, että ei kai hän nyt kenenkään niin VANHAN miehen kanssa olisi.